درک عذاب عاطفی و اینکه چگونه ما را تغییر می دهد.

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 14 ژانویه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
عذاب و اندوه می تواند چیزی بیش از احساسات موقت یا عواطف گذرا باشد. عذاب عاطفی بر کل وجود فرد تأثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد، از ارزش ها و دیدگاه ما نسبت به زندگی گرفته تا نحوه رفتار ما با دیگران. یادگیری نحوه تشخیص عذاب و اثرات آن می تواند به شما کمک کند این تغییرات را در جهت مثبت تری هدایت کنید.

تعریف عذاب: عذاب عاطفی چیست؟

عذاب حالتی از درد یا ناراحتی شدید، معمولاً طولانی جسمی، ذهنی یا عاطفی است. کلمه “رنج” را می توان برای توصیف درد شدید جسم یا ذهن استفاده کرد.
رنج عاطفی نوعی درد روانی شدید است که برخی از ما ممکن است در مقطعی از زندگی خود برای مدت کوتاه یا طولانی مدت آن را تجربه کنیم. این می تواند برای هر فردی خود را متفاوت نشان دهد، اما ممکن است منجر به تغییراتی مانند:
احساس ناراحتی، استرس و غیره
نوسانات خلقی
انرژی کم یا خواب ضعیف
تغییرات در اشتها
اضطراب یا افسردگی
مشکل در حفظ یا ایجاد روابط
رفتارهای پرخطر مانند قمار، رابطه جنسی محافظت نشده و غیره.

5 علت رایج عذاب عاطفی

  1. فقدان و از دست دادن
    یکی از رایج ترین انواع عذاب عاطفی، عذاب از دست دادن یکی از نزدیکانمان است که در غیر این صورت سوگ نامیده می شود. اکثر مردم در مقطعی از زندگی فرآیند غم و اندوه را پشت سر می گذارند، اگرچه برای برخی، غم و اندوه می تواند زودهنگام و در اغلب مواقع بروز کند.
  2. بیماری روانی
    رنج عاطفی همچنین می تواند از یک بیماری روانی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی یا اختلال شخصیت مرزی (BPD) ناشی شود. کسانی که با این اختلالات زندگی می کنند بیشتر از دیگران رنج عاطفی را تجربه می کنند.
  3. بیماری جسمی
    درد فیزیکی، چه حاد (مانند شکستگی استخوان) یا مزمن (مانند آرتریت)، می تواند منجر به یک حالت عذاب عاطفی شود. درد مزمن به طور خاص می تواند چالش های بی شماری را ایجاد کند و ممکن است به نگرانی های ذهنی و عاطفی مداوم کمک کند.
  4. پشیمانی
    اشتباهات و پشیمانی های گذشته یکی دیگر از دلایل اصلی آشفتگی عاطفی در زندگی است. اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید که از آن پشیمان هستید، چه عمداً کاری را انجام داده باشید که اکنون احساس می‌کنید اشتباه است، یا این یک حادثه است که فکر می‌کنید می‌توانستید از آن جلوگیری کنید، زندگی در فکر پشیمانی‌های گذشته می‌تواند منجر به دوره‌های طولانی رنج عاطفی شود.
  5. طرد و شکست
    اکثر افراد درد عاطفی ناشی از طرد شدن یا شکست را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند. با این حال، برای برخی، احساس طرد شدن می تواند منجر به احساس عذاب عاطفی شود که ادامه دار خواهد بود.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درد عاطفی در مقابل عذاب عاطفی

درد عاطفی معمولاً در زندگی روزمره وجود دارد: برای مثال ممکن است مجبور باشیم در یک روز کاری را انجام دهیم ولی ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم. ممکن است این ماه نتوانیم اجاره خانه یا محل کارمان را بپردازیم و مجبور شویم از والدین یا شریک زندگی خود پول قرض کنیم. این دردهای عاطفی حاد معمولاً به سرعت و به راحتی برطرف می شوند (شما به سر کار می روید، یا تصمیم می گیرید در خانه بمانید؛ پول را قرض می گیرید و تصمیم می گیرید آن را در ماه آینده بازپرداخت کنید). از سوی دیگر، عذاب عاطفی یک درد عاطفی شدید است که به راحتی برطرف نمی شود و پایدارتر است. به طور معمول، عذاب عاطفی راه حل آسانی ندارد و بنابراین طولانی تر است. همچنین معمولاً ما را شدیدتر از رنج عاطفی تحت تأثیر قرار می دهد.

چگونه از عذاب عاطفی پیش برویم و بر آن غلبه کنیم؟

در لحظه زندگی کنید.
ممکن است با بسیاری از فواید تمرکز حواس آشنا باشید. وقتی صحبت از غلبه بر عذاب عاطفی به میان می آید، عادات آگاهانه می توانند به شما کمک کنند تا به لحظه حال و آنچه می توانید کنترل کنید بازگردید. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا متوجه شوید از چه چیزهایی در زندگی قدردانی کنید یا برای آنها سپاسگزار باشید، که می تواند انگیزه را در شما افزایش داده و آرامش بخش باشد.

برقراری ارتباط

عذاب عاطفی می تواند به سرعت منجر به انزوا شود، که می تواند حتی منجر به عذاب عاطفی بیشتر شود. وقتی شروع به تجربه درد شدید عاطفی می کنید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که آن را به یک دوست قابل اعتماد یا یک مشاور اطلاع دهید. اغلب، فقط گفتن کلمات با صدای بلند (یا نوشتن آنها) به کسی که مایل به شنیدن آنها است، می تواند تا حد زیادی از درد شما کم کند.

رهایی از سرزنش خود
بخشیدن خود یا کسی (یا چیزی) که به شما ظلم کرده است می تواند برای غلبه بر عذاب عاطفی کلیدی باشد. بخشش به معنای فراموش کردن اتفاقات نیست، بلکه به معنای رها کردن چیزهایی است که نمی توانید تغییر دهید.

فعال باشید.
در حالی که تجربه برخی از دردهای عاطفی و حتی عذاب عاطفی ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، رشد یک راه مقابله ای برای ایجاد شادی در زندگی شما می تواند مفید باشد. اغلب، ما شادی را بدیهی می دانیم و تصور می کنیم که این چیزی است که باید برای ما اتفاق بیفتد، در حالی که در واقع، شادی اغلب به سختی از طریق کار و پشتکار به دست می آید.

به دنبال کمک برای عذاب عاطفی باشید.
در حالی که تعریف عذاب و اینکه چگونه ما را برای حالات خوب و بد تغییر می دهد یک شروع است، رنج عاطفی یکی از چالش برانگیزترین تجربه هایی است که باید بر آن غلبه کرد. اغلب اوقات، اگرچه کمک کننده است، حمایت ارائه شده توسط دوستان و خانواده کافی نیست. ممکن است ایجاد یک سیستم قوی برای غلبه بر آن با کمک یک مشاور یا درمانگر حرفه ای مفید باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درمان آنلاین یک راه راحت برای ارتباط با یک مشاور یا ارائه دهنده خدمات سلامت روان است. یک پلت فرم آنلاین به شما این امکان را می دهد که به راحتی از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خود با یک درمانگر در زمانی که برای شما راحت تر است ارتباط برقرار کنید. تحقیقات نشان می دهد که مشاوره آنلاین به اندازه جلسات حضوری موثر است و می تواند به افراد کمک کند تا با اضطراب و افسردگی کنار بیایند. یکی از این مطالعات در دانشگاه پالو آلتو نشان داد که تقریباً 73 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه پس از شش هفته درمان شناختی رفتاری مبتنی بر درمان آنلاین، علائم بهبود یافتگی را مشاهده کردند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن