بی دلیل احساس اضطراب می کنید؟ 6 راه مقابله با آن

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته ایوان جارشاور، مداخله گر سلامت روان حرفه ای و روان درمانگر مجرب، توسط تیم تحریریه هوکات
آیا تا به حال این ضرب المثل را شنیده اید که “تنها چیزی که باید از آن بترسیم، خود ترس است؟” می توانید به راحتی در گذشته گیر بیفتید. ناگفته نماند که اگر بی دلیل زندگی خود را با ترس و احساس اضطراب سپری کنید، نمی توانید از زمان حال لذت ببرید. اضطراب خود می تواند از عوامل استرس زا مانند شرایط پزشکی، مسائل مربوط به روابط و مسائل مالی ناشی شود. طبق تعریف، اضطراب به طور کلی به «نگرانی و ترس شدید، بیش از حد و مداوم اشاره دارد که با موقعیت‌های معمولی که تجربه می‌کنیم، تناسب ندارد. برخی از شایع ترین علائم اضطراب عبارتند از بی خوابی، افکار تند، تمرکز ضعیف، تحریک پذیری، بی قراری، تپش قلب، لرزش، حالت تهوع، و تعریق». مانند بازی ویدیویی مورد علاقه شما، موانع در زندگی هر چه بیشتر می‌روید چالش‌برانگیزتر می‌شوند و با رسیدن به هر نقطه عطف یا تکمیل هر ماموریت، سطح استرس شما افزایش می‌یابد. هیچ کس از تجربه استرس مصون نیست. تا زمانی که زنده باشید، در مقطعی از زندگی خود نوعی استرس را احساس خواهید کرد، این امر اجتناب ناپذیر است. و همانطور که بسیاری از ما تاکنون می دانیم، داشتن استرس بیش از حد در زندگی می تواند مستقیماً به اضطراب شدید منجر شود. بنابراین اکنون، بیایید نگاهی به چند استراتژی از بین بردن اضطراب بیندازیم تا به شما کمک کند تا به طور مؤثرتری با تجربه شدید و ناتوان کننده احساس اضطراب بدون دلیل کنار بیایید.

  1. اهداف واقع بینانه تعیین کنید.
    اگرچه ممکن است بتوانید هر کاری را که در ذهن خود دارید انجام دهید، مانند کاهش وزن، بهبود روابط خود یا کسب درآمد بیشتر، به دقت سطح استرس موجود در هر کاری را که قصد انجام آن را دارید در نظر بگیرید. یادگیرنده در محیط اطراف خود شوید. تا جایی که ممکن است درباره افراد، مکان ها و چیزهای زندگی خود بیشتر بیاموزید. چه رویای شما این باشد که با ایجاد یک پلتفرم رسانه اجتماعی کاملاً جدید، جهان را به هم نزدیکتر کنید یا یک کافه در گوشه و کنار شهر خود باز کنید، باید بتوانید با نوعی استرس کنار بیایید تا هر کاری را به انجام برسانید. شما تصمیم می گیرید در زندگی خود موفق شوید. با این گفته، اهدافی را تعیین کنید که چالش برانگیز هستند، اما با تلاش و اراده قابل دستیابی هستند.
  1. مرزهای شخصی را تعیین کنید.
    قلمرو احساسی خود را ترسیم کنید. از همان آغاز تاریخ، درگیری بخشی ذاتی از تجربه بشر بوده است. هر چه تعارض بیشتر باشد، فشار بیشتر و هر چه فشار بیشتر باشد، اضطراب بیشتر و غیره. علاوه بر یادگیری نحوه تقویت جسم و روان، می توانید با مراقبت بهتر از ذهن خود علائم اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. وقتی با دیگران مرزهای محکمی تعیین می کنید، به خود فضای احساسی می دهید تا ارزش روابط را بر اساس شرایط خود پردازش کنید. اجازه دهید افرادی که شما را احاطه کرده اند بدانند دقیقاً چه کاری را می خواهید انجام دهید و تا کجا می خواهید پیش بروید. در نهایت، این به شما کمک می کند تا با ایجاد انتظارات واقع بینانه و قابل کنترل با دیگران از احساس غرق شدن در خود جلوگیری کنید.

3. اولویت ها را تنظیم کنید.
نبردهای احساسی خود را هوشمندانه انتخاب کنید. لزوماً هر موقعیت استرس زا به علائم ناتوان کننده اضطراب منجر نمی شود. به جای تلاش برای مقابله با عمیق ترین موانع سر راه خود به یکباره، ابتدا با حذف مسائل کوچکتر، وضعیت را معکوس کنید. چالش هایی را در نظر بگیرید که احساس می کنید می توانید با کمترین تلاش به طور موثر مدیریت کنید. همانطور که با نقاط قوت خود رهبری می کنید، به حرکت خود ادامه دهید. و سپس، همانطور که شروع به شکستن هر مانعی در راه خود می کنید، فهرستی شخصی از دستاوردهای خود تهیه کنید. به تمام پیشرفت هایی که در این مسیر توانستید به دست آورید و همچنین اینکه چگونه توانستید شجاعت و استحکام درونی خود را برای ادامه حرکت به جلو حتی در سخت ترین و مخاطره آمیزترین لحظات خود به دست آورید، توجه داشته باشید. این باید به شما کمک کند تا زمانی که به دستاوردهای خود فکر می کنید، حس اعتماد به نفس بیشتری ایجاد کنید. هر چه بیشتر از توانایی خود در مدیریت موقعیت های استرس زا و غلبه بر ناملایمات آگاه باشید، در نهایت احساس اضطراب کمتری خواهید داشت.

  1. با خودتان هم سرعت باشید.
    وقتی بی دلیل احساس اضطراب می کنید، یکی از بهترین کارها این است که با خودتان همگام باشید. زندگی یک ماراتن است نه دوی سرعت. کلید طول عمر در هر کاری که انجام می دهید تنظیم یک سرعت قابل کنترل برای جلوگیری از فرسودگی قبل از رسیدن به خط پایان است. بنابراین، سعی کنید در طول مسیر خود و در مواجهه با مسائل قریب الوقوع که در نهایت همه ما در طول مسیر زندگی با آنها مواجه خواهیم شد، از خودتان جلوتر نروید. رم در یک روز ساخته نشده است، امپراتوری شخصی شما هم ساخته نخواهد شد، مهم نیست چقدر کارآفرین یا از نظر احساسی کارآمد هستید. به جای تلاش برای رسیدن به تمام اهداف خود در سریع ترین زمان ممکن، بهتر است برای رسیدن به نقاط عطف قابل دستیابی در سفر خود تلاش کنید. چه در محل کار و چه در خانه با هر مشکلی که دست و پنجه نرم کنید، تا جایی که می توانید برای حل و فصل مسائل خود بدون استرس و تحت فشار قرار گرفتن آن را مدیریت و حل کنید. اگر نمی توانید وضعیت را کنترل کنید، بدانید چه زمانی باید بگویید که نیاز به استراحت و فکر کردن دارید. فقط ممکن است لازم باشد برای یک یا دو لحظه از میدان نبرد دور شوید، تا در نهایت بتوانید به جبهه بازگردید و یک روز دیگر با انرژی عاطفی جدیدی به مبارزه خوب بپردازید.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


  1. با کسی صحبت کنید.
    بسیاری از ما دید تونلی را زمانی تجربه می‌کنیم که با چیزی روبرو می‌شویم که فکر می‌کنیم مشکل اصلی زندگی‌مان است. ما خود را درگیر شرایطی می‌یابیم که هر چیزی که ما را آزار می‌دهد را احاطه کرده، در حالی که بسیاری از چیزهای مهم دیگر زندگی‌مان را از دست می‌دهیم. از تجربه شخصی من، می‌دانم که صحبت در خصوص احساساتتان چقدر می‌تواند سخت باشد، مخصوصاً اگر زندگی سریعی داشته باشید و زمان کوتاهی برای ادارک آنچه در حال وقوه است داشته باشید یا از خانواده‌ای هستید که هیچ‌کس هرگز تشویق به بیان احساساتش نشده است. با این وجود، به عنوان یک مداخله‌گر حرفه‌ای سلامت روان و روان‌درمانگر دارای تجربه، من برای افراد بی‌شماری در بحران حاضر شده ام. تحقیقات قویاً نشان می‌دهد که وقت گذاشتن برای صحبت کردن درباره بزرگ‌ترین ترس‌هایتان با شخص مناسب می‌تواند به شما کمک کند حتی برخی از به ظاهر غیرقابل نفوذترین دیوارهای اضطرابی را که تا به حال تجربه کرده‌اید، بشکنید. گفتار درمانی اگر با فردی دارای صلاحیت کار کنید جواب می دهد. من قویاً به شما پیشنهاد می کنم که بررسی کنید چرا چنین احساسی دارید و این احساسات از کجا می آیند. به عبارت دیگر، اگر می خواهید نتیجه را تغییر دهید، باید از ریشه شروع کنید. هر چه بیشتر در مورد چیزهایی که شما را مضطرب می کند با دیگران صحبت کنید، احتمال اینکه آن چیزها روی زندگی شما تأثیر منفی بگذارد کمتر می شود.
  2. نفس بکشید.
    آیا تا به حال در مورد چیزی آنقدر نگران بوده اید که واقعاً از نظر جسمی بیمار شده اید، از نظر عاطفی خسته شده اید، حتی نفس نفس بزنید؟ گاهی اوقات ممکن است بی دلیل احساس اضطراب کنیم. اگر تا به حال متوجه نشده اید، زندگی مانند یک مسیر با موانع همیشگی است. پر از فراز و نشیب، پیچ و خم های غیرمنتظره فراوان، انبوهی از موانع، و حتی چند تله در طول مسیر است. آرامش خاطر با حبس کردن نفس تا زمانی که به آنچه می‌خواهید برسید، ممکن است در کودکی چند بار کارساز بوده باشد، اما در بزرگسالی با مسئولیت‌هایی مانند پرداخت صورت حساب‌ها و حفظ روابط سالم با دیگران، اصلاً کارساز نیست. با این اوصاف، در یک نقطه یا شرایط دیگر، شما مجبور خواهید بود به دنبال کمی هوا باشید تا به پاکسازی ذهن و پر کردن اکسیژن در ریه‌هایتان کمک کند.

نتیجه

در پایان، مهم نیست که چقدر خونسرد، آرام و جمع و جور به نظر می‌رسید، بلکه در هر نقطه از زندگی خود که هستید، استرس را به هر شکلی تجربه خواهید کرد. استرس بیش از حد در نهایت می تواند منجر به انواع علائم ناتوان کننده اضطراب شود که به نوبه خود بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می گذارد. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، که همه ما یاد می‌گیریم چگونه خود را با دنیای جدید و عادی پس از همه‌گیری کرونا سازگار کنیم، بسیاری از ما بدون توجه به اینکه چقدر برای مدیریت سطح فشار در زندگی‌مان تلاش می‌کنیم، علائم اضطراب را تجربه می‌کنیم. با یادگیری چگونگی کنار آمدن موثر با اضطراب، در نهایت می‌توانیم آن را کنار بگذاریم تا بتوانیم زندگی پربارتر و رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم. با این وجود، شاید رایج ترین راهبرد برای کاهش تجربه علائم اضطراب این باشد که در وهله اول در صورت امکان از قرار دادن خود در موقعیت های بسیار پرفشار اجتناب کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن