از تنهایی تا با هم بودن: چگونه پیوند خانوادگی خود را تقویت کنیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 25 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
پیوندهای قوی خانوادگی این پتانسیل را دارد که برای هر عضو شادی، آسایش و احساس امنیت به ارمغان بیاورد. آنها می توانند به خاطراتی منجر شوند که یک عمر باقی می مانند و نشان دهنده یک سیستم پشتیبانی در لحظات سخت هستند. با این حال، گاهی اوقات به دلیل مشغله‌ها و حواس‌پرتی‌های مختلف، حفظ این پیوندهای نزدیک دشوار است. در حالی که دور شدن از هم ممکن است آسان باشد، روش‌های ساده‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید سعی کنید خانواده خود را دور هم جمع کنید و روابط خود را با یکدیگر تقویت کنید.

چرا پیوندهای خانوادگی مهم است؟

همانطور که یک مطالعه تحقیقاتی در مورد این موضوع بیان می کند، روابط خانوادگی می تواند “منبع مهم ارتباط اجتماعی و تأثیر اجتماعی برای افراد در طول زندگی آنها باشد.” برای برخی افراد، این روابط با خانواده اصلی آنها است. برای دیگران، “خانواده” در درجه اول به روابطی اشاره دارد که با شریک یا همسر و فرزند (فرزندان) خود ایجاد کرده اند. برای برخی دیگر، خانواده آنها متشکل از دوستان نزدیک و افراد صمیمی است که آنها را به عنوان خانواده تعیین کرده اند و زندگی و در برخی موارد خانه را با آنها به اشتراک می گذرانند. در هر صورت، روابط خانوادگی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و این پتانسیل را دارد که به پیشرفت فرد کمک کند.
پیوندهای قوی و سالم خانوادگی به هر شکلی می تواند به فرد کمک کند تا در هنگام بروز مصیبت، احساس مهم بودن داشته باشد و منبع حمایت عاطفی باشد. تحقیقاتی را در نظر بگیرید که نشان می دهد حمایت اجتماعی با بهبود سلامت روانی و جسمی مرتبط است. از سوی دیگر، پیوندهای خانوادگی ضعیف یا ناسالم می تواند منجر به انزوا، پیامدهای منفی سلامت، استرس، مکانیسم های مقابله ای ناسالم و سایر نگرانی ها شود. به این دلایل، ایجاد روابط قوی و سالم با کسانی که آنها را خانواده خود در نظر می گیرید، می تواند جزء مهمی از سلامت و آسایش کلی باشد.

استراتژی هایی که ممکن است به تقویت روابط خانوادگی کمک کنند.

صرف نظر از شکل خانواده شما، این روابط می تواند بخش مهمی از زندگی شما را نشان دهد. اگر به دنبال تعمیق روابط خود با اعضای خانواده خود هستید، تکنیک های زیر ممکن است مفید باشد.
1. زمان باکیفیت برنامه ریزی شده را با هم بگذرانید.
زمان با کیفیت یکی از راه های موثر برای تقویت پیوندهای خانوادگی شما است. شما می توانید به عنوان یک خانواده تصمیم بگیرید که هر هفته یا ماه زمانی را برای حضور کامل در کنار یکدیگر و شرکت در فعالیت هایی که همه از آنها لذت می برند اختصاص دهید. در اینجا چند ایده وجود دارد:
وعده های غذایی خانوادگی: دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که خانواده‌هایی که به طور منظم باهم وعده‌های غذایی می‌خورند، حداقل سه وعده غذایی در هفته و در حالت ایده‌آل 5 تا 7 وعده غذایی، عزت نفس بالاتر، میزان کمتر سوء مصرف مواد، احتمال کمتر بارداری نوجوانان، افسردگی و مشکلات رفتاری در مدرسه، تصویر بدنی بهتر و خطر کمتر اختلالات خوردن، نمرات بالاتر و میزان کمتری چاقی دارند. بنابراین این تجربه همچنین می تواند به عنوان یک تجربه پیوند عاطفی سالم عمل کند.
فعالیت در فضای باز: پیاده روی، درست کردن کباب، ورزش کردن، یا گذراندن وقت با هم در خارج از منزل اغلب چیزی است که همه اعضای خانواده می توانند با آن کنار بیایند. به علاوه، تحقیقات مزایای بالقوه ای را برای سلامتی زمان در طبیعت نشان می دهد، مانند سطوح استرس پایین تر، سطوح بالاتر رفاه ذهنی، افزایش خلاقیت و کنترل بهتر عاطفی.
شب هایی برای بازی مثل انجام بازی‌های رومیزی، بازی‌های کارتی، یا بازی‌های ویدیویی با هم؛ به‌ویژه آن‌هایی که به صورت مشارکتی یا تیمی انجام می‌شوند می‌تواند فرصتی برای تفریح با هم و همکاری، مشارکت در کار گروهی و ایجاد خاطرات باشد.
موارد فوق تنها چند ایده است. ممکن است مدتی طول بکشد تا بفهمید خانواده شما دقیقاً دوست دارند با هم چه کاری انجام دهند، اما خاطرات، فرصت‌های پیوند و حتی مزایای بالقوه سلامتی می‌تواند ارزش این تلاش را داشته باشد.



آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


2. ارتباط موثر را تمرین کنید.
ارتباط شفاف، صادقانه و دلسوزانه می تواند افراد را در هر نوع رابطه ای توانمند سازد تا یکدیگر را درک کنند و ارتباط خود را عمیق تر کنند. این می تواند اجازه دهد تا حد و مرزهایی تعیین شود تا همه احساس امنیت و احترام کنند، می تواند کمک کند تا اطمینان حاصل شود که به همه گوش داده می شود و در تصمیم گیری های اصلی خانواده مورد توجه قرار می گیرند، و ممکن است به طور کلی تعارض را کاهش دهد. در اینجا چند نکته برای برقراری ارتباط موثر در یک خانواده وجود دارد:
گوش دادن فعال را تمرین کنید: این به این معنی است که به شخصی که صحبت می کند توجه کامل خود را بدهید، از قطع صحبت او خودداری کنید، و در صورت لزوم سؤالات روشنگر و با پاسخ کامل بپرسید. همچنین می‌تواند شامل اطمینان از این باشد که همه این شانس را دارند که نظر خود را بیان کنند؛ از جمله افراد مسن‌تر و کودکانی که ممکن است بخشی از خانواده باشند.
به همه افراد خانواده مراجعه کنید: اکثر خانواده‌های مدرن برنامه‌های شلوغی دارند، که باعث می‌شود احساسات، مشکلات یا نگرانی‌های یک نفر نادیده گرفته شود یا در این میان «گمشده» شود. تلاش برای چک کردن منظم با هر عضو ممکن است باعث شود تا اطمینان حاصل شود که همه فرصت بیان نیازهای خود و احساس حمایت را دارند.
استانداردهای ارتباطی را تعیین کنید: تنظیم قوانین برای نحوه برقراری ارتباط با یکدیگر می تواند به خانواده شما کمک کند تا روابط مثبت خود را با یکدیگر حفظ کنند. احترام، شفقت، لطف، آرامش و صداقت حتی در مواجهه با اختلافات یا درگیری چند نمونه هستند.

3. روی حل مسئله با هم کار کنید.
مشکلات و درگیری ها بخش طبیعی هر نوع رابطه از جمله روابط خانوادگی است. به جای اینکه اجازه دهید آنها شما را از هم جدا کنند، کار کردن با یکدیگر برای حل مشکلات می تواند ارتباطات شما را تقویت کند و باعث شود که هر فرد احساس کند عضوی ارزشمند در واحدی است که نظر او مهم است. در اینجا یک چارچوب اساسی وجود دارد که ممکن است هنگام مواجهه با یک مشکل خانوادگی که نیاز به حل دارد دنبال کنید:
مشکل را شناسایی کنید: هنگامی که مشکلی پیش می آید، تشخیص اینکه چیست، چرا مشکل است و چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.
راه حل های بارش فکری: نشستن در کنار هم به عنوان یک خانواده برای ایجاد راه حل های بالقوه می تواند به همه کمک کند تا احساس کنند بخشی از این روند هستند. تشویق همه به بیان ایده های خود و باز بودن در برابر دیدگاه های دیگر ممکن است مفید باشد.
راه حلی را انتخاب کنید: محدود کردن ایده هایی که گروه مطرح کرده است، در مرحله بعدی است که ممکن است با رای دادن انجام شود. اگر همه اعضا با ذهنی باز و تمایل به سازش وارد این مرحله شوند، می تواند کمک کننده باشند.
راه حل را اجرا کنید: بعد، زمان اجرای راه حل انتخاب شده است.تقسیم و واگذاری اختیار به افرادی که باید چه کاری انجام دهند و اطمینان از اینکه هر یک از اعضا متعهد به تلاش برای انجام کارها هستند می تواند در این مرحله مفید باشد.
راه حل را ارزیابی کنید: پس از مدتی، می توانید راه حل را به صورت گروهی ارزیابی کنید تا ببینید آیا مشکل را حل کرده است یا خیر، مراقب باشید که اجازه دهید همه تجربه خود را بیان کنند. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید به مرحله اول برگردید و راه حل جدیدی را توسعه دهید یا انتخاب کنید.

4. قدردانی و تشکر را به یکدیگر نشان دهید.
روانشناسان و محققان تأثیرات قدردانی را بر انواع مختلف روابط بررسی کرده اند و یافته ها نشان می دهد که ممکن است به ما در حفظ و تقویت ارتباط با دیگران کمک کند. نشان دادن قدردانی و قدرشناسی از عزیزانتان ممکن است به خصوص به شما کمک کند احساس نزدیک‌تر و پشتیبانی بیشتری داشته باشید و همکاری با یکدیگر را آسان‌تر کند. چند ایده برای نشان دادن قدردانی از اعضای خانواده می تواند شامل موارد زیر باشد:
تعریف و تمجید برای تصدیق نقاط قوت و دستاوردهای یکدیگر
قدردانی منظم برای آنچه که هر فرد در خانواده انجام می دهد، از پختن غذا گرفته تا شوخی کردن تا برنامه ریزی فعالیت های مشترک
دادن هدایای متفکرانه، که می‌تواند به هر شکلی باشد؛ از گذاشتن یک یادداشت زیبا در جعبه ناهار شخصی، آوردن پیتزا به خانه برای همه در پایان یک هفته طولانی، یا انجام کارهای سخت یا کارهای خانگی که به نفع همه است.
گذراندن وقت با هم به طور خاص، وقت گذاشتن و برنامه ریزی دقیق برای گرد هم آوردن همه، خواه تعطیلات خانوادگی، یک گردش خاص یا یک شب سینمایی در خانه
جشن گرفتن با هم برای ساختن لحظات خاص، مانند تولد، تعطیلات، یا یک موفقیت فردی


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه درمان می تواند کمک کند؟

رویارویی با چالش های خانوادگی به تنهایی می تواند دشوار باشد، به همین دلیل است که برخی از افراد برای حمایت به درمانگر مراجعه می کنند. یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌هایی را برای تقویت پیوندهای خانوادگی، بهبود مهارت‌های ارتباطی خود، یادگیری همدلی با اعضای خانواده‌تان، تقویت مهارت‌های حل تعارض و کار بر روی چالش‌های بین فردی به شما کمک کند. اگر استرس، اضطراب، افسردگی یا سایر چالش‌های سلامت روانی را تجربه می‌کنید که ناشی از مسائل خانوادگی است یا به آنها کمک می‌کند، ممکن است به شما در رفع این مشکلات کمک کنند.
اگر شما و خانواده‌تان برنامه‌های پرمشغله‌ای دارید، پیدا کردن زمانی برای رفت و آمد منظم به مطب یک درمانگر دشوار است. در این شرایط، درمان آنلاین می تواند جایگزین مناسبی باشد. می‌توانید از یک پلتفرم درمانی آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات برای مطابقت با یک درمانگر دارای صلاحیت استفاده کنید، و سپس می‌توانید از طریق تلفن و یا تماس ویدیویی از خانه یا هر کجا که اتصال اینترنتی دارید با آنها ملاقات کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان حضوری و اینترنتی می‌تواند در بسیاری از موارد اثربخشی یکسانی داشته باشد، بنابراین شما معمولاً می‌توانید هر کدام را که به بهترین وجه متناسب با برنامه‌تان است انتخاب کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن