علائم، چالش ها، و درمان ADHD بزرگسالان

توسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 8 ژوئیه 2022
بررسی پزشکی توسط ویتنی وایت، ام اس. CMHC، NCC.، LPC
ADHD یک اختلال سلامت روان است که بسیاری از مردم آن را با کودکان مرتبط می دانند. با این حال، این اختلال فقط کودکان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. نه تنها کودکان مبتلا به ADHD بزرگسالانی مبتلا به ADHD می شوند، بلکه ممکن است حتی پس از سال های کودکی شما نیز این اختلال را در شما تشخیص دهند. علائم ADHD بزرگسالان می تواند شباهت ها و تفاوت هایی با آنچه کودکان تجربه می کنند داشته باشد. درک چگونگی شناخت علائم می تواند به شما در دریافت درمانی که می تواند به شما کمک کند مفید باشد.

ADHD بزرگسالان چیست؟

ADHD مخفف اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. این اختلال معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود، اما بسیاری از مردم نمی دانند که بزرگسالان نیز می توانند با آن تشخیص داده شوند. ممکن است تشخیص در دوران کودکی نادیده گرفته شده باشد یا علائم تا بزرگسالی ظاهر نشده باشند.
ADHD یک اختلال سلامت روان است که بر رشد مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود افراد با توجه و تمرکز داشتن مبارزه کنند. آنها همچنین ممکن است با رفتارهای اجباری در کشمکش باشند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام کرده است که در حالی که هیچ درمانی برای ADHD وجود ندارد، گزینه های درمانی وجود دارد که در کمک به کودکان و بزرگسالان برای مدیریت علائم خود موثر است.
ADHD یک اختلال متفاوت بین بزرگسالان و کودکان نیست. برخی از علائم صرف نظر از سن ممکن است بسیار مشابه به نظر برسند. برخی از کودکان ممکن است متوجه شوند که علائم آنها با افزایش سن کاهش می یابد. و مشکلاتی وجود دارد که بزرگسالان تجربه می‌کنند که کودکان مجبور نیستند بر اساس تفاوت‌هایشان در داشتن مسئولیت زندگی با آن‌ها مقابله کنند.
برای تعیین اینکه آیا ممکن است با اختلال کم توجهی بیش فعالی بزرگسالان دست و پنجه نرم کنید، یاد بگیرید که چگونه علائم ADHD بزرگسالان را بشناسید و شناخت چالش های آن می تواند کمک کننده باشد.

چالش های ADHD در بزرگسالان

درگیری با نظم و سازمان دهی
برای بزرگسالان مبتلا به ADHD، ممکن است دو حالت افراطی متفاوت وجود داشته باشد که ممکن است در مورد سازماندهی با آنها روبرو شوند. بعضی ها برای سازماندهی شدن بسیار تلاش می کنند. ممکن است زندگی شما پر از تلاطم باشد و ماندن در مسیر درست برای شما یک چالش محسوب می شود. این مسئله می‌تواند جایی باشد که کلیدهای خود را قرار می‌دهید، ساعتی که قرار بود دخترتان را از مدرسه ببرید یا فایلی مهم را در محل کارتان قرار دهید. صرف نظر از اینکه موضوع چه چیزی است، شما برای داشتن هر نوع سازمانی در زندگی خود تلاش می کنید.
در طرف دیگر طیف، برخی از بزرگسالان مبتلا به ADHD به شدت سازماندهی شده اند. این می تواند در نتیجه جبران بیش از حد بی نظمی رخ دهد. یا ممکن است در نتیجه تمرکز بیش از حد در یک موضوع اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، اگر روی ایجاد یک سیستم طبقه بندی در محل کار متمرکز شوید، ممکن است تمام توجه شما را به خود معطوف کند و باعث شود از کارهای دیگری که باید انجام می شد غفلت کنید.
مشکلات رانندگی
به عنوان یک بزرگسال مبتلا به ADHD، ممکن است در هنگام رانندگی تمرکز خود را بسیار حفظ کنید. اگر به جایی که می روید توجه نکنید، می تواند باعث گم شدن شما شود. همچنین می تواند باعث شود که شما با سرعت غیرمجاز، انحراف در لاین و احتمالاً تصادفات دست و پنجه نرم کنید.
مشکل رابطه
برخی از علائم رایج ADHD می توانند خود را در روابط نشان دهند. اگر تشخیص داده نشده اید، این علائم ممکن است باعث این تفکر شود که به رابطه خود اهمیت نمی دهید در حالی که شما دچار یک مشکل بهداشت روان هستید.
به عنوان مثال، بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD با مهارت های گوش دادن دست و پنجه نرم می کنند. آنها به راحتی حواسشان پرت می شود، که می تواند تمرکز روی یک مکالمه را به چالشی تبدیل کند. این می تواند به عنوان بی توجهی به همسر یا شریک زندگی باشد. مثال دیگر از دست دادن تمرکز است. اگر روی پروژه خاصی که روی آن کار می کنید متمرکز هستید، ممکن است زمان را از دست بدهید. این می تواند باعث شود که تعهدی را که به طرف مقابل تان داده اید از دست بدهید.

اهمال کاری
کودکان مبتلا به ADHD برای شروع پروژه‌هایی که می‌دانند تمرکز زیادی برای آنها لازم است، دچار مشکل می‌شوند. این فرآیند به دلیل چالش های ناشی از این اختلال می تواند طاقت فرسا باشد. این مسئله برای بزرگسالان تفاوتی ندارد؛ ممکن است متوجه شوید که کارهایی را که می‌دانید باید انجام شوند، اگر ندانید چگونه باید به انجام برسانید، به تعویق می‌اندازید.
مشکل در تنظیم وقت
زندگی با ADHD می تواند به موقع حاضر شدن برای همه چیز را به مشکل تبدیل کند. ممکن است فراموش کنید که کجا قرار است بروید یا چه زمانی باید آنجا باشید. یا ممکن است درگیر پروژه دیگری شوید و زمان را از دست بدهید. دلیل دیگری که این می تواند یک مبارزه باشد به دلیل بی نظمی است. اگر در حال حاضر دیر کرده اید ولی نمی توانید کلید یا تلفن همراه یا چیز دیگری را که نیاز دارید پیدا کنید، ممکن است حتی بیشتر از آن از قرار خود عقب بمانید.
استفاده نادرست از مواد
مراکز اعتیاد گزارش می دهند که 25٪ از افرادی که به دنبال درمان برای سوء مصرف مواد هستند با ADHD دست و پنجه نرم می کنند. چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. اولین مورد این است که گاهی اوقات از محرک ها برای درمان علائم ADHD استفاده می شود. ثانیاً، افرادی که با علائم منفی ADHD دست و پنجه نرم می کنند ممکن است به موادی مانند مواد مخدر یا الکل به عنوان راهی برای مقابله با آن روی آورند.

علائم ADHD بزرگسالان

به غیر از چالش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی ممکن است علائم زیر را نشان دهند:
• تکانشگری
• مشکل در انجام همزمان چند کار
• به راحتی ناامید می شود
• مشکل در تمرکز
• کسالت مزمن
• عزت نفس پایین
• نوسانات خلقی

درمان های ADHD

ADHD انواع مختلفی از درمان دارد که می تواند به کاهش علائم کمک کند. و همچنین راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش علائم در خانه امتحان کنید.

دارو
شما باید با ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا روانپزشک خود برای بحث در مورد گزینه های دارویی احتمالی مشورت کنید. توجه به این نکته مهم است که اگر از دوران کودکی دارو مصرف کرده‌اید، ممکن است با افزایش سن نیاز به تغییراتی داشته باشید.
درمان
راه های زیادی وجود دارد که درمان می تواند برای شما به عنوان یک بزرگسال مبتلا به ADHD مفید باشد. حتی اگر دارو به تنهایی برای شما در دوران کودکی موثر بوده است، با به دست آوردن مسئولیت های جدید در بزرگسالی، ممکن است متوجه شوید که می توانید از کمک های بیشتری استفاده کنید.
یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های موثری را برای کمک به مقابله با چالش هایی که با آن روبرو هستید بیاموزید. این می‌تواند شامل کمک به شما در مدیریت زمان، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های رفتاری و همچنین مقابله با احساسات دشواری باشد که ممکن است ناشی از علائم شما با آن‌ها باشد.
نکاتی که می تواند کمک کند.
اگرچه اینها جایگزینی برای دریافت کمک حرفه ای برای چالش های ADHD شما نیستند، با این حال این نکات ممکن است به شما در رفع برخی از چالش هایی که ممکن است با آنها دست و پنجه نرم می کنید کمک کند:
توقف چندوظیفه همزمان – در واقع مشخص شده است که چندوظیفه همزمان مؤثرترین راه کار نیست. شما در واقع با تلاش برای انجام بیش از یک کار در یک زمان انرژی بیشتری مصرف می کنید و اغلب قادر به انجام هیچ یک از کارها نیستید، نسبت به زمانی که یک کار را انجام می دهید. همچنین مشخص شده است که افراد مبتلا به ADHD نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارند تا در انجام کارهای عادی روزانه خود متمرکز بمانند. وقتی تلاش بیشتری برای انجام بیش از یک کار به طور همزمان صرف می کنید، در پایان روز احتمالاً خسته می شوید.
از یک تایمر نوع پومودورو استفاده کنید – تکنیک پومودورو شامل صرف زمان مشخصی برای تمرکز بر روی یک کار بدون حواس‌پرتی می‌شود و سپس قبل از شروع مجدد تایمر به خود اجازه استراحت کوتاه می‌دهید. این می تواند یک استراتژی موثر برای کمک به شما در حفظ تمرکز در حین کار بر روی یک پروژه باشد.
از یک برنامه ریز استفاده کنید – اگر برای رسیدن در زمان مقرر مشکل دارید یا کاری را که باید انجام دهید به خاطر نمی آورید، یک برنامه ریز داشته باشید و روزانه از آن استفاده کنید. این می تواند یک برنامه ریز کاغذی و دستی یا یک برنامه باشد. آنچه را که برای شما بهترین است را بیابید و مطمئن شوید که همه چیزهایی که باید به خاطر بسپارید بر روی برنامه ریز قرار داده اید.
دور از حواس‌پرتی کار کنید – اگر متوجه شدید که در حین کار به راحتی حواس‌تان پرت می‌شود، ببینید برای از بین بردن حواس‌پرتی‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید. اگر دفتر دارید، در را ببندید تا حواس‌تان به صحبت‌های دیگران پرت نشود. یا می توانید از هدفون های حذف کننده نویز برای جلوگیری از صداهای مخرب استفاده کنید.
انتظارات واقع بینانه داشته باشید – ممکن است بسیار بر خودتان سخت بگیرید زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که احتمالاً علاقه مند به انجام یا داشتن آنها هستید. واقع بین بودن در برنامه خود می تواند به شما کمک کند تا از انجام این کار اجتناب کنید.
روش های خود را توسعه دهید – وقتی تمرکز کردن سخت است، داشتن سیستم‌ها و روش های مخصوص به خود در زندگی‌تان می‌تواند مفید باشد. شما می توانید سیستم هایی برای بررسی نامه، پرداخت قبوض، برنامه ریزی غذا و خرید مواد غذایی ایجاد کنید. هنگامی که سیستم خود را یاد می گیرید، تلاش کمتری برای تمرکز بر انجام کارهایی که نیاز دارید صرف می کنید.

کمک گرفتن

هنگامی که شما ADHD دارید، ممکن است با چالش های سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی مبارزه کنید. این یکی دیگر از دلایلی است که می تواند برای کار با یک درمانگر علتی ضروری باشد. درمانگران حضوری یا آنلاین مانند کسانی که در هوکات هستند می‌توانند به شما کمک کنند تا چالش‌هایی را که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید شناسایی کنید و راهبردهای مقابله با آن‌ها را که می‌تواند به شما کمک کند، شناسایی کنید.
ADHD در بزرگسالان می تواند باعث کشمکش های روزانه شود، درست مانند کودکان. اما با گزینه های متعدد برای درمان و نکاتی برای کمک، می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن