چگونه احساس ناامیدی را متوقف کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط Corrina Horne | به روز شده در 5 اکتبر 2022

توجه محتوا: اگر شما یا یکی از عزیزانتان افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، فوراً برای کمک و پشتیبانی با بهزیستی و یا متخصصین روانشناس و روانپزشک تماس بگیرید.

تجربه افکار ناامید کننده می تواند به معنای از دست دادن مسیر و عدم درک فایده فعالیت شغلی، روابط یا خانواده یا زندگی باشد. احساس ناامیدی می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله تجربه از دست دادن یکی از عزیزان یا یکی از اعضای خانواده شما، یا از دست دادن هر گونه رابطه نزدیک. در برخی موارد، تجربه ناامیدی می‌تواند از برخورد با یک موقعیت دشوار، تغییر عمده زندگی، یا زندگی با یک مشکل سلامت روانی ناشی شود که ممکن است درمان آنلاین برای آن سودمند باشد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است هیچ دلیلی وجود نداشته باشد و افکار ناامیدکننده بدون توضیح یا بدون یک عامل سرعت بخش که به راحتی قابل شناسایی باشد، شعله ور شوند.

قدم اول

زمانی که احساس ناامیدی خانه ای در زندگی شما ایجاد می کند ممکن است مانند یک همراه همیشگی به نظر برسد، اما لازم نیست برای همیشه با شما زندگی کند. تشخیص اینکه چنین احساسی دارید اولین قدم برای یافتن درمان و راهی به جلو است. درک این موضوع که افکار شما در مورد احساس ناامیدی به یک مسئله جدی تبدیل شده است و به دنبال راه حل باشید، همیشه اولین گام خوب برای رسیدگی به هر اختلال روانی است. اگرچه به نظر یک قدم کوچک است، اما اگر احساس ناامیدی داشته باشید، حتی کوچکترین قدم ها نیز می تواند کارگشا و مفید باشد. بنابراین، این واقعیت که می‌دانید از نظر عاطفی در حال مبارزه هستید، این واقعیت که هنوز در حال جستجو و مبارزه هستید، و این واقعیت که به اینجا به این مقاله رسیده‌اید، مهم است. اجازه ندهید احساسات ناامید کننده بر اهمیت کاری که انجام داده اید غلبه کند. شما متوجه شده اید که احساس ناامیدی طولانی مدت نباید بر زندگی شما غلبه کند؛ بلکه سزاوار شناخت است.

گام بعدی

گام بعدی به سمت درمان این است که بفهمیم این احساس ناامیدی از کجا می آید. اگرچه فقط یک درمانگر باتجربه می تواند به طور دقیق بیماری روانی شما را تشخیص دهد، اما صرف زمان برای بررسی عواملی که ممکن است بر شما تأثیر منفی بگذارد می تواند فوق العاده مفید باشد. برای مثال، ممکن است احساس کنید تحت فشارهای استرس‌زای زندگی روزمره قرار گرفته‌اید، یا شاید یک رویداد آسیب‌زا را پشت سر گذاشته‌اید که باعث می‌شود احساس هیجان در حرکت رو به جلو دشوار باشد. یا ممکن است مشکلات خانوادگی یا عدم حمایتی را تجربه کنید که ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. عوامل مختلفی احتمالاً بر سلامت روانی شما تأثیر می‌گذارند، و ممکن است لازم باشد در زندگی روزمره تغییراتی ایجاد کنید. برخی از احساسات که باید مراقب آنها بود: افسرده، مضطرب، استرس، تنهایی، بی ارزش، گناهکار بودن، شرمندگی، حقارت، به اندازه کافی خوب نبودن، گیج، ترسیده، طرد شده، نادیده گرفته شده یا غفلت شده.

سیر ناامیدی

ناامیدی اغلب با دوره های اضطراب یا افسردگی همراه است. اگر احساس ناامیدی می کنید، تنها نیستید. بیش از 18 درصد از جمعیت با اختلالات اضطرابی زندگی می کنند و تقریباً 7 درصد دارای اختلال افسردگی هستند. مهمتر از همه، 80٪ از این جمعیت ها بهبودی قابل توجهی را در علائم پس از درمان تجربه می کنند. از آنجایی که افسردگی و اضطراب باعث می شود شما احساس انزوا، بیگانگی و خجالت کنید، ناامیدی ممکن است برای مدتی قبل از اینکه به دنبال درمان باشید کنترل نشود. یادگیری بیشتر در مورد اطلاعات موجود و همچنین اقدامات پس از تشخیص می تواند به شما در درک بهتر الگوهای رفتاری و راه حل ها و همچنین الگوهای تفکر یا تغییرات زندگی (مانند غم و اندوه) کمک کند که ممکن است بر شادی یا زندگی شما به طور کلی تأثیر بگذارد.

بازیابی از این مشکلات ممکن است و می تواند درست در دستان شما باشد. درمان یک گزینه درمانی عالی است که ریشه ناامیدی را از بین می برد، چه از طریق سایت های مشاوره آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات یا یک درمانگر محلی و جلسات حضوری. دریافت مشاوره برای هر چیزی در زندگی (مصرف الکل، اهداف یا برنامه ریزی های گسترده تر، مهارت ها، شایستگی، مواد مخدر، روابط با کودک) می تواند به شما کمک کند تا درد خود را به عمل و حتی قدرت تبدیل کنید. اقدامات می تواند به شما کمک کند از طریق علائم و رویدادها با خدمات مناسب کار کنید.

افسردگی چگونه بر همه چیز تأثیر می گذارد؟

احساس ناامیدی اغلب یکی از عوامل اصلی تشخیص افسردگی است. اگرچه بسیاری از مردم افسردگی را با غم و اندوه مرتبط می دانند، اما احساس ناامیدی و درماندگی از علائم شایع افسردگی است. این می تواند به معنای احساس گیر افتادن، بی تفاوتی، از دست دادن یا اینکه هیچ امید یا امکانی برای بهتر شدن وجود ندارد، باشد. این یکی از جنبه‌های این اختلال که آن را بسیار خطرناک می‌کند این است که این وضعیت طوری پیش می رود که انگار انتهای خط است در حالی که نیست. افسردگی همچنین می‌تواند باعث شود افراد احساس بی‌حالی و بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌هایی که در گذشته برای آنها لذت بخش بود را کنند. آنها همچنین ممکن است برای انجام کارهایی که برای سایر افراد ساده به نظر می رسد، مانند مراقبت از بهداشت یا کارهای خانه، دچار مشکل شوند. این اغلب می‌تواند منجر به احساس درهم شکستگی یا احساس ناامیدی شود. فرض کنید ناامیدی با افزایش یا کاهش وزن غیرقابل توضیح، اختلالات خواب، احساس بی علاقگی یا از دست دادن علاقه به چیزهایی همراه است که زمانی باعث شادی شما شده است. در این صورت، افسردگی ممکن است حداقل تا حدی مسئول احساسات ناامید کننده شما باشد و درمان وضعیت شما می تواند مستقیماً به رفع ناامیدی کمک کند. مطالعات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند یک گزینه درمانی موثر برای افسردگی باشد.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه اضطراب به ناامیدی کمک می کند؟

اضطراب هم می تواند منبع ناامیدی باشد. اضطراب با احساسات شدید یا مداوم دلشوره مشخص می شود که برای مدت طولانی (معمولاً حداقل یک ماه) بدون محرک مشخص و معقول باقی می ماند. برای مثال، احساس نگرانی در مورد یک مصاحبه آینده، ممکن است لزوماً به دلیل یک اختلال اضطرابی نباشد. اضطراب معمولاً با احساسات عصبی بودن، اختلالات خواب، ضربان قلب، سرعت بالای افکار، احساس ترس یا پارانویا و هوشیاری بیش از حد مشخص می شود. همه اینها (و بیشتر) می توانند نشانه شروع یک اختلال اضطرابی باشند، و احساس ناامیدی می تواند زمانی ایجاد شود که اضطراب همراه همیشگی فرد باشد. هیچ نشانه ای از تسکین یا بهبودی سریع وجود ندارد.

برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، آنها همچنین ممکن است در موقعیت های خاصی احساس ناامیدی کنند. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است برای لذت بردن از موقعیت های اجتماعی یا صحبت با خانواده تلاش کنند، اما احساس انزوا و ناراحتی کنند. از آنجایی که اضطراب باعث ایجاد الگوهای فکری منفی مداوم می شود، مقابله با آنها می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، مانند افسردگی، اضطراب قابل درمان است و نیازی به وجود ناامیدی ندارد. درمان اضطراب می تواند هر گونه احساس ناامیدی و درماندگی را کاهش دهد، زیرا برای مدیریت علائم و حتی غلبه بر اختلال خود، کمک لازم را دریافت خواهید کرد.

آنچه شما می توانید انجام دهید.

خبر خوب این است که صرف نظر از علت احساس ناامیدی شما، گزینه های درمانی زیادی برای کاهش احساسات شما وجود دارد. بسیاری از افراد دیگر جای شما بوده اند – در واقع تقریباً 20٪ از جمعیت – و با قدرت و هیجانی دوباره برای زندگی از آن موقعیت رفته اند. جستجوی کمک اولین گام در هر شکلی از درمان است و انجام کاری به سادگی تحقیق در مورد درمانگران محلی یا منابع درمانی آنلاین می تواند گام بزرگی به جلو باشد. دریافت دیدگاه فردی خارج از دایره نزدیک شما، با چشمانی تازه و دیدی وسیع، می تواند به کاهش برخی از عدم اطمینان، نگرانی و غم و اندوهی که افراد روزانه احساس می کنند کمک کند.

از آنجا که انتخاب یک درمانگر به نیازهای منحصر به فرد و سطح راحتی شما بستگی دارد، اگر ناامیدی هدف اصلی شماست، شما و درمانگرتان می توانید روی آن احساس کار کنید و ریشه ها و منابع آن را شناسایی کنید. اگر متوجه شدید که با معیارهای اضطراب یا افسردگی مطابقت دارید، می توانید یک درمانگر متخصص در این زمینه ها را جستجو کنید. هر راهی را که در پیش بگیرید، یک درمانگر آماده حمایت از شما در سفر سلامت روان شما خواهد بود.

ابزاری برای یافتن امید

اگرچه درمان یک ابزار درمانی عالی برای کمک به رفع احساس ناامیدی است، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید به تنهایی انجام دهید تا به شما کمک کند به طور مؤثر با احساسات خود کنار بیایید. همانطور که شروع به یافتن امیدهای جدید در زندگی خود می کنید، ممکن است بخواهید عادت های جدیدی را در برنامه روزانه خود پیاده کنید تا خود را امیدوار نگه دارید و به سمت جلو حرکت کنید. همچنین ممکن است بخواهید ارزیابی کنید که چه شرایطی در زندگی شما باعث می شود که شما منفی ترین الگوهای فکری را داشته باشید، مانند مشکلات خانوادگی یا موقعیت های چالش برانگیز.

1) ارتباط با خانواده و عزیزان. وقتی با افرادی که می شناسید و دوستشان دارید ارتباط برقرار می کنید، اغلب امید دوباره تقویت می شود. زمانی را با دوستان یا اعضای خانواده بگذرانید تا به خودتان اطمینان دهید که هنوز دلایلی برای ارتباط با مردم و دلایلی برای ادامه تلاش وجود دارد. علاوه بر این، عزیزان و اعضای خانواده شما یک سیستم حمایتی حیاتی در هنگام مواجهه با هر گونه مشکلی در سلامت روان خود هستند، بنابراین اگر در این مدت نیاز به حمایت و مراقبت عمومی دارید، باید با آنها صحبت کنید.

2) گریه کن درست است. چند دقیقه با احساسات خود بنشینید و به خود اجازه دهید یک گریه خوب و طولانی داشته باشید. سرکوب احساسات می تواند باعث شود که آنها مدت طولانی تری در اطراف شما باقی بمانند، بنابراین اجازه دهید یک دقیقه همه چیز را احساس کنید و به خود اجازه دهید هق هق گریه کنید. بعد از آن برای کمک به پاکسازی ذهن خود در بیرون قدم بزنید، و خواهید دید که چگونه احساسات جدیدی در کنار ناامیدی ظاهر می شوند.

3) چیز متفاوتی را امتحان کنید. اگر هرگز برای دویدن نرفته اید، آن را امتحان کنید. اگر تا به حال موسیقی ای با ترک خشن نخوانده اید، بخوانید. اگر نسبت به چیزی در زندگی‌ای که دارید خوشحال و راضی نیستید، برای مدتی از آن وضعیت خارج شوید و چیز جدیدی را امتحان کنید.

4) مدیتیشن کنید. مدیتیشن فواید زیادی دارد، اما یکی از مهمترین آنها تمرکز بر زمان حال است. ناامیدی معمولاً به آینده مربوط می شود و به سرعت طاقت فرسا می شود. یادگیری چگونگی تمرکز بر لحظه حال می تواند به کاهش این احساسات کمک کند.

5) شکرگزاری را تمرین کنید. ناامیدی اغلب مصادف با احساسی است که انگار چیزی برای شکرگزاری وجود ندارد. یک دقیقه وقت بگذارید و فقط یک چیز را یادداشت کنید که بابت آن سپاسگزار هستید. این می تواند هوای ریه های شما، توانایی گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود در رادیو یا هیجان یک پرنده در خارج از پنجره شما باشد. شما مجبور نیستید یک لیست بزرگ ایجاد کنید. یک چیز پیدا کنید.

6) مراقبت از خود را تمرین کنید. درگیر شدن در مراقبت از خود یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای کمک به سلامت روان شما در صورت مشکل یا احساس ناامیدی است. خوب غذا خوردن، خواب کافی و ورزش اغلب می تواند برای سلامت روان شما معجزه کند. علاوه بر این، شما باید به دلسوزی نسبت به خود بپردازید و خود را به خاطر احساساتی که تجربه می کنید مورد ملامت و سرزنش قرار ندهید، زیرا آنها بسیار عادی هستند.

7) دیدگاه مثبت را رشد دهید. اگرچه مثبت اندیشی راه حلی برای درمان نیست، اما هوشیار بودن و ایجاد افکار مثبت بیشتر ممکن است به کاهش چرخه منفی شما کمک کند. در ابتدا نیاز به کمی تلاش دارد، اما تلاش برای خوش بین بودن ممکن است کمک کند. به هر حال، آینده فرصت‌های زیادی دارد و شما هرگز نمی‌دانید چه موقعیت هایی در گوشه و کنار هستند.

8) به گروه های پشتیبانی بپیوندید. گروه های حمایتی زیادی وجود دارند که بدون توجه به علت، به مقابله با احساس ناامیدی کمک می کنند. برخی از گروه‌های حمایتی به افرادی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به افرادی که با چالش‌ها یا شرایط سخت مواجه هستند، کمک می‌کنند. صحبت با افراد دیگری که با احساسات و مشکلات مشابه شما سروکار دارند، می تواند پشتیبانی و منابع بسیار خوبی را ارائه دهد.

غلبه بر ناامیدی با پلتفرم هوشمند هوکات

تعداد فزاینده‌ای از شواهد از مطالعات انجام‌شده توسط افراد مشابه نشان می‌دهد که درمان آنلاین می‌تواند منبع ارزشمندی برای کسانی باشد که می‌خواهند به احساسات دشوار مرتبط با افسردگی، اضطراب یا نگرانی‌های سلامت روانی مشابه رسیدگی کنند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که درمان هدایت‌شده مبتنی بر درمان آنلاین اثرات قابل توجه و طولانی‌مدتی برای شرکت‌کنندگانی که با اضطراب و افسردگی زندگی می‌کنند، ایجاد می‌کند. این مطالعه را می توان به حجم زیادی از تحقیقات اضافه کرد که به مشاوره آنلاین به عنوان یک گزینه درمانی مؤثر برای مدیریت احساساتی مانند ناامیدی و سرخوردگی اشاره می کند.

وقتی با یک درمانگر کار می کنید (چه آنلاین و چه حضوری)، می توانید احساس ناامیدی خود را در یک مکالمه محرمانه مطرح کنید. درمانگر شما می‌تواند در زمانی که شما از نظر عاطفی در حال تلاش و مبارزه هستید، شما را حمایت کند و راهبردهای مقابله‌ای را برای پردازش و درمان ناامیدی و احساس مثبت دوباره به شما ارائه دهد. هرکسی که احساس ناامیدی می کند می تواند از طریق درمان و مشاوره حمایت و منابعی بیابد.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، اگر با ناامیدی یا چالش‌های مشابه سلامت روان مواجه هستید، درمان آنلاین منبع ارزشمندی برای قرار گرفتن در مسیر بهبودی است. اگر ایده رفتن به مطب برای شرکت در درمان چهره به چهره دلهره آور به نظر می رسد، می توانید در جلسات آنلاین از راحتی خانه خود شرکت کنید. با پلتفرم هوشمند هوکات، می توانید با یک متخصص بهداشت روان دارای صلاحیت از آسایش خانه خود ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری و حرکت رو به جلو

در حالی که دلایل متعددی برای بروز احساس ناامیدی وجود دارد، یک درمانگر دارای صلاحیت تجربه و دانش لازم را دارد تا علت اصلی ناامیدی شما را کشف کند و مستقیماً به آن علت رسیدگی کند. توجه به این نکته مهم است که شما هرگز تنها نیستید. مهم نیست که چه احساسی دارید، یک مشاور آموزش دیده می تواند در این زمینه به شما کمک کند. همین امروز اولین قدم را برای بهبودی بردارید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سوالات متداول

وقتی امیدی نداری چیکار میکنی؟

وقتی امیدی ندارید سعی کنید خود را منزوی نکنید. در مورد احساس خود با دوست یا فردی که می توانید به او اعتماد کنید صحبت کنید. آنها ممکن است دیدگاه دیگری در مورد این موضوع به شما ارائه دهند، که همچنین می تواند بینش ارزشمندی را ارائه دهد. این ممکن است به شما این امکان را بدهد که با توجه به وضعیت دیگر احساس ناامیدی نکنید و شروع به زیر سوال بردن ناامیدی خود کنید. احساس ناامیدی همیشه تصویر دقیقی از وضعیت موجود نیست. اگرچه احساس ناامیدی گاه به گاه طبیعی است، اما اگر احساس ناامیدی مکرر می‌بینید، زمان آن رسیده است که از فردی متخصص کمک بخواهید. یک درمانگر دارای صلاحیت می تواند به شما کمک کند تا یک اختلال روانی اساسی را که بر افکار و احساسات شما تأثیر می گذارد، کشف کنید.

آیا جوانان این روزها بیشتر احساس ناامیدی می کنند؟

بله، مطالعات نشان داده است که جوانان بیشتری نسبت به گذشته با اختلالات سلامت روان و احساس ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند. این آمار همچنین می تواند تحت تأثیر ترس از انگ سلامت روان قرار گیرد. در یک مطالعه گزارش شده در هیئت مشاوران، افراد 18 تا 25 ساله در سال 2017، 63 درصد بیشتر از سال 2009 افسردگی را تجربه کردند. همچنین افزایش قابل توجهی در بین افراد 12 تا 17 ساله مشاهده شد که در سال 2017 حدود 51 درصد بیشتر از سال 2005 بود.مطالعه گزارش شده در هیئت مشورتی همچنین نشان داد که در سال گذشته، همان گروه‌های جوان‌تر از سنین 12 تا 25 سال بیشترین سهم را در دوره‌های افسردگی در میان افراد در تمام سنین داشتند.

فارغ از سن شما، ممکن است با افکار چالش برانگیز مرتبط با ناامیدی مانند ناراحتی روانی، افسردگی یا افکار خودکشی روبرو شوید. اگر چنین است، صحبت با یک متخصص سلامت روان ممکن است بهترین راه برای مقابله با این مسائل باشد. ممکن است از طریق سایتی مانند پلتفرم هوشمند هوکات یک درمانگر را در به شکل آنلاین پیدا کنید تا به شما کمک کند تا با مشکلاتی که به عنوان یک فرد با آن مواجه هستید و همچنین مشکلات سلامت روانی که با آن دست و پنجه نرم می کنید، مقابله کنید. برای کسانی که عزیزانشان دوران سختی را تجربه می کنند، باید حمایت عاطفی و نگرانی خود را برای رفاه آنها ارائه دهید. از قضاوت کردن آنها یا انتقاد از آنها به خاطر احساسی که دارند اجتناب کنید. در عوض، در کنار آنها باشید. و اگر از شما کمک خواستند، آماده باشید تا آنها را به یک سرویس بهداشت روان راهنمایی کنید که می تواند به آنها کمک کند.

از کجا می توانم حمایت عاطفی برای غلبه بر ناامیدی پیدا کنم؟

یک درمانگر می تواند پشتیبانی عالی ارائه دهد، زیرا آنها نه تنها بدون قضاوت گوش می دهند، بلکه راه هایی را به شما آموزش می دهند که فراتر از مواقع ناامیدی حرکت کنید. شما همچنین می توانید در جامعه خود، مانند گروه های پشتیبانی محلی، کمک بیابید. دوستان و خانواده شما نیز ممکن است نقش مهمی در کمک به شما در دیدن احتمالات مثبت بیشتر در آینده داشته باشند. به یاد داشته باشید که داشتن و حفظ پیوندهای اجتماعی و عاطفی با دیگران می تواند سلامت روان را بهبود بخشد و بی خانمانی را کاهش دهد. چه در گروه‌های حمایتی برای اضطراب یا افسردگی و چه در یک گروه سرگرمی، فقط گاهی اوقات با دیگران بودن ضروری است.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن