راهنمای ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی برای یک زندگی پربار

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته کارا هایسمن، پژوهشگر رشد فردی، توسط تیم تحریریه هوکات
ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی یکی از رایج ترین منابع استرس برای بزرگسالان شاغل است. در این جامعه مبتنی بر بهره‌وری که در آن زندگی می‌کنیم، افراد بیشتری برای ایفای نقش‌های خود چه در خانه و چه در محل کار مشکل پیدا می‌کنند. اغلب افراد نمی توانند نقطه تعادلی بین شغل و خانواده خود پیدا کنند و یکی از آنها اولویت بیشتری نسبت به دیگری دارد. این رفتار با چندین پیامد ناکارآمد مرتبط است، روابط خانوادگی تیره‌شده، ناکارآمدی در کار، و سلامت جسمی و روانی ضعیف. از این رو، افراد باید یاد بگیرند و روی ایجاد تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی کار کنند. این ایده ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما اگر وقت بگذارید و مراقب باشید می توانید آن را در اولویت قرار دهید.

10 گام لازم برای ایجاد تعادل بین کار و خانواده

1.از استرس خلاص شوید.
وضوح و آرامش ذهن در ایجاد تعادل ضروری است. با شلوغی و مشغله مداوم روز، ذهن ما با هورمون های استرس مسدود می شود. آمدن به خانه و انجام فعالیت هایی برای کاهش استرس به شما کمک می کند ذهن خود را پاک کنید و بدن خود را آرام کنید. وقتی آرام و شاد باشید، سرحال و مشتاق به کار خواهید بود و مایلید در خانه به عزیزانتان وقتی را اختصاص بدهید.

2. تعادل را در اولویت قرار دهید.
دستیابی به تعادل در زندگی کاری، چه به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار کنید، یک فرآیند طولانی و اغلب دشوار است. اگر برای رسیدن به تعادل تصمیم آگاهانه نگیرید، احتمالاً در این راه شکست خواهید خورد. من از طریق تجربه خود آموخته ام که بسیار مهم است که فرصت تعادل را برای خود فراهم کنید. به عنوان مثال، شما باید شغلی پیدا کنید که چالش برانگیز باشد اما طاقت فرسا نباشد. همچنین، با دقت به این فکر کنید که در حال حاضر چقدر می‌توانید مسئولیت بزرگ تر کردن خانواده تان را بپذیرید. با تصمیم گیری عاقلانه در مورد مهم ترین مسائل زندگی، رسیدن به تعادل کار دشواری نخواهد بود. اگر قبلاً در یک شغل مستقر شده اید و خانواده ای رو به رشد دارید، هنوز هم می توانید تغییرات کوچکی برای دستیابی به تعادل ایجاد کنید. این می‌تواند شامل درخواست ساعات کاری انعطاف‌پذیرتر، سازماندهی مجدد مسئولیت‌هایی که در خانه به اشتراک می‌گذارید، یا آوردن دوستان و خانواده مورد اعتماد برای کمک به رفع کاستی ها باشد.

3. پیوند خود را با خانواده تقویت کنید.
ایجاد ارتباط قوی با اعضای خانواده برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی ضروری است. داشتن پیوندهای خانوادگی قوی باعث افزایش اعتماد، درک و حمایت می شود. به اشتراک گذاشتن زندگی کاری خود با خانواده و آگاه کردن آنها از مشکلات کاری شما می تواند به آنها در درک دیدگاه شما کمک کند. اگر آنها مشکلات کاری شما را بدانند، تقاضای کمتری خواهند داشت و بیشتر از شما حمایت می کنند. وقتی احساس کنند شنیده می شوند، زمانی که مجبور شوید یک شب تا دیر وقت سر کار بمانید یا زودتر میز شام را ترک کنید تا یک پروژه بزرگ را به پایان برسانید، واکنش بهتری نشان خواهند داد. اطمینان حاصل کنید که ارتباطات دائما جریان دارد.

4. انعطاف پذیری را به فضای کاری خود اضافه کنید.
می توانید با کارفرمای خود صحبت کنید و انعطاف پذیری را به فضای کاری خود اضافه کنید. کار از خانه به لطف شیوع بیماری همه گیر اخیر رایج شده است. داشتن انعطاف پذیری در محل کار می تواند زندگی شما را بسیار آسان تر کند. شما می توانید بدون به خطر انداختن وقت خانواده خود از خانه یا هر مکان دور دیگر کار کنید. به عنوان مثال، اگر تعهد خانوادگی دارید اما نمی توانید محل کار خود را ترک کنید، می توانید کار خود را در خانه تمام کنید و بقیه زمان را با خانواده خود بگذرانید. مطالعات همچنین نشان داده اند که داشتن یک فضای کاری راحت، بهره وری شما را بهبود می بخشد و سطح رضایت شغلی را افزایش می دهد.

5. اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند.
مواقعی وجود دارد که رسیدن به تعادل دشوارتر است. شاید برای ارتقای شغلی در حال رقابت هستید، یا پروژه بزرگی برای مشتری دارید که قبل از تعطیلات آخر هفته است. هنگامی که آن مشکلات را با خانواده خود در میان گذاشتید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کمک بگیرید. اکثر مردم دوستان یا خانواده ای دارند که مایل به کمک هستند. مطمئن شوید که اینها افرادی هستند که برای انجام کارهایی مانند بردن فرزندانتان به تمرینات ورزشی یا آوردن آنها از مدرسه به آنها اعتماد دارید. در بیشتر موارد، آنها خوشحال خواهند شد که برای یک یا دو هفته آن را انجام دهند.

6. یک روتین را رشد دهید.
ایجاد توازن بین خانواده و زندگی کاری به یکپارچگی بستگی دارد. داشتن یک روتین به معنای ساده کردن کارها و وظایف روزانه نیست. شما باید یک روتین برای خود بسازید که در آن بتوانید در پایان روز آرام شوید و استرس بدن خود را از بین ببرید. ایجاد یک روال برای خود به شما کمک می کند تا روی کار خود ثابت و متمرکز بمانید و همچنین می توانید وقت خود را برای خانواده خود اختصاص دهید. این کار همچنین می تواند برای خانواده شما مفید باشد. اگر سحر خیز هستید، سعی کنید برخی از کارهای خانه یا کارهای شغلیتان را صبح قبل از بیدار شدن بچه ها انجام دهید. این اجازه می دهد تا قبل از رفتن به مدرسه، صبحانه با کیفیتی با بچه ها داشته باشید. اگر بچه‌های شما ورزش‌ها و فعالیت‌های بعد از مدرسه دارند، بعد از بازی‌هایشان، شام را بسته بندی کنند و یک پیک نیک داشته باشند. بخشی از ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی به معنای ایجاد خاطرات با عزیزانتان است، مهم نیست کجا هستید یا چه کاری انجام می دهید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


7. سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.
سلامتی بالاتر از همه چیز است. اگر در وضعیت خوبی نیستید، ایجاد تعادل بین کار و زندگی غیرممکن است. بدون داشتن ذهن و بدن سالم، نمی توانید روی هیچکدام تمرکز کنید. بنابراین، مهم است که خودتان را اولویت بندی کنید و فعالیت هایی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا به شما کمک کند سالم و متناسب بمانید. این شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش روزانه و خواب کافی است. اگر در طول روز خواب آلود هستید، مستعد اشتباه کردن در محل کار و آزار اعضای خانواده خود هستید.

8. از فناوری فاصله بگیرید.
اگرچه فاصله گرفتن از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی آسان نیست، زیرا آنها روش‌های اصلی ارتباط و اطلاعات هستند، سعی کنید از فناوری فاصله بگیرید. وقفه فناوری به معنای تنظیم فواصل زمانی مشخص در طول روز است که در آن از تلفن خود فاصله می گیرید و به جای آن؛ آن زمان را به خود و خانواده خود اختصاص دهید مطالعات همچنین نشان داده اند که فاصله گرفتن از فناوری به آگاهی، ارتباطات انسانی، الگوهای خواب و احساسات شما کمک می کند. شب های بازی های خانوادگی برای برقراری ارتباط مناسب هستند. یک قانون برای خاموش کردن همه تلفن ها تنظیم کنید تا همه بتوانند به طور کامل روی بازی تمرکز کنند و زمان خود را با یکدیگر بگذرانند.

9. بین کار و خانواده مرزهایی ایجاد کنید.
مهم است که ما بین کار و خانواده مرزهایی ایجاد کنیم. این به معنای تعیین این است که کدام اقدامات قابل قبول و غیرقابل قبول است. مرزها برای محافظت از کار شما در برابر حواس پرتی مربوط به خانواده و همچنین محافظت از خانواده شما در برابر تعهدات در محل کار و خط مشی تعیین شده هستند. با داشتن مرزهای مشخص، تشخیص اینکه چه زمانی عمل شما به نفع یک جنبه از زندگی شما نیست، برای شما آسان تر است. به عنوان مثال، می توانید با خانواده خود قرار بگذارید که هیچکس اجازه استفاده از تلفن همراه را در سر میز ندارد. تنظیم این مرز اجازه نمی دهد تا هیچ اختلال خارجی در طول شام شما ایجاد شود و می توانید از آن زمان برای گفتگو با خانواده خود لذت ببرید. مثال دیگری از تعیین مرزهای کار و زندگی این است که می توانید هشدار های کاری تلفن همراه خود را خاموش کنید و فقط بر روی آرامش تمرکز کنید. گفتن این وظایف آسان تر از انجام دادن است. با این حال، ایجاد تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی بدون تعیین اولویت ها غیرممکن است.

10. بپذیرید که عدم تعادل گاهی اجتناب ناپذیر است.
اشکالی ندارد که در تلاش برای ایجاد تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی شکست بخورید. گاهی اوقات، ممکن است به نظر غیرممکن باشد که به مرزهای خود پایبند باشید و یک جنبه از زندگی خود را بر دیگری اولویت بندی کنید. شرایط اضطراری خانوادگی مستلزم به خطر انداختن زندگی کاری است و بالعکس. برای مثال، ممکن است لازم باشد زمانی که یکی از اعضای خانواده بیمار است، از یک رویداد کاری صرف نظر کنید. یا زمانی که یک ضرب الاجل مهم باید رعایت شود، ممکن است لازم باشد شام را در خانه از دست بدهید و تا دیروقت در دفتر کار بمانید. با این حال، نکته مهم این است که شما اجازه ندهید عدم تعادل به حالت عادی تبدیل شود. ترازوی زندگی شما ممکن است برای چند روز یا چند هفته خم شود، اما نکته کلیدی این است که آن را تا حد امکان به مرکز نزدیک کنید. شما در روند ایجاد تعادل بین زندگی کاری و خانوادگی دچار مشکل خواهید شد و شکست های زیادی خواهید خورد. اما، به جای اینکه با شکست ها به خود فشار بیاورید، باید به تلاش و پیشرفت ادامه دهید.

سخن پایانی

یادگیری چگونگی ایجاد تعادل بین کار و زندگی خانوادگی آسان نیست. هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد. هر فرد و خانواده باید بسته به ترجیحات و نیازهای خود راه حل های خاصی برای مسائل خود بیابند. اساساً تعادل بین کار و خانواده زمانی رخ می دهد که فرد بتواند به اندازه کافی به تعهدات خانوادگی خود عمل کند و به اندازه کافی مسئولیت ها را در محل کار انجام دهد. هیچ ایرادی ندارد که سخت تلاش کنید تا پیشرفت کنید، اما ارزش چیزها و افرادی را که واقعا مهم هستند را فراموش نکنید. اگر در تلاش برای ایجاد تعادل در زندگی خود دچار مشکل شده اید، اگر بر سر مسائل کاری با خانواده خود دچار اختلاف شده اید و نیاز به راهنمایی تخصصی دارید، متخصصان پلتفرم هوشمند هوکات آماده کمک رسانی به شما به شکل آنلاین و بدون نیاز به اتلاف وقت برای مراجعه حضوری و از هرجای دنیا که هستید، هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن