چگونه بفهمیم که شما یا خانواده تان به خدمات مشاوره نیاز دارید؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط سارا فادر | به روز شده در 21 ژوئیه 2022 توسط تیم تحریریه هوکات
بررسی پزشکی توسط دکتر فرشته ایمان، PsyD
همه خانواده ها درگیری دارند. این بخشی از خانواده یا بخشی از جامعه بودن با شخصیت ها، اهداف و نیازهای فردی است. با این حال، وقتی تعارض‌ها برای حل و فصل آنقدر بزرگ می‌شوند و به اختلال در کارکرد درون خانواده تبدیل می‌شوند، خانواده‌تان ممکن است نیاز داشته باشند تا از کمک‌های بیرونی بهره‌مند شوند.

خانواده به عنوان یک سیستم

خانواده یک سیستم است که از اعضای فردی تشکیل شده است که آن خانواده را تشکیل می دهند. مشاوره خانواده برای بازگرداندن آن سیستم به نظم عملکردی کار می کند، درک دلبستگی سالم در درون واحد خانواده چیزی است که آن را حفظ می کند، حتی زمانی که ناکارآمدی وجود دارد. بارها پیش می آید که خانواده ها با وجود ناراحتی به تکرار الگوهای غیرمفید ادامه می دهند، زیرا دیدن تصویر بزرگتر و آنچه که در درازمدت در میان مشکلات خانوادگی بیشترین سود را به همراه دارد می تواند دشوار باشد. با این حال، تضاد وجود دارد، و اگر به طور مؤثر حل نشود، احتمالاً منجر به درگیری های دیگر می شود. به درد سینوسی فکر کنید. درمان هایی وجود دارند که می توانند درد را کاهش دهند اما منبع واقعی درد را برطرف نمی کنند. درد، اگر به دلیل عفونت باشد، می تواند گوش، گلو و سایر قسمت های دستگاه تنفسی را درگیر کند. در حالی که هر یک از اینها عملکردهای جداگانه ای دارند، آنها هنوز متصل هستند. وقتی کسی به طور موثر کار نمی کند، مشکل سیستماتیک می شود. برای التیام شاخه ها باید ریشه مسئله را درمان کرد.

ریشه ها و منابع تضاد

تعارضات، مانند مسائل سینوسی، زمانی که حل نشده باقی بمانند، شعله ور می شوند. اگر یک زوج جوان ازدواج کنند و برنامه ای برای رسیدگی به امور مالی تنظیم نکنند، ممکن است در مورد نحوه پرداخت برخی قبوض، برای چه چیزی پول خرج کنند یا چه مقدار پس انداز کنند، دچار تعارض شوند. آنها ممکن است بر سر این موضوع بحث کنند که اگر مقاصد و برنامه ای برای دستیابی به یک هدف تعیین می کردند، ممکن است به موضوع درگیری مداوم تبدیل نمی شد. هنگامی که این زوج صاحب فرزند می شوند و فراتر از زوج بودن در خانواده تبدیل می شوند، این تعارض ممکن است به مشکلات بزرگتری تبدیل شود. اکنون مسئولیت های مالی بیشتری برای کودکانی که نیازهای فوری دارند وجود دارد که باید برآورده شوند. به طور کلی، زمانی که هیچ برنامه ای برای دستیابی به اهداف روشن ایجاد نشده است، مشکلات در طول زمان ظاهر می شوند.
اغلب زمانی که مردم نمی دانند چگونه مشکلی را که به خاطر اشتباه یا نادیده گرفتن گذشته به وجود آمده برطرف کنند، می توانند در دام بی فایده سرزنش کردن بیفتند. وقتی کودکان والدین خود را در این چرخه تعاملات منفی و سرزنش می بینند، ممکن است از آن ها یاد بگیرند. سپس تمرکز از برطرف کردن فوری مشکل، مثلاً پرداخت هزینه اردوی فوتبال، برداشته می‌شود و بحث ممکن است به یادآوری گذشته تبدیل شود.
مشاوره خانواده می تواند به این موضوع کمک کند که چرا سرزنش به عملی انتخابی برای خانواده تبدیل شده است، چگونه این روایت ها رشد می یابند و چگونه می توان آنها را تغییر داد. سرزنش کردن کسی به خاطر اشتباهات یا بی توجهی های گذشته، نه حال را ترمیم می کند و نه او را برای آینده آماده می کند. نکته کلیدی این است که تشخیص دهید اشتباه یا سهل انگاری گذشته چگونه بر زمان حال تأثیر گذاشته است، و سپس برنامه ای با اهداف روشن برای رسیدن به آن هدف از نقطه ای خاص به بعد تعیین کنید. همه اعضای خانواده باید با هدف گذاری مشارکت داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که همه شنیده می شوند و نیازهای فردی تا حد امکان محترم شمرده می شود و برآورده می شود. این کاملاً ساده به نظر می رسد، به طوری که انسان در تعجب باقی می ماند که چرا کسی قبلاً به آن فکر نکرده است. پس چرا، اگر خیلی آسان است، آیا هنوز خانواده های زیادی در تعارض هستند، یا حتی به دلیل درگیری که به ناکارآمدی در خانواده تبدیل شده است، از هم می پاشند؟ پاسخ به آن حتی ساده تر است. هنگامی که یک زن و شوهر یا یک خانواده بازی سرزنش کردن را به عنوان وسیله ای برای مقابله با درگیری و بحث اتخاذ می کنند، دیگر به حرف یکدیگر گوش نمی دهند. این زمانی است که کمک یک متخصص واجد شرایط برای کمک به خانواده برای گذر از گذشته، زندگی در حال و برنامه ریزی برای آینده ضروری است.

دلیل مشاوره

یک مشاور خانواده می تواند به خانواده کمک کند تا منبع تعارض و کشمکش را بشناسد، به آن رسیدگی کند و برنامه ای برای حرکت رو به جلو ایجاد کند. این امر را می توان با استفاده از چندین روش مبتنی بر تحقیق مانند روش دیالکتیک خانوادگی انجام داد. این روش که به عنوان روش دیالکتیک کارکردی نیز شناخته می شود و توسط دکتر موشه آلماگور و دکتر بن پورات مورد تحقیق و استفاده قرار گرفته است، روشی است که نیاز هر یک از اعضای خانواده را به داشتن زمان برای پردازش آنچه رخ داده است و رشد تفاسیر شخصی از آن اتفاق در نظر می گیرد. این روش به خانواده به عنوان یک کل نگاه می کند در حالی که هر عضو را به عنوان یک فرد می شناسد. در روش دیالکتیک خانواده پذیرفته شده است که برای اینکه خانواده به طور کلی به عملکرد خود ادامه دهد، دیدگاه هر فرد باید دارای ارزش باشد. هنگامی که والدین (یا حتی فرزند) تصمیم می گیرند که وقت آن رسیده است که خانواده به دنبال مشاوره باشند، ممکن است از سوی سایر اعضای خانواده با مقاومت روبرو شوند. نکته کلیدی در اینجا این است که در مورد خانواده به عنوان یک کل صحبت کنید و هیچ یک از اعضای خانواده را سرزنش نکنید. مسئله این است که کل بدن (سیستم خانواده) تحت تأثیر قرار می گیرد و برای اینکه بهبودی اتفاق بیفتد، کل بدن باید درگیر شود.
درک این نکته مهم است که نحوه تفکر و رفتار افراد در رابطه با نقش خود در واحد خانواده باید تغییر کند تا پیشرفت برای خانواده به عنوان یک کل وجود داشته باشد. عضوی از خانواده که دریافته است مداخله بیرونی ضروری است، باید از افتادن دوباره در دام سرزنش کردن دیگران برای این مشکل دوری کند. افتادن در آن تله احتمالاً مقاومت بیشتری را ایجاد می کند. در این مرحله، مهم نیست که یک مشکل چگونه شروع شده است یا حتی چه کسی آن را شروع کرده است. آنچه مهم است حل مشکل و حرکت به جلو است.
بهترین راه برای طرح موضوع خانواده درمانی در میانه بحث یا بحران خانوادگی نیست. صبر کنید تا همه چیز حل شود و سپس با آرامش و احتیاط به این موضوع نزدیک شوید. با چند کلمه مثبت شروع کنید. ممکن است بخواهید چنین چیزهایی را در این مسیر امتحان کنید:

“من واقعاً تو و خانواده خود را دوست دارم. وقتی مثل الان خوشحالیم، گاهی اوقات من تعجب می‌کنم که چطور می‌توانستیم بر سر … چنین مشاجره بزرگی داشته باشیم. من برای تو و خانواده مان ارزش قائلم و به همین دلیل متوجه می شوم که وقتی با هم کنار نمی آییم یا به طور مؤثر ارتباط برقرار نمی کنیم، برای همه ما دردناک است. به خاطر اینکه خانواده‌مان را دوست دارم و برایش ارزش قائل هستم، فکر می‌کنم باید به فکر یافتن مشاوری باشیم که بتواند به ما در برقراری ارتباط کمک کند تا بتوانیم در ارتباط خانوادگیمان حتی بهتر شویم و اوقات بیشتری مانند امروز داشته باشیم.»

دلایل رایجی که خانواده ها به دنبال مشاوره هستند.

هر خانواده ای مجموعه ای از مسائل و نگرانی های منحصر به فرد خود را دارد. این نگرانی ها به ندرت مجزا هستند و در نهایت بر رفاه و زندگی همه افراد در این واحد تأثیر می گذارند. در این مواقع، نمی توان اهمیت مشاوره را مورد تأکید قرار نداد، زیرا می تواند دانش، ابزار و درمان هایی را برای کمک به خانواده با این نگرانی ها، صرف نظر از آنچه که باشد، فراهم کند. بنابراین، دلایل زیادی وجود دارد که یک خانواده ممکن است برای کمک به مشاوران حرفه ای مراجعه کند. در زیر به برخی از رایج ترین دلایل مراجعه خانواده ها به مشاوره اشاره شده است.
اختلالات روان: شرایط سلامت روان و علائم آن فقط بر فرد مبتلا تأثیر نمی گذارد. آنها اغلب بر زندگی اعضای خانواده و همچنین روابط درون واحد خانواده تأثیر می گذارند. اگر یک یا چند اختلال سلامت روان (مانند افسردگی یا اضطراب) بر خانواده تأثیر می گذارد، علاوه بر این که واحد خانواده با یک مشاور در مورد چگونگی تأثیر مسائل بهداشت روان در خانه بر همه افراد صحبت کند، مهم است که افراد آسیب دیده به دنبال بهبودی و درمان فردی باشند. مشاوران همچنین می توانند اهمیت خودآگاهی، عزت نفس و ارزش خود را برای سلامت روان به مراجع (به عنوان یک خانواده یا فردی) آموزش دهند و به آنها کمک کنند تا این موارد را در خود بهبود بخشند.
تحولات یا رویدادهای مهم زندگی: رویدادهایی مانند نقل مکان، طلاق، از دست دادن شغل، مشکلات جدی سلامت جسمانی، یا مرگ/خودکشی یکی از عزیزان همگی موقعیت‌های جدی هستند که بر سلامت روان خانواده در کل تأثیر می‌گذارند. در این مواقع، خانواده نیاز مبرمی به پیوند و همکاری با یکدیگر دارند، اما ممکن است برای انجام این کار در تلاش و کشمکش باشند. یک مشاور می‌تواند به مراجعان خانواده کمک کند تا در این موقعیت‌ها با یکدیگر همکاری کنند و همچنین به هر فردی در مقابله و بهبودی او کمک کند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان افکار خودکشی را تجربه می کنید، فوراً کمک بخواهید. با شماره 123 می توانید به خط اورژانس اجتماعی ملی دسترسی داشته باشید و 24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته در دسترس است.

خانواده های ترکیبی: خانواده های ترکیبی روز به روز رایج تر می شوند زیرا طلاق و ازدواج مجدد در سراسر جهان قابل قبول تر می شوند. با این حال، این یک تغییر قابل توجه است که زندگی همه افراد درگیر را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است کمی استرس و تنش وجود داشته باشد زیرا بچه ها در حال عادت کردن به یکدیگر هستند و والدین ممکن است برای ادغام یکپارچه دو خانواده مشکل داشته باشند. یک مشاور می تواند در مورد هر تعارضی که پیش می آمده و پیش می آید کمک کند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نکاتی برای هموار کردن تغییر

نگرانی‌های رشد: برخی از خانواده‌های نگران به دنبال مشاوره می‌روند، زیرا فرزندانشان در رشد خود دچار مشکل می‌شوند، مانند مسائل مربوط به رشد اجتماعی یا رشد شخصی. اگرچه این مسائل در درجه اول توسط فردی در حرفه پزشکی رسیدگی می شود، یک مشاور می تواند به خانواده ها کمک کند تا با استرس و احساساتی که هنگام کار بر روی این نگرانی ها ایجاد می شود، کنار بیایند.
کودکانی که در مدرسه با مشکل مواجه می شوند: برخی از خانواده ها به دنبال مشاوره هستند زیرا دانش آموزان در مدرسه با مشکلات زیادی روبرو هستند. شاید نمرات آنها در حال کاهش است یا برای دوستیابی یا شرکت در کلاس در تقلا هستند. اگرچه این نگرانی ها باید با معلم نیز مطرح شود، مشاوران می توانند با شناسایی هر گونه مسائل بهداشت روانی (مانند اضطراب) یا نگرانی هایی در خانه که بر زندگی مدرسه آنها تأثیر می گذارد به دانش آموزان کمک کنند.
التیام گذشته: گاهی اوقات سلامت و تندرستی یک خانواده بیشتر تحت تأثیر تجربیات گذشته است تا وضعیت فعلی. این امر به ویژه در مورد خانواده هایی که با آسیب های گذشته مانند سوء استفاده، تصادف یا مشکلات سلامت جسمانی طولانی مدت قبلی کنار می آیند، صادق است. مشاوران می توانند به این مراجع کمک کنند تا از طریق عواطفی که در طول این تجربیات احساس کرده اند کار کنند و گزینه های درمانی را بیابند که به آنها کمک می کند تا از گذشته بهبود یافته و به جلو حرکت کنند.
درگیری رو به رشد: برخی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند تا مشاجرات و درگیری‌ها را تا زمانی که بسیار بزرگ نشده اند و قابل چشم پوشی هستند نادیده بگیرند. متأسفانه تنها در این صورت است که خانواده ها از طریق روانشناسی و مشاوره کمک می گیرند. خوشبختانه، بسیاری از تکنیک‌های مشاوره می‌توانند با آموزش حل تعارض، مهارت‌های ارتباطی، گوش دادن فعال و نحوه یافتن یک مصالحه سالم در بحث‌ها، به مدیریت تعارضات خانوادگی کمک کنند. علاوه بر این، مشاوران می‌توانند به خانواده‌ها از طریق احساسات و تجربیاتشان کمک کنند و راه‌هایی برای دوست داشتن و احترام مجدد به یکدیگر بیابند.

مدیریت در زمان درگیری

یادگیری راهبردهای پیشگیرانه برای مدیریت تعارض قبل از تبدیل شدن به چیزی که می تواند صدمات قابل توجهی ایجاد کند، مهم است. کودکانی که در میانه درگیری های خانوادگی دائمی هستند ممکن است احساس امنیت نداشته باشند و اغلب ترس را تجربه می کنند. گاهی اوقات ارتباط آنقدر قطع می شود که یک کلمه می تواند باعث فوران شود. اگر چنین است، اگر فکر می کنید که برای شرایط خاص خانواده شما لازم است، ممکن است مناسب باشد که به یک خانواده درمانگر مراجعه کنید. اگر خانواده شما در بحران است و یک یا چند نفر از اعضای خانواده ناراضی یا ناراحت هستند یا خشونت گر شده اند، طرح موضوع مشاوره خانواده موثر نخواهد بود و در عوض ممکن است موقعیت های بالقوه خطرناکی ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که همه چیز آنقدر آرام نیست که ایده درمان را معرفی کنید. ایمنی همیشه بالاترین اهمیت را دارد که باید در نظر گرفته شود. اگر فکر می کنید که یکی از اعضای خانواده شما ممکن است به خشونت بپردازد، برای محافظت از خود و سایر اعضای خانواده احتیاط کنید. ممکن است بخواهید با یک تماس از درمانگر فردی کمک بگیرید تا بتوانید برنامه ای برای نزدیک شدن به موضوع به روشی ایمن و محافظت شده ایجاد کنید.

اگر شما یا شخصی که می شناسید هر نوع سوء استفاده ای را تجربه می کنید، برای پشتیبانی و حمایت با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعی به شماره 123 تماس بگیرید.

حرکت به سمت مشاوره

پس از تصمیم گیری برای مشاوره خانواده، توجه داشته باشید که چالش هایی وجود دارد که خانواده ها اغلب از آنها بی اطلاع هستند.

  1. مشاوره خانواده ممکن است زخم‌های قدیمی را باز کند، زخم‌هایی که هرگز التیام نیافته‌اند، زیرا حل نشده باقی مانده‌اند. یک مشاور مؤثر در مورد این هشدار می دهد و خانواده را آگاه می کند که این امر می تواند باعث آسیب بیشتر یا مشاجرات احتمالی در ابتدا شود (که البته موقتی است و ممکن است قبل از دستیابی به پیشرفت رخ دهد). داشتن آگاهی از این اتفاق می تواند از طرق مختلف به کاهش احساسات منفی کمک کند.
  2. مشاوره خانواده فقط زمانی جواب می دهد که همه اعضای خانواده درگیر و کمک کننده شوند. با این حال، اگر یکی از اعضای خانواده از حضور در جلسات امتناع کرد، سایر اعضای خانواده همچنان باید برای یادگیری مهارت های جدید برای مدیریت مسائل خانوادگی شرکت کنند.
  3. ممکن است اصطلاحاً یک «مرحله ماه عسل» وجود داشته باشد که در آن خانواده شروع به استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های ارتباطی می‌کنند که در مشاوره آموخته‌اند و اوضاع بهتر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است یک یا چند عضو به اشتباه تصمیم بگیرند که مشکلات حل شده است و دیگر نیازی به مشاوره نیست. این دوره را به عنوان التیام در نظر بگیرید. التیام به معنای بهبود زخم ها نیست. درمان نیز در این مرحله بسیار مهم است. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که بهبودی ها ماندگار هستند!
  4. عادات ناسالم را می توان به سختی ترک کرد و برای انجام این کار نیاز به تمرین و هوشیاری است.
  5. برای تنظیم یک برنامه با درمانگر کار کنید و متعهد شوید که آن برنامه را بین جلسات و همچنین در مطب درمان اجرا کنید.
  6. درک کنید که مشاوره خانواده یک فرآیند است و هیچ راه حل سریعی وجود ندارد. اگر وجود داشت، همه این کار را انجام می دادند و هیچ کس به درمان نیاز نداشت.
  7. گاهی ممکن است مشاور بخواهد یک یا چند نفر از اعضای خانواده را جداگانه ببیند. این ممکن است باعث اختلاف شود، اما می تواند برای این فرآیند نیز مفید باشد. سعی کنید به یاد داشته باشید که برای سلامت و تندرستی خانواده به عنوان یک کل تلاش می کنید.
  8. قرار ملاقات ها را نادیده نگیرید. ممکن است حرکت و سپس انگیزه خود را از دست بدهید. سازگاری کلیدی و مهم است. اگر قرار ملاقات ها را جدی بگیرید، الگوی مثبتی برای سایر اعضای خانواده قرار می دهید.
  9. به هر یک از اعضای خانواده اجازه دهید جلسات را به روش خود پردازش و بررسی کنند. سعی کنید از یکدیگر حمایت کنید و بپذیرید که این روند احتمالاً برای کسی آسان نیست.

مهمترین چیزی که همه اعضای خانواده باید بدانند این است که حضور در مشاوره به این معنی است که خانواده به عنوان یک واحد سالم ارزش بالایی دارد. این یک چیز مثبت است و باید به عامل اصلی در همه بحث ها در مورد مشاوره یا تعارضی که نیاز به مشاوره دارد تبدیل شود. نکته مهم دیگری که باید بدانیم این است که تعارض طبیعی است. بخشی طبیعی از زندگی است. مشکل لزوماً تعارض نیست، بلکه مشکل روشی است که در آن تعارض ها حل می شوند (یا اصلاً حل نمی شوند). مشاجرات خانوادگی اغلب دردناک‌تر از رویدادهای منفی و آسیب زننده هستند، تا حدی به این دلیل که مشاجرات خانوادگی اغلب طولانی‌تر از رویدادی است که خود مشاجره را برانگیخته است. به جای بحث و جدل، برقراری ارتباط منطقی، آرام و دلسوزانه مؤثرتر و مفیدتر است. از بین بردن مهارت های ارتباطی منفی می تواند دشوار باشد. بازآموزی نحوه شنیدن دشوار است. بله، چگونه می شنویم. اگر فردی هر چیزی را که همسر یا سایر اعضای خانواده می گوید منفی بداند، آن عضو خانواده باید نحوه شنیدن خود را مجدداً یاد گیرد، زیرا ذاتاً با تعصب منفی گوش می دهد. سوالات زیر را بپرسید:
واقعا چه کلماتی گفته شد؟
من چی شنیدم؟ (به عبارت دیگر، چه معنایی را به آنچه گفته شد نسبت دادم؟)
چرا من این را به جای آنچه واقعا گفته شد شنیدم؟


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


به مشاوره خانواده نباید به دید منفی نگریست. این یک چیز مثبت و سالم است. وقتی نوبت به جستجوی کمک از بیرون می‌رسد، چارچوب‌بندی مجدد تفکر بسیار مهم است. هرگز از این واقعیت غافل نشوید که خانواده در حال مشاوره است زیرا هر یک از اعضای خانواده به عنوان یک فرد و خانواده به عنوان یک کل ارزش دارد. گاهی اوقات بهانه هایی وجود دارد که اعضای خانواده برای اجتناب از مشاوره می آورند. برخی از اینها ممکن است درست باشند، به خصوص زمانی که صحبت از مدیریت زمان می شود. درک این نکته مهم است که گزینه های زیادی برای افراد و خانواده هایی که نیاز به مشاوره دارند وجود دارد. برخی از مشاوران ساعات عصر و آخر هفته را برای جلسات هماهنگ می کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند به صورت آنلاین با مراجعان کار کنند. یکی از مزایای درمان آنلاین این است که هر یک از اعضای خانواده را می توان در زمان های مختلف دید کرد، و سپس ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که خانواده به عنوان یک کل گرد هم می آیند. علاوه بر آن، با برخی از خدمات مشاوره آنلاین مشاور اغلب خارج از ساعات اداری معمولی از طریق پیام در دسترس است. توانایی برقراری ارتباط در 7 روز هفته با یک مشاور واجد شرایط اغلب می تواند بسیاری از مشکلاتی را که در خانواده ها ایجاد می شود از بین ببرد. با اکثر برنامه های آنلاین، مشاور ظرف 24 ساعت پاسخ خواهد داد. اغلب به طور منظم با اعضایی که مشاوره دریافت می کنند هماهنگی انجام خواهد شد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن