چگونه تمرینات مشاوره زوج درمانی باعث تقویت روابط می شود؟

دراین زمینه از متخصصین مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین بهره مند شوید.

توسط استفانی کربی|به روز شده در 3 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط کریستی بوز، LCSW
احتمالاً شنیده اید که روابط سخت هستند و هر کدام چالش های خاص خود را دارند. روابط پیچیده هستند و حتی بهترین آنها نیز در مواقعی با روزهای سختی روبرو خواهند شد. اگر در رابطه خود دچار مشکل هستید، کمکی برای شما وجود دارد. مشاوره زوجین می تواند به شما کمک کند تا از موانع عبور کنید و شما و همسرتان را به مسیر درست بازگرداند.
مشاوره زوج‌ درمانی تمرین‌ها، مفاهیم و تخصص‌های حرفه‌ای بسیاری را ارائه می‌دهد که به بهبود مشکلات در روابط کمک می‌کند. راه های زیادی وجود دارد که تمرینات مشاوره زوج درمانی باعث تقویت روابط می شود. انجام اقدامات مناسب برای یادگیری تمرینات ارائه شده در مشاوره زوج درمانی کمک زیادی به بهبود و حفظ روابط می کند. در اینجا چند روش خاص وجود دارد که تمرینات مشاوره می تواند به شما کمک کند که در زیر با جزئیات بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

• شریک زندگی خود را بهتر می شناسید.
• ارتباط سالم را تمرین می کنید.
• به شما یادآوری کند که چرا همسر خود را انتخاب کرده اید.
• یاد می گیرید که به شیوه ای مثبت تر مشارکت کنید.
• تصورات از پیش تعیین شده خود را از واقعیت شریک زندگی تان، جدا می کنید.
• ریشه مشکل را پیدا می کنید.
• اعتماد را بازسازی می کنید.

آیا مشاوره زوج درمانی موثر است؟

چه متاهل باشید چه نباشید، در رابطه ای هستید که می تواند روزهای سختی را پشت سر بگذارد. این دقیقاً همان چیزی است که مشاوره زوج درمانی به آن کمک می کند. ممکن است از فکر به اشتراک گذاشتن مشکلات رابطه خود با شخص دیگری خوشتان نیاید و، ممکن است تعجب کنید که آیا مشاوره زوج درمانی حتی موثر است یا خیر. یک مطالعه نشان داد که میزان موفقیت مشاوره زوج درمانی حدود 70 درصد است. بنابراین، اگر در رابطه خود دچار مشکل هستید، ناامید نشوید. مشاوره زوج درمانی می تواند به شما کمک کند اوضاع را تغییر دهید.

انواع تمرینات مشاوره زوج درمانی

انواع مختلفی از تمرینات مشاوره زوج درمانی وجود دارد که بر عناصر خاصی در رابطه شما متمرکز است.
تمرین های اعتماد سازی
تمرین های اعتمادسازی دو حوزه کلیدی را هدف قرار می دهد: بخشش و تعهد. وقتی صحبت از مسائل اعتماد در روابط می شود، دیواری بین دو شریک ساخته شده است. تمرین های اعتمادسازی برای شکستن دیوارهای ساخته شده بین دو نفر برای بهبود اعتماد کار می کند. اغلب در روابط، اعتماد به نوعی مورد آزمایش قرار می گیرد. خواه وعده ای عمل نکرده باشد یا رازهای کشف شده باشد، اعتماد شکسته می تواند به طور جدی هر یک از شرکا را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. تمرین‌های اعتمادسازی به هر یک از شریک‌ها کمک می‌کند تا خطاهای رفتاری خود را شناسایی کرده و از طریق بخشش و انجام تعهدات و قول‌ها در جهت ایجاد اعتماد تلاش کنند.
اعتماد در روابط همچنین می تواند تحت تأثیر سابقه رابطه قبلی یک یا هر دو شریک با دیگران باشد. برای یک شریک عادی است که ناامنی ها و سوء ظن های ایجاد شده از روابط قبلی را وارد روابط جدید کند. تمرین‌های مشاوره زوج درمانی زیر می‌تواند به زوجین کمک کند نفوذ روابط قدیمی را بشکنند و پایه‌های اعتماد قوی‌تری برای رابطه فعلی ایجاد کنند:

• حضور صادقانه و پذیرا. یک تمرین رایج و قدرتمند که برای ایجاد اعتماد مورد استفاده قرار می گیرد، تمرین “حضور با صداقت و پذیرا” است. در این تمرین، هر یک از شریک‌ها تشویق می‌شوند تا هنگام صحبت درباره مسائل، اشتباهات و شکایات خود صداقت و فروتنی کامل نشان دهند. هر شریکی یاد می گیرد که چگونه صادق باشد، پذیرا باشد و برای بخشش تلاش کند.
• رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT). DBT برای ایجاد اعتماد مفید است زیرا به هر شریک می آموزد که چگونه با پذیرش، صبر و تصدیق هم به یکدیگر نزدیک شوند. همچنین به شریک (های) مضطرب کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه از منطق و دلیل برای شناسایی مسائل اساسی در پس ناراحتی عاطفی خود در موقعیت های مختلف استفاده کنند.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


تمرینات ارتباطی
ارتباط برای رشد هر رابطه ای حیاتی است. برای داشتن اعتماد، هر شریک باید مهارت های ارتباطی سازنده داشته باشد. مشاوره زوج درمانی تمرینات ارتباطی را در هر جلسه درمانی گنجانده است. تمرینات رایج مشاوره زوج درمانی عبارتند از:
• گوش دادن فعال و درگیر شدن با اظهارات “من احساس می کنم”. گوش دادن فعال به زوج ها می آموزد که چگونه به یکدیگر گوش دهند و با یکدیگر همدلی کنند. هر فرد تشویق می شود که بدون ایجاد وقفه یا پاسخ فوری به صحبت های شریک خود گوش دهد. هنگامی که اطلاعات پردازش شد، از فرد گوش کننده خواسته می شود که با اظهار عبارت “آنچه من می شنوم این است که شما می گویید…” پاسخ دهد. به نوبه خود، از شریک بیان کننده خواسته می شود که افکار و احساسات خود را با جملات «من» به جای جملات «تو [هستی، انجام دادی، انجام دادی، نمی توانی، و غیره]» بیان کند.
• لیست های قدردانی و تشکر. فهرست‌های قدردانی برای تقویت پیوند بین زوج ها و آموزش به هر یک از طرفین کمک می‌کند تا آنچه را که از یکدیگر قدردانی می‌کنند و نیاز دارند بیان کنند. همچنین به ترکیب جملات تاکیدی مثبت و بیان ویژگی های ارزشمند در هر زوج کمک می کند، که می تواند برای اطمینان از اینکه هر دو طرف احساس مهم، ارزشمندی و دوست داشتنی می کنند مفید باشد.

بهترین زمان برای مشاوره زوج درمانی چه زمانی است؟

هر زمان که مسائل حل نشده و اختلافاتی دارید که نمی توانید آنها را حل کنید، نارضایتی های طولانی مدت یا زخم های عاطفی دارید که به خودی خود بهبود نمی یابند، مشاوره می تواند به شما کمک کند زندگی رضایت بخش و لذت بخشی داشته باشید. مشاوره زوج درمانی در هر زمانی که با یک چالش بزرگ مانند از دست دادن شغل یا مرگ فرزند روبرو هستید، مفید است. همچنین زمانی مفید است که تمام مشاجرات کوچک در ازدواج شما احساسات شما را نسبت به شریک زندگی تان ضعیف کند. حتی اگر رابطه شما سالم به نظر می رسد، قبل از تصمیم گیری یا تغییر مهم می توانید برای مدتی به یک مشاور مراجعه کنید.
لازم نیست منتظر بمانید تا شریک زندگیتان موافقت کند که با شما به جلسات مشاوره بیاید. می توانید با یک مشاور زوج درمانگر در مورد رابطه خود صحبت کنید تا بتوانید عادات روانی سالم تری را بیاموزید که تأثیر قابل توجهی بر رابطه شما خواهد داشت. وقتی شریک زندگی شما تغییراتی را که شما ایجاد کرده اید می بیند، ممکن است آمادگی بیشتری برای پیوستن به شما برای صحبت با درمانگر داشته باشد. در نهایت، هنگام تصمیم گیری برای رفتن به زوج درمانی هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. زمانی بروید که برای مواجهه صادقانه با مشکلات خود آماده باشید؛ یا زمانی که هنوز شک دارید اجازه دهید روند جریان زندگی شما را متقاعد کند. هر زمان که تصمیم به رفتن گرفتید، آن را آغازی برای یک رابطه بهتر، یک اتحاد قوی تر و یک خود سالم تر در نظر بگیرید.

چگونه تمرینات مشاوره زوج درمانی کمک می کند؟

مشاوره زوج درمانی به طرق مختلف تأثیر مثبت قابل توجهی بر رابطه شما خواهد داشت.
یکدیگر را بهتر می شناسید.
همانطور که بسیاری از افرادی که مدت طولانی ازدواج کرده اند می توانند اظهار کنند، شما می توانید چندین دهه با یک فرد باشید و همچنان چیزهای جدیدی در مورد او بیاموزید. تمریناتی که مشاور شما به شما آموزش می دهد اغلب می تواند دید واضح تری از احساس و تفکر شریک زندگی تان به شما بدهد. ممکن است چیزهایی در مورد گذشته و تربیت آنها بیاموزید که هرگز تصورش را هم نمی کردید. ممکن است آرزوی پنهانی را بیابید که آنها در تمام زندگی خود داشته اند و هرگز به اندازه کافی شجاع نبوده اند که آن را دنبال کنند. هرچه بیشتر بیاموزید، آماده تر خواهید بود تا شریک دوست داشتنی تری شوید. همه ما می توانیم روی خودمان کار کنیم و در نتیجه رابطه سالم تری با شریک زندگی خود داشته باشیم.

ارتباطات سالم را تمرین می کنید.
خیلی خوب است که در نهایت راهی برای برقراری ارتباط یاد بگیریم تا هر یک از طرفین احساس کنند که دوستش دارند و مورد احترام هستند. با این حال، به همان اندازه که این خبر خوب است، تا زمانی که بخشی از زندگی روزمره شما نشود، به شما کمکی نخواهد کرد و این نیاز به تمرین دارد. در طول جلسات مشاوره زوج درمانی، مشاور شما زمانی که از مسیر خارج می شوید، به آرامی این مسئله را به شما یادآوری می کند. آنها ممکن است راه سازنده تری برای به اشتراک گذاشتن احساسات شما ارائه دهند. حتی ممکن است از شما بخواهند که چیزی را به روش دیگری بگویید. تمام این تمرینات به تعاملات روزانه شما با شریک زندگی شما نیز منتقل می شود. رابطه شما قوی تر خواهد شد زیرا با یکدیگر صحبت می کنید و به گونه ای رفتار می کنید که هماهنگی ایجاد می کند تا اختلاف.
به خاطر می آورید که چرا آنها را انتخاب کردید.
گاهی اوقات خستگی و فرسودگی زندگی می تواند شما را نسبت به زیبایی فردی که زمانی تصمیم گرفتید زندگی خود را با او بگذرانید کور کند. می توانید گرفتار مشاجرات شوید و آسیب پذیری، خرد و جذابیت آنها را فراموش کنید. تمرینات مشاوره زوج درمانی به شما یادآوری می کند که در وهله اول چه چیزی شما را به سوی همسرتان جذب کرده است. اگر دقت کنید و از هر کدام از دستورالعمل‌های مشاور پیروی کنید، ممکن است شریک زندگی خود را همانطور که در زمان شروع رابطه می‌دیدید، زمانی که برایتان فرد جدیدی بود و کامل به نظر می‌رسید، ببینید. البته هیچ رابطه ای در واقع کامل نیست. همه انسان ها نقاط قوت و معایبی دارند، اما احتمالاً شما قبلاً این را درک کرده اید. تمریناتی که در مشاوره با هم یاد می گیرید می تواند به شما کمک کند آن لحظات کمال و شادی را به یاد آورید.

به روشی مثبت تر درگیر رابطه تان شوید.
تمرین هایی مانند لیست های سپاسگزاری می تواند شما را در چارچوب ذهنی بهتری برای بهبود رابطه تان قرار دهد. آنها به شما فرصت هایی می دهند تا خوبی های شریک زندگی و زندگی مشترک خود را ببینید. وقتی قدردانی را که در زمان‌های مختلف در طول رابطه‌تان نسبت به یکدیگر احساس کرده‌اید، دوباره تجربه می‌کنید، تمرکز بیشتری روی خلق چیزهای بیشتر برای شکرگزاری می‌کنید. شما همچنین شروع به ساختن اوقات خوش و همچنین خاطرات شا با شریک زندگی خود می کنید. به جای اینکه یکدیگر را مقصر بدانید، شروع به جستجوی راه حل هایی می کنید که برای هر دوی شما مفید باشد. شما خوبی های یکدیگر را واضح تر از همیشه می بینید. این انگیزه شما را برای بازسازی رابطه خود به یک رابطه سالم تقویت می کند.
تصورات از پیش تعیین شده را از واقعیت اینکه شریک زندگی شما چه کسی است جدا می کنید.
مواقعی وجود دارد که زوج ها در مورد موضوعاتی که ارتباط چندانی با رابطه آنها ندارد با هم دعوا می کنند. آنها ممکن است همه زنان را به گونه ای ببینند که گویی مانند مادر خود هستند یا همه مردان را مانند پدر خود ببینند. این یک تصور غلط رایج است، اما می توان آن را از طریق زوج درمانی تحلیل کرد. وقتی این تصور غلط اصلاح شود، زوج ها می توانند یکدیگر را آنطور که هستند ببینند، نه اینکه انگار با تصورات قبلی خود در مورد افراد آن جنس مطابقت دارند.

به منبع شکایت ها و مشکلات می رسید.
هنگامی که تمرین “حضور صادقانه و پذیرا” را انجام می دهید، به احتمال زیاد چیزهای زیادی در مورد شریک زندگی خود و خودتان کشف خواهید کرد. ممکن است ناگهان متوجه شوید که چرا همسرتان گاهی اوقات تا دیروقت بیرون می ماند و همچنین چرا اینقدر شما را عصبانی می کند. اگر در پس این اعمال و احساسات زخم‌های قدیمی نهفته است، افشای آن‌ها به شما فرصتی می‌دهد تا با علت اصلی آنها مقابله کنید. همچنین، ممکن است برای اولین بار متوجه شوید که همسرتان در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. این می تواند شما را به همدلی بیشتری برای آن شخص و درک بیشتر از اینکه او چه کسی است، سوق دهد. این دانش به تنهایی می تواند به شما کمک کند به دنبال راه های بهتری برای تعامل با آنها باشید و هر زمان که در این زمینه به کمک نیاز داشتید، مشاور در کنار شماست.

یاد می گیرید که دوباره اعتماد کنید.
اعتماد ممکن است سخت ترین چیزی باشد که پس از از دست دادن آن دوباره به دست می آید. شما می خواهید باور کنید که شریک زندگی شما آنچه را که به نفع شماست انجام خواهد داد، اما تجربه به شما نشان داده است که این همیشه درست نیست. حتی اگر شریک زندگی تان فقط در یک مورد به شما خیانت کرده باشد، ممکن است باز هم سخت باشد که از آن یک بار بی احتیاطی عبور کنید. تمرین‌هایی که ممکن است در مشاوره زوج درمانی انجام دهید، می‌توانند فرصتی برای تعامل در اینجا و اکنون در سطح بسیار شخصی و صمیمی به شما ارائه دهند. شما به بیان می کنید که چه کسی هستید، چه چیزی را در زندگی تان پشت سر گذاشته اید، تاریک ترین زمان ها و عمیق ترین زخم هایتان. شما تصویر واضحی از «خودتان» به طرف مقابل می‌دهید که معمولاً با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید، و آنها نیز همین را به شما می‌دهند. در تمام این اشتراک‌گذاری و بیان آسیب‌پذیری ها، می‌توان اعتماد جدیدی ایجاد کرد که می‌تواند با طوفان‌هایی را در آینده که نمی‌توانید در حال حاضر پیش‌بینی کنید، مقابله کند.

چگونه می توان کمک مناسب برای خود پیدا کرد؟

حفظ روابط مهم است، اما گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. اگر شما و شریک زندگی تان احساس می کنید ممکن است رابطه تان دچار مشکل شده باشد، پس مهم است که مشاوره زوج درمانی را در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته برای یافتن مشاوره زوجین وجود دارد:
• خودتان روی آن کار کنید. در حالی که این مانند مشاوره زوج درمانی نیست، می توانید رابطه خود را به سادگی با صرف زمان و تلاش برای آن بهبود بخشید. با استراتژی های مناسب، می توانید رابطه خود را تقویت کنید و به تنهایی بر موانع غلبه کنید.
• یک درمانگر حضوری یا آنلاین پیدا کنید. همچنین می توانید به دنبال درمانگری باشید که شما و شریک زندگی تان با هم پیش بروید. مطمئن شوید که به دنبال فردی با تجربه در زمینه مشاوره زوج درمانی باشید.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه پلتفرم هوشمند هوکات می تواند از شما، شریک شما و ازدواج شما حمایت کند؟

اگر به دنبال گزینه ای مناسب برای مشاوره زوج درمانی هستید، پلتفرم هوشمند هوکات می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. ملاقات با یک مشاور بدون نیاز به رفتن به دفتر و در زمانی که برای شما و شریک زندگی شما مناسب است، برای شما و شریک زندگیتان آسان می شود. درمانگران پلتفرم هوشمند هوکات می‌توانند به شما در شناسایی زمینه‌هایی که نیاز به توجه در رابطه شما دارند کمک کنند و به شما استراتژی‌های موثری را آموزش دهند که برای ایجاد این بهبودها از آنها استفاده کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن