هوش هیجانی چیست؟

توسط هوکات|به روز شده در 8 ژوئیه 2022
بررسی پزشکی توسط دکتر ناتالی فینبلات، PsyD
آیا تا به حال احساس کردید که از احساسات خود و دیگران متعجب یا متحیر شده اید؟ آیا تا به حال آرزو کرده اید که ای کاش تعاملات اجتماعی طبیعی تر باشد؟ اگر چنین است، شما در گروه خوبی هستید. درک احساسات ممکن است گاهی سخت باشد و مدیریت آنها حتی سخت تر است.

تعریف هوش هیجانی

مفهوم هوش هیجانی بر اساس نظریه ای است که ابتدا توسط روانشناس مایکل بلداک در سال 1964 ارائه شد و بعداً توسط دانیل گولمن رایج شد. اولیویر سرات در یک مقاله علمی در سال 2017 هوش هیجانی را به عنوان «توانایی، ظرفیت، مهارت یا توانایی درک خود برای شناسایی، ارزیابی و مدیریت احساسات خود، دیگران و گروه‌ها» تعریف کرد.
مانند IQ، هوش هیجانی که EI یا EQ نیز نامیده می شود، معیاری برای سنجش توانایی های شما است. با این حال، EQ به مجموعه ای متفاوت از مهارت ها نسبت به مهارت های اندازه گیری شده در تست های هوش اشاره دارد. هوش هیجانی شامل ظرفیت های مختلفی است که شما برای درک خود و دیگران و مقابله با چالش های شخصی و موقعیت های اجتماعی دارید.

آیا EQ به طور ذاتی تنظیم شده است؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید: “چرا باید نگران هوش هیجانی باشم، در حالی که در درک احساسات دیگران خوب نیستم؟” و قابل درک است که اگر به مهارت‌های عاطفی و اجتماعی خود اطمینان ندارید، ممکن است از تمرکز بر روی آنها لذت نبرید. از این گذشته، نگرانی معمولاً خیلی مفید نیست. اما اگر بتوانید هوش هیجانی خود را تغییر دهید چه؟ آیا این ارزش کمی فکر و تلاش را ندارد؟
بنابراین، سوال این است: آیا هوش هیجانی چیزی است که می توانید تغییر دهید؟ این بستگی به این دارد که هوش هیجانی یک ویژگی باشد یا یک توانایی. در طول سال ها، دانشمندان در هر دو طرف به این بحث پرداخته اند. با این حال، اکنون اکثراً موافق هستند که هوش هیجانی چیزی است که می توانید یاد بگیرید، توسعه دهید و تقویت کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه تحقیقاتی به این نتیجه رسید که آموزش هوش هیجانی در روش‌های آموزشی سنتیِ رهبری مؤثرتر خواهد بود. کلید دستیابی به هوش هیجانی بالاتر برای بیشتر افراد، صرفاً تمرین شایستگی‌ها تا زمانی است که به ویژگی ای درونی تبدیل شوند.

مزایای EQ بالا

هوش هیجانی بالاتر با مزایای بسیاری همراه است. موارد زیر تنها چند مورد از راه هایی است که افزایش EQ می تواند زندگی شما را تغییر دهد:
• تمایل دارید که روابط اجتماعی بهتری داشته باشید.
• روابط شما با عزیزانتان احتمالاً بهبود خواهد یافت.
• پیشرفت تحصیلی بالاتر می تواند آسان تر باشد.
• در محل کار می توانید روابط بهتری داشته باشید.
• ممکن است در محل کار و جامعه خود رهبر بهتری شوید.
• سلامت عاطفی شما می تواند بهبود یابد.
• ممکن است سلامت روانی بهتری داشته باشید.
• می توانید برای خود و دیگران شفقت بیشتری داشته باشید.

چهار توانایی EQ

برخی از نظریه پردازان هوش هیجانی را به چهار توانایی تقسیم کرده اند. داشتن این توانایی ها می تواند ادراک از خود را افزایش دهد، روابط اجتماعی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا در کار موفق تر شوید.
درک احساسات
اولین توانایی در نظر گرفتن این قابلیت در شما برای درک احساسات است. این بدان معناست که به احساسات خود و اطرافیان خود توجه کنید. توسعه توانایی شما در تشخیص احساسات اولین قدم در بهبود هوش هیجانی شماست.
فهم احساسات
توجه به احساسات همه یک چیز است، اما درک آنها می تواند کمی سخت تر باشد. همانطور که برای بهبود هوش هیجانی خود تلاش می کنید، فکر کردن به احساسات، منبع آنها و اینکه چگونه بر شما، دیگران و محیط اجتماعی که در آن زمان در آن هستید تاثیر می گذارد، مفید است.
تنظیم احساسات
وقتی بتوانید احساسات خود را تنظیم کنید، می توانید کنترل بهتری بر آنها داشته باشید. شما می توانید از واکنش های عجولانه ای که می تواند در لحظه یا جایی در مسیر برای شما دردسر ایجاد کند اجتناب کنید. توجه به این نکته مهم است که تنظیم احساسات به معنای انکار احساسات شما نیست. این بدان معنی است که هنگام تصمیم گیری در مورد احساسات خود و دیگران، انتخاب های بهتری انجام می دهید و در نتیجه هوش هیجانی را افزایش می دهید.
استفاده از احساسات
با استفاده ماهرانه از احساسات، می‌توانید به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست پیدا کنید، روابط رضایت‌بخش‌تری ایجاد کنید و سلامت خود را افزایش دهید.

5 عنصر هوش هیجانی

راه دیگر برای تجزیه هوش هیجانی این است که به آن به عنوان مجموعه ای از قابلیت ها نگاه کنیم که شامل پنج گروه از شایستگی ها است. بنابراین، هر خوشه دارای چندین توانایی فردی است که می توانید در مورد آنها یاد بگیرید و تمرین کنید.
خودآگاهی
خودآگاهی شامل آگاهی از احساسات، ارزیابی دقیق خود و داشتن اعتماد به نفس است.
خود تنظیمی

خوشه خودتنظیمی شامل شایستگی در خودکنترلی، قابل اعتماد بودن، وظیفه شناس بودن، سازگار بودن و نوآور بودن است.
مهارتهای اجتماعی
مهارت های اجتماعی طیف وسیعی از توانایی ها را در بر می گیرد. با هوش هیجانی بالاتر، می‌توانید تأثیرگذار باشید، ارتباط مؤثر برقرار کنید، تعارضات را مدیریت کنید، رهبر باشید، تغییر ایجاد کنید، با دیگران پیوند برقرار کنید، با دیگران همکاری کنید و به عنوان بخشی از یک تیم پیشرفت کنید.
همدلی
شما می توانید با یادگیری درک کردن دیگران، کمک به دیگران برای بهبود خود، ارائه خدمات به دیگران، پذیرش تفاوت های افراد و آگاهی بیشتر از لحاظ ارتباطی، همدلی بیشتری ایجاد کنید.
انگیزه
در دسته انگیزه، چندین توانایی دیگر وجود دارد که می توانید توسعه دهید، از جمله انگیزه برای دستیابی به هدف، تعهد به اهدافتان، ابتکار عمل و خوش بین بودن.

پیشنهادهایی برای افزایش هوش هیجانی

تئوری ها و مفاهیم عالی هستند، اما سوال اصلی این است که چه کاری می توانید انجام دهید تا آنها را عملی کنید؟ در اینجا چند پیشنهاد برای شروع مسیر افزایش هوش هیجانی وجود دارد.
به احساسات خود فکر کنید.
کمی وقت بگذارید و ساکت بنشینید و به احساساتی که دارید فکر کنید. در نظر بگیرید که چه چیزی باعث ایجاد این احساسات شد. در این لحظه، خلق و خوی شما چگونه بر افکار و تصمیمات شما تأثیر می گذارد؟ از خود بپرسید که چه چیزی در پس احساسات شما نهفته است و چگونه احساسات شما بر دیگران تأثیر می گذارد. فراتر از این لحظه نیز به گذشته نگاه کنید. به این فکر کنید که معمولاً وقتی چیزی ناامیدکننده برای شما اتفاق می افتد، چگونه پاسخ می دهید. نقاط قوت و ضعف عاطفی خود را به طور کلی در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند تا سطح هوش هیجانی خود را درک کنید.
دیدگاه شخص دیگری را دریافت کنید.
فکر کردن در مورد احساسات می تواند یک چیز بسیار درونی باشد. با این حال، افراد با هوش هیجانی بالا می بینند که چگونه احساسات آنها بر دیگران تأثیر می گذارد. برای به دست آوردن دیدگاه بیشتر، با یکی از نزدیکان خود صحبت کنید. از آنها در مورد زمانی بپرسید که بسیار احساساتی شده اید. نظر آنها را در مورد نحوه رفتار خود، اینکه آیا آنها متوجه احساسات شدید شما شده اند یا خیر و به نظر می رسد که شما احساسات آنها را چگونه تشخیص داده اید، دریافت کنید. به یاد داشته باشید که در اینجا هیچ درست و غلطی وجود ندارد. شما فقط به خود اجازه می دهید احساسات خود را از نقطه نظر دیگری ببینید.

مشاهدات خود را ثبت کنید.
آنچه را که در مورد احساسات خود و دیگران می آموزید، یادداشت کنید. در نظر داشته باشید که یک دفترچه هوش هیجانی داشته باشید تا بتوانید افکار و احساسات خود را در مورد این مشاهدات بنویسید. هنگامی که این فعالیت را به طور منظم انجام می دهید، احتمالاً توجه بیشتری به آنچه در درون و اطراف شما اتفاق می افتد خواهید داشت. همانطور که انجام می دهید، بیشتر در مورد احساسات یاد خواهید گرفت و هوش هیجانی بالاتری خواهید داشت.
قابل اعتماد باشید.
هر زمان که ممکن است، تا جایی که می توانید قابل اعتماد باشید. به خود اجازه دهید وقتی برای شما یا دیگران مهم است، آنچه را که فکر می کنید بیان کنید. از اصول خود دفاع کنید، حتی زمانی که انجام آن کمی ناراحت کننده است. اگرچه گذراندن زندگی به شکلی لذت بخش آسان است، اما ممکن است متوجه شوید که قابل اعتماد بودن هوش هیجانی و سلامت کلی شما را افزایش می دهد.
قبل از واکنش یک لحظه وقت بگذارید.
وقتی احساسات شدیدی را احساس می کنید، قبل از واکنش، لحظه ای مکث کنید. کمی صبر کردن قبل از صحبت یا انجام کاری در مورد احساسات خود اغلب به شما فرصتی می دهد تا تصمیم بهتری بگیرید.

روش سه سوالی
گاهی اوقات، در گرماگرم لحظه، مردم چیزهایی می گویند که بعداً پشیمان می شوند. اما افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند این کار را کمتر انجام می دهند. برای تمرین، در حالی که قبل از صحبت کردن در حال مکث کردن هستید، سه سوال از خود بپرسید. اول، آیا آنچه می خواهم بگویم نیاز به گفتن دارد؟ دوم اینکه آیا من کسی هستم که باید این حرف را بزنم؟ سوم اینکه الان باید بگویم؟ اگر به هر سه سوال پاسخ مثبت دادید، ادامه دهید و آن را بگویید. اگر نه، در نظر بگیرید که آیا می خواهید چیز دیگری بگویید یا اصلاً چیزی نگویید.
همدلی نشان دهید.
گاهی اوقات، مردم این باور را دارند که شما یا همدلی دارید یا ندارید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اگر به‌طور ذاتی احساس همدلی نکنید، نمی‌توانید آن را به وجود بیاورید. با این حال، نشان دادن همدلی بخشی از هوش هیجانی است و این چیزی است که می توانید تمرین کنید. برای تمرین نشان دادن همدلی، مراحل زیر را امتحان کنید:
• از کسی بپرسید که چه احساسی دارد و احساسات او را تصدیق کنید.
• خود را جای آنها بگذارید – تصور کنید اگر جای آنها و در موقعیت آنها بودید چه احساسی داشتید.
• تشخیص دهید که وضعیت آنها مختص به آنهاست و ممکن است با شما متفاوت باشد.
• نقاط قوت آنها را بدون کم اهمیت جلوه دادن موقعیت چالش برانگیزشان به آنها یادآوری کنید.
• از آنها برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شما تشکر کنید.

نشان دادن قدردانی
قدردانی خود را نسبت به آنچه که دیگران می گویند و انجام می دهند و برای شخصیتی که هستند نشان دهید. تمرین کنید به دنبال خوبی در دیگران بگردید و آنچه را که متوجه شده اید با آنها به اشتراک بگذارید. به کسی بگویید که از کاری که برای شما انجام داده است قدردانی می کنید، اما همچنین او را برای کارهایی که مستقیماً روی شما تأثیر نمی گذارد نیز تحسین کنید. یک نیروی مثبت در جهان باشید و هوش هیجانی شما افزایش می یابد.

بازخورد سازنده بدهید.
وقتی کسی از شما درباره کاری که گفته یا انجام داده است از شما بازخورد می‌خواهد، چگونه پاسخ می‌دهید؟ همانطور که هوش هیجانی بالاتری ایجاد می کنید، متوجه خواهید شد که می توانید دیدگاه خود را به آنها ارائه دهید بدون اینکه آنها نسبت به خودشان احساس بدی داشته باشند. چگونه این اتفاق می افتد؟ شما یاد می گیرید که چگونه نظرات سازنده ای بنویسید که اطلاعات ارزشمندی به آنها بدهد بدون اینکه آنها را به خاطر اینکه چه کسی هستند قضاوت کنید. برای تمرین، دفعه بعد که کسی از شما می پرسد که کاری را چگونه انجام داده است، با جمله ای که او را خوب یا بد قضاوت می کند، پاسخ ندهید. در عوض، روی جزئیات چگونگی بهبود آنها و همچنین کارهای خاصی که به خوبی انجام داده اند تمرکز کنید.
از خود بپرسید که چه چیزی می توانید یاد بگیرید.
مهم‌ترین کاری که می‌توانید هنگام تلاش برای بهبود هوش هیجانی خود انجام دهید این است که به طور مداوم از خود بپرسید که از هر تجربه چه چیزی می‌توانید بیاموزید. کنجکاوی شما باعث می شود که اطلاعات بیشتری را از پاسخ های احساسی، کلمات و اعمال خود و دیگران نیز به دست آورید.

درمان را در نظر بگیرید.

آیا برای یادگیری و تمرین عناصر هوش هیجانی کمک می خواهید؟ اگر چنین است، ممکن است صحبت با یک مشاور سلامت روان که می تواند شما را در کسب هوش هیجانی بالاتر راهنمایی کند، مفید باشد. آنها می توانند شما را با ابزارهای روانشناختی تجهیز کنند تا کار را آسان تر کنند. همچنین، آنها می توانند در حین حل مشکلات عاطفی که با آن روبرو هستید، حمایت کننده باشند.
در هوکات، می توانید با یک درمانگر مجرب کار کنید تا مهارت های اجتماعی بهتری را رشد دهید و شایستگی عاطفی خود را بهبود بخشید. بسیاری از مردم درمان آنلاین را مفید، مقرون به صرفه و راحت می دانند. در عین حال، یک سیاست حفظ حریم خصوصی سختگیرانه به آنها اطمینان می دهد که مشاور آنها جلسات درمانی آنها را به محتاطانه ترین روش انجام خواهد داد.
همچنین می توانید از پیشنهاداتی که قبلا در این مقاله ذکر شد برای تمرین خود استفاده کنید. یا ممکن است ترجیح دهید با مشاوری که می شناسید یا فردی در جامعه خود صحبت کنید. هر انتخابی که داشته باشید –درمان آنلاین، درمان حضوری یا انجام آن به تنهایی- می‌توانید از هم اکنون برای بهبود هوش هیجانی و بهبود زندگی خود گام بردارید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن