حمله پانیک چیست؟ شناسایی علائم و چه زمانی به دنبال کمک باشیم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 8 اکتبر 2022 توسط تیم تحریریه هوکات

احساس وحشت، اضطراب یا عصبی بودن همگی بخشی از احساساتی هستند که همه به صورت روزانه تجربه می کنند. در واقع، محققان می گویند که هراس واکنش طبیعی مغز ما به یک تهدید یا استرس خارجی زمانی است که به حالت «جنگ یا گریز» می رویم. آیا می دانستید که 10 درصد از جمعیت ایالات متحده هر سال از حملات پانیک رنج می برند، در حالی که تقریباً 33 درصد از جمعیت حداقل یک حمله پانیک را در طول زندگی خود تجربه کرده اند؟ تجربه چند اپیزود از حملات پانیک کاملاً طبیعی است و هر چند وقت یکبار دوز سالم هراس می تواند حتی چیز خوبی باشد.

محیط شما و حملات هراس

انسان ها در زندگی روزمره خود به طور مداوم در موقعیت ها و رویدادهای استرس زا یا وحشت زا زندگی می کنند و غیر معمول نیست که آن رویدادهای استرس زا خود را به صورت حمله پانیک نشان دهند. هنگامی که شخصی ناگهان و بدون هیچ دلیل آشکاری گرفتار ترس می شود و هنگامی که نسبت به آن ترس واکنش فیزیکی بسیار زیادی نشان می دهد، به آن حمله پانیک می گویند. معمولاً وقوع تصادفی حملات پانیک خود به خود از بین می رود و هرگز تکرار نمی شود. اما چه زمانی وقوع تصادفی حمله پانیک باعث نگرانی می شود؟ چه زمانی به اختلال تبدیل می شود؟
هنگامی که حملات پانیک بدون هیچ دلیل شناخته شده ای تکرار می شوند، یا زمانی که شروع به تداخل با فعالیت های روزانه فرد می کنند و تأثیر منفی بر زندگی او می گذارند، زمان آن رسیده است که در نظر بگیرید که ممکن است چیز جدی تری در کار باشد. این یک اختلال پانیک است. اختلال پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که در آن فرد موارد ناگهانی و مکرر حملات پانیک را تجربه می کند. در بیشتر موارد، بدون دلیل ظاهری اتفاق می‌افتند و از هیچ الگویی پیروی نمی‌کنند. در حالی که هیچ دلیل یا دلایل خاصی برای اختلال پنیک (هراس) وجود ندارد، تحقیقات ثابت کرده است که این اختلال می‌تواند در خانواده‌ها نیز وجود داشته باشد، اما هنوز در مورد اینکه آیا این به دلیل موارد زیر است یا خیر بررسی ها درحال انجام هستند:

ژنتیک: ممکن است چیزی در نحوه عملکرد مغز وجود داشته باشد که یک فرد را نسبت به دیگران حساس‌تر به ترس کند و آن‌ها آن را به فرزندان خود منتقل کنند.
محیط و قرار گرفتن در معرض حوادث: به عنوان مثال، اگر کودکی در خانه ای بزرگ شود که یکی از والدین یا هر دو به طور مداوم اضطراب خود را ابراز می کنند یا نسبت به همه چیز در زندگی احساس وحشت می کنند، احتمال اینکه کودک نیز با ترس ها و اضطراب های مشابهی بزرگ شود، زیاد است.
داشتن یک یا حتی چند حمله پانیک به این معنی نیست که فرد دچار اختلال پانیک است و در 1.5% یا 3.3 میلیون بزرگسال آمریکایی، تعداد افرادی که از اختلال هراس رنج می برند در مقایسه با سایر اختلالات و بیماری ها بسیار کم است. اما زمانی که حملات پانیک به طور قابل توجهی در زندگی فردی تداخل می کند و شروع به تأثیر منفی بر کیفیت زندگی او می کند، زمان مراجعه به پزشک و جستجوی درمان فرا رسیده است.

چرا یک نفر دچار حمله پانیک می شود؟

به غیر از ژنتیک یا محیط، برخی عوامل دیگر که ممکن است فرد را در برابر حملات پانیک آسیب پذیرتر یا مستعد کند. این عوامل عبارتند از:
گذراندن یک رویداد استرس زا یا آسیب زا در زندگی خود
خلق و خوی حساس تر یا منفی
تغییرات در عملکرد مغز
سیگار کشیدن
در حالی که تحقیقات در مورد مشخص کردن دلایل دقیق حملات پانیک در حال انجام است، محققان هنوز نمی‌دانند که چرا وقتی هیچ خطر یا دلیلی برای احساس ترس و تهدید وجود ندارد، بدن به حالت پانیک می‌رود. منبع ترس پشت حمله پانیک می تواند آشکار یا نامشخص باشد. در واقع، ممکن است هیچ هشداری مبنی بر اینکه در شرف وقوع یک حمله پانیک هستید، نداشته باشید. موقعیت‌های استرس‌زا می‌توانند حملات پانیک را آغاز کنند، اما این حملات می توانند زمانی اتفاق افتند که زندگی کاملاً آرام به نظر می‌رسد. علاوه بر این، اگر مدام به این فکر می‌کنید که دچار حمله پانیک می‌شوید، می‌توانید خود را به سمت حمله بعدی سوق دهید. این انتظار می تواند منجر به اضطراب شود، که تنها یک گام کوتاه از یک حمله پانیک تمام عیار برای فردی مبتلا به اختلال پانیک فاصله دارد. برای افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند غیر معمول نیست که سعی کنند علائم خود را با استفاده از مواد مخدر یا الکل کاهش دهند. اما در حالی که استفاده از این مواد ممکن است باعث تسکین موقتی شود، راه حلی طولانی مدت نیست و با گذشت زمان تنها علائم را بدتر می کند. این ممکن است به مشکلات جدی دیگری در مورد سوء مصرف مواد و اعتیاد منجر شود. هیچ راهی برای پیش بینی حمله پانیک وجود ندارد، به خصوص زمانی که آنها تکرار می شوند و ناشی از هیچ رویداد مهمی در زندگی شما نیستند. این غیرقابل پیش بینی بودن شاید یکی از بدترین چیزها در مورد حمله پانیک باشد و می تواند لایه دیگری از ترس و اضطراب را به زندگی فرد اضافه کند. در برخی موارد، افراد از داشتن یک حمله پانیک بسیار می‌ترسند. آنها شروع به اجتناب از مکان ها، افراد و موقعیت هایی می کنند که ممکن است باعث حمله شود.
به عنوان مثال، اگر شخصی در حین رانندگی یک حمله بسیار بد از حمله پانیک داشته باشد، ممکن است از ترس اینکه حمله دیگری داشته باشد، دوباره پشت فرمان ننشیند. حوادثی مانند این می تواند منجر به ایجاد فوبیاها یا اختلالات روانی دیگر هم شود. اگرچه حملات پانیک غیرقابل پیش‌بینی هستند، با گذشت زمان و در صورت عدم درمان، موقعیت‌های خاصی می‌توانند باعث حمله شوند، زیرا این به واکنش غریزی بدن شما به موقعیت تبدیل می‌شود.

علل روانی حمله پانیک

ما معمولاً حملات پانیک را با اضطراب مرتبط می‌دانیم. در حالی که افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر ممکن است حملات پانیک را تجربه کنند، حملات پانیک ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال، چند بیماری روانی، شرایط فیزیکی و عواملی وجود دارند که اغلب منجر به حملات پانیک می شوند یا همزمان با آن رخ می دهند.

اضطراب
بله، اضطراب می تواند باعث حملات پانیک شود. در حالی که همه افراد مبتلا به اختلال اضطراب حملات پانیک را تجربه نمی کنند، پریشانی مرتبط با اختلالات اضطرابی می تواند منجر به حملات پانیک شود. تجربه حملات پانیک ممکن است منجر به حملات پانیک بیشتر شود و یک اختلال اضطرابی خاص می تواند زمانی شکل بگیرد که فرد اضطراب ناشی از ترس از حملات پانیک را دارد.

اختلالات طیف اوتیسم
بسیاری از مردم اختلالات طیف اوتیسم را با حملات پانیک مرتبط نمی دانند. با این حال، افراد مبتلا به طیف اوتیسم (ASD) اغلب در موقعیت هایی که برخی افراد آن را طبیعی می دانند، دچار مشکل می شوند. برای مثال، برخی از افراد مبتلا به ASD در موقعیت‌های اجتماعی، احساسات لامسه ای، صداهای بلند یا بوها مشکل دارند. علاوه بر این، ASD و اضطراب اغلب با هم رخ می دهند. تقریباً 40 درصد از افراد مبتلا به ASD نیز با اختلال اضطراب زندگی می کنند.

فوبیاها
فوبیاها ترس های قوی و غیرمنطقی از یک موقعیت یا شرایط خاص هستند.

در بیشتر موارد، محققان نمی دانند چه چیزی باعث فوبیا می شود. قبلاً تصور می شد که فوبیاها نتیجه ترومای دوران کودکی هستند، اما این باعث می شود مرز بین فوبیا و اختلال استرس پس از سانحه بسیار باریک باشد. علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد برخی از افراد مبتلا به فوبیا با چیزی که از آن می‌ترسند، برخورد آسیب‌زا یا هیچ برخوردی نداشته باشند. افراد مبتلا به فوبیا ممکن است در پاسخ به قرار گرفتن در معرض یا حتی فکر قرار گرفتن در معرض ترس خاص خود دچار حملات پانیک شوند.

فشار
بااینکه که افراد دارای وضعیت بهداشت روانی بالا هم در معرض کمتر خطر حملات پانیک هستند، هر کسی در صورت تجربه استرس بالا (از نظر هر فرد) می تواند دچار حمله پانیک شود. برخی موقعیت ها برای هر کسی بسیار استرس زا هستند، مانند قربانی شدن یا شاهد یک جنایت خشونت آمیز یا یک تصادف رانندگی. داشتن این تصور که حملات پانیک فقط برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی اتفاق می‌افتد، دلیل اصلی این مسئله است که برخی از افراد بدون بیماری‌های روانی تشخیص داده شده، حملات پانیک را با حملات قلبی و سایر مشکلات اشتباه می‌گیرند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


علائم حمله پانیک

علائم حمله پانیک گاهی اوقات می تواند با علائم حمله قلبی یا سکته مغزی اشتباه گرفته شود؛ چراکه علائم حمله پانیک می تواند ماهیت بسیار فیزیکی داشته باشند. اولین بار که دچار حمله پانیک می شوید، ممکن است فکر کنید که در معرض خطر فیزیکی از دست دادن جان خود هستید. با این حال، با تجربه، می توانید یاد بگیرید که تشخیص دهید که علائم می تواند بخشی از یک اختلال هراس باشد. این علائم شامل موارد زیر است:

ناراحتی و سفت شدن قفسه سینه

اکثر افراد مبتلا به حملات پانیک درد قفسه سینه را احساس می کنند. ممکن است احساسات دیگری نیز در قفسه سینه خود داشته باشید که باعث ناراحتی می شود. ممکن است ضربان قلب شما تند بزند، ممکن است تپش قلب را تجربه کنید، ممکن است فشاری را در قفسه سینه خود احساس کنید که انگار در حال خفگی هستید، یا ممکن است در قفسه سینه احساس فشار داشته باشید. در حالی که این احساسات ممکن است نشان دهند که مشکلی در قلب شما وجود دارد، اما می توانند به این معنی باشند که شما احساس اضطراب و وحشت شدید می کنید.
سوزن سوزن شدن در بدن یا احساس بی حسی

اغلب افراد مبتلا به حملات پانیک می توانند در دست ها و پاهای خود بی حسی و گزگز احساس کنند. اینها علائم فیزیکی هستند که می توانند توسط سیستم عصبی شما در پاسخ به ترسی که احساس می کنید ایجاد شوند.
تنگی نفس یا مشکلات تنفسی

ممکن است تنگی نفسی را تجربه کنید که ماهیتی بسیار فیزیکی دارد. ممکن است نفس نفس بزنید یا احساس کنید مجاری تنفسی شما منقبض شده است. وقتی اینها علائم حمله پانیک هستند، احتمالاً بی ضرر و بدون آسیب هستند. پس از فروکش کردن حمله، تنفس شما به احتمال زیاد به حالت عادی باز می گردد.

احساس تهوع

ترس ناشی از حمله پانیک می تواند باعث ناراحتی شدید معده شما شود. ممکن است در حین وقوع حمله پانیک احساس تهوع شدید داشته باشید، اما به احتمال زیاد پس از پایان حمله کاهش می یابد.
سردرد
لرزش بدن، تعریق یا گرفتگی عضلات بدن

چندین علامت حمله پانیک می تواند باعث شود شما از نظر جسمی بیمار شوید. ممکن است عرق کنید یا لرز داشته باشید انگار که تب دارید.

ضربان قلب بالا
ترس از مرگ یا احساس خطر در آینده

احساس جدا شدن یا فاصله گرفتن از یک موقعیت
اگرچه ممکن است در حال حاضر این احساس را نداشته باشید و علائمی که در طول حمله پانیک تجربه می کنید ممکن است احساس دیگری در شما ایجاد کند، مهم است که به یاد داشته باشید که حملات پانیک تهدید کننده زندگی نیستند. آنها نمی توانند شما را بکشند. با این اوصاف، حملات پانیک مکرر یا یک اختلال پانیک را نباید بدون درمان رها کرد، زیرا دیر یا زود، از نظر جسمی، روحی و روانی زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که یک اختلال پانیک درمان نشود، علائم می تواند بدتر شود و منجر به ایجاد اختلال دیگری به نام آگورافوبیا شود. هنگامی که شخصی مبتلا به آگورافوبیا است، به این معنی است که از ترس فلج کننده از بیرون بودن، گرفتار شدن در یک مکان بسته یا قرار گرفتن در موقعیتی که به راحتی نمی تواند از آن فرار کند، رنج می برد. ابتلا به آگورافوبیا می تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد، به همین دلیل است که کمک گرفتن برای حملات پانیک بسیار مهم است، به خصوص اگر تکرار شود. در حالی که راه‌هایی برای آرام کردن خود در طول حمله پانیک وجود دارد، اما به ندرت می‌توان آن را بدون درمان مناسب به طور موثر مدیریت کرد، بنابراین بسیار مهم است که با پزشک صحبت کنید و در اسرع وقت از وی کمک بگیرید. با یک دوره درمانی مناسب (ترکیبی از دارو و روان درمانی)، حملات پانیک را می توان درمان کرد، علائم را از بین برد و زندگی شما دوباره به خودتان تبدیل شود.

تشخیص حملات پانیک / اختلال پانیک

کمک و درمان برای چیزی مانند حملات پانیک یا اختلالات پانیک به راحتی و بسیار رایج است. اولین قدم گفتگو با پزشک است. خود تشخیصی (به ویژه با کمک آزمون های آنلاین یا ابزارهای بررسی علائم) هرگز ایده خوبی نیست. تشخیص هر مشکل پزشکی باید همیشه توسط یک متخصص پزشکی انجام شود. هنگامی که نگرانی خود را با پزشک بیان کردید، آنها ممکن است کارهای زیر را انجام دهند:
معاینه فیزیکی انجام دهد.
شما را برای یک سری آزمایش خون می فرستد.
با روانشناس ارزیابی می کند.
از طریق این آزمایش‌ها و ارزیابی‌ها، پزشک می‌تواند هر گونه مشکل فیزیکی بالقوه، مانند بیماری های زمینه ای قلب و بیماری‌های تیروئید (که علائم آن شبیه به حملات پنیک است) را از بین ببرد. این تشخیص همچنین مشخص می‌کند که آیا فرد از حمله پانیک، اختلال هراس یا نوع دیگری از شرایط روانی رنج می‌برد. صداقت از جانب بیمار برای تشخیص دقیق ضروری است. داشتن حملات پانیک به طور خودکار به این معنی نیست که فرد از یک اختلال پانیک رنج می برد. اگر همه این نتایج برای شرایط پزشکی منفی باشد، پزشک احتمالاً به انجام معاینه سلامت روانی می‌پردازد یا شما را برای چنین ارزیابی به یک متخصص سلامت روان ارجاع می‌دهد. این ارزیابی بر اساس مکالمات بین شما و متخصص است. آنها ممکن است از شما در مورد علائمی که تجربه می کنید بپرسند و چه موقعیت ها یا تجربیاتی قبل از علائم وجود داشته است. هنگامی که پزشک یا درمانگر تشخیص دهد که شما مبتلا به اختلال پانیک هستید، ممکن است یک دوره درمانی را برای کمک به شما برای مقابله یا غلبه بر این وضعیت توصیه کند. تشخیص اختلال هراس بر اساس معیارهای خاصی است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) مشخص شده است.
معیارها به شرح زیر است:
حملات پانیک مکرر؛
پس از حمله پانیک، زندگی فرد حداقل برای یک ماه یا بیشتر شروع به تغییر می‌کند، زیرا آنها دائماً در مورد حمله دیگری نگران هستند، یا احساس می‌کنند از زندگی در لحظه ای که احساس می‌کنند در حال مرگ و از دست دادن کنترل هستند می‌ترسند و این ترس آنها را به تغییر رفتار یا ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره خود سوق می دهد تا از شروع حمله دیگری جلوگیری کنند.
حملات پانیک به دلیل سوءمصرف مواد یا شرایط پزشکی یا سلامت روانی دیگر ایجاد نمی شود.
حتی اگر تشخیص اختلال پانیک نباشد، فرد همچنان باید به دنبال درمان حملات پانیک باشد زیرا نه تنها درمان‌ها بسیار مؤثر هستند، بلکه درمان نشدن آن می‌تواند وضعیت را بدتر کند و در نهایت به یک اختلال پانیک یا چیز دیگری تبدیل شود. در برخی موارد شدید و بسته به سلامت روانی فرد، حملات مکرر پانیک می‌تواند منجر به افسردگی و انزوا شود، زیرا ممکن است فرد شروع به اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی، فعالیت‌ها یا حتی امتناع از خروج از خانه کند… اگر افسردگی یا اضطراب بدتر شود. حتی ممکن است به افکار آسیب رساندن به خود یا سوء مصرف مواد منجر شود.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


گزینه های درمان

توصیه شده ترین و موثرترین درمان برای حملات پانیک و اختلالات پانیک ترکیبی از موارد زیر است:
روان درمانی:
انواع و روش های مختلف گفتار درمانی می تواند به فرد کمک کند تا ترس ها و فوبیاهای خود را هدایت کند و همچنین آنها را با روش های مختلفی برای مقابله با حمله پانیک آماده کند. درمان شناختی رفتاری به‌ویژه می‌تواند به از بین بردن جنبه تهدید آمیز حمله پانیک با ایجاد مجدد تجربه یک حمله پانیک به طور ایمن کمک کند. طی جلسات متعدد، فرد یاد خواهد گرفت که از حملات پانیک نترسد. هدف نهایی این است که فرد بر حمله پانیک تسلط یابد و نه برعکس. هنگامی که فرد موفق شد به آن مرحله برسد، باید در موقعیتی باشد که به جای اجتناب از موقعیت ها، فعالیت های عادی و روزمره خود را از سر بگیرد.

داروها:
برای کاهش و مدیریت علائم حمله پانیک می توان چند نوع مسکن و آرام بخش تجویز کرد. پزشک از طریق آزمون و خطا، نوع و ترکیب دارویی مناسب را که برای فرد مؤثرتر است، تعیین می کند. برخی از داروها مانند بنزودیازپین ها تنها راه حل کوتاه مدتی هستند زیرا می توانند منجر به وابستگی شوند، به خصوص اگر فرد قبلاً سابقه اعتیاد یا سوء استفاده داشته باشد.
مانند هر دوره درمانی یا دوز دارویی، درمان بیماری و مشاهده نتایج مدتی طول می کشد. به طور معمول، علائم حمله پانیک در عرض چند هفته شروع به کاهش می کند، اما ماه ها طول می کشد تا حملات پانیک به طور کامل از بین بروند یا به طور چشمگیری کاهش یابد. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که هر چند وقت یک‌بار ویزیت‌ها را برنامه‌ریزی کنید، حتی پس از اینکه فرد درمان شد تا اطمینان حاصل شود که علائم هنوز تحت کنترل هستند. اگر ناگهان متوجه شدید که حملات پانیک شما دوباره تکرار می شود، ناامید نشوید یا احساس ترس نکنید، فقط به پزشک مراجعه کنید تا گزینه های درمانی اضافی را بررسی کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن