ارتباط اضطراب و افسردگی با اختلالات خوردن

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 8 ژانویه 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
غذا بدن را تغذیه می کند، به آن انرژی برای روز آینده می دهد و آن را قوی و سالم نگه می دارد. غذا حتی می تواند در مواقع ناراحتی آرامش بخش باشد. با این حال، مواقعی وجود دارد که غذا خوردن، چیزی جز آرامش است. در عوض، برخی افراد بعد از غذا احساس اضطراب می کنند، که همیشه نمی توانند آن را توضیح دهند. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بعد از خوردن غذا دچار اضطراب شوید که در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم. اگر این چیزی است که شما تجربه می کنید، می تواند ناامید کننده و ناراحت کننده باشد، اما راه هایی نیز برای رفع آن وجود دارد.

اضطراب چیست؟

اضطراب احساس ترس، ناراحتی، وحشت یا عذاب قریب الوقوع است که افراد به دلایل مختلف می توانند آن را تجربه کنند. در حالی که تجربه گاه و بیگاه لحظات اضطراب رایج است، افراد مبتلا به یک اختلال اضطرابی، مانند اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال اضطراب اجتماعی، اضطراب را به طور مداوم تجربه می کنند و باعث اختلالات قابل توجهی در زندگی آنها می شود. اختلالات اضطرابی بسیار رایج هستند: بیش از 40 میلیون بزرگسال در ایالات متحده دارای اختلال اضطراب هستند.

دلایل احتمالی برای اضطراب بعد از غذا خوردن

اضطراب می تواند به دلایل مختلف بعد از غذا خوردن ایجاد شود. چه یک واکنش فیزیکی، یک نگرانی از سلامت روان یا چیز دیگری باشد، مهم است که به عمق این احساسات برسید تا بتوانید با آنها مقابله کنید. این کار ممکن است شامل تشخیص از یک متخصص روانشناسی و روانپزشکی باشد تا بتوانید اقداماتی را برای کاهش اضطراب یک بار برای همیشه انجام دهید. به خواندن ادامه دهید تا نگاهی اجمالی به برخی از دلایل احتمالی رایج برای اضطراب بعد از غذا خوردن داشته باشید.

اثرات فیزیکی برخی محرک های غذایی

یکی از دلایلی که ممکن است بعد از غذا احساس اضطراب کنید، اثرات فیزیکی برخی غذاها است، زیرا برخی غذاها می توانند علائم اضطراب را ایجاد کنند. اینها می تواند شامل الکل، شکر و کافئین باشد که می تواند باعث ایجاد احساس عصبی بودن، لرزش و ضربان قلب سریع شود. علاوه بر این، برخی از پیامدهای فیزیکی ناشی از غذا خوردن به طور کلی نیز ممکن است باعث ایجاد اضطراب شود، مانند سوء هاضمه. سوء هاضمه ممکن است باعث نفخ، سوزش سر دل، رفلاکس اسید یا سایر علائم ناراحت کننده شود که ممکن است به ایجاد احساس اضطراب کمک کند.

احساس شرم یا ترس از خوردن

یکی دیگر از دلایل احتمالی اضطراب پس از غذا خوردن می‌تواند این باشد که برخی از افراد ممکن است به دلیل نگرانی‌هایی مانند تجربه منفی گذشته با غذا یا وضعیت سلامت روانی مانند اختلال اضطراب اجتماعی، از خوردن احساس شرم یا ترس کنند. به عنوان مثال، فرض کنید فردی در گذشته تجربه‌ای زخم‌خورده از خوردن غذا داشته است، مانند خفگی در زمان غذا خوردن، مسمومیت غذایی وحشتناک، یا درگیری شدید هنگام غذا خوردن در جمع. در این صورت، آنها ممکن است به دلیل ترس از تکرار چنین تجربه ای، اضطراب را در مورد غذا خوردن تجربه کنند. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است هنگام غذا خوردن در مقابل دیگران دچار اضطراب شوند. شرم ناشی از غذا خوردن نیز در افراد مبتلا به اختلال غذا خوردن رایج است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اختلالات خوردن

وجود یک اختلال خوردن یکی از توضیحات برای احساس اضطراب مرتبط با غذا است. اختلالات خوردن می تواند اشکال و انواع مختلفی داشته باشد که همگی درجات مختلفی از نگرانی های عاطفی و فیزیکی را شامل می شوند. به عنوان مثال، برای کسانی که علائمی را تجربه می کنند که با اختلال پرخوری سازگار است، این احساسات اضطراب می تواند ناشی از احساس گناه یا شرم درونی به دنبال پرخوری باشد. تصور می شود که برای برخی، این عادات ناسازگار به عنوان مکانیسمی برای مقابله با محیط های ناآرام ایجاد می شود. خوردن بیش از حد غذا، محدود کردن کالری، و/یا پرخوری و پاکسازی چیزهایی هستند که این افراد می توانند آنها را کنترل کنند و در دستان خود بگیرند. این رفتار در نهایت برای فرد مضر است و می تواند عواقب جدی داشته باشد. با گذشت زمان، این الگوهای غذایی ناسازگار ممکن است به مسائل پزشکی جدی مانند سوء تغذیه، آسیب اندام ها و کم خونی منجر شود. اختلالات خوردن به ویژه در نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع است. دلایل این اختلالات خوردن بسیار زیاد است و تعیین اینکه دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد اختلال در خوردن برای افراد خاص شده است دشوار است. برای برخی، اختلال خوردن می تواند بخشی از توضیح احساس اضطراب پس از غذا خوردن باشد.

نگرانی های پزشکی

اگر بعد از غذا خوردن دچار اضطراب هستید، شاید یکی از اولین کارهایی که پزشک ممکن است انجام دهد این باشد که هر گونه نگرانی پزشکی بالقوه را بررسی و رد کند. ممکن است آلرژی، حساسیت های غذایی خاص یا شرایطی مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا هیپوگلیسمی واکنشی داشته باشید. برخی از غذاها به دلیل نحوه واکنش آنها با مواد شیمیایی در بدن افراد، در واقع می توانند باعث ایجاد اضطراب در افراد خاص شوند. با این حال، بسیاری از مردم از تأثیرات غذا بر بدن خود آگاه نیستند. هنگامی که مشکلات پزشکی بالقوه برطرف شد، پزشک شما می تواند بررسی سایر علل احتمالی اضطراب شما را آغاز کند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه اضطراب بعد از غذا خوردن را برطرف کنیم؟

اگر بعد از غذا خوردن دچار اضطراب می شوید، ممکن است احساس ناامیدی شما را دربرگیرد، اما شما تنها نیستید، و راه هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و به این نگرانی ها رسیدگی کنید.
با یک دکتر صحبت کنید.
در ابتدا، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد آنچه در حال وقوع است صحبت کنید. دلایل زیادی برای اضطراب بعد از غذا خوردن وجود دارد، بنابراین صحبت با پزشک می تواند یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به علت اصلی شما و سپس تعیین بهترین راه برای مقابله با آن باشد. پزشک شما می تواند به شما در ارائه یک برنامه درمانی مناسب کمک کند و ممکن است بسته به شرایط شما، شما را به متخصص دیگری مانند یک روان درمانگر ارجاع دهد.
مراقبت از خود برای اضطراب
علاوه بر مراجعه به پزشک، اگر سطح اضطراب بالایی را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای کاهش اضطراب نیز در نظر بگیرید. برخی از این موارد عبارتند از:
مدیتیشن
انجام یوگا
تمرین ذهن آگاهی
گذراندن زمان در طبیعت
نوشتن
اجتناب از کافئین یا الکل
خواب کافی در شب
روش‌هایی که برای یک فرد در مدیریت اضطرابش مؤثر است، ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد. ممکن است مجبور شوید چند تکنیک مختلف را امتحان کنید قبل از اینکه بهترین آنها را پیدا کنید.
از طریق درمان به دنبال حمایت باشید.
صحبت با یک درمانگر دارای صلاحیت همچنین می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های ذهنی و عاطفی در مورد اضطراب پس از غذا خوردن را بازگو کنید و راه هایی برای رفع آنها با پشتیبانی حرفه ای پیدا کنید. در بسیاری از موارد، درمانگر شما ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده کند، که به طور گسترده به عنوان روشی موثر برای درمان اختلالات خوردن در نظر گرفته می شود. هدف آن پرداختن به باورهای غلط اساسی یا الگوهای فکری منفی درباره غذا خوردن است. افراد مبتلا به اضطراب ممکن است برخی از بخش‌های جستجوی درمان را ترسناک بدانند، مانند رفت و آمد به یک مکان جدید، انتظار در یک دفتر شلوغ، و تعامل با افراد جدید. با درمان آنلاین از طریق پلتفرم هوشمند هوکات، می‌توانید با یک درمانگر آنلاین هماهنگ شوید و جلسات درمانی را از راحتی در خانه خود یا هر جا که به اینترنت متصل هستید داشته باشید، که ممکن است برای برخی افراد کمتر دلهره‌آور باشد. تحقیقات نشان داده است که مداخلات آنلاین می تواند برای افرادی با نگرانی هایی مانند اضطراب و اختلالات خوردن موثر باشد. برای مثال، یکی از این مطالعات مروری بر اثربخشی درمان آنلاین برای اختلالات رایج سلامت روان از جمله اختلالات اضطراب و اختلال خوردن انجام داد. در بررسی خود، دریافت که این مداخلات آنلاین با موفقیت علائم را کاهش داده و “درمان ها موثر” هستند.

رابطه بین افسردگی و اختلالات خوردن

افسردگی یک وضعیت سلامت روان رایج است که در DSM-5 ذکر شده است. این شامل علائمی مانند خلق و خوی ضعیف، مشکل در خواب، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که قبلاً از آنها لذت می بردید، و افکار خودکشی. در برخی موارد، افراد مبتلا به افسردگی یا کسانی که مشکوک به این بیماری هستند ممکن است تغییرات اشتها را تجربه کنند. تغییرات اشتها می تواند شامل عدم تمایل به غذا یا احساس اینکه می خواهید همیشه غذا بخورید باشد. با این حال، روش‌هایی برای مبارزه با نگرانی‌های خوردن مرتبط با سلامت روان وجود دارد. یکی از علائم مهم اختلال افسردگی اساسی تغییرات اشتها است که می تواند شامل از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها باشد. یک علامت فیزیکی یا احساسی ممکن است باعث این تغییرات شود. به عنوان مثال، فردی که افسردگی را تجربه می کند ممکن است بیشتر بخوابد، برای به خواب رفتن مشکل داشته باشد، یا کمبود انگیزه را تجربه کند. غذا خوردن می تواند نوعی رفتار مراقبت از خود سالم باشد، اما ممکن است زمانی که افسرده هستید غذا خوردن با احساس بی حوصله گی همراه است یا اصلاً غذا خوردن از ذهن شما عبور نمی کند. از آنجایی که تغییرات در عادات خواب نیز می‌تواند باعث نگرانی‌های سلامت جسمی شود، بدن شما ممکن است با از دست دادن یا افزایش اشتها واکنش نشان دهد، تا با برنامه‌های روزمره شما یا کمبود غذا سازگار می‌شود.

از دست دادن اشتها
در بسیاری از کسانی که در هنگام افسردگی دچار از دست دادن اشتها می شوند، ممکن است به کمبود انرژی، انگیزه یا تمایل به غذا خوردن مرتبط باشد. علاوه بر این، افسردگی ممکن است با علائم فیزیکی مانند حالت تهوع، سردرد یا خواب آلودگی همراه باشد. علائم فیزیکی ممکن است باعث ناراحتی شود که مقدار یا انواع غذایی را که فرد می تواند تحمل کند محدود می کند. در برخی موارد، افسردگی با غم و اندوه پس از از دست دادن یکی از عزیزان همراه است. در این موارد، ممکن است فرد تلاش کند تا احساسات جسمانی یا روانی مانند گرسنگی، تشنگی یا خواب آلودگی را تجربه کند. ممکن است متوجه شوید که ذهن شما در درجه اول روی فقدان و هر احساس شدیدی که می توانید احساس کنید متمرکز است. اگرچه این می تواند یک واکنش طبیعی به غم و اندوه باشد، غذا خوردن به هر اندازه که می توانید، ممکن است به حفظ انرژی شما کمک کند.

افزایش اشتها
افسردگی همچنین ممکن است باعث افزایش اشتها شود. برای برخی، این افزایش اشتها از خوردن احساسی ناشی می شود، یعنی زمانی که شما برای کنترل احساسات دشوارتان غذا می خورید. ممکن است احساس اجبار یا وابستگی به غذا ظاهر شود. مطالعات نشان می دهد که خوردن احساسی اغلب با غذاهای شیرین و کمتر با سبزیجات و میوه ها مرتبط است. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز باعث افزایش اشتها می شوند که ممکن است باعث افزایش وزن شود. به عنوان مثال، افزایش وزن یکی از عوارض جانبی قابل توجه بسیاری از SSRI ها است. افزایش اشتها همچنین ممکن است نشانه یک اختلال خوردن باشد، مانند اختلال پرخوری، که در ارتباط با افسردگی شده ابه اثبات رسیده است. افراد همچنین ممکن است برای جلوگیری از مقابله با استرس، احساسات یا درگیری هایشان، پرخوری کنند. آن‌ها ممکن است هنگام عادت هایی مانند خوردن تنقلات در حین تماشای فیلم یا همیشه درحال غذا خوردن در خانه آرامش پیدا کنند. این رفتارها ممکن است به تروما، افسردگی، شرایط خاص یا علامت دیگری مرتبط باشد. در این موارد، صحبت با یک متخصص ممکن است مفید باشد.

تغییرات رفتاری در مورد غذا
برخی از افراد مبتلا به افسردگی تغییرات رفتاری را در عادات غذایی خود تجربه می کنند که اجباری، ناسالم یا مضر می شود. در این موارد، آنها همچنین ممکن است با معیارهای یک اختلال خوردن مطابقت داشته باشند. هر فردی با هر جنسیت و وزن ممکن است به اختلال خوردن مبتلا شود. اختلالات غذایی رایج مرتبط با افسردگی عبارتند از:
بی اشتهایی
بولیمیا
اختلال پرخوری
بین 50 تا 75 درصد از افرادی که مبتلا به اختلال خوردن هستند، معیارهای تشخیص اختلال افسردگی را نیز دارند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


کمک برای افراد درگیر اختلالات خوردن

اگر علائم پرخوری، محدودیت غذا، بدشکلی بدن، یا تفکر بیش از حد در مورد غذا را تجربه می کنید، ممکن است دچار اختلال خوردن شده باشید. به دنبال پشتیبانی باشید. می توانید برای حمایت شخصی از سلامت روانتان با یک درمانگر در تماس باشید یا با سازمانی تماس بگیرید که اطلاعات بیشتری در مورد اختلال خوردن در شهر شما ارائه می دهد. همچنین می توانید از طریق پلتفرم هوشمند هوکات در هر جای دنیا که هستید با یک درمانگر آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری در ارتباط با اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن مرتبط با آن درمان و حمایت دریافت کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن