درمان گاتمن: روشی که به زوج ها کمک می کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند.

دراین زمینه از متخصصین مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین بهره مند شوید.

توسط سارا فادر | به روز شده در 20 ژوئیه 2022
بررسی پزشکی توسط ویتنی وایت، ام اس. CMHC، NCC.، LPC

روش گاتمن چیست؟

روش گاتمن برای روابط سالم یک چارچوب درمانی است که به زوج‌ها کمک می‌کند پویایی‌های رابطه را بررسی کنند، تعارض را مدیریت کنند، تعاملات مثبت را افزایش دهند، خود را از شر مشکلات همیشگی خلاص کنند و ارتباط عاطفی را عمیق‌تر کنند. این رویکرد به زوج درمانی ناشی از مطالعاتی است که جان ام. گاتمن روانشناس در مطب بالینی خصوصی خود انجام داد. جان گاتمن و همسرش، روانشناس جولی گاتمن، این روش را با انجام 40 سال تحقیق برای کمک به کشف اینکه چه چیزی لازم است تا روابط طولانی مدت ادامه داشته باشند، توسعه دادند. جان و جولی گاتمن در تحقیق در مورد اینکه چگونه روابط می توانند به طول عمر بالایی برسند، دریافتند که 9 مؤلفه برای ایجاد و حفظ روابط سالم در کنار هم قرار می گیرند. در نتیجه، آنها موسسه گاتمن را برای زوج درمانی تأسیس کردند.

آنها ترکیب این اجزا را «خانه آوای روابط» نامیدند. این یک رویکرد علمی است که به افراد کمک می کند یاد بگیرند که چگونه حالت تدافعی را کنار بگذارند و برای درک بهتر یکدیگر با یکدیگر همکاری کنند. روابط ذاتاً چالش برانگیز هستند زیرا همه ما منحصر به فرد هستیم. دیدگاه شما با شریک زندگیتان متفاوت است. حتی اگر مخالف هستید، می توانید سعی کنید به احساسات یکدیگر اهمیت دهید. همدلی در یک رابطه بسیار تاثیرگذار است. روش گاتمن به زوج ها می آموزد که چگونه به یکدیگر نشان دهند که روی رابطه سرمایه گذاری کنند. به مردم نشان می دهد که چگونه به طور موثر ارتباط برقرار کنند و از طرف مقابل قدردانی کنند. وقتی زوج ها روش گاتمن را یاد می گیرند، متعهد می شوند که شریک زندگی خود را بهتر درک کنند و رابطه ای طولانی مدت داشته باشند.

اهداف زوج درمانی به روش گاتمن

وقتی وارد زوج درمانی می شوید، می خواهید روی تقویت رابطه خود با همسرتان کار کنید. هنگامی که یک درمانگر را می بینید که زوج درمانی به روش گاتمن را انجام می دهد، او می خواهد که رابطه شما نیز قوی تر شود. روش گاتمن مجموعه ای از اهداف خاص دارد. اهداف اولیه روش گاتمن متوقف کردن تعارض، افزایش ارتباطات مثبت (معروف به سنگ اندازی)، احترام متقابل، صمیمیت و ارتقای تفاهم بین دو شریک در یک رابطه صمیمانه است. هدف دیگر این است که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر احساس همدلی کنند. وقتی به احساسات شریکتان اهمیت می دهید و او احساس می کند که دوستش دارید، این باعث می شود که یک رابطه قوی تر شود. نشان دادن همدلی با شریک زندگیتان ضروری است. وقتی شریک زندگی شما احساس می کند که شما واقعاً به احساسات او اهمیت می دهید، احتمالاً این مراقبت را متقابل خواهد کرد.

نظریه خانه آوای رابطه

همانطور که در بالا گفته شد، تئوری خانه آوای روابط که توسط رویکرد زوج درمانی روش گاتمن ارائه شده است از 9 جزء تشکیل شده است. عناصر زیر با هم به شما کمک می کنند تا رابطه ای سالم و رضایت بخش داشته باشید که در آن شما و شریک زندگی تان احساس شنیده شدن، حمایت، قدردانی و دوست داشتن داشته باشید:

ساختن نقشه های عشق رابطه
چقدر شریک زندگی خود را از نظر درونی می شناسید؟ درک گذشته آنها، چه چیزی آنها را خوشحال می کند، چه چیزی آنها را دچار استرس یا اضطراب می کند، چگونه دوست دارند محبت دریافت کنند و امیدها و رویاهای آنها بسیار مهم است.
محبت و تحسین را به اشتراک بگذارید.
به جای تحقیر نسبت به یکدیگر، روی تحسین و احترام شریک زندگی خود در یک رابطه تمرکز کنید. نسبت به آنها محبت و تحسین نشان دهید. شریک زندگی شما احساس خاصی می کند و این عشق را نسبت به شما متقابلاً نشان خواهد داد.

به جای دور شدن، به سمت آنها برگردید.
اشکالی ندارد که در یک رابطه خواسته و نیاز خود را بخواهید. وقتی با شریک زندگی خود صادق باشید و به او بگویید چه نیازی دارید، احتمالاً نیازهای خود را برآورده خواهید کرد. لحظه ای وقت بگذارید و به آنچه نیاز دارید فکر کنید و آن را از وی بخواهید. با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. لحظات کوچک در طول زندگی روزمره شما می تواند پایه ای برای آینده ای پایدار با یکدیگر بسازد.
دیدگاه مثبت
وقتی مثبت اندیش هستید و سعی می کنید مشکلات را با هم حل کنید، محیط خوبی برای یک رابطه سالم ایجاد می کند. نگاه کردن به چیزها از منظر مثبت به دلایلی مفید است و زمانی که نیاز به ترمیم رابطه خود دارید، مثبت‌تر نگاه کردن به آن به جای فکر کردن به بدترین راه، مفیدترین مسیر است.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مدیریت تفاوت ها
کلمه “مدیریت” در این جمله ضروری است زیرا در مورد حل تعارض نیست، بلکه در مورد مدیریت مثبت آن است. بین رسیدگی به مشکلات و حل آنها تفاوت وجود دارد. در یک رابطه به ناچار مشکلاتی به وجود می‌آیند، و این به نحوه مدیریت آن مسائل مربوط می‌شود، زیرا اگرچه برخی چیزها قابل حل نیستند، اما می‌توان آنها را مدیریت کرد.
رویاهای زندگی را به حقیقت تبدیل کنید.
این اصل در مورد ایجاد محیطی است که در آن هر یک از شریک‌ها می‌توانند صادقانه درباره رویاهای خود برای آینده صحبت کنند. آنها می توانند در مورد آنچه در زندگی می خواهند، آرزوها و ارزش های خود با یکدیگر آشکارا صحبت کنند. هر یک از شریک‌ها احساس می‌کنند شنیده می‌شوند، درک می‌شوند و در پیگیری چیزی که او را خوشحال می‌کند، حمایت می‌شوند.

ایجاد معنای مشترک
هر فردی در مورد نحوه نگرش به زندگی خود روایت منحصر به فردی دارد و همچنین روش منحصر به فردی برای درک روابط خود خواهد داشت. مهم است که به درک یکدیگر احترام بگذارید زیرا ممکن است همیشه به مسائل یکسان نگاه نکنید. شما می توانید روایت متفاوتی از اتفاقات داشته باشید، اما هر دو داستان معتبر هستند.
اعتماد کنید.
اعتماد پایه و اساس یک رابطه عاشقانه است، و زمانی اتفاق می افتد که هر دو نفر بهترین دلبستگی به شریک خود را در قلبشان داشته باشند. آنها فقط نمی گویند که بهترین ها را برای شریک زندگی خود می خواهند. آنها از طریق عمل نشان می دهند که از شریک زندگی خود حمایت می کنند. می توانید با نشان دادن احساسی در کنار همسرتان نشان دهید که در کنار او هستید. افراد به مرور زمان یاد می گیرند که به یکدیگر اعتماد کنند. این چیزی است که دو نفر با هم در یک رابطه می سازند.

تعهد
وقتی به یک رابطه متعهد می شوید، به این معنی است که می دانید که شما و شریک زندگی تان در تمام زندگی خود در آن رابطه هستید. شما متعهد هستید که با هم باشید. شما به ویژگی‌های مثبت آن شخص احترام می‌گذارید و آن را تحسین می‌کنید، از آن‌ها سپاسگزار هستید و در ازای آن قدردانی دریافت می‌کنید. به جای اینکه به نکات منفی توجه کنید، روی نکات مثبت تمرکز می کنید. شما با مشکلات کنار می آیید تا گفتگوی صادقانه داشته باشید و در آینده عصبانی نشوید. از طریق انجام این کارها، به یکدیگر نشان می دهید که برای مدت طولانی در آن رابطه و موقعیت هستید.

روش گاتمن چگونه کار می کند؟

روش گاتمن در مورد مشاهده رابطه شما در زمان واقعی است و اساس آن در دوست داشتن طرف مقابل است. این در مورد مثبت گرایی و عشق است. خانواده گاتمن از طریق تحقیقات خود دریافتند که منفی‌گرایی تأثیر عمیقی بر ذهن دارد و آنها می‌خواستند مطمئن شوند که زوج‌ها به جای جدایی، با هم رشد می‌کنند. آنها می دیدند که وقتی نسبت به یکدیگر دیدگاه مطلوبی دارند، احساس صمیمیت بیشتری می کنند. روش گاتمن به پرورش یک نتیجه مثبت حتی زمانی که چالش هایی وجود دارد کمک می کند. هرکسی دیدگاه های فردی در یک رابطه دارد، اما این در مورد دور هم جمع شدن، احترام به دیدگاه یکدیگر و سازش در مواقع ضروری است. شما هرگز در مورد همه چیز به توافق نخواهید رسید زیرا این امکان پذیر نیست. اما می‌توانید گام‌های فعالی بردارید تا درک کنید که شریک زندگی‌تان چگونه مسائل را می‌بیند. وقتی این کار را انجام می‌دهید، آن‌ها احساس ارزشمندی می‌کنند و احتمالاً آنها نیز برای درک فعالانه دیدگاه شما تلاش می‌کنند.

انتظار چه چیزی در مشاوره زوج درمانی گاتمن داشته باشید؟

هنگامی که زوج ها وارد درمان به روش گاتمن می شوند، با ارائه یک ارزیابی از درمانگر شروع می کنند. این یک جلسه درمانی مشترک است که در آن درمانگر از هر یک از زوجین یک نظرسنجی در مورد رابطه آنها انجام می دهد. پس از آن، آنها در مورد ارزیابی بازخورد دریافت می کنند. زوج و درمانگر در مورد اینکه چند وقت یکبار برای درمان ملاقات می کنند و اهدافشان چیست صحبت می کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که در چه زمینه‌هایی کار کنند، خواه مدیریت تعارض، صمیمیت، تبدیل شدن به دوستانی بهتر، یا ترمیم رنجش گذشته یا احساسات جریحه‌دار نسبت به یکدیگر. آنها همچنین بر جلوگیری از عود مسائل در رابطه تمرکز می کنند.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چه کسی از روش گاتمن سود می برد؟

تصمیم گیری برای رفتن به مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی می تواند دشوار باشد. زوج هایی که متعهد به بهبود روابط خود هستند بهترین نتایج را از مشاوره می گیرند. روش گاتمن می‌تواند به زوج‌هایی که می‌خواهند زمانی که احساس دور شدن از هم را می‌کنند، بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، از زوج‌هایی که در برقراری ارتباط مشکل دارند یا اغلب خود را در تعارض می‌بینند، کمک کند تا از روش گاتمن بهره‌مند شود. برخی از مسائلی که می توان با استفاده از روش گاتمن به آنها پرداخت، طلاق یا جدایی، مشکلات مالی، مسائل ارتباطی، مشاجره های مکرر و زوج های فاصله گرفته از هم هستند.

چگونه یک زوج درمانگر به روش گاتمن پیدا کنیم؟

یک زوج درمانگر به روش گاتمن دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا خواهد بود و مجوز فعالیت به عنوان درمانگر را دارد، درست مانند هر درمانگر دیگری که باید صلاحیت خود را حفظ کند. آنها همچنین باید در روش گاتمن آموزش ببینند. برخی از متخصصان سلامت روان ممکن است روش گاتمن را بدانند، اما سطوح آموزشی خاصی وجود دارد که یک درمانگر روابط گاتمن باید داشته باشد. درمانگران آموزش دیده گاتمن باید اصل خانه روابط سالم را درک کنند و آموزش های تخصصی را طی می کنند که در آن یاد می گیرند چگونه ارزیابی های روابط مورد استفاده در این روش را ارائه دهند و باید یک دوره دارای گواهینامه در روش گاتمن را تکمیل کرده باشند تا بتوانند هر جنبه ای از نحوه تمرین موثر در آن را درک کنند.

مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی

اگر شما و همسرتان تصمیم دارید به مشاوره پیش از ازدواج و یا زوج درمانی بروید، این یک قدم شجاعانه است. به این افتخار کنید که فعالانه گام هایی برای رفع مشکلات در رابطه خود برمی دارید. خجالتی نباشید، اگر می خواهید به رابطه خود کمک کنید اولین قدم را بردارد و شروع به جستجوی یک مشاور کنید. رابطه شما مهم است شما و شریک زندگیتان شایسته یک ارتباط سالم هستید که در آن برای یکدیگر ارزش قائل باشید. مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی موقعیتی عالی برای کار بر روی مشکلات موجود در رابطه شما است، یاد می گیرید که ارتباطات کلامی متضاد را به طور موثر از بین ببرید و شروع به قدردانی عمیق از یکدیگر کنید. چه با یک درمانگر آنلاین مانند یک درمانگر در پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات یا با یک درمانگر در منطقه خود کار کنید، شایسته این هستید که خوب باشید و یک رابطه طولانی و سالم با شریک زندگی خود حفظ کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن