چگونه می‌توانید خشم خود را کنترل کنید؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

کنترل خشم قبل از اینکه خشم شما را کنترل کند.

همه ما می‌دانیم که خشم چیست، و همه ما آن را احساس کرده ایم: چه به عنوان یک ناراحتی مبهم و یا به عنوان خشم کامل. خشم یک احساس کاملا طبیعی، معمولا سالم و انسانی است. اما هنگامی‌ که از کنترل خارج می‌شود و ویرانگر می‌شود، می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد؛ مشکلاتی در کار، در روابط شخصی شما و در کیفیت کلی زندگی شما. و این می‌تواند باعث شود احساس کنید که در سایه احساسات غیر قابل پیش بینی و قدرتمندی هستید. این مقاله به منظور کمک به شما در درک و کنترل خشم ارائه می‌شود.

ماهیت خشم

به گفته چارلز اسپیلبرگر، PhD، یک روانشناس که متخصص در مطالعه خشم است، “خشم” یک حالت احساسی است که از نظر شدت از تحریک خفیف تا خشم و خشم شدید متفاوت است. مانند سایر احساسات، با تغییرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی همراه است؛ هنگامی‌ که شما عصبانی می‌شوید، ضربان قلب و فشار خون شما افزایش می‌-یابد، همانطور که سطح هورمون¬های انرژی شما، آدرنالین و نورآدرنالین نیز افزایش می‌یابد. خشم می‌تواند ناشی از حوادث داخلی و خارجی باشد. می‌توانید نسبت به یک فرد خاص (مانند یک همکار یا ناظر) و یا رویداد (یک ترافیک، یک پرواز لغو شده) عصبانی باشید یا خشم شما ممکن است ناشی از نگرانی یا نگرانی در مورد مشکلات شخصی شما باشد. خاطراتی از وقایع تروماتیک یا خشمگین کننده نیز می‌تواند باعث احساسات خشم شود. خشم می‌تواند سرکوب شود و سپس تبدیل یا هدایت شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما خشم را در خود نگه می‌دارید، فکر کردن در مورد آن را متوقف می‌کنید، و بر چیزی مثبت تمرکز می‌کنید. هدف این است که خشم خود را مهار و یا سرکوب و آن را به رفتار سازنده‌تر تبدیل کنید. خطر در این نوع پاسخ این است که اگر اجازه بیان بیرونی داده نشود، خشم شما می‌تواند به سمت داخل متمایل شود. تمرکز خشم به سمت درون می‌‌تواند موجب فشار خون بالا یا افسردگی شود.

خشم بیان نشده می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. می‌تواند منجر به خشم پاتولوژیک، مانند رفتار غیر انسانی و تهاجمی‌ شود (به طور غیرمستقیم به مردم بتوپید، بدون این که به آنها بگویید چرا، به جای اینکه با آنها به صورت مستقیم مواجهه کنید) یا شخصیتی که به نظر می‌رسد همی‌شه تلخ و خصمانه است. افرادی که به طور دائم دیگران را کوچک می‌کنند، همه چیز را نقد می‌کنند و نظرات نومی‌دانه می‌دهند یاد نگرفته‌اند چگونه به طور سازنده خشم خود را بیان کنند. جای تعجب ندارد که آنها احتمالا روابط موفق زیادی ندارند.

خیلی عصبانی هستید و نیاز به کنترل خشم خود دارید؟

تست‌های روانشناختی وجود دارند که شدت احساسات عصبی را اندازه گیری می‌‌کنند، چقدر مستعد خشم هستید و چقدر آن را به خوبی کنترل می‌‌کنید. اما شانس خوبی وجود دارد که اگر شما دچار خشم هستید، از قبل آن را می‌دانید. اگر فکر می‌کنید به نحوی رفتار می‌کنید که خارج از کنترل و ترسناک به نظر می‌رسد، ممکن است نیاز به کمک برای یافتن راهی بهتر برای مقابله با این احساس داشته باشید.

برای کنترل خشم خود آماده هستید؟ با در نظر گرفتن این 8 راهنمایی مدیریت خشم شروع کنید.


آیا مشاوره با متخصص مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


1. قبل از صحبت کردن فکر کنید.

در گرمای لحظه، گفتن چیزی که بعدا از ان پشیمان شوید، آسان است. چند لحظه قبل از اینکه هر چیزی را بگویید، افکار خود را جمع کنید و اجازه دهید دیگر افراد درگیر در این وضعیت نیز همین کار را بکنند.

2. هنگامی‌ که آرام شدید، خشم خود را بیان کنید.

به محض اینکه توانستید به وضوح فکر کنید، احساس سرکوب شده خود را به شیوه‌ای جسورانه اما غیرتقابلی بیان کنید. نگرانی‌ها و نیازهای خود را به وضوح و مستقیم، بدون آسیب رساندن به دیگران و یا تلاش برای کنترل آنها، بیان کنید.

3. کمی‌ ورزش کنید.

فعالیت فیزیکی می‌‌تواند به کاهش استرسی که باعث عصبانیت شما می‌‌شود کمک کند. اگر احساس می‌‌کنید که خشم شما افزایش یافته است، به یک پیاده روی سریع و یا دویدن بروید، و یا زمانی را برای انجام سایر فعالیت‌های لذت بخش فیزیکی بگذارید.

4. یک زمان استراحت به خود بدهید.

زنگ تفریح فقط برای بچه‌ها نیست. در طول روزهایی که پر استرس هستند، استراحت‌های کوتاهی را به خود بدهید. چند لحظه زمان آرام ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری برای آمادگی برای مقابله با انچه پیش رو دارید بدون تحریک و یا عصبانی شدن داشته باشید

5. راه حل های ممکن را شناسایی کنید.

به جای تمرکز بر روی آنچه که شما را دیوانه می‌کند، بر روی حل و فصل مسئله کار کنید. آیا اتاق کثیف کودک شما شما را دیوانه می‌کند؟ در را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر می‌‌کند؟ بعد از ظهر درست کردن غذا را دیرتر برنامهریزی کنید یا موافقت کنید چند بار در هفته تنهایی غذا بخورید. به خودتان یادآوری کنید که خشم هیچ چیزی را برطرف نمی‌¬کند و تنها می‌تواند آن را بدتر کند.

6. برای تخلیه خشم و استرس از شوخی و طنز استفاده کنید.

روشن شدن می‌تواند به تنش‌های ناگهانی کمک کند. از طنز استفاده کنید تا به شما کمک کند با آنچه که شما را عصبانی می‌¬کند و احتمالا انتظارات غیر واقعی که از روند امور دارید روبرو شوید. از طعنه و کنایه اجتناب کنید – این می‌تواند احساساتتان و همه چیز را بدتر کند.


آیا مشاوره با متخصص مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


7. مهارت های آرامش بخش را تمرین کنید.

هنگامی‌ که عادت‌های خلق و خویتان فوران می‌کند، مهارت‌های آرامش را به کار ببرید. تمرینات تنفس عمیق را پیاد کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید، یا یک کلمه یا عبارت آرامش بخش مانند «آسان بگیر» را تکرار کنید. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در یک مجله بنویسید یا چند حرکت یوگا را انجام دهید؛ هر آنچه که برای تشویق آرامش لازم است.

8. بدانید چه وقتی لازم است به دنبال کمک باشید.

یاد گرفتن کنترل خشم گاهی اوقات برای همه چالش است. اگر خشم شما از کنترل خارج می‌شود، باعث می‌شود کارهایی انجام دهید که پشیمان شوید یا به اطرافیانتان آسیب برسانید به دنبال کمک برای مسائل خشمتان باشید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن