پنج نشانه که شاید شما بچه نمی خواهید.

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی تخصصی توسط جولی دادسون، به روز شده در 13 دسامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
هنگامی که یک مرد، زن یا فرد از هر جنسیتی شروع به حرکت به سمت بزرگسالی می کند، اغلب از خود این سوال را می پرسند: “آیا من بچه می خواهم؟” اکثر مردم برای رسیدن به یک پاسخ سریع تلاش می کنند و مسیری که انتخاب می کنند می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد تصمیم به ازدواج می‌گیرند و بچه دار می‌شوند، برخی ازدواج می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که بچه دار نشوند، و برخی دیگر ازدواج نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند مجرد بمانند یا شریک زندگی بدون بچه داشته باشند. در برخی موارد، افراد به انتخاب خود والد بودن به شکل مجرد را انتخاب می کنند و فردی را به فرزندخواندگی می پذیرند یا از یک اهدا کننده تخمک یا اسپرم برای تبدیل شدن به یک والد استفاده می کنند. اگر نگران تصمیم گیری درست یا اشتباه هستید یا نگران انتخاب یک مسیر غیر سنتی هستید، تنها نیستید. ممکن است به نظر برسد که بسیاری از افرادی که می شناسید بچه دار می شوند. با این حال، اگر آمادگی ندارید، مجبور نیستید بچه دار شوید. بسیاری از مردم زندگی بدون فرزند را انتخاب می کنند. با این حال، اگر در تصمیم گیری مشکل دارید، چند نشانه وجود دارد که باید به دنبال آن باشید که آیا شما بچه می خواهید یا نه.
اگر نمی خواهید بچه دار شوید یا مطمئن نیستید تنها نیستید. علیرغم فشار اجتماعی که برخی احساس می کنند، مطالعات نشان می دهد که 27 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده تصمیم می گیرند بچه دار نشوند. علاوه بر این، نرخ تولد در ایالات متحده کمترین میزان در 35 سال اخیر است. انتخاب نداشتن فرزند برای مردان، زنان و افراد با هر جنسیتی طبیعی است. با این حال، اگر مطمئن نیستید، اگر نمی دانید که می‌خواهید بدون فرزند باشید یا نه، چند نشانه وجود دارد که ممکن است تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشید، از جمله موارد زیر.

شما از زندگی بدون فرزند خود لذت می برید و آمادگی رها کردن استقلال خود را ندارید.

بسیاری از مردم احساس می کنند بدون بچه راحت تر هستند زیرا هیچ کس به اندازه یک کودک به شما وابسته نیست. وقتی بچه دار نمی‌شوید، ممکن است احساس کنید بهتر می‌توانید آخر هفته‌ها بخوابید و شب‌ها با دوستانتان بیرون بروید. استقلال یکی از دلایلی است که مردم تصمیم می گیرند بچه دار نشوند. برخی از افراد نیز تا بزرگ‌تر شدن منتظر بچه‌دار شدن می‌مانند، زیرا می‌ترسند که این امر مانع از خوشگذرانی آنها در دوران جوانی شود. داشتن توانایی گذراندن وقت به تنهایی و استراحت می تواند برای بسیاری از افراد حیاتی باشد. این می تواند به آنها کمک کند تا احساسات خود را در طول زندگی خود بازیابی و پردازش کنند. با بچه‌ها، ممکن است احساس کنید پرمشغله هستید یا برنامه‌تان پرتر است. بچه‌ها می‌توانند مسئولیت مهمی برای شما باشند و ممکن است نخواهید مسئولیت جدیدی را مدیریت کنید، مخصوصاً اگر در حال حاضر هم چند مسئولیت جدای از آنها دارید.
یکی دیگر از عوامل مرتبط با استقلال داشتن آزادی برای کار در هر جایی که نیاز دارید برای مدت زمانی که نیاز دارید است. به عنوان مثال، تعداد کمی از افرادی که در بخش مراقبت های بهداشتی کار می کنند، انعطاف پذیری کمی در برنامه خود برای تربیت کودک دارند. در بسیاری از موارد، آنها ممکن است آماده خدمت باشند یا مجبور باشند دو شیفت کار کنند. یک برنامه شلوغ می تواند باعث شود کسی احساس شکست یا گناه کند اگر نتواند آنقدر که می خواهد در کنار فرزندش باشد. توجه داشته باشید که بسیاری از والدین می توانند در هنگام گردش های خو فرزندان خود را با خود بیاورند. به عنوان مثال، بسیاری از خانواده ها با فرزندان خردسال خود سفر می کنند، زندگی در یک ون را تمرین می کنند یا در رویدادهای خانوادگی دوستانه با هم شرکت می کنند. اگر از کاوش در جهان لذت می برید و نگران بچه دار شدن هستید، ممکن است راه هایی وجود داشته باشد که فرزندانتان را در تمام کارهایی که می خواهید انجام دهید، بگنجانید.

شما در یک رابطه نیستید یا نمی خواهید با شریک زندگی خود بچه بزرگ کنید.

بسیاری از مردم آگاهانه تصمیم می گیرند که به جای اینکه خودشان بچه ها را بزرگ کنند با شخص دیگری در این کار شریک شوند. پویایی رابطه می تواند تغییر کند، و ممکن است متوجه شوید فردی که با او هستید کسی نیست که بخواهید با او همکاری کنید یا خانواده ای را تشکیل دهید. از سوی دیگر، ممکن است مجرد باشید و به دنبال تربیت فرزند خود نباشید. برای بسیاری از مردم، یافتن فرد یا وضعیت رابطه “مناسب” ارزش انتظار برای بچه دار شدن را دارد. بسیاری از افراد ممکن است پس از طلاق یا جدایی در والدگری مشترک موفق شوند. با این حال، دیگران نمی خواهند از این شانس استفاده کنند. علاوه بر این، ممکن است تضمینی وجود نداشته باشد که کسی که دوستش دارید به عنوان والد، فردی مسئول باشد. انتظار برای اطمینان از اینکه با فردی که برای پدر و مادر شدن انتخاب می‌کنید احساس راحتی دارید، می‌تواند دلیلی برای خودداری از بچه دار شدن باشد.
اگر با شریک زندگی خود در مورد نحوه تربیت کودک در تعارض هستید، مهم است که توجه داشته باشید که باید درباره بچه بدون داشتن مشاجرات با او ارتباط بگیرید. همچنین اگر جدا شوید ممکن است فرزند شما زمان زیادی را با آنها بگذراند که می تواند باعث نگرانی در مورد حضانت شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با شریکی که قصد دارند برای مدت طولانی با او باشند، بچه دار شوند. افراد دیگر اگر نمی خواهند نگران نظرات یا تکنیک های فرزندپروری شخص دیگری باشند یا در رابطه با کسی نیستند و بچه می خواهند، ممکن است تصمیم بگیرند که والدی مجرد باشند. همچنین می‌توانید هنگام بررسی اینکه آیا شریک زندگی‌تان کسی است که می‌خواهید با او فرزندی داشته باشید یا نه، سلامت روان فرزندان خود را نیز در نظر بگیرید. در موقعیت‌هایی که والدین یا سایر افراد خانواده با هم کنار نمی‌آیند می‌توانند باعث نگرانی‌های سلامت روان در کودکان شوند. طلاق با افزایش خطر چالش ها در دوران کودکی و نوجوانی، از جمله مشکلات تحصیلی، رفتارهای مخرب و خلق و خوی افسرده مرتبط است.



آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


خانواده شما به شما فشار می آورند.

بسیاری از والدین هیجان زده هستند که روزی پدربزرگ و مادربزرگ شوند. با این حال، والدین شما ممکن است تصور کنند که شما می خواهید بچه دار شوید زیرا خانواده بزرگی دارید، خواهر و برادرهای شما همگی بچه دارند یا شما ازدواج کرده اید پس حتماً بچه هم می خواهید. اگر بچه نمی خواهید، ممکن است فضای درونی خانواده متشنج شود و درگیری بین شما و خانواده ایجاد شود. وقتی کسی تصمیم می‌گیرد بچه دار نشود، ممکن است تمام خانواده‌اش احساس کنند حق دارند به او فشار بیاورند. آنها ممکن است تصمیم شما را مسخره کنند، نظراتی را بیان کنند که به ارزش های شخصی شما لطمه بزند، یا به شما بگویند که بدون بچه امکان داشتن یک “زندگی کامل” وجود ندارد. اگر چنین باشد، ممکن است کمک گرفتن از یک خانواده درمانگر مفید باشد. اگر در موقعیتی هستید که هیچ تمایلی به بچه دار شدن ندارید، اما خانواده شما از شما می خواهند، این دلیل سالمی برای بچه دار شدن نیست. از آنجایی که بیش از 18 سال مسئولیت فرزند خود را بر عهده دارید، در نظر بگیرید که آیا آماده هستید یا خیر. والدین شما ممکن است گاهی فرزندتان را ببینند، اما شما هستید که به عنوان والدین آنها در کنار آنها خواهید بود. اگر احساس آمادگی نکنید، ممکن است عواقب عاطفی یا جسمی برای شما یا فرزندتان داشته باشد.

شما از نظر مالی آماده نیستید.

بسیاری از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که مادر یا پدر نشوند زیرا درآمد اضافی برای حمایت از فرزند ندارند. اگر از حقوق و دستمزد خود راضی نیستید یا در وضعیت مالی هستید که ممکن است با ناامنی مالی مواجه شوید، ممکن است زمان مفیدی برای بچه دار شدن نباشد. مطالعات نشان می دهد که بزرگ کردن کودک از بدو تولد تا سن 18 سالگی به طور متوسط حدود 310000 دلار برای والدین هزینه دارد. نوزادان همچنین می‌توانند هزینه های بیشتری داشته باشند، زیرا به غذا، پوشک، اسباب‌بازی، مبلمان، نظارت، خوراک و سایر مواردی که می‌توانند پرهزینه باشند، نیاز دارند. اگر هم بتوانید از نظر مالی از یک کودک حمایت کنید، ممکن است نخواهید پول خود را برای شخص دیگری خرج کنید. ممکن است بخواهید به خرج کردن پولی که به دست می آورید برای خودتان ادامه دهید. فرض کنید پولی را صرف سفر، خرید کیف های طراحی شده، داشتن یک ماشین شیک یا زندگی در مسکن گران قیمت می کنید. در این صورت، ممکن است پس از بچه دار شدن، تغییراتی در توانایی مالی خود پیدا کنید. نداشتن فرزند به دلیل وضعیت مالی شما اغلب می تواند انتخاب سالمی باشد.

شما نمی خواهید پدر و مادر باشید.

برخی از افراد تمایلی به بچه دار شدن ندارند، که می تواند طبیعی باشد. همه با غریزه یا تمایل والد شدن به دنیا نمی آیند. برخی از افراد می خواهند روی اهداف فردی، سلامت روان یا سایر زمینه های زندگی خود تمرکز کنند. برای برخی افراد، اهداف آینده با داشتن خانواده همسو نیست. برای دیگران، بچه دار شدن مثل یک کار طاقت فرسا است. اگر چنین احساسی دارید، لازم نیست بچه دار شوید. اگر طرز فکر خود را در آینده تغییر دادید، سعی کنید به داشتن فرزند فکر عمیقاً فکر کنید. اگر شریک زندگی، خانواده، دوستان یا افراد دیگر به شما فشار می آورند تا بچه دار شوید، ممکن است تعیین حد و مرزها مفید باشد. مکالمه در مورد مرزها اغلب شامل یادآوری به دیگران است که تصمیم نهایی برای بچه دار شدن به عهده شماست. برای دریافت ایده ای از اینکه چطور این مرزها را تعیین کنید، می توانید از عبارات زیر به عنوان مثال استفاده کنید:
“من قرار نیست بچه دار شوم.”
“من راحت نیستم دوباره در مورد این موضوع صحبت کنم.”
“این اتفاق نخواهد افتاد.”
“من با بچه دار نشدن برای خودم تصمیم درستی می گیرم.”
“نیازها و خواسته های من مهم است.”
“من احساس نمی کنم رابطه ما به اندازه کافی نزدیک است که بتوانم درباره این تصمیمات با شما صحبت کنم.”
“دیگر در این مورد از من نپرس.”
“به من فشار نیاور تا بچه دار شوم. من قصد ندارم.”


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آیا من بچه می خواهم؟ گزینه های مشاوره برای کمک به شما در تصمیم گیری

اگر در مورد اینکه آیا می خواهید بچه دار شوید تصمیم نگرفته اید، جستجوی حمایت از یک درمانگر واجد شرایط برای بحث در مورد مزایا و معایب ممکن است کارآمدترین راه برای به دست آوردن تصویری واضح از خواسته تان باشد. می توانید به دنبال درمان فردی یا زوجی باشید. اگر در یک رابطه هستید، ممکن است نظرات متفاوتی در مورد مراقبت از کودک، داشتن گزینه های بیولوژیکی یا باروری داشته باشید. در این موارد، یک زوج درمانگر می تواند یک گزینه باشد. در موارد دیگر، جستجوی یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای صلاحیت می تواند مفید باشد. علاوه بر این، اگر از نظر مالی مشکل دارید یا برنامه شلوغی دارید، ممکن است درمان آنلاین را در نظر بگیرید، که می تواند به صورت فردی یا زوج درمانی انجام شود.
درمان آنلاین می‌تواند برای زوج‌هایی با برنامه‌های پرمشغله مفید باشد، زیرا پلتفرم‌هایی مانند پلتفرم هوشمند هوکات برای افراد و زوج‌ها می‌توانند به شما این امکان را بدهند که قرار ملاقات‌هایی را خارج از ساعات کاری استاندارد تعیین کنید. این انعطاف‌پذیری ممکن است به افراد و زوج‌ها این امکان را بدهد که زمانی که آزاد هستند، با یک مشاور ملاقات کنند. علاوه بر این، درمان آنلاین مقرون به صرفه‌تر از درمان حضوری است، که می‌تواند برای زوج‌هایی که به دلیل مشکلات مالی از بچه‌دار شدن خودداری می‌کنند، مفید باشد. بسیاری از زوج‌ها دریافتند که درمان آنلاین به همان اندازه درمان حضوری در یافتن راه‌حل‌هایی برای موانع رابطه مؤثر است. در یک مطالعه با استفاده از ویدئو کنفرانس به عنوان یک مداخله تجربی در مقایسه با گروه کنترل که درمان حضوری دریافت می‌کردند، نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد و هر دو گروه تغییرات مثبتی را در رضایت از رابطه نشان دادند.

سخن پایانی

اگر مطمئن نیستید که می خواهید بچه دار شوید یا می خواهید قبل از انتخاب بیشتر در مورد تصمیم خود گفتگو کنید، می توانید با یک مشاور تماس بگیرید. صرف نظر از سن، جهت گیری، وضعیت تاهل یا پیشینه شما، یک درمانگر دلسوز و واجد شرایط می تواند به نگرانی های شما گوش دهد، دیدگاه های جدیدی ارائه دهد و راهنمای گام به گامی را ارائه دهد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا فرزند می خواهید یا خیر.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن