چه تفاوتی بین حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک وجود دارد؟ آیا این حمله ها کشنده هستند؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 23 آگوست 2022 توسط تیم تحریریه هوکات
این می تواند کمک کننده باشد که تفاوت بین حمله پنیک و حمله اضطرابی را بدانید. اگرچه این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های مشخصی در نحوه بروز حملات پنیک و اضطراب، مدت زمانی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود و نحوه درمان آن‌ها وجود دارد. شباهت هایی نیز بین این دو وجود دارد، مانند عوامل خطر، علائم فیزیکی و نحوه مدیریت یک حمله. هر دو علائم اختلالات اضطرابی مانند اختلال پنیک هستند. با این حال، مهم است که تفاوت بین حملات پنیک و حملات اضطراب را درک کنید تا بتوانید علائم و مشکلات را به طور دقیق به پزشک خود گزارش دهید تا بتوانید در صورت امکان تشخیص درمان دقیقی برای اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، اختلال هراس یا موارد دیگر داشته باشید. اختلالات و علائم روانی اغلب به روش های مختلف درمان می شوند، بنابراین مهم است که بدانید آیا شما دچار حملات پنیک غیرمنتظره هستید یا حملات اضطرابی.

تفاوت های اولیه

یکی از بزرگترین تفاوت های حمله اضطراب در مقابل حمله پنیک نحوه شروع آنها است. حمله اضطراب معمولاً شروع تدریجی دارد، به این معنی که سایر علائم اضطراب قبل از آن بروز می کنند. همچنین معمولاً توسط یک موقعیت خاص ایجاد می شود که می تواند به عنوان علت حمله ای که برای سلامت روان مضر است مشخص شود. از سوی دیگر، حملات پنیک معمولاً خود به خود هستند. آنها معمولاً شروع فوری و ناگهانی دارند، اغلب از حالتی نامعلوم ناشی می شوند، بدون ایجاد تدریجی. آنها می توانند در هر زمانی، بدون توجه به شرایط اطراف شما آغاز شوند. اغلب هیچ دلیلی را نمی توان به عنوان تنها دلیل حمله پنیک تعیین کرد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که پیش زمینه (چیزهایی که از قبل وجود دارند) برای حملات پنیک وجود دارد. این پیش زمینه ها ممکن است برای فرد قابل توجه نباشند، مخصوصاً اگر توجه دقیقی به بدن خود نداشته باشند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که تا 45 دقیقه قبل از حمله پنیک، تغییراتی در عملکردهای تنفسی و ضربان قلب وجود دارد. این بدان معنا نیست که حملات پنیک لزوماً دلیلی دارند. این به فقط نشان می دهد که بدن به طور معمول برای حمله پنیک آماده می شود، صرف نظر از اینکه چقدر ناگهانی به نظر می رسد. با این حال، اگر فرد به دقت علائم حمله پنیک و سلامت روان خود را زیر نظر نگیرد، ممکن است این تغییرات برای فرد قابل توجه نباشد.

تفاوت در علائم

هنگامی که صحبت از حمله پنیک و اضطراب به میان می آید، تفاوت هایی در علائم وجود دارد. در حالی که علائم فیزیکی مشابه هستند، هر دو نوع حمله ها می توانند از نظر شدت با حملات پنیک و اضطراب متفاوت باشند. همچنین، حملات اضطرابی به عنوان وضعیت سلامت روان معمولاً با علائم اضطراب بیشتری نسبت به حملات پنیک همراه هستند، زیرا شروع تدریجی تری دارند.

حمله عصبی
با حمله اضطراب، حمله تدریجی شروع می شود. به عبارت دیگر، ممکن است برخی از علائم اضطراب مانند نگرانی بیش از حد یا ترس شدید را قبل از وقوع حمله، در هنگام بروز و از بین رفتن آن احساس کنید. همچنین ممکن است احساس دلهره یا نگرانی، پریشانی، بی قراری یا ترس داشته باشید. این علائم معمولاً قبل از حمله واقعی شروع می‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها پس از پایان حمله، زمانی که حملات اضطرابی را تجربه می‌کنید، باقی بمانند. مدیریت حملات اضطراب می تواند دشوار باشد.

وحشت زدگی
با حمله پنیک به‌عنوان شکلی از شرایط سلامت روان، شروع علائم اصلی ناگهانی و غیرعادی رخ می‌دهد، بنابراین احتمالاً علائم مشابه حمله اضطراب را تجربه نخواهید کرد. هنگامی که حملات پنیک را تجربه می کنید، می توانید احساس ترس ناتوان کننده و طاقت فرسا و سایر علائم اضطراب را داشته باشید. همچنین ممکن است احساس ترس از دست دادن کنترل داشته باشید. حتی ممکن است ترس شدیدی از مردن داشته باشید، زیرا علائم فیزیکی حمله ممکن است در شما احساس نزدیکی مرگ را ایجاد کند. ممکن است مانند حمله قلبی همراه با مشکل در تنفس و درد قفسه سینه احساس شود. درد گذشته ناشی از رویدادهای آسیب زا یا رویدادهای استرس زا ممکن است به عنوان بخشی از علائم فرد مطرح شود. حملات پنیک همچنین با احساس جدایی از دنیای اطراف شما همراه است که به آن غیرواقعی شدن یا جدا شدن از خودتان می گویند که همراه با غرق در ترس شدن، مسخ شخصیت نامیده می شود.

علائم فیزیکی هر دو
علائم فیزیکی حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک معمولاً بسیار شبیه به هم هستند، اما زمانی که از تجربه اضطراب ناشی از حمله احساس استرس می کنید، شدت آنها متفاوت است. شواهد حاکی از آن است که حملات اضطرابی که در آن یک موقعیت یا محرک های خاصی که ناشی از رویدادهای زندگی است حملات اضطرابی را به طور قوی تر و علائم فیزیکی شدیدتری نسبت به حملات پنیک ناگهانی تداوم می بخشد.
شایع ترین علائم فیزیکی اضطراب و حملات پانیک عبارتند از:
تپش قلب
سرگیجه / سبکی سر
حالت تهوع
درد قفسه سینه
تعریق
تنگی نفس
علائم دیگری که ممکن است با اضطراب و حملات پنیک رخ دهد عبارتند از:
سفتی در گلو؛ احساس می کنید که در حال خفگی هستید.
لرزیدن بدن
بی حسی یا گزگز
سردرد
باز هم، این علائم فیزیکی را می توان با اضطراب یا حملات پنیک به همان اندازه در زندگی روزمره برای برخی افراد احساس کرد. با این حال، علائم می تواند شدیدتر باشد و با حملات اضطرابی طولانی تر باشد زیرا حمله های اضطرابی موقعیتی و وابسته به شرایط هستند. اگر وضعیت ادامه یابد، حمله ممکن است مدتی طول بکشد.

تفاوت در مدت زمان
تفاوت های مشخصی در طول مدت حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک وجود دارد. حمله پنیک به طور ناگهانی رخ می دهد و حدود 5 تا 20 دقیقه طول می کشد و علائم معمولاً پس از پایان حمله به سرعت از بین می روند. حملات اضطرابی می توانند خیلی بیشتر طول بکشند. آنها شروع تدریجی دارند که می تواند به نظر برسد که مدت طولانی دوام می آورد. همچنین، اگر وضعیت ایجاد کننده حمله اضطرابی ادامه یابد، این حمله احتمالاً تا زمانی که شرایط تغییر کند یا شما از آن خارج شوید ادامه خواهد داشت. علائم حمله اضطرابی مانند بی قراری، نگرانی و پریشانی ممکن است تا مدتی پس از پایان حمله اضطرابی ادامه داشته باشد.
تفاوت در علت ها
همچنین تفاوت هایی در عوامل ایجاد کننده حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک وجود دارد. دلایل دقیق حملات پنیک تا حد زیادی ناشناخته است. آنها به طور ناگهانی ظاهر می شوند و اغلب هیچ علت قابل تشخیصی ندارند. چند چیز مختلف می تواند باعث حملات پنیک شود. اینها شامل دوره های استرس، شرایط روحی یا سایر شرایط فیزیکی است. همچنین ممکن است در صورت استفاده از محرک ها دچار هراس شوید. حملات پنیک معمولاً بدون هشدار رخ می دهند، بنابراین گاهی اوقات تشخیص دقیق علت وقوع آنها دشوار است. اما در حملات اضطرابی، عواملی که باعث ایجاد آنها می شوند، معمولاً موقعیتی هستند. به عنوان مثال، فردی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی است ممکن است در مواجهه با انبوهی از افراد در زندگی روزمره دچار حمله اضطرابی شود. فردی که فوبیا از فضاهای بسته دارد ممکن است در یک آسانسور کوچک دچار حمله اضطراب شود. عوامل احتمالی زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد حملات اضطرابی شود. به عبارت دیگر، افراد مختلف با موقعیت‌های مختلف، ترس‌ها، فوبی‌ها و شدت آرامش متفاوتی دارند. محرک هایی که باعث حملات اضطرابی شما می شوند ممکن است با محرک هایی که در شخص دیگری باعث ایجاد آن می شوند بسیار متفاوت باشند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


عوامل خطر برای هر دو
عوامل خطر حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک مشابه هستند. اگر این عوامل خطر را دارید، ممکن است بیشتر در معرض حملات اضطرابی یا حملات پنیک باشید. به خاطر داشته باشید که ممکن است دلایل دیگری برای اضطراب یا حمله پنیک وجود داشته باشد. اینها تنها برخی از وجوه مشترکی است که در طول زمان در مطالعات مختلف به آنها اشاره شده است.

عوامل خطر برای اضطراب و حملات پنیک عبارتند از:
مسائل قلبی عروقی
افسردگی
تجربه استرس یا نگرانی مداوم
داشتن یک وضعیت سلامت مزمن
داشتن یک اختلال روانی دیگر
داشتن سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی یا پنیک
اختلال مصرف مواد
علاوه بر این عوامل خطر، موارد رایج دیگری نیز در مورد افرادی که دچار اضطراب و حملات پنیک هستند، ذکر شده است. به عنوان مثال، زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض اضطراب یا حملات پنیک هستند. برخی از افراد نیز ممکن است دارای شخصیت مضطرب یا بی قراری ذاتی باشند که می تواند آنها را در معرض خطر این حملات قرار دهد.

تفاوت در درمان
یکی از بزرگترین تفاوت ها در مورد حمله اضطرابی در مقابل حمله پنیک نحوه درمان آنها است. مهم است که تفاوت را درک کنید تا بتوانید یک مکالمه آگاهانه و سازنده با پزشک یا درمانگر خود داشته باشید. از آنجایی که حملات اضطرابی یکی از علائم اضطراب هستند و حملات پنیک اغلب هیچ دلیل قابل تشخیصی ندارند، درمان اغلب متفاوت است.

حملات اضطرابی اغلب به عنوان نشانه ای از اضطراب کلی در نظر گرفته می شوند. درمان‌های زیادی برای اضطراب وجود دارد که می‌توانید انجام دهید که به جلوگیری از حملات اضطرابی کمک می‌کند، از جمله داروهایی که می‌توانند به طور معمول مصرف شوند تا به شما کمک کنند آرام بمانید. همچنین گزینه های درمانی خوبی برای درمان اضطراب وجود دارد. درمان شناختی رفتاری به شما این امکان را می دهد که یاد بگیرید چگونه تفکر و رفتار خود را از طریق تمرین مراقبت از افکار و اعمال خود و تصمیم گیری آگاهانه برای تغییر آنها تغییر دهید. درمان شناختی رفتاری در مدیریت حملات اضطرابی به خوبی کار می کند زیرا می توانید یاد بگیرید که خود را آرام نگه دارید و احساسات خود را مدیریت کنید، که می تواند شروع تدریجی حمله اضطرابی را متوقف کند.

درمان می تواند روشی مفید برای یادگیری نحوه هدایت حملات پنیک باشد. این می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید هنگام حمله پنیک چه کاری انجام دهید و سعی کنید آن را قابل تحمل تر کنید و سعی کنید مدت زمان حمله را محدود کنید.

آیا ممکن است که در اثر حمله پنیک بمیرید؟ پیامدهای سلامتی اضطراب چیست؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، شما نمی توانید بر اثر حمله پنیک یا علائم اضطراب بمیرید. اضطراب یک مسئله جدی سلامت روان است، اما اگر واقعاً دچار یک حمله پنیک هستید و یک مورد اورژانس پزشکی متفاوت مانند فرد دارای حمله قلبی نیستید، بدانید که قرار نیست بر اثر آن بمیرید. ممکن است احساس کنید که امکان این موضوع هست، اما احساسات می توانند با گذشت زمان بگذرند. برای حملات اضطراب شدید، ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشید تا به حالت روانی آرام‌تر بروید، اما می‌توانید اعتماد کنید که هیچ حمله پنیک منجر به مرگ نمی‌شود. اگرچه حمله پنیک شما را نمی کشد، باید توجه داشته باشید که اضطراب و استرس مزمن می تواند اثرات واقعی بر سلامت شما داشته باشد و در نهایت ممکن است منجر به بیماری های تهدید کننده زندگی شود. استرس باعث التهاب می شود که می تواند بر سیستم های مختلف بدن شما تأثیر بگذارد. افرادی که به خوبی با استرس کنار نمی آیند بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی هستند. مدیریت موثر استرس در پیشگیری از حملات پنیک حیاتی است. برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از اضطراب و بیماری های مرتبط با استرس، می توانید با درمان حملات پنیک خود شروع کنید. حتی اگر حمله پنیک اثرات کوتاه مدت جدی بر سلامت جسمی شما نداشته باشد، می تواند به مرور زمان بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد.

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد حملات پنیک به قلب شما آسیب می رساند. با این حال، اگر از اختلالات هراس رنج می برید، ممکن است به مرور زمان به بیماری قلبی مبتلا شوید. علم هنوز در حال بررسی این موضوع است تا ببیند چه ارتباطی بین این دو وجود دارد، اما دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم حمله پنیک به قلب شما آسیب می رساند. در عین حال، اگر این چیزی است که نگران آن هستید، باید یاد بگیرید که چگونه حمله پنیک را متوقف کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا حمله پنیک را قبل از شروع آن متوقف کنید و همچنین ممکن است بتواند علائم دیگر را کاهش دهد.

اگر دچار حمله اضطراب یا حمله پنیک شدید چه باید کرد؟

کاری که هنگام حمله اضطرابی یا حمله پنیک انجام می دهید، می تواند در مدت زمانی که طول می کشد تا آرام شوید و احساس بهتری داشته باشید، تفاوت ایجاد کند. مدیریت یک حمله به روش صحیح می تواند به کاهش علائم کمک کند و شما را در حین وقوع حمله ایمن نگه دارد. وقتی احساس کردید حمله ای در راه است، سعی کنید نفس های آهسته و عمیق بکشید. روی تنفس خود تمرکز کنید و سعی کنید از تنفس سریع خودداری کنید. همچنین مهم است که آنچه در حال رخ دادن است را بشناسید و آن را بپذیرید. به خود یادآوری کنید که علائم از بین خواهند رفت. شما همچنین می توانید از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید تا سعی کنید خود را از حمله عبور دهید. سعی کنید یک مکان آرام را تجسم کنید. یا می توانید سعی کنید خود را با نگاه کردن به اطراف اتاق به دنبال پنج چیز که می توانید با حواس خود مرتبط کنید، مرتبط کنید. به این ترتیب خود را به زمان حال می آورید که می تواند به شما کمک کند احساس جدایی که اغلب با حملات پنیک همراه است را متوقف کنید.

کمک گرفتن

اگر دچار اضطراب یا حملات پنیک شده اید، به دنبال کمک حرفه ای باشید. در حالی که نکات این مقاله می تواند به شما در شناسایی علائم حمله اضطراب در مقابل حمله پنیک کمک کند، یک درمانگر دارای صلاحیت و با تجربه می تواند به شما کمک کند تا به طور کامل به مسائلی که ممکن است منجر به حمله شود رسیدگی کنید. یک متخصص سلامت روان قادر خواهد بود از راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM) برای تمایز عینی بین این دو استفاده کند. DSM توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، یک موسسه ملی روانپزشکان منتشر شده است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند توصیه های پزشکی حرفه ای و ارزیابی روانشناختی ارائه دهد و همچنین به شما اطلاع دهد که آیا نیاز به معاینه فیزیکی دارید یا خیر. یک درمانگر می‌تواند با شما برای توسعه تکنیک‌های خودیاری مانند تمرین‌های تنفسی یا تکنیک‌های آرام‌سازی، برای درمان اضطراب و کمک به حملات، همکاری کند. آنها می توانند شما را از طریق تمرینات CBT یا مواجهه درمانی که ثابت شده است اضطراب را کاهش می دهند، هدایت کنند. آنها همچنین می توانند با سایر علائم و مسائل اختلالات روانپزشکی که اغلب با حملاتی مانند اضطراب و حملات پنیک همراه هستند، کمک کنند. همچنین می توانید با یک درمانگر در مورد مراجعه به روانپزشک در مورد دریافت داروها، مانند مهارکننده های بازجذب انتخابی (SSRIs) یا مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین سروتونین (SNRIs) صحبت کنید. پلتفرم هوشمند هوکات یک پلت فرم درمانی آنلاین مقرون به صرفه است که می تواند شما را با یک ارائه دهنده سلامت روان واجد شرایط مطابق با نیازهای منحصر به فرد شما مطابقت دهد. آنها می توانند ابزارها و راهنمایی هایی را ارائه دهند که ممکن است به شما کمک کند بر علائم خود غلبه کنید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، همه اینها به راحتی از طریق دستگاه دارای اینترنت شما است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه می توانم حملات پنیک را درمان کنم؟

انواع مختلفی از مداخلات و رویکردهای درمانی مناسب برای پرداختن به اضطراب در تمام اشکال آن، از جمله حملات پنیک و اختلال پنیک وجود دارد. ( برای مطالعه درباره تفاوت این دو اینجا کلیک کنید). درمان شناختی-رفتاری (CBT) می‌تواند به فرد کمک کند تا روش‌های تفکری را که ممکن است به ایجاد حمله کمک کند را درک کند و متعاقباً آن الگوها را تغییر دهد تا به کاهش فراوانی و شدت حمله های بعدی کمک کند. درمانگر شما همچنین ممکن است مواجهه درمانی را توصیه کند. در این نوع درمان، فرد در یک محیط کنترل شده در معرض احساسات همراه با هراس قرار می گیرد تا راه های موثر مقابله با آن احساسات را بیاموزد. استراتژی‌های مواجهه درمانی اغلب شامل استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب است که به شما امکان می‌دهد بدن خود را آرام کنید تا علائم فیزیکی حمله پنیک را کاهش دهید و در نتیجه بر آرام کردن اضطراب در ذهن خود تمرکز کنید. شاید ساده ترین و در دسترس ترین تکنیک آرام سازی تنفس دیافراگمی باشد. تنفس آرام دیافراگمی (تنفس آهسته از دیافراگم شما) یک راه عالی و طبیعی برای پایان دادن، کنترل و پیشگیری از حملات اضطرابی است. برای کسانی که جلسات درمانی پویاتری را دوست دارند، گروه درمانی ممکن است گزینه دیگری باشد که به شما امکان می دهد در طول درمان از افرادی که با مشکلات مشابه روبرو هستند حمایت بیشتری دریافت کنید.
راهبردهای دیگری که ممکن است به افراد کمک کند به تنهایی با حملات پنیک کنار بیایند عبارتند از استفاده از تکنیک های مختلف آرام سازی (مانند تنفس عمیق، آرام سازی پیشرونده عضلانی، یا یوگا) و آگاهی در مورد تفکر واقعی تر (این می تواند شامل تکنیک های تمرکز حواس و یادداشت روزانه باشد). ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا در واقعیت زمان حال مستقر شوید. منحرف کردن حواس شما نیز می تواند از افکار مضطرب جلوگیری کند. بر روی احساسات فیزیکی که با آنها آشنا هستید تمرکز کنید، مانند فرو بردن پاهای خود در زمین یا احساس بافت لباس روی دستانتان. تجارب حسی قوی بیشتر حواس‌تان را پرت می‌کنند، بنابراین ممکن است بخواهید مقداری آب بسیار سرد بنوشید، یک تکه آب نبات ترش بمکید یا چیزی بسیار قوی مانند شمع یا ادکلن را بو کنید. این احساسات خاص شما را به طور مستحکمی در واقعیت نگه می دارد و به شما چیزی غیر تحریک کننده می دهند که روی آن تمرکز کنید. نکته اصلی این است که هر چیزی که شما را از افکار مضطرب و احساسات فیزیکی ناشی از حمله پنیک منحرف کند، می تواند به پایان حمله کمک کند. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اضطراب و حملات پنیک، همراه با سایر فواید مهم سلامت جسمی و روانی مرتبط با ورزش داشته باشد. به یاد داشته باشید که تمام حملات پنیک پایان می یابد. مهم نیست که فرد چقدر آن را شدید یا ترسناک احساس کند، در نهایت خواهد گذشت. حتی اگر بیشتر اضطراب ها خارج از کنترل شما هستند، در واقع کنترل بیشتری نسبت به آنچه فکر می کنید دارید.

علاوه بر درمان، انواع مختلفی از داروها وجود دارد که می توانند در درمان اختلالات اضطرابی موثر باشند که ممکن است دفعات حملات پنیک را کاهش دهد. از آنجایی که دارو نمی تواند ریشه آنچه را که فرد دچار حملات پنیک می شود درمان کند، اکثر پزشکان دارو را به عنوان تنها شکل درمان طولانی مدت توصیه نمی کنند. با این حال، می تواند مکمل مناسبی برای سایر اشکال درمان باشد. قبل از تصمیم برای شروع یا توقف هر نوع دارویی حتما با یک متخصص روان پزشکی مشورت کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن