آشنایی و درک اختلالات خوردن

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 20 فوریه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
تصویر بدن مفهومی است که به ادراکات، احساسات و افکاری که افراد نسبت به بدن خود دارند اشاره دارد. وقتی فردی ایده آلی از زیبایی را درونی می کند، ممکن است بدن خود را با آن مقایسه کند و از بدن خود نارضایتی پیدا کند، زیرا دستیابی به ایده آل اغلب غیرممکن است. در نوجوانان، این نارضایتی از بدن می تواند منجر به چندین مشکل جدی از جمله اعتماد به نفس پایین، افسردگی، به خطر افتادن سلامت عاطفی و اختلال در غذا خوردن شود. مجموع همه اینها می تواند باعث شود که یک نوجوان دچار اختلال خوردن شود. در این مقاله، در مورد اختلالات خوردن مختلف که ممکن است در افراد ایجاد شود و اینکه چگونه درمان زودهنگام می تواند به بهبود فرد در سنین پایین تر کمک کند، خواهید آموخت. بنیاد ملی اختلالات خوردن تخمین می زند که 10 میلیون زن آمریکایی به اضافه 1 میلیون مرد دچار اختلالات خوردن هستند. اعتقاد بر این است که 10-15٪ از آمریکایی ها به نوعی اختلال خوردن دارند. این راهنمای برخی از علائم و نشانه های اختلالات خوردن، انواع مختلف اختلالات خوردن، و برخی از گزینه های درمانی است که ممکن است برای شما مفید باشد. همچنین در مورد افرادی که احتمالاً از اختلالات خوردن رنج می برند، پیامدهای پزشکی اختلالات خوردن و برخی سؤالات متداول بحث خواهد شد.

اختلالات خوردن چیست؟

اختلال خوردن یک بیماری روانپزشکی جدی است که معمولاً در دوران نوجوانی یا جوانی ایجاد می شود. وقتی صحبت از اختلالات خوردن در نوجوانان می شود، مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، مداخله زودهنگام نکته ای کلیدی است. مداخلات اختلال خوردن بلافاصله پس از شناخت می تواند بهبود و درمان موثرتری را تسهیل کند. بر این اساس، مداخله زودهنگام نیز شانس دستیابی به بهبودی طولانی مدت را افزایش می دهد. اختلالات خوردن جدی اما قابل درمان هستند. طبق گفته کلینیک مایو، “اختلالات خوردن شرایط جدی مربوط به رفتارهای غذایی مداوم هستند که بر سلامت، احساسات و توانایی شما برای عملکرد در بخش های مهم زندگی تأثیر منفی می گذارد.” شایع ترین اختلالات خوردن عبارتند از بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، و اختلال پرخوری. افراد مبتلا به اختلالات خوردن مشکلات تصویر بدنی را تجربه می کنند که ما آن را اختلال بدشکل انگاری بدن می نامیم. ممکن است فرد روی وزن خود بیش از اندازه حساس باشد. ممکن است نتواند خود را به شکلی واقع بینانه ببیند یا به شیوه ای متعادل غذا بخورد.

چه کسانی اختلالات خوردن را تجربه می کنند؟

زنان (به نسبت 8:1 نسبت به مردان)
افرادی که احساس می کنند زندگی شان از کنترل خارج شده است.
قربانیان آزار و اذیت (به عنوان مثال، کلامی، فیزیکی، جنسی).
کمال پرستان
نوجوانان و بزرگسالانی که در کودکی به آنها گفته شده چاق بودند.
کسی که از از دست دادن ناگهانی یکی از عزیزانش رنج می برد.
افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی
فردی از خانواده ای که برای لاغر بودن ارزش قائل است.
فردی که خویشاوند ژنتیکی او مبتلا به اختلال خوردن است.
کسی که عزت نفس پایینی دارد.
شخصی که با تغییرات عمده زندگی مانند رفتن به دانشگاه سر و کار دارد.
فردی مشکلاتی در هیپوتالاموس مغز مشکل دارد، زیرا این مرکز احساس گرسنگی را کنترل می کند.

انواع اختلالات خوردن

بی اشتهایی عصبی
این یک اختلال خوردن است که در آن فرد غذا را از خود دریغ می کند، بسیار کمتر از آنچه برای انرژی داشتن و سلامتی خود نیاز دارد غذا می خورد، تصویر بدنی خود در آینه را مخدوش می بیند، و اغلب درگیر ورزش بیش از حد است. بی اشتهایی عصبی یا بی اشتهایی، یک اختلال خوردن است که در آن فرد به شدت از افزایش وزن می ترسد و درک تغییر یافته و آسیب دیده ای از بدن خود دارد. فرد مبتلا به بی اشتهایی با وسواس به تعداد کالری و انواع غذاهایی که می خورد دقت می کند. افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است به دلیل محدودیت‌هایی که در رژیم غذایی خود اعمال می‌کنند، در حفظ وزن طبیعی خود دچار مشکل شوند که به نوبه خود می‌تواند منجر به عواقب پزشکی قابل توجهی شود.
افراد مبتلا به بی اشتهایی گرایش به اجتناب از خوردن غذا، ورزش بیش از حد، پرخوری و سپس استفراغ کردن یا استفاده از ملین ها برای پاکسازی دارند. بی اشتهایی می تواند هر فردی را در هر زمانی تحت تاثیر قرار دهد، صرف نظر از سن، هویت جنسی، نژاد یا قومیت.
DSM-5 تشخیص بی اشتهایی را با برآوردن شرایط زیر تعریف می کند:
محدود کردن کالری خود به شکل مداوم که منجر به کاهش وزن قابل توجه می شود.
ترس شدید از افزایش وزن یا رفتار های مداومی که در افزایش وزن اختلال ایجاد می کند.
اختلال در وزن یا آسیب ادراک تصور از بدن خود
افراد مبتلا به بی اشتهایی کالری خود را محدود می کنند که اغلب منجر به کاهش وزن قابل توجه بدن می شود. به این محدودیت، ترس شدید از افزایش وزن و اغلب رفتارهای مداوم است که در افزایش وزن اختلال ایجاد می کند.
بولیمیا
این یک اختلال خوردن است که در آن فرد معمولاً غذا می خورد و سپس آنچه را که خورده است برمی گرداند (پاکسازی). این افراد همچنین ممکن است از داروهایی مانند ملین، تنقیه و قرص های آب استفاده کنند و یا به پیاده روی یا دویدن در مسافت زیاد بروند. پرخوری عصبی یا پرخوری یک اختلال تغذیه ای شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی است. فرد مبتلا به بولیمیا در مدت کوتاهی مقدار زیادی غذا می خورد و سپس بلافاصله غذا را برای جلوگیری از افزایش وزن، معمولاً از طریق استفراغ اجباری، پاک می کند. از دیگر روش های پاکسازی غذا می توان به ورزش زیاد و استفاده بیش از حد از ملین ها و دیورتیک ها اشاره کرد. همچنین نوع کمتر رایج پرخوری عصبی غیر پاکسازی کننده وجود دارد که در آن فرد به ورزش بیش از حد یا روزه داری می پردازد و به طور کلی از غذا اجتناب می کند. در اینجا، به اشکال معمول‌تر پاکسازی تکیه نمی‌شود، اما ممکن است به ندرت از آنها استفاده شود. اغلب، کسانی که مبتلا به بولیمیا هستند، پرخوری می کنند و در مخفیگاه خود پاکسازی می کنند. به همین دلیل، ممکن است قبل از اینکه کسی به چیزی مشکوک شود، برای مدت طولانی با بولیمیا مبارزه کنند. این همان چیزی است که بولیمیا را بسیار خطرناک می کند. زمانی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است فرد از قبل به یک وضعیت اورژانسی پزشکی نزدیک شده باشد. حداقل ممکن است درمان این عارضه بیشتر طول بکشد، زیرا به الگوی رفتار بولیمیک زمان بیشتری برای رشد داده شده است. علاوه بر تلاش برای کنترل وزن، کسانی که پرخوری عصبی دارند اغلب به این رفتار به عنوان راهی برای کنار آمدن با یک موقعیت دشوار یا تغییر زندگی روی می آورند. عمل پرخوری و پاکسازی به آنها اجازه می دهد تا احساس کنترل داشتن کنند. پرخوری عصبی همچنین می تواند ناشی از اعتماد به نفس ضعیف یا تصویر بدن آسیب دیده، سواستفاده یا حرفه ها یا سایر فعالیت هایی باشد که ظاهر یا عملکرد خطرناک و دشوار دارند، مانند افراد مشهور یا ورزشکاران.

اگر شما یا شخصی که می شناسید به هر شکلی مورد سوء استفاده قرار می گیرد، فوراً با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی به شماره 123 و یا بهزیستی شهر خود تماس بگیرید تا پشتیبانی، مشاوره و کمک فوری را دریافت کنید.

پرخوری عصبی
این پرخوری غیرقابل کنترل است. هر فرد می تواند تا 5000 کالری در یک وعده مصرف کند. آنها ممکن است احساس کنند که به تنهایی قادر به توقف خوردن نیستند و نمی توانند غذا خوردن خود را کنترل کنند. حمله های پرخوری مکرر هستند و ممکن است در حین و بعد از پرخوری احساس گناه کنند.
خوردن احساسی
این شایع ترین اختلال خوردن است. زمانی است که از غذا استفاده می کنیم تا احساس بهتری نسبت به هر موقعیتی داشته باشیم. مردم این کار را زمانی انجام می دهند که استرس دارند، زمانی که بی حوصله هستند، زمانی که افسرده هستند یا سعی می کنند تهی بودن خود را پر کنند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


علائم و نشانه های اختلالات خوردن

ممکن است علائم و نشانه های زیر را در خود یا دیگران مشاهده کنید:
صحبت مکرر در باره اینکه چاق هستند و مکرراً در مورد کاهش وزن صحبت می کنند.
نادیده گرفتن وعده های غذایی یا دلیل تراشی برای اینکه نمی توانند غذا بخورند (به عنوان مثال، “احساس بیماری دارم”).
از بین رفتن مینای دندان در اثر پاکسازی
ورزش کردن بسیار بیشتر از ساعتی که مناسب تلقی می شود.
علائم روی انگشتان، ناخن ها و بند انگشتان ناشی از استفراغ
پیدا کردن مواد غذایی یا بسته بندی های مخفی
صحبت در مورد افسردگی و افکار خودکشی
احساس گناه و شرم از خوردن
استفاده از ملین ها و قرص های آب برای کاهش وزن
شرکت در گروه های آنلاین طرفدار بی اشتهایی یا پرخوری عصبی
داشتن یک رژیم غذایی بسیار محدود، از جمله امتناع از خوردن غذایی که خانواده استفاده می کند.
منزوی کردن
کناره گیری از فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردند.
بلند شدن از سفره هنگام غذا خوردن برای استفاده از حمام

اگر به خودکشی فکر می‌کنید، به آسیب رساندن به خود یا دیگران فکر می‌کنید، احساس می‌کنید که هر فرد دیگری ممکن است در خطر باشد، یا اگر مورد اورژانس پزشکی دارید، باید فوراً با شماره اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید.

فرد هنگام پاکسازی ممکن است دچار پارگی در مری شود. آنها می توانند آنقدر وزن کم کنند که سیستم متعادل بدن آنها از بین می رود. ممکن است دچار حمله قلبی شوند. اختلالات خوردن بسیار جدی هستند و نیاز به درمان در اسرع وقت دارند. اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که دوستش دارید اختلال خوردن دارد، از متخصص کمک بگیرید.

پیامدهای پزشکی اختلالات خوردن

عدم تغذیه کافی
آسیب به قلب
مشکلات مربوط به دستگاه گوارش
استخوان های ضعیف شده
از بین رفتن مینای دندان و دهان
کمبود انرژی و احساس ضعف
کم خونی
مشکلات قلبی
سنگ کلیه
درد و نفخ شکم
بیماری کیسه صفرا
دیابت نوع دوم (پرخوری و احساسی خوردن)
از دست دادن استخوان
اختلال در خواب

کمک به اختلالات خوردن

جستجوی درمان حرفه ای برای اختلالات خوردن بهترین است. با این حال، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید علاوه بر توصیه های یک متخصص پزشکی انجام دهید:
افکار، احساسات و اعمال مرتبط با اختلال خوردن و علائم آن را بنویسید.
یک رژیم غذایی سالم و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
با یک متخصص تغذیه کار کنید تا تغذیه سالم واقعی را یاد بگیرید.
بیاموزید که سطح متوسط و سالم ورزش چیست.
از وزن کردن خود بپرهیزید.
مصرف الکل و مواد مخدر را کاهش دهید. الکل باعث اختلال در خواب می شود و خواب اغلب یک مشکل اصلی در اختلالات خوردن است. خاطرنشان می شود که 70 تا 80 درصد افراد مبتلا به اختلالات خوردن، مشکلات مصرف مواد دارند.
برای مقابله با افکار استرس زا و مزاحم، تکنیک های “زمینه سازی” را از درمانگر خود بیاموزید.
آموزش اصولی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی می تواند آرامش بخش باشد.
از گوشه گیری خود دست بردارید و با دوستان و خانواده دور هم جمع شوید و فعالیت هایی را انجام دهید که زمانی از آن لذت می بردید.
در فعالیت های گروهی محلی شرکت کنید تا دوستان جدید پیدا کنید.
در گروه های حمایتی برای سایر افراد محلی با اختلالات خوردن شرکت کنید.
روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید و کنترل بیش از حد نداشته باشید.
در مورد چیزهایی در زندگی خود تصمیم بگیرید که بر آنها کنترل دارید و درک کنید که روی چه چیزی کنترل ندارید.
فهرستی از گام‌های کوچک و قابل مدیریت برای کارهایتان تهیه کنید.
مواردی را که نمی توانید کنترل کنید از لیست حذف کنید.
در صورت امکان، از موقعیت ها، افراد، مکان ها و چیزهایی که شما را تحت فشار قرار می دهند اجتناب کنید.
محرک هایی را که باعث می شوند شما رفتارهای اختلال خوردن خود را شروع کنید، شناسایی کنید.
هنگامی که می دانید محرک های شما چیست، سعی کنید از محرک ها اجتناب کنید یا تکنیک هایی را برای به حداقل رساندن سطح استرس خود بیاموزید.
بیاموزید که احساسات خود را بیان کنید و به یک فرد قابل اعتماد بگویید که چه زمانی تحریک می شوید.

تکنیک هایی را بیاموزید تا قاطع باشید و نیازهای خود را برآورده کنید.
یاد بگیرید قبل از اقدام به پرخوری به یک شخص مورد اعتماد بگویید که در فکر انجام دادن هستید.
هنر ابراز وجود و درخواست کمک در صورت نیاز را بیاموزید.
ابزارهای مقابله ای و تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق و آرام سازی عضلانی را برای غلبه بر استرس بیاموزید.
مراقبه و تصویرسازی هدایت شده را بیاموزید.
مرزهای سالم را برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید و یاد بگیرید که “نه” بگویید.
کارهایی را که نمی خواهید انجام دهید ادامه ندهید.
مطمئن شوید که مراقبت از خود را در روز خود برنامه ریزی کنید.
هر روز 30 تا 60 دقیقه فقط برای خودتان برنامه ریزی کنید.
روز را با قهوه، نوشتن، پادکست یا چیزی لذت بخش شروع کنید.
برای آرام کردن خود به دویدن یا یوگا بروید.
درمان های مکمل را امتحان کنید:
مدیتیشن
طب سوزنی
ماساژ
یوگا

علل اختلالات خوردن در نوجوانان

اختلالات خوردن می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد و به هیچ هویت جنسی، قومیت یا ترجیح جنسی محدود نمی شود. اگر هر یک از موارد زیر را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید، ممکن است کودک شما با یک اختلال خوردن یا در مراحل اولیه آن مواجه باشد:
وسواس به شکل بدن و وزن
جای زخم در پشت انگشتان (از استفراغ خودساخته)
افسردگی و یا اضطراب
عادات یا آداب غذایی غیرمعمول
پرخوری
پاکسازی بعد از غذا (استفراغ یا استفاده از ملین ها)
ورزش زیاد یا روزه گرفتن
خوردن مخفیانه
وسواس، ترس یا اجتناب از غذا
کالری شماری
ترس از غذا می‌تواند یکی از اولین نشانه‌هایی باشد که در کودک ممکن است دچار اختلال خوردن، به ویژه بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی شود. کودکانی که از خوردن غذاهای پرچرب می ترسند، ممکن است یاد بگیرند که می توانند اضطراب خود را به سادگی با پرهیز کامل از این نوع غذاها کنترل کنند. این فرآیند یادگیری از طریق اجتناب کردن به عنوان «تقویت منفی» شناخته می شود. انسان برای زنده ماندن و درست فکر کردن به غذا نیاز دارد. کسانی که روزانه کالری مورد نیاز خود را مصرف نمی کنند، ممکن است الگوهای فکری خود را تغییر دهند. این به دلیل گرسنگی سلول هایی است که آنها برای زنده ماندن به انرژی نیاز دارند، که می تواند منجر به تغییراتی در شیمی مغز افراد شود. این تغییرات می‌تواند فوبی‌های غذایی و ناتوانی در فکر کردن واضح، به‌ویژه در مورد درک فرد از تصویر بدن خود ایجاد کند یا به آن کمک کند.

یک روانشناس یا روانپزشک می تواند راهبردهایی را برای ایجاد مکانیسم های مقابله ای سالم به نوجوان ارائه دهد که برای مبارزه با رفتار منفی، فرآیندهای فکری تحریف شده و هرگونه محرک احتمالی که ممکن است در وهله اول منجر به اختلال خوردن شده باشد، طراحی شده است. اغلب بر درمان شناختی رفتاری تکیه می‌شود، زیرا این نوع درمان به بیماران کمک می‌کند الگوهای تفکر منفی را بشناسند و مکانیسم‌های مقابله‌ای مثبت را ایجاد کنند، نه اختلال خوردن که ممکن است به عنوان یک اختلال منفی عمل کند.
وقتی صحبت از درمان به میان می‌آید، وقتی خانواده‌هایشان درگیر درمان‌هایشان باشند، کودکان با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند. درمانگر با خانواده ای که راهبردهای مقابله ای و نحوه اجرای مجدد آنها را در خانه نیز یاد می گیرند، می تواند کودک را به ادامه درمان تشویق کند. این تقویت، حس بهبود یافته عزت نفس را برای کودک فراهم می کند در حالی که در طول مسیر خود برای دستیابی به بهبودی طولانی مدت احساس ارزش و حمایت می کند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


جستجوی کمک برای اختلالات خوردن

اختلالات خوردن معمولاً نیاز به درمان حرفه ای دارد. متخصصان بهداشت روان برای کمک به بهبودی افراد از این بیماری ها آموزش دیده اند. با این حال، بسیاری از افرادی که اختلال در خوردن را تجربه می‌کنند، ممکن است کمک حضوری را دشوار بدانند. برای مثال، ممکن است از رفتار خود خجالت بکشند یا از بحث در مورد علائم خود با یک غریبه عصبی شوند. به همین دلیل است که درمان آنلاین می تواند جایگزین راحت تری برای درمان سنتی برای افراد مبتلا به اختلال خوردن باشد. درمان آنلاین ممکن است مزیت دیگری نیز داشته باشد که راحت‌تر است، و آن این است که می‌توان از خانه به آن دسترسی داشت. ممکن است تعجب کنید که آیا درمان آنلاین این پتانسیل را دارد که به طور مؤثر بیماری هایی به دشواری اختلالات خوردن را درمان کند. به گفته محققان در زمینه سلامت روان، پاسخ “بله” است. یک مطالعه اخیر تفاوت معناداری را بین درمان حضوری و درمان آنلاین از نظر اثر بخشی برای افراد مبتلا به بولیمیا نشان نداد. این مطالعه همچنین نشان داد که درمان آنلاین با تأثیر بالاتر بهبود ادامه دار پس از درمان در مقایسه با مشاوره سنتی مشخص شده است. داشتن یک اختلال خوردن یا شناختن کسی که چنین اختلالی دارد می تواند ترسناک باشد. اگرچه این اختلالات قابل درمان هستند، هر چه زودتر با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان حرفه ای مانند کسانی که در پلتفرم هوشمند هوکات هستند تماس بگیرید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن