استرس والدین چه معنایی برای شما و خانواده شما دارد؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 18 اوت 2022 توسط تیم تحریریه هوکات
آیا اغلب اضطراب را تجربه می کنید؟ شاید شغل پر استرس یا زندگی پر استرسی در خانه داشته باشید، یا شاید خود را فردی پر از اضطراب می بینید. مهم نیست دلیل آن چیست، اگر استرس زیادی را تجربه می کنید، ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید بر خانواده شما تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که اضطراب می تواند یک رفتار آموخته شده باشد و تأثیرات آن بسیار گسترده تر از آن چیزی است که فکر می کردید.

اضطراب شما بر خانواده شما

ابتدا بیایید در مورد اینکه “خانواده تحت استرس” به چه معناست صحبت کنیم. این احتمال وجود دارد که استرس به طرق مختلف بر شخصیت شما تأثیر بگذارد. اول، احتمالاً ناامیدتر خواهید شد و بیشتر مضطرب خواهید شد. این بدان معناست که شما بیشتر به شریک زندگی خود یا فرزندانتان ضربه می زنید. نتیجه این است که آنها با شما صحبت نمی‌کنند یا به خاطر ترس از ناراحتی شما پیش شما نمی‌آیند یا می‌خواهند مطمئن شوند که قادر هستید کارها و وظایفتان را که می خواهید انجام دهید، به اتمام برسانید. احتمالاً سرتان شلوغ است، زیرا در حجم کاری که دارید غرق شده اید. این بدان معناست که احتمالاً زمان بیشتری را صرف کار روی شغلتان یا کارهای دیگر و زمان کمتری برای انجام کارها با خانواده خود خواهید کرد. این به آنها نیز آسیب می رساند، زیرا آنها نمی توانند به اندازه قبل، مامان یا بابا را ببینند. ندیدن شما به این معنی است که آنها بخشی از عشق، توجه و حمایت مورد نیاز خود را در طول زندگی خود دریافت نمی کنند، به ویژه در سال های جوانی که ممکن است دوستان زیادی نداشته باشند تا در اجتماعی شدن به آنها کمک کنند.

احساسات و علائمی که تجربه می کنید به راحتی به همسر و فرزندانتان منتقل می شود. این به این دلیل است که آنها می بینند که شما اضطرابتان را نشان می دهید و باعث نگرانی آنها نیز می شود. این نگرانی ممکن است منجر به مشکلاتی در به خواب رفتن، سردرد، احساس عصبانیت یا تغییر عادات غذایی آنها شود. همه اینها ممکن است چیزهایی باشند که شما در خود نیز می بینید زیرا شما کسی هستید که مستقیماً استرس را پشت سر می گذارید. اما از آنجایی که آنها شاهد گذراندن استرس شما هستند، به احتمال زیاد آنها نیز احساس اضطراب می کنند. کودکان و نوجوانانی که گزارش می دهند والدینشان استرس دارند، بیشتر احساس غم، نگرانی یا ناامیدی دارند. نه تنها این، بلکه احتمال اضافه وزن یا چاقی در آنها بیشتر است. آنها به احتمال زیاد در طول دوران کودکی خود با مشکل مواجه می شوند زیرا قطعاً آنچه را که شما از سر می گذرانید می بینند و برای آنها دردسر ایجاد می کند. در واقع، تنها حدود 14 درصد از کودکان گزارش دادند که استرسی که والدینشان تجربه می کنند، آنها را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این بدان معناست که بیش از 80 درصد از کودکان در نتیجه استرس والدین خود برخی از علائم و عوارض جانبی را تجربه می کنند. این کودکان آنهایی هستند که در مواقعی که نباید اضطراب داشته باشند، دچار اضطراب می شوند.

کودکانی که والدین آنها استرس دارند ممکن است در مدرسه، در تمرکز یا یادگیری چیزهای جدید مشکل داشته باشند. آنها ممکن است برای انجام تکالیف یا حتی تمرکز روی کاری که باید انجام دهند دچار مشکل شوند. آنها ممکن است در روابط با همسالان خود و حتی با دوستانی که قبلاً با آنها صمیمی بودند دچار مشکل شوند. هنگامی که اضطراب در میان بزرگسالان خانواده شدیدتر می شود یا اگر وضعیت در نتیجه استرس خشونت آمیز می شود، ممکن است این مشکلات برای کودک یا نوجوان شما بدتر شود.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


استرس چه می کند؟

بدترین کاری که استرس انجام می دهد این است که خانواده شما را از هم جدا می کند. وقتی احساس اضطراب می کنید و تحریک پذیرتر، عصبانی تر، ناامیدتر و بیش از حد مشغول می شوید، از خانواده خود دور می شوید. حتی بیشتر از آن، شما خانواده خود را از خود دور می کنید. این می تواند حتی خارج از خلق و خوی و ناامیدی، در خانواده شکاف ایجاد کند. اما همچنان که به جدایی خود از خانواده ادامه می دهید، حفظ روابط نه تنها با شریک زندگی بلکه با فرزندانتان نیز بسیار دشوارتر می شود. طلاق اغلب به دلیل چیزهایی که از استرس ناشی می شود اتفاق می افتد. وقتی نگرش شما تغییر می کند و دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر می کند و نحوه ظاهر شدن شما در خانواده تغییر می کند، قطعاً می تواند منجر به جدایی شما و شریک زندگی تان شود. در حالی که احتمالاً این آخرین چیزی است که می خواهید و به احتمال زیاد باعث افزایش سطح اضطراب شما به جای کاهش می شود، این چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد و چیزی است که می خواهید در ذهن داشته باشید. اگر فعالانه روی رفع استرسی که تجربه می کنید، با شریک زندگی خود همکاری نمی کنید، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به رابطه خود وارد کنید.

این فقط رابطه شما با شریک زندگی یا فرزندانتان نیست که باید نگران آن باشید. همچنین ممکن است روابطی را که با دوستان خود دارید خراب کنید. دوستان شما افرادی هستند که وقتی استرس دارید باید بتوانید به آنها مراجعه کنید. آنها افرادی هستند که باید بتوانند به شما کمک کنند تا اضطراب خود را کاهش دهید و به زندگی خود ادامه دهید. اما اگر به گونه‌ای رفتار می‌کنید که برای آنها مناسب نیست، ممکن است اصلاً حاضر نباشند به شما کمک کنند و ممکن است به دلیل اتفاقاتی که در زندگی‌تان می‌افتد دوستان خود را از دست بدهید. همچنین این احتمال وجود دارد که استرس باعث شود در شغل خود نیز اشتباه کنید. چه استرس در اصل از شغل شما باشد و چه از زندگی خانگی شما، اگر بیش از حد استرس دارید، احتمالاً بهترین عملکرد خود را نخواهید داشت. در نتیجه، شما شروع به نشان دادن آن سطح از استرس در همه کارهای خود خواهید کرد. اگر در کارتان خیلی ضعیف عمل کنید، می تواند منجر به تنزل رتبه، مرخصی موقت یا حتی اخراج شما شود و این فقط باعث افزایش سطح استرس شما می شود.

مقابله با استرس

مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که راهی برای رفع استرس خود پیدا کنید و شروع به بهبود زندگی خود کنید. این آسان نخواهد بود و هر چه استرس بیشتری را در آن زمان تجربه کنید، بهبودی هم سخت تر خواهد بود. اگر مدت‌ها قبل از اینکه به دنبال کمک باشید، اجازه داده‌اید استرس ایجاد و بیشتر شود، ممکن است احساس کنید کاملاً دفن شده‌اید و فرآیند بیرون آمدن از زیر آن سخت‌تر از ماندن در جایی است که هستید، اما به خاطر داشته باشید که استرس ثابت نمی ماند، هر چه بیشتر بگذرد بدتر می شود. مکانیسم‌های مقابله‌ای را بیابید که برای شما کار می‌کند و روش‌هایی را برای مقابله با استرسی که قرار است شما را تحت فشار قرار دهد، پیدا کنید. شما می خواهید بتوانید از زندگی خود لذت ببرید و اگر استرس دارید و نمی توانید وقت خود را با دوستان و خانواده خود بگذرانید، قطعاً از زندگی خود لذت نمی برید. یافتن چیزهایی که به شما در کاهش استرس کمک می کند، چیزهایی مانند دوچرخه سواری یا صخره نوردی، رنگ آمیزی یا مدیتیشن.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


دریافت کمک حرفه ای

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک متخصص سلامت روان پیدا کنید که می تواند در این فرآیند به شما کمک کند. یک متخصص سلامت روان باید بتواند روی مسائلی که تجربه می کنید، مانند استرس، با شما کار کند و باید بتواند به شما در شروع یادگیری تکنیک های جدید مقابله کمک کند. اما مطمئناً، ابتدا باید بتوانید یک درمانگر پیدا کنید، و این گاهی اوقات می‌تواند سخت‌ترین بخش کل فرآیند باشد. شما فردی را می خواهید که بتوانید به او اعتماد کنید و با او احساس راحتی کنید و زمانی که به منطقه جغرافیایی خود محدود می شوید این کار چندان آسان نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که شروع به جستجوی یک درمانگر به طور آنلاین کنید. خدمات آنلاین هنوز تا حدودی جدید هستند، اما به یک دلیل بزرگ، یعنی راحتی، شروع به کار کرده اند. دیگر نیازی نیست که خود را در محله یا شهر خود محدود کنید و دیگر لازم نیست نگران رفتن به مطب درمانگران باشید. در عوض، می توانید جلسات خود را از هر جایی که می خواهید باشید، چه در خانه، چه در هتل در تعطیلات، در دفتر کار یا هر جای دیگری برگزار کنید. شما فقط به اتصال به اینترنت و دستگاهی نیاز دارید که به آن متصل شود.

اگر مطمئن نیستید که برای یافتن یک درمانگر کجا باید جستجو کنید، اولین جایی که باید بروید پلتفرم هوشمند هوکات است. از تنوع خدمات مختلف موجود و همه درمانگران متفاوتی که در سراسر کشور مستقر هستند، بسیار خوشحال خواهید شد. مهم نیست که در مورد چه چیزی به کمک نیاز دارید، اطلاعات زیادی پیدا خواهید کرد، و همچنین درمانگرانی را پیدا خواهید کرد که می توانند در این فرآیند به شما کمک کنند. همه چیز در مورد یافتن شخصی است که با او احساس راحتی کنید و مطمئن شوید که هر کاری که می توانید برای حفظ سلامت و رفاه خود و همچنین خانواده خود انجام می دهید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن