اگر آسیب دیده اید چگونه دوباره به مردم اعتماد کنید.

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته شده توسط سارا جونز، مربی دوستیابی و ایجاد روابط، توسط تیم تحریریه هوکات
وقتی کسی که دوستش دارید یا به او اهمیت می دهید به شما خیانت کرده است، یادگیری اینکه دوباره به او اعتماد کنید، البته اگر حتی بخواهید، از هر دو طرف زمان و تلاش می گیرد. در حالی که محافظت از خود و احساساتتان ممکن است بعد از آسیب دیدن تصمیم درستی به نظر برسد، اعتماد نکردن می تواند باعث آسیب در سایر روابط مهم در زندگی و روابط آینده شما شود. حرکت رو به جلو به طور قابل درکی می تواند دشوار باشد. در این مقاله، راه‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یاد بگیرید که دوباره بهبود یابید و به مردم اعتماد کنید.

چگونه تصمیم بگیرید که آیا می توانید دوباره به یک شخص اعتماد کنید؟

تنها کسی که می تواند تصمیم بگیرد که آیا حرکت رو به جلو به نفع شماست، خودتان هستید. این سوالات را از خود بپرسید:
“آیا این شخص عمداً به اعتماد من خیانت کرده است؟”
“آیا این شخص اشتباه خود را پذیرفت و اعتراف کرد یا من از شخص دیگری فهمیدم؟”
“آیا خیانت مورد بحث غیرقابل بخشش است؟”
پاسخ شما به این سوالات مسیر آینده شما را مشخص می کند. به یاد داشته باشید، مهم نیست که این شخص قبلاً چه نقشی در زندگی شما داشته است (والدین، خواهر و برادر، بهترین دوست، همکار و غیره)، شما هیچ تعهدی برای ارتباط نزدیک با آنها ندارید. اگر آنها اعتماد شما را شکسته اند، فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید رابطه خود را با آنها و بر اساس شرایط خود ادامه دهید یا نه.

فقط شما می توانید انتخاب کنید که ببخشید و به جلو حرکت کنید.
اگر تصمیم گرفته اید برای بخشیدن فردی که به شما ظلم کرده است روی خود کار کنید، درک کنید که بخشش از درون می آید. مردم اشتباه می کنند و در حالی که همه ما انسان هستیم، اما این جمله به خودی خود به این معنی نیست که آنها سزاوار یک فرصت دوباره هستند. در نظر بگیرید که آیا این شخص قبلاً به اعتماد شما خیانت کرده است؟ آیا این به یک الگوی رفتاری نگران کننده تبدیل شده است، یا این اولین بار است که در رابطه شما اعتماد شما را شکسته اند؟ هنگامی که ریشه خیانت مورد نظر را در نظر گرفتید، می توانید تصمیمی مبتنی بر شواهد بگیرید که به آن اطمینان کامل دارید. اشکالی ندارد که برای تصمیم گیری زمان لازم را صرف کنید.

8 نکته در مورد اینکه چگونه دوباره به مردم اعتماد کنیم.

اگر تصمیم گرفته اید که مایلید دوباره فردی را ببخشید و به او اعتماد کنید، در زیر نکاتی در مورد چگونگی بهتر کردن این روند برای شما آورده شده است.
1.خودتان را در درجه اول قرار دهید.
در حالی که همه ما باید همیشه خود را در اولویت قرار دهیم، اغلب پس از آسیب دیدن توسط کسی که دوستش داریم یا به او اهمیت می دهیم، متوجه می شویم نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح داده ایم. این زمان ایجاد شفافیت را برای اصلاح مهم ترین رابطه اختصاص دهید: رابطه ای که با خودتان دارید. ناامنی هایی را که ممکن است به دلیل تمرکز روی شخص دیگری نادیده گرفته اید، شناسایی کنید. بر روی آن ناامنی ها کار کنید. شاید در زمینه‌های دیگر زندگی‌تان، مانند اعتماد به خودتان و تصمیم‌هایتان، با شک و تردید روبرو شده‌اید. روی تصمیم گیری آگاهانه کار کنید و بعد از آن دیگر به تصمیم های خودتان شک نکنید. انرژی خود را صرف افرادی کنید که همیشه رسیدن به بهترین ها را برای شما در دل داشته اند و فعالیت هایی که برای شما بیشترین اهمیت را دارند، مانند یک سرگرمی خاص یا ورزش انجام دهید. وقتی به بدن خود گوش می دهید و به خود اعتماد می کنید، با افکار و احساسات خود هماهنگی بیشتری خواهید داشت.

2. انتظارات خود را بیان کنید.
مهم است که شما بگویید چه انتظاراتی از روابط خود با دیگران دارید. برای هر کسی که اعتماد شما را شکسته است، انتظارات خود را از پیشرفت رابطه با آنها در میان بگذارید. بگذارید بدانند اعتماد شما به آنها شکسته شده است و برای بهبودی به زمان نیاز دارید. توضیح دهید که آنها برای شکستن اعتماد شما چه کردند و چه کاری می توانند برای به دست آوردن مجدد آن انجام دهند. وقتی انتظارات خود را با دیگران در میان می‌گذارید و آنها نمی‌توانند این انتظارات را برآورده کنند، شما پاسخی را که نیاز دارید دریافت می کنید.

3. مرزهای واضحی را تنظیم کنید.
تعیین حد و مرز در هر رابطه ای مهم است، از جمله رابطه شما با خودتان. بر اساس روانشناسی امروز، «مرزها را می‌توان به‌عنوان محدودیت‌هایی تعریف کرد که ما با افراد دیگر تعیین می‌کنیم، که نشان می‌دهد چه چیزی در رفتار آن‌ها برای ما قابل قبول و غیرقابل قبول است». مرزهای خود را با فردی که اعتماد شما را شکسته است در میان بگذارید. اجازه دهید آنها رفتارهایی را که شما تحمل نمی کنید، مانند دروغ گفتن یا نگفتن حقیقت کامل، بدانند. سپس، خود را مسئول نگه دارید تا به آن مرزهایی که تعیین کرده اید پایبند باشید. به خودتان اجازه ندهید که توسط شخص دیگری مورد سو استفاده قرار بگیرید و در یک چرخه بی پایان رفتاری را ببخشید و بارها و بارها همان خیانت را به شما تکرار می کنند. هنگامی که در مورد مرزهای خود تصمیم گرفتید، به آنها پایبند باشید.

4. درک کنید که بازسازی اعتماد زمان می برد.
وقتی اعتماد شما شکسته شد، از صفر شروع می کنید. بازسازی اعتماد زمان می برد و این روند هرگز برای همه یکسان نیست؛ یا مدت زمان یکسانی ندارد. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که شما فقط باید “به بی اعتمادی خود غلبه کنید”. این افراد شاید بهترین ها را برای شما نمی خواهند، یا مطمئن نیستند که چگونه مرزهای خوبی در زندگی خود ایجاد کنند. تمام زمانی را که نیاز دارید برای بازسازی اعتماد خود صرف کنید، چه با آن شخص یا به طور کلی با افرادی که در حال بازسازی رابطه با شما هستند. ممکن است برای کنار آمدن با دردی که آنها ایجاد کرده اند به زمان بیشتری نیاز داشته باشید، و این اشکالی ندارد. با فردی خاص و یا هر کسی که در آینده می تواند به فضا و زمانی که شما نیاز دارید احترام بگذارد و به شما فرصت دهد تا از طریق بازسازی اعتماد بر روی رابطه تان کار کنید، ارتباط برقرار کنید. افراد مناسب به آن احترام خواهند گذاشت.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


5. محرک های خود را بشناسید و در مورد آنها صادق باشید.
اگر قبلاً بارها صدمه دیده‌اید، ممکن است در موقعیت‌های خاصی احساس ناراحتی کنید، به گونه‌ای که دیگران نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند یا درک کنند. فقط به این دلیل که ممکن است کسی متوجه نشود که چرا شما این احساس را دارید، احساسات شما بی اعتبار نمی شوند. شاید شما دوباره یاد بگیرید که چگونه دوباره قرار ملاقات بگذارید، و دیدن شخصی که یک بار به شما آسیب رسانده است، تمام آن احساسات قدیمی را دوباره برمی‌گرداند و باعث می‌شود کمی ناراحتی عاطفی را تجربه کنید. با اطرافیان خود صادق باشید که دیدن آن شخص باعث ناراحتی شما می شود و ترجیح می دهید از او فاصله بگیرید. دوستان خوب از شما حمایت خواهند کرد و مطمئن خواهند شد که هرگز با کسی که به شما ظلم کرده است، در مجاورت قرار نخواهید داشت.
برقراری ارتباط با محرک ها به شما کمک می کند تا با شرایط ناراحت کننده راحت تر شوید و به شما کمک می کند تا در مسیر بهبودی در هر رابطه ای که ممکن است در آینده داشته باشید، گام بردارید. حتی اگر شخص به خودی خود هیچ اشتباهی انجام نداده است، برقراری ارتباط با او و بیان اینکه آنچه گفته یا انجام داده برای شما ناراحت کننده است، به شما کمک می کند تا به سمت ارتباط بازتر و صادقانه تر حرکت کنید و از اشتباهات بعدی جلوگیری کنید. در این صورت آن‌ها می‌دانند که چرا ممکن است به شیوه‌ای خاص واکنش نشان دهید و چگونه به رفتار خودشان مدیریت کنند و در عین حال از کلمات یا اعمالی که می‌خواهید در آینده از آن‌ها اجتناب کنند، دوری می‌کنند.

6. با یک درمانگر مجرب صحبت کنید.
در بسیاری از موارد، برخی از افرادی که با ترومای شدیدتر مواجه شده‌اند، ممکن است نتوانند محرک‌های خود را شناسایی کنند. یک درمانگر دارای صلاحیت در زمینه حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) می تواند به شما کمک کند تا محرک های خود را شناسایی کنید، احساسات مرتبط را نام گذاری کنید، و سپس آنها را پردازش کنید تا مغز شما بتواند چیزی یا کسی را به عنوان یک تهدید نبیند. نوعی گفتار درمانی که به عنوان درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز شناخته می شود، می تواند راه حل های عملی برای رفع علت اصلی عدم اعتماد شما به دیگران ارائه دهد. صحبت کردن با یک متخصص می تواند به شما در این سفر کمک کند زیرا شروع به بهبودی از آسیب دیدگی توسط کسی که دوستش دارید یا به او اهمیت می دهید، می تواند دشوارتر از کنار آمدن به تنهایی باشد.

7. رفتار افراد آنچه را که باید بدانید به شما می گوید.
یک مرد خردمند یک بار گفت: “وقتی کسی به شما نشان داد که او کیست، او را باور کنید.” وقتی یاد می گیرید دوباره به مردم اعتماد کنید، ممکن است بسیار مردد و گاهی بیش از حد محتاط باشید. در حالی که گوش دادن به سخنان دیگران و اعتماد به اینکه آنها تغییر کرده اند و دوباره به شما آسیب نخواهند رساند آسان است، اما مراقب اعمال آنها باشید تا مطمئن باشید تغییر کرده اند. آیا آنها به عادت های قدیمی خود باز می گردند؟ آیا هنگامی که شما محرک های آزاردهنده خود را با آنها در میان می گذارید به شما گوش می دهند؟ اقدامات افراد هر آنچه را که باید در مورد اعتماد به آنها بدانید به شما می گوید. آنها را باور کنید.

8. متعهد باشید که از نو شروع کنید.
بسیاری از مردم به شما خواهند گفت که شروع تازه به معنای شروع دوباره رابطه است و باید ببخشید و فراموش کنید. با این حال، هیچ کس جز شما سفری را که می خواهید دوباره به مردم اعتماد کنید، درک نخواهد کرد. شروع تازه می تواند سناریوهای مختلفی به نظر برسد: قطع رابطه با افراد خاصی در زندگی خود حتی برای مدتی، بخشیدن فردی که به شما ظلم کرده در حالی که با مرزهای مشخص و قاطع پیش می روید، یا ترکیبی از این دو. همه مسیرهای کاملاً قابل قبولی برای شروع دوباره با یک ذهن باز هستند.

سخن پایانی

بخشی از زندگی این است که این خطر را بپذیرید که مردم به شما صدمه خواهند زد. اگر همیشه مراقب باشید، نمی توانید از بخش های خوب زندگی لذت ببرید. یادگیری نحوه اعتماد دوباره به مردم زمان و تلاش می خواهد، و هیچ دو سفری شبیه هم نیستند. هر طور که تصمیم دارید در زندگی به جلو حرکت کنید، بدانید که اگرچه برخی از مردم ممکن است بر این باور باشند که همه سزاوار یک فرصت دوباره هستند، گرفتن این تصمیم با شماست.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن