خشونت خانگی چه تأثیری بر خانواده و فرزندان دارد؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط نادیا خان|به روز شده در 5 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط کلی ال. برنز، MA، LPC، ATR-P
هشدار محتوا: مقاله زیر خشونت خانگی را در چندین زمینه مورد بحث قرار می دهد، از جمله توصیف خشونت علیه زنان و کودکان. اگر خشونت خانگی را تجربه کرده اید یا شاهد آن بوده اید و نیاز به کمک دارید، حتما به مراکز بهزیستی و یا پلیس مراجعه کنید.

خانه شما قرار است فضای امن شما باشد. اگر بچه دارید، خانه باید فضای امنی برای بزرگ شدن، رشد و شکوفایی باشد. قرار است شریک زندگی شما حامی باشد، بی قید و شرط شما را دوست داشته باشد و برای شما شادی به ارمغان بیاورد. متأسفانه، همه خانه ها یا روابط اینگونه عمل نمی کنند. برای بسیاری از مردم، خانه محل ترس، صدمه و سردرگمی است. بدتر از آن این است که اکثریت افراد در این موقعیت‌ها خود را گرفتار می‌بینند و نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. برخی از افراد ممکن است در روابط ایمن و محبت آمیز و خانه هایی مملو از آرامش شروع کنند که سپس به بدترین حالت تبدیل می شود. افراد دیگر از ابتدا در روابط ناکارآمد، ناامن و بی‌عشق بوده‌اند، اما هرگز ابزار لازم برای رهایی از این موقعیت را نداشتند.

این تجربیات برای تقریباً 35 درصد از زنان در سراسر جهان که خشونت خانگی یا آزار را تجربه کرده اند، واقعیتی وحشتناک است. خشونت خانگی نیز صرفاً متوجه زنان نیست. گزارش شده است که از هر چهار مرد، یک نفر به نوعی خشونت خانگی را تجربه می کند، و همچنین از هر هفت کودک یک کودک در ایالات متحده این شرایط را تجربه می کند. هر کسی را می توان هدف قرار داد. اگر خشونت خانگی را تجربه کرده‌اید، لطفاً بدانید که تنها نیستید و رفتار توهین‌آمیز تقصیر شما نیست. خشونت خانگی یک مسئله جدی است. می تواند زخم های جسمی و روانی بر جای بگذارد و به چرخه های نسلی خشونت کمک کند. کودکانی که در خانواده‌های بدسرپرست بزرگ می‌شوند، بیشتر در بزرگسالی روابط آزاردهنده را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است خودشان مرتکب خشونت خانگی شوند. علاوه بر این، خشونت خانگی کنترل نشده می تواند به موقعیت های مرگ یا زندگی تبدیل شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید خشونت خانگی را تجربه می‌کنید، یافتن کمک کلیدی برای بهبودی طولانی‌مدت لازم است، خواه از طریق اقدام قانونی، خط تلفن خشونت خانگی، مشاوره روان‌شناختی یا ترکیبی از این سه مورد. این مقاله به تأثیرات رایج خشونت خانگی بر خانواده ها و کودکان می پردازد و راه هایی برای دریافت حمایت ارائه می دهد.

خشونت خانگی چیست؟

برای درک تأثیرات خشونت خانگی بر خانواده و فرزندان، ابتدا مهم است که بدانیم منظور از خشونت خانگی چیست. خشونت خانگی که به آن خشونت شریک صمیمی نیز گفته می شود، زمانی که توسط یک شریک صمیمی انجام شود، شامل آزار جسمی، جنسی، عاطفی یا مالی یک فرد توسط دیگری برای کنترل، تحقیر، ارعاب یا آسیب رساندن به آن شخص است. سوء استفاده کنندگان می توانند شرکای صمیمی، همسر، والدین، خواهر و برادر یا سایر اعضای خانواده باشند. این غیرمعمول نیست که افرادی که در شرایط خشونت خانگی قرار دارند، بهانه ای برای دفاع از آزارگر بیاورند یا اینکه این خشونت را انکار کنند. اشکال رایج سوء استفاده شامل تماس فیزیکی ناخواسته، از هل دادن گاه به گاه تا تجاوز جسمی یا تجاوز جنسی است. دستکاری عاطفی، از جمله اتهامات خیانت، یا تهدید به آسیب؛ و اعمال کنترل از طریق قطع حمایت مالی یا سایر منابع.

آزارگر اغلب فرد قوی‌تر در رابطه است و می‌تواند بر همتای ضعیف‌تر خود کنترل داشته باشد. زنان و کودکان نیز مانند افراد مسن نجات یافتگان رایج هستند. با این حال، مردان نیز می‌توانند از آزار و اذیت جان سالم به در ببرند. وقتی نمی دانید به دنبال چه علائمی باشید، تشخیص اینکه چه زمانی در خانه مورد آزار قرار می گیرد دشوار است. حتی برخی از بازماندگان نمی دانند که درحال حاضر خشونت خانگی را تجربه می کنند. چرا؟ بسیاری از بازماندگان خشونت خانگی در زمان خشونت معتقدند که این یک اتفاق یکباره است، به خصوص اگر شریک زندگی آنها به آنها اطمینان دهد که “دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.” متأسفانه، خشونت خانگی معمولاً به الگوی رفتاری تبدیل می‌شود که در طول زمان بدتر می‌شود. اگر فردی رفتار توهین آمیز از خود نشان داده باشد، به احتمال زیاد به آن رفتار ادامه خواهد داد. هیچ بهانه ای برای خشونت خانگی وجود ندارد. برخی از افراد معتقدند که شریک زندگی آنها به دلیل مشکل با مواد مخدر یا الکل خشن است. آنها به اشتباه فکر می کنند که باید با موضوع مصرف مواد برخورد کرد و بعد همه چیز درست می شود و سوء مصرف متوقف می شود. در حالی که مواد مخدر یا الکل می توانند خشونت را به دلیل تأثیراتشان بر بدن تشدید کنند، اما علت اصلی آزار خانگی نیستند. افراد زیادی هستند که مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند و با شریک زندگی خود با احترام رفتار می کنند.

خشونت خانگی در هر موقعیتی متفاوت به نظر می رسد، بنابراین مهم است که دیدگاهی یک طرفه نسبت به آن ایجاد نکنید. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که کسی روی بدن خود کبودی ندارد، احتمال سوء استفاده را رد نمی کند. بسیاری از آزارها پشت درهای بسته انجام می شود و عاطفی، کلامی یا روانی است. افراد را می توان چه به صورت آنلاین و چه حضوری بدون اینکه کسی متوجه شود تحت تعقیب قرار داد. اگرچه ممکن است مشکلاتی در یک رابطه یا ازدواج وجود داشته باشد، اما خشونت هرگز راه حل نیست. اگر از این موقعیت عبور می کنید، می خواهید افرادی حامی پیدا کنید که بهانه ای برای رفتار آزاردهنده شما نیاورند، اما با دقت و درک به شما کمک می کنند تا از موقعیت خارج شوید، بدانید که خشونت خانگی هرگز تقصیر شخص مورد آزار نیست؛ از هر کسی که به شما جور دیگری می گوید دوری کنید. این موقعیت ها مستلزم سطح بالایی از شفقت است و باید عاری از هرگونه قضاوت باشد. این موارد فقط وضعیت را بدتر می کند و می تواند فرد را بیش از زمان لازم در دام نگه دارد.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر خشونت خانگی هستند؟

خشونت خانگی بر افراد از هر پیشینه، نژاد و طبقاتی تأثیر می گذارد. هر کسی می تواند یک نجات یافته باشد، و ظاهر افراد به تنهایی نمی تواند به شما بگوید که آیا فردی مورد سوء استفاده قرار گرفته است یا خیر. در حالی که خشونت خانگی یک مشکل گسترده و جهانی است، مردم همیشه متوجه نمی‌شوند که چقدر رایج است، زیرا بسیاری از افرادی که خشونت خانگی را تجربه می‌کنند اغلب در گفتن این موضوع به کسی تردید دارند. با این حال، به یاد داشته باشید که تقریباً از هر سه زن یک نفر و از هر چهار مرد یک نفر خشونت خانگی را تجربه کرده اند.
وقتی نسل به نسل چرخه های سوء استفاده را تکرار می کند، می تواند باعث از هم گسیختگی کانون خانواده شود. از آنجایی که کانون خانواده بر بسیاری از جنبه های دیگر زندگی تأثیر می گذارد، این یک نگرانی بزرگ است. هنگامی که اعضای خانواده و فرزندانی را که تحت تأثیر خشونت خانگی قرار گرفته اند در نظر بگیرید، به سرعت به مشکلی تبدیل می شود که جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر خشونت خانگی را تجربه کرده اید، ممکن است در موقعیت خود احساس انزوا یا تنهایی کرده باشید، به خصوص اگر آزارگر شما را از سایر روابط معنادار دور نگه داشته باشد. با این حال، شما تنها نیستید و امید وجود دارد.

همه اینها گفته شد که بدانید خشونت خانگی فقط یک موضوع خصوصی نیست که خانواده باید با آن برخورد کند. از آنجایی که اثرات آن به جامعه می رسد، همه باید سهم خود را برای کمک انجام دهند (البته به روشی ایمن). همه راه هایی را که جامعه تحت تأثیر یک خانواده قرار می گیرد که در خانه خشونت را تجربه می کنند، در نظر بگیرید. هزینه‌هایی برای وکلا، صورت‌حساب‌های بیمارستان یا اورژانس، هزینه‌های دادگاه، هزینه‌های دارو و زمان احتمالی گذراندن در زندان وجود دارد. کسانی که خشونت خانگی را تجربه می کنند اغلب نیاز به جستجوی خدمات بهداشت روانی برای کمک به ترومایی که تجربه کرده اند دارند. گاهی اوقات آزار و اذیت تجربه شده در خانه راه خود را به محل کار باز می کند و حتی افراد بیشتری را در معرض خطر آسیب قرار می دهد که حتی از وضعیت پیش آمده آگاه نیستند. از سوی دیگر، خشونت خانگی همچنین افراد را از رفتن به سر کار باز می دارد، که می تواند اثرات مخربی بر وضعیت مالی، محل کار و کل اقتصاد آنها داشته باشد. هرچه افراد بیشتری در آنجا خشونت خانگی را تجربه کنند، افراد بیشتری از کار بیکار می شوند. وقتی یک نفر رنج می‌برد، جامعه نیز رنج می‌برد. اگر کسی در مورد سوء استفاده ای که تجربه می کند به شما اعتماد کند؛ مهم است که به آنها گوش دهید از آنجایی که بسیاری از مردم از ترس عواقب ساکت می مانند، باور کردن افراد هنگام به اشتراک گذاشتن داستان های آنها نیز ضروری است. تبدیل خشونت خانگی به یک موضوع اجتماعی و نه خصوصی باعث می‌شود که این مشکل بیشتر مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم تعداد حوادثی که شاهد آن هستیم کاهش یابد.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


خشونت خانگی و کودکان

حتی اگر کودکی مستقیما مورد آزار قرار نگیرد، زمانی که در محیطی پر از خشونت خانگی یا سواستفاده بزرگ می‌شود، با ترس و اضطراب زندگی می‌کند که مبادا چیزی آزارگر را عصبانی کند یا جرقه‌ای برای یک رویداد خشونت‌آمیز ایجاد کند. آنها بیشتر به این فکر می کنند که این نوع رفتار طبیعی یا ضروری است، و در نوجوانی و بزرگسالی ممکن است سعی کنند آن رفتار را تکرار کنند. برای کودکانی که خشونت خانگی را تجربه می‌کنند یا در مجاورت آن زندگی می‌کنند، رشد آن‌ها می‌تواند عمیقاً تحت تأثیر نیاز مداوم به محافظت از خود و سایر عزیزان در برابر آزارگر قرار گیرد. کودکی که در محیطی آزاردهنده بزرگ می‌شود ممکن است تجسم یا آمادگی برای آینده دشوار باشد، که منجر به چالش‌هایی در مدرسه و رفتارهای مشکل‌ساز می‌شود. کودکان همچنین ممکن است اعمال منفی بزرگسالان بدسرپرست را به روش های دیگری برداشت کنند. یک والدین بدسرپرست ممکن است کودک را به گونه ای تحت کنترل درآورد که علیه والد غیر آزارگر قرار گیرد، به عنوان یک «جاسوس» عمل کند یا رفتار یکی دیگر از اعضای خانواده را زیر نظر بگیرد. پس از آن ممکن است کودک احساس کند که آزار و اذیت تقصیر اوست. یک کودک ممکن است در سنین پایین از آزار مستقیم در امان بماند، اما در دوران نوجوانی مورد هدف قرار گیرد، به خصوص اگر سعی کند از عزیزانی که قبلا مورد آزار قرار گرفته اند، دفاع کند. هر کودکی که خشونت خانگی را تجربه کند باید از مشاوره و حمایت برای بهبودی از آسیب وارد شده بهره ببرد.

برخی از کودکانی که خشونت خانگی را تجربه می کنند ممکن است سعی کنند آن را پنهان کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نتوانند این کار را انجام دهند. علائم رایجی که در بین کودکانی که در معرض خشونت خانگی قرار می گیرند عبارتند از:
• عزت نفس پایین
• کابوس
• بی تفاوتی
• گوش به زنگی
• پسرفت و عقب نشینی
• پرخاشگری و نافرمانی
• عدم تمرکز
• اضطراب
• مشکلات خواب
• شب ادراری
• لکنت زبان
• مکیدن شست
• گریه کردن زیاد

تجارب خشونت خانگی ممکن است به صورت علائم فیزیکی هم در کودکان و هم در بزرگسالان ظاهر شود. به عنوان مثال، اضطراب ممکن است به شکل اسهال، حالت تهوع یا کهیر ظاهر شود. علائم همچنین ممکن است با رشد کودکان تغییر کند. نوجوانانی که خشونت خانگی را تجربه کرده اند یا شاهد آن بوده اند ممکن است علائمی مانند:
• نمرات ضعیف، غیبت های زیاد، یا ترک تحصیل به طور کامل
• اختلالات اشتها
• افسردگی
• قرار گرفتن در معرض سواستفاده توسط والدین یا همسالان
• اختلال مصرف مواد
• صدمات جسمی ناشی از ایستادن در برابر متجاوز
• فرار از خانه یا جستجوی بهانه برای نرفتن به خانه
• تمایل به خودکشی (اگر شما یا یکی از عزیزانتان افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، فوراً برای کمک اقدام کنید.می توانید با بهزیستی و یا مراکز مربوطه تماس بگیرید.)
• شروع و رشد PTSD
• درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز
• به مشکل خوردن با قانون
• مشکل پیدا کردن یا حفظ دوستان
• عزت نفس پایین را نشان دهند.

شدت علائم کودک می تواند در طول زمان افزایش یابد و اغلب به مدت زمانی که کودک در معرض آزار و اذیت قرار گرفته است، میزان آزار، سن کودک، و اینکه آیا کودک از حمایت دیگران از جمله والدین برخوردار است یا خیر، دوستان، معلمان، مربیان و سایر بزرگسالان حمایت کننده بستگی دارد. با این حال، هنگامی که یک نجات یافته از سوء استفاده از موقعیت آزاردهنده حذف شد و درمان و حمایت را در یک محیط امن دریافت کرد، می‌تواند شروع به درمان و بهبودی از این علائم کند. این برای بزرگسالان و همچنین کودکان صادق است.

حمایت از کودکان نجات یافته از خشونت خانگی

هیچ کس سزاوار سوء استفاده نیست و هیچ کس نباید آن را تحمل کند. شما و هر کودکی که تحت مراقبت شما است، شایسته یک زندگی خانگی ایمن و حمایت کننده هستید.
والدینی که هنوز در محیط خشونت خانگی زندگی می کنند باید به کودک خود یادآوری کنند که این وضعیت به هیچ وجه تقصیر کودک نیست و باید سعی کنند در صورت بروز درگیری، مکانی امن برای کودک خود فراهم کنند تا از آسیب دور بماند. همچنین والدین باید به فرزند خود بیاموزند که در مواقع اضطراری با 110 تماس گرفته و آنها را با بزرگسالان مورد اعتماد دیگری که می توانند در صورت نیاز مداخله کنند، ارتباط دهند. پس از این اتفاق، بزرگسالانی که در کنار فرزندان خود موقعیت‌های خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند، این چالش اضافه را دارند که بابد به فرزندان خود برای زنده ماندن و بهبودی کمک کنند. مشاوره فردی یا خانوادگی می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا با هم بهبود یابند و زندگی شادتر و سالم تری داشته باشند.

هر کودکی به خشونت و آسیب های خانوادگی واکنش متفاوتی نشان می دهد. بنابراین، واکنش آنها به مشاوره نیز بسته به کودک متفاوت خواهد بود. به طور کلی، اگر بچه‌ها در زندگی‌شان بزرگسالان حمایت‌کننده، دوستی‌های سالم داشته باشند و بتوانند حس عزت نفس و اعتماد به نفس قوی داشته باشند، به احتمال زیاد در بهبودی خود انعطاف‌پذیر خواهند بود. مشاوره همه چیز در مورد کمک به کودکان برای پردازش احساسات، دادن ابزارهایی برای تنظیم احساساتشان و یافتن راه های سالم برای کنار آمدن با خاطراتشان فراهم خواهد کرد. اگر در خانه یا رابطه ای با خشونت خانگی هستید، مهم است که به کسی بگویید. دوست یا یکی از اعضای خانواده مورد اعتماد خود را پیدا کنید یا با یک مشاور خانواده و یا مددکار اجتماعی تماس بگیرید. اگرچه اکنون احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید، اما گفتن آنچه در حال گذراندن آن هستید، اغلب اولین قدم برای دریافت کمک و دور شدن از موقعیت است. حتی اگر آمادگی ترک رابطه را ندارید، باز هم گفتن مشکلات این رابطه مهم است. شما باید همیشه برنامه ای برای خروج ایمن داشته باشید. ایمنی شما و ایمنی فرزند(فرزندان) شما بیشترین اهمیت را دارد.

تجربه خشونت خانگی می تواند خسته کننده، تضعیف کننده و آسیب زا باشد. به خصوص اگر احساس می کنید که نمی توانید به کسی اعتماد کنید، ممکن است احساس انزوا، اضطراب و افسردگی داشته باشید. تشخیص اینکه شما در حال تجربه سوء استفاده هستید شجاعت می خواهد و درخواست کمک ممکن است عملاً غیرممکن به نظر برسد. سعی کنید به یاد داشته باشید که شما مستحق بدرفتاری یا کنترل شدن نیستید، شما واقعاً تنها نیستید و کمک در دسترس است. به خاطر داشته باشید که حدود 60 درصد از تماس‌گیرندگان با خطوط تلفن خشونت خانگی، جز اولین تماس‌ها هستند و روزانه حدود 20000 تماس با این خطوط تماس برقرار می‌شود. بسیاری از افراد دیگر در موقعیت هایی مشابه شما قرار گرفته اند و با صحبت با کسی کمک و امید پیدا کرده اند. فرض کنید در موقعیتی بحرانی نیستید، اما می‌خواهید گزینه‌های خود را برای حل یک محیط سوء استفاده‌کننده در یک محیط حمایت‌کننده و بدون قضاوت بررسی کنید. در این صورت، ممکن است بخواهید از طریق سرویسی مانند پلتفرم هوشمند هوکات با یک درمانگر ارتباط برقرار کنید.

چه نگران هماهنگی ها برای قرار ملاقات با یک درمانگر باشید و چه در مورد اینکه یک سوء استفاده کننده شما را از این قرار ملاقات ها باز می دارد، پلتفرم هوشمند هوکات یک جایگزین امن و قابل انعطاف است که از طریق مشاوره آنلاین خدمات مورد نیاز شما را ارائه می دهد. وقتی حریم خصوصی دارید، می‌توانید جلسات محرمانه‌ای را با یک متخصص بهداشت روان دارای صلاحیت و تجربه در برنامه خود ترتیب دهید و می‌توانید از طریق هر قالبی که برای شما مناسب‌تر است ملاقات کنید: تماس‌های تلفنی، تماس های تصویری، ایمیل‌ها یا حتی پیام‌های متنی. یک درمانگر می‌تواند با شما در مورد تأثیرات خشونت خانگی بر خانواده‌تان، از جمله هر بچه‌ای در زندگی‌تان صحبت کند و شما را با مهارت ها و قدرت برای یافتن راه رو به جلو مجهز کند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نتیجه

یافتن راهی برای خروج از یک موقعیت خشونت خانگی ممکن است در حال حاضر کاری تقریبا غیرممکن به نظر برسد، اما می توانید با گام های کوچک شروع کنید. شما در حال حاضر متوجه همه زوایا نشده اید. صحبت کردن با یک درمانگر حرفه ای در مورد آنچه که از سر می گذرانید می تواند به شما کمک کند تا کنترل خود و زندگی خود را دوباره به دست آورید. ممکن است متوجه شوید که صحبت با یک متخصص حمایت کننده به شما کمک می کند تا برای مسیر پیش رو شجاع باشید. شما سزاوار یک زندگی خوب هستید، و هر کودکی که تحت مراقبت شما باشد، شایسته یک خانه شاد است. هر قدمی که در جهت تغییر وضعیت خشونت خانگی برمی دارید، شما را به آن اهداف مهم نزدیکتر می کند. امروز اولین قدم را بردارید.
اگر فردی را می شناسید که خشونت خانگی را تجربه می کند، بدانید که احتمالاً احساس تنهایی می کند. اغلب، یک سوء استفاده کننده، شخص مورد آزار را از دوستان و خانواده خود جدا می کند. این یک دلیل اصلی است که نجات یافتگان به دنبال کمک نیستند. آنها کسی را ندارند که به او مراجعه کنند. جستجوی نوع مناسب کمک ضروری است، بنابراین مطمئن شوید که مناسب ترین و ایمن ترین گام ها را در صورت آشنایی با فردی که خشونت خانگی را تجربه می کند، بردارید. شما می توانید تفاوت بین فردی که در آن موقعیت باقی می ماند یا در نهایت از آن رها می شود را مشخص کنید، اما همیشه باید با فکر دقیق و ایمنی در تفکر و برنامه ریزی با آن برخورد کرد. به یاد داشته باشید که اگر چیزی غیرعادی به نظر می رسد یا عادی به نظر نمی رسد، احتمال اشتباه وجود دارد. به خود اعتماد کنید و افراد مناسب را فوراً در جریان قرار دهید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن