رایج ترین و موثرترین روش های زوج درمانی چیست؟

توسط جولیا توماس|به روز شده در 4 آوریل 2022
بررسی پزشکی توسط تیفانی هاوارد، LPC، LCADC

تکنیک های زوج درمانی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است به دنبال کمک باشند، و همیشه آن چیزی نیست که همه انتظار دارند. بسیاری از زوج ها در جلسات شرکت می کنند تا درک عمیق تری از یکدیگر به دست آورند و روابط خود را تقویت کنند تا برای هر مشکل احتمالی در آینده آماده شوند. در موارد دیگر، شرکا ممکن است متوجه نشوند که مشکلی دارند که در واقع خود گواهی بر نیاز به کمک گرفتن است.

تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 70 تا 75 درصد از روابط پریشان می توانند با زوج درمانی متمرکز بر عاطفه و هیجان، رابطه خود را بازیابی کنند. در این مقاله به دلایل رایجی که افراد در یک رابطه ممکن است به دنبال مشاوره باشند و همچنین چندین روش موثر برای تقویت ارتباطات و معاشرت در یک رابطه خواهیم پرداخت.

چرا زوج ها ممکن است به دنبال مشاوره با متخصص باشند؟

اکثر مردم تصور می کنند که زوج درمانی به عنوان آخرین تلاش برای زوج هایی است که در آستانه جدایی هستند. در هر صورت، همیشه اینطور نخواهد بود. برخی از جلسات درمانی دلایل جدی دارند، مانند زمانی که یکی از زوجین یا هر دو رابطه نامشروع داشته اند. اگر هر دو نفر متعهد به انجام این کار باشند، یک درمانگر می تواند به هر دو فرد کمک کند تا احساساتشان را پس از خیانت بررسی کنند و به سمت بازسازی یک رابطه حرکت کنند. همانطور که گفته شد، موقعیت های دیگری وجود دارد که چندان جدی نیستند که در آن درمان می تواند به یک زوج کمک کند.
برخی از نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از زمانی که شرکا با هر گونه مهارت ارتباطی دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید الگوهای ناسالم ارتباطی در طول درگیری وجود داشته است. ارتباط ناسالم می تواند منجر به شکست زوج ها در زمینه های مختلف رابطه شود. برای زوجین دشوار است که موقعیت خود را سروسامان دهند تا مشخص کنند مشکل از کجا می آید. و اگر با دوستان و آشنایانی که می شناسند صحبت کنند، ممکن است آن فرد تمایل داشته باشد که طرفی را بگیرد، کاری که درمانگر معمولا انجام نمی دهد. کار با یک درمانگر مجرب می تواند به زوج ها کمک کند تا الگوهای ارتباطی غیرمولد را تشخیص دهند و مهارت هایی را برای هدایت تعارض به روش های سالم تر توسعه دهند.
زوج‌درمانی همچنین زمانی می‌تواند مفید باشد که یک یا هر دو نفر در یک رابطه با بیماری‌های روانی، مانند اضطراب یا افسردگی، یا دست و پنجه نرم کردن با یک فقدان یا رویداد مهم زندگی مواجه هستند. حتی اگر علائم واقعی فقط بر یک فرد در یک رابطه تأثیر بگذارد، باز هم می تواند بر یک رابطه و شخص دیگر نیز تأثیر داشته باشد. یک مشاور می تواند به درمان فردی که دچار مشکل است کمک کند و در عین حال به او کمک کند تا راه هایی را که بر دیگران تأثیر می گذارد را شناسایی کند. و آنها می توانند به ارائه نکات ارزشمند در مورد آنچه که طرف مقابل می تواند برای حمایت از شریک زندگی خود در این دوران سخت انجام دهد، کمک کنند.

چه زمانی باید به دنبال زوج درمانی بود؟

شاید از خود می‌پرسید که چگونه می‌دانید زمان آن رسیده است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. به گفته ایان کرنر، زوج درمانگر حرفه ای، هرچه زودتر شما و همسرتان به دنبال زوج درمانی باشید، بهتر است. اگر با نگرانی های مالی، زندگی جنسی، خیانت یا یک موضوع بالقوه حساس مشکل دارید، می تواند به شما کمک کند که این مسائل را آشکارا مطرح کنید و قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر در مورد آنها صحبت کنید.
زوج درمانی می تواند برای ایجاد فضای امن برای شما و همسرتان برای رفع هر یک از نگرانی های شما بسیار مفید باشد.

بهبود ارتباطات: تکنیک های زوج درمانی

زوج‌درمانی همیشه به‌عنوان یک درمان اولیه برای افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند تلقی نمی‌شود، اما می‌تواند یک درمان همزمان عالی باشد، زیرا زندگی با افسردگی می‌تواند بر همه بخش‌های زندگی فرد، از جمله روابط، تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی تمایل به طلاق بالایی دارند. تمام تعاملات ارائه شده در درمان به هر شریک اجازه می دهد تا رفتارهای خود را بررسی کند و بازخورد فوری در مورد موفقیت یک مهارت جدید ارائه می دهد.
ارتباط ضعیف لزوماً نتیجه انتخاب نامناسب کلمات نیست. زوج ها ممکن است سیگنال های اشتباه خاصی را از طریق زبان بدن، اجتناب از وضعیت عاطفی خود، یا دفن مسائل ارسال کنند. درمانگر زوجین به هر یک از طرفین کمک می کند تا از احساسات خود استفاده کنند و مواردی را که ممکن است در یک رابطه اشتباه رخ داده باشد را بررسی کنند.
یک درمانگر باتجربه می‌داند که چه سؤالات درستی را بپرسد که به کسانی که در درمان هستند الهام‌بخش می‌شوند تا عمیقاً کاوش کنند و علت اصلی یک مشکل را کشف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تمرین‌هایی را ارائه دهند که هر شریک می‌تواند شروع به انجام آن کند تا یاد بگیرند چگونه مهارت‌های ارتباطی خود را با یکدیگر بهبود بخشند.

درمان می تواند به هر دو شریک محیطی راحت ارائه دهد.

خوشبختی فقط به آنچه در ذهن شما می گذرد نیست، بلکه به این بستگی دارد که چگونه نیازهای شخصی شما برآورده می شود. اضطراب و افسردگی می تواند نتیجه غم و اندوه حل نشده باشد که علائم آن خیلی دیرتر در زندگی ظاهر می شود. این می تواند یک تضاد نگران کننده از اختلافات نقش یا انتقال نقش باشد. یک مشاور زوج موثر، محیطی امن برای شناسایی هر گونه مسائل شخصی و جستجوی راه حل هایی که نیازهای هر فرد را برآورده می کند، ایجاد می کند.
گاهی اوقات لازم است که آن فرد جلسات انفرادی با یک درمانگر داشته باشد تا به او کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد. با این حال، در نهایت ایده خوبی است که هر یک از طرفین با هم در درمان شرکت کنند تا ببینند چگونه اطلاعات و تغییرات جدید می‌تواند در رابطه گنجانده شود و در نتیجه چه نیازهای جدیدی وجود دارد.

ارتباط زوج ها: مدیتیشن و آرامش درمانی

آمار در مورد اینکه اختلالات اضطرابی و افسردگی چقدر بر روابط تأثیر می‌گذارد، نادرست است، اما افسردگی اغلب باعث می‌شود زوج‌ها به دنبال درمان بروند، زیرا می‌ترسند که منجر به طلاق شود. به گفته کارشناسان، افسردگی لزوما منجر به طلاق نمی شود، اما می تواند مسائل مختلفی را به همراه داشته باشد.

مدیتیشن و آرامش می تواند در ایجاد یک درمان موثر برای زوج ها نقش داشته باشد. افسردگی و اضطراب بر وضعیت روانی شریک زندگی و همچنین فردی که آن را تجربه می کند تأثیر می گذارد. فردی که با اختلال اضطراب زندگی می کند ممکن است استرس را منتقل کند یا علاقه خود را به فعالیت جنسی از دست داده باشد. فردی که افسردگی را تجربه نمی کند ممکن است علائم را به عنوان یک مشکل در رابطه درک کند.

تکنیک‌های تمدد اعصاب زمانی که بین یک زوج به اشتراک گذاشته می‌شوند، معمولاً راحت‌تر حفظ می‌شوند. این می تواند به سادگی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه با هم، پیاده روی بعد از ظهر یا تمرینات تنفسی باشد که برای کاهش تنش و ایجاد هماهنگی طراحی شده اند. هنگامی که زوج ها با هم در جلسات درمانی شرکت می کنند، یاد می گیرند که چه فعالیت هایی را می توانند با هم انجام دهند تا ارتباط برقرار کنند و رابطه خود را تقویت کنند.

میانجیگری در زوج درمانی

دیدن یک درمانگر آنلاین، به عنوان یک زوج یا یک فرد، می تواند بینش ارزشمندی را در مورد یک رابطه ارائه دهد. یک درمانگر سرزنش نمی کند، بلکه به دنبال میانجی گری بین یک زوج است و به هر دو نفر کمک می کند تا نقش خود را در مشارکت در چالش های رابطه درک کنند. در عین حال، یک درمانگر به جلوگیری از قربانی شدن کمک می کند. اگر سلامت روانی یک فرد دلیل یک رابطه متزلزل باشد، این می تواند منجر به بدتر شدن وضعیت فرد شود.
تکنیک های مشاوره زوجین به تنهایی همیشه تمام مشکلات یک اختلال افسردگی را برطرف نمی کند، اما باعث تقویت روابط در یک رابطه می شود. این به بهبود عملکرد آنها با یکدیگر کمک می کند، پویایی جدیدی به رابطه آنها می بخشد و اعتماد به نفس بیشتری در رسیدگی به هر مشکلی دارد.
جلسات درمانی آنلاین می‌تواند برای زوج‌ها مناسب باشد، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از راحتی خانه خود در جلسات شرکت کنند. اگر زوج‌ها برنامه‌های پرمشغله‌ای دارند یا شاید به دلیل مسائل زناشویی‌شان، برای هم اتاق بودن با طرف مقابل مشکل دارند، مشاوره آنلاین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از راه دور به یک مشاور مراجعه کنند تا روند رسیدگی به وضعیت خود را آغاز کنند. همچنین برای زوج هایی که فرزندان خردسالی دارند که برای یافتن پرستار کودک تلاش می کنند تا بتوانند با هم در جلسات شرکت کنند بسیار مناسب است.
درمان آنلاین همچنین به زوج ها این امکان را می دهد که از انگ ناشی از سلامت روان اجتناب کنند. اگر یکی از افراد با ایده رفتن به مطب درمان راحت نباشد، همچنان می تواند در خلوت خانه خود از کمک مورد نیاز خود بهره مند شود. مهم ترین چیز این است که زوجین بتوانند با یک درمانگر صحبت کنند و کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. هوکات دسترسی آسان به مشاوران دارای مجوز با تخصص در پویایی خانواده و روابط را فراهم می کند.

صرف نظر از مشکلاتی که ممکن است در رابطه خود تجربه کنید، به دنبال حمایت باشید. صحبت کردن با یک متخصص حرفه ای ممکن است چیزی باشد که برای حرکت به سمت ارتباط سالم تر و هرگونه صمیمیت و ارتباطی که با شریک زندگی خود می خواهید لازم است.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن