خانواده ناکارآمد چیست و بزرگ شدن در یک واحد ساختارمند چگونه است؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین بهره مند شوید.

توسط کلی اسپیرز|به روز شده در 1 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط پاتریشیا کورلو، LMFT، LPC،
این طور به نظر می رسد که تقریباً همه ادعا می کنند که از یک خانواده ناکارآمد هستند. گاهی اوقات، مشکلات فعلی خود را به گردن خانواده ای که در آن بزرگ شده ایم می اندازیم، حتی تا حدی که مسئولیت اعمال خود را به عهده نمی گیریم. مواقع دیگر، تجربیات گذشته ما با خانواده های ناکارآمد می تواند بر رفتار امروز ما تأثیر بگذارد. چگونه متوجه می شوید که آیا اختلال در عملکرد خانواده یک مشکل جدی برای شماست؟ شما می توانید با یادگیری بیشتر در مورد اختلال در عملکرد خانواده ها و تأثیرات بزرگ شدن در آشفتگی خانواده ای که کارآمد نیست، به بررسی این موضوع بپردازید.

خانواده ناکارآمد چیست؟

یک راه خوب برای شروع سفر خودیابی، یادگیری تعاریف است. خانواده ناکارآمد چگونه تعریف می شود؟ اگر عضوی از یک خانواده ناکارآمد بودید یا هستید، ابتدا آن را با شرایط خود تعریف کنید. به محیط خانوادگی خود فکر کنید. سپس به تعاریف دیگر نگاه کنید. فرهنگ لغت مختصر پزشکی مدرن مک‌گراو هیل اصطلاح «خانواده ناکارآمد» را اینگونه تعریف می‌کند: «خانواده‌ای با تعارض‌های «داخلی» متعدد، به عنوان مثال: رقابت‌های خواهر و برادر، درگیری‌های والدین و فرزندان، خشونت خانگی، بیماری روانی، تک‌والد بودن، یا درگیری‌های «بیرونی»، به عنوان مثال: سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، روابط خارج از ازدواج، قمار، بیکاری و تأثیراتی که بر نیازهای اساسی خانواده تأثیر می گذارد.

مردم اغلب در مورد این موضوع سوالاتی مانند این می پرسند:
5 نوع پویایی خانواده ناکارآمد چیست؟
نمونه ای از خانواده ناکارآمد چیست؟
3 ویژگی یک سیستم خانواده ناکارآمد چیست؟
خانواده ناکارآمد چه ویژگی هایی دارد؟
چگونه بفهمم خانواده ام ناکارآمد است؟
چه چیزی باعث ناکارآمدی خانواده می شود؟
وقتی در خانواده ای ناکارآمد بزرگ می شوید چه اتفاقی می افتد؟
خانواده ناکارآمد با کودک چه می کند؟
چگونه متوجه می شوید که فردی ناکارآمد است؟
یک خانواده سمی چگونه به نظر می رسد؟

نکته اصلی در مورد این تعریف این است که تأثیرات منفی متعددی وجود دارد و بر نیازهای اساسی تأثیر می گذارد. این همان چیزی است که خانواده‌های دارای اختلال عملکرد جزئی را از آنهایی که اختلال عملکرد خانواده یک مشکل جدی برای آنها است، جدا می‌کند. در زیر به رایج ترین تأثیراتی که منجر به یک زندگی خانوادگی ناکارآمد می شود، اشاره خواهیم کرد.

سابقه خانوادگی اختلال عملکرد

الگوهای ناکارآمد خانواده ممکن است خود را تکرار کنند. برای مثال، افراد تمایل دارند سبک های فرزندپروری خود را از والدین یا سایر مراقبان خود بیاموزند. اگر یک یا هر دو والدین آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند، ممکن است فرزندان خود را در آینده مورد آزار قرار دهند. یا ممکن است از جهت دیگر فراتر بروند و با فرزندانشان بی جهت ملایم باشند. آنها ممکن است مانند والدینشان، یکدیگر و فرزندان خود را مورد سواستفاده کنند. آنها ممکن است واقعاً درک نکنند که چگونه به روش های سالم به فرزندان خود آموزش دهند.
خبر خوب برای افرادی که در خانواده ای ناکارآمد بزرگ شده اند این است که می توانند روش های بهتری برای فرزندپروری بیاموزند. آن‌ها می‌توانند با مسائلی که هنوز در بزرگسالی دارند کنار بیایند و یاد بگیرند که چگونه به یکدیگر عشق بورزند، قدردانی کنند، احترام بگذارند و با روشی کمتر احساسی و نامنظم رفتار کنند. تمایل به انجام کارهای لازم برای غلبه بر این مسائل و یافتن کسی که به آنها روش های بهتری برای والدگری بیاموزد می تواند به پایان دادن به یک محیط ناکارآمد خانوادگی کمک کند.

مشکلات پزشکی

بیماری جسمی به تنهایی باعث اختلال در عملکرد خانواده نمی شود. با این حال، می تواند زندگی را برای همه افراد درگیر سخت تر کند. گاهی اوقات والدین برای انجام کارهایی که معمولاً خودشان انجام می‌دهند به فرزندانشان تکیه می‌کنند و باعث اضطراب شدید و گاهی افسردگی می‌شوند. اگر یکی از بچه‌ها بیمار باشد، بچه‌های دیگر ممکن است احساس بی‌توجهی کنند زیرا شما تمام انرژی خود را روی کمک به آن یک کودک متمرکز می‌کنید. شما ممکن است هیچ کنترلی بر بیماری که چنین فشاری بر خانواده شما وارد می کند نداشته باشید، اما می توانید اعمال خود را کنترل کنید، یاد بگیرید که از منابع در دسترس خود استفاده کنید و نیازهای فرزندان خود را برآورده کنید. مشکلات پزشکی چالش بزرگی است، اما با کمک مناسب، می توانید عملکرد خانواده خود را به خوبی حفظ کنید.

اختلالات روان

زیست شناسی و ژنتیک نقش عمده ای در بسیاری از اختلالات روان ایفا می کند، اما مشکلات رفتاری که معمولاً بخشی از مشکلات روان هستند، زندگی خانوادگی را بسیار چالش برانگیزتر می کند. افراد مبتلا به اختلالات روان درمان‌نشده، مانند اختلال شخصیت یا افسردگی، می‌توانند باعث ایجاد اختلاف در خانواده‌ای شوند که در غیاب این اختلال بسیار کارآمد هستند. در چنین خانواده هایی، پرداختن به اختلال سلامت روان می تواند به نفع همه اعضای خانواده باشد. با درمان، افراد مبتلا به اختلال روان می توانند والدین بزرگی باشند. آنها می توانند به خانواده و فرزندان خود کمک کنند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای کارآمد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


شرایط زندگی

استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. در حالی که سطوح پایین استرس می تواند تأثیر مثبتی بر افراد داشته باشد و آنها را برای رسیدن به اهدافشان سوق دهد، استرس بیش از حد می تواند امنیت و رفاه خانواده را به خطر بیندازد. سطوح بالای استرس می تواند منجر به خصومت در خانواده شود. یادگیری برخورد سالم با عوامل استرس زای زندگی برای شادی و سعادت فرد و همچنین خانواده ضروری است. هنگامی که استراتژی های مقابله ای سالم را برای فرزندان خود الگو قرار می دهید، آنها یاد می گیرند که چگونه حتی در شرایط وخیم به خوبی عمل کنند.

اعتیاد

یکی از اعضای خانواده که با اعتیاد مدیریت نشده زندگی می کند می تواند بر پویایی کل خانواده تأثیر بگذارد. مواد مخدر، الکل، قمار و سایر اعتیادها می توانند منجر به وابستگی مشترک شوند، به طوری که مراقبان زمان، انرژی و سایر منابع زیادی را برای فرد معتاد صرف می کنند. گاهی اوقات کودکان نقش مراقب را ایفا می کنند. هنگامی که اعتیاد شدید باشد، می تواند منابع مالی و عاطفی خانواده، از جمله منابع عاطفی کودکانی که با والدین معتاد زندگی می کنند را از بین ببرد. والدینی که با یک اختلال مصرف مواد درمان نشده یا سایر اعتیادها زندگی می کنند ممکن است از نظر عاطفی در دسترس فرزندان خود نباشند.

افرادی که حتی کوچکترین مشکلات سلامت روان را هم دارند، زمانی که اعتیاد در خانواده وجود دارد، بیشتر بیمار می شوند، اما حتی افراد سالم از نظر روان نیز در مواجهه با اعتیادهای خانوادگی مشکل دارند. در حالی که اعتیاد می تواند مشکلاتی را در خانواده ایجاد کند، رفتارهای اعتیادآور نیز در تلاش برای مقابله با پویایی ناکارآمد خانواده استفاده می شود. افراد خانواده ای که نیازهایشان را برآورده نمی کنند ممکن است برای تسکین موقت به الکل، مواد مخدر، غذا یا قمار روی آورند.

کمال گرایی

والدین کمال گرا اغلب فشار باورنکردنی بر شریک زندگی و فرزندان خود وارد می کنند، نه فقط برای انجام بهترین کار، بلکه برای انجام غیرممکن ها. کمال گرایی غیر واقعی است و می تواند برای زندگی خانوادگی سمی باشد. خانواده افراد کمال گرا اغلب احساس می کنند که روی لبه تیغ راه می روند. کودکانی که والدین کمال گرا دارند ممکن است روحیه ذاتی خود را از دست بدهند و یادگیری برایشان مشکل باشد. این کودکان ممکن است فاقد عزت نفس باشند و احساس بی کفایتی، بی ارزشی یا به طور کلی بی فایده بودن کنند.

ارتباط ناکارآمد

ارتباطات ضعیف ممکن است تنها مشخصه یک خانواده ناکارآمد باشد. مشکلات را می توان با ارتباطات باز، صادقانه و سالم مدیریت کرد. یکی از موضوعات رایج در خانواده های ناکارآمد، ناتوانی یا عدم تمایل به گوش دادن به یکدیگر است. در بسیاری از موارد، یک فرد از برقراری ارتباط مستقیم با فردی که مشکل ایجاد کرده است اجتناب می‌کند، در عوض در تلاش برای فرار از رویارویی، به سایر اعضای خانواده اعتماد می‌کند. ارتباط غیر مستقیم می تواند باعث تلخی و رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه شود. همچنین می تواند منجر به عدم اعتماد در یک واحد خانواده شود.

عدم همدلی

وقتی والدینی فاقد همدلی هستند، فرزندانش ممکن است احساس کنند که محبت والدین مشروط است. با این حال، هنگامی که والدین همدلی نشان می دهند، این ویژگی را برای کودک به نمایش می گذارند، که می تواند به کودکان کمک کند تا بزرگسالانی دلسوز و همدل شوند. محبت بی قید و شرط، همدلی و ارتباط آزاد موجود در خانواده های سالم به والدین کمک می کند تا با فرزندان خود به شیوه ای سازنده کار کنند، حتی زمانی که کودک اشتباه یا تصمیم نادرستی می گیرد. در خانواده‌های سالم، والدین به جای تحقیر یا احساس شرم، به فرزندان خود کمک می‌کنند تا تصمیم‌های خوب بگیرند و از اشتباهات خود درس بگیرند. زمامی که والدینی همدلی را برای فرزندانشان الگو قرار می دهند، کودکان می‌توانند در مقابل، راه‌هایی بیاموزند که با همه، از جمله والدین، خواهر و برادر بزرگ‌تر و کوچک‌تر، دوستان خود و افرادی که در بزرگسالی با آنها مواجه می‌شوند، همدل باشند.

تلاش بیش از حد برای کنترل

خانواده های ناکارآمد اغلب با نیاز بیش از حد والدین به کنترل فرزندان خود و/یا والد دیگر مشخص می شوند. وقتی والدین نتوانند به کودکان کمک کنند تا احساس استقلال سالم داشته باشند، ممکن است کودکان احساس اعتماد به نفس نکنند. اتخاذ رویکردی آرام‌تر و پذیرنده، بچه‌ها را تشویق می‌کند تا در هر موقعیتی بهترین کار را انجام دهند، نه اینکه زندگی کنند تا والدین کنترل‌کننده را راضی کنند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای کارآمد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


فقدان حریم خصوصی و استقلال

والدین در خانواده های ناکارآمد اغلب به فرزندان خود اعتماد ندارند و تمایل دارند به حریم خصوصی آنها نفوذ کنند. در حالی که زمان‌هایی وجود دارد که والدین باید بدانند چه اتفاقی برای فرزندانشان می‌افتد تا بتوانند پاسخ مناسبی بدهند، والدین در یک خانواده کارآمد به جای حمله به اتاق و بازجویی‌های سخت از ارتباط صادقانه استفاده می‌کنند. به کودکان خانواده های ناکارآمد اغلب این فرصت داده نمی شود که خودشان باشند. آنها ممکن است از تصمیم گیری خود، ایجاد ترجیحات متفاوت با والدین یا سایر اعضای خانواده ناکارآمد، یا داشتن دوستانی که والدین آنها را قبول ندارند، دلسرد شوند. اغلب از آنها انتظار می رود که به جای ایجاد شخصیت منحصر به فرد از والدین خود تقلید کنند.

انتقاد مداوم

انتقاد در یک خانواده ناکارآمد بیداد می کند. گاهی اوقات، انتقاد آشکار است و والدین هر چیزی را که کودک می گوید یا انجام می دهد، تنبیه می کنند. در موارد دیگر، والدین با استفاده از طعنه، توهین یا تمسخر در تلاشی مخفیانه برای گفتن چیزی منفی بدون اینکه خود را ظالمانه جلوه دهند، رویکرد ظریف تری اتخاذ می کنند. وقتی انتقاد شامل تلاش برای ترساندن، کنترل یا منزوی کردن باشد، ممکن است نشانه سوء استفاده عاطفی باشد.

نقش های ناکارآمد خانواده

پنج نقش مشترک در یک خانواده ناکارآمد وجود دارد:

1.توانمند یا مراقب: این فرد تلاش می کند تا علیرغم وجود اعتیاد و/یا سایر اختلالات در خانواده، خانواده را حفظ کند. توانمند یا مراقب از اعضای مشکل دار خانواده در برابر دیگران و عواقب رفتار آنها محافظت می کند.

2. قربانی یا دردسرساز: این عضو خانواده تمایل دارد که هم در جامعه و هم در درون خانواده یک قانون شکن باشد. قربانی یا مشکل ساز ممکن است بیمار یا ضعیف شود یا عصبانی و سرکش شود. رفاه این فرد اغلب برای حفظ ساختار خانواده قربانی می شود.

3. کودک گمشده یا ساکت: این فرد به ظاهر آرام و خونسرد است و ممکن است تلاشی آگاهانه برای جلوگیری از ایجاد مشکل انجام دهد. کودک گمشده بیشتر وقت خود را تنها می گذراند و از خانواده و راه های ناکارآمد آن دوری می کند. این فرد بیشتر از سایر اعضای خانواده با مهارت های اجتماعی مبارزه می کند، احتمالاً به این دلیل که به ندرت تعامل با دیگران را تمرین می کند.

4. شوخ طبع: این فرد با استفاده از شوخ طبعی یا شیطنت در زندگی روزمره تنش را در خانواده کاهش می دهد. فرد شوخ همان دلقک خانواده یا “سرگرم کننده” است که همیشه در حال انجام ماموریت است تا حال و هوا را سبک کند. اعضای خانواده در این نقش معمولاً وقتی اوضاع سخت می شود، ضعیف می شوند.

5. قهرمان: این فرد تمایل شدیدی برای موفقیت در زندگی دارد که می تواند منجر به ابتلا به بیماری های مرتبط با استرس شود. قهرمان معمولاً در پوشاندن ناکارآمدی های درون خانواده و ایجاد «ظاهری عادی» برای والدینشان حرفه ای است. آنها ممکن است برای برتری، رضایت والدین خود و “کامل” بودن تحت فشار قرار بگیرند تا “فرزند طلایی” باشند.

اثرات حتمی زندگی در یک خانواده ناکارآمد

هنگامی که کودکی در خانواده ای ناکارآمد زندگی می کند، ممکن است عوارض آنی را تجربه کند، از جمله:
• انزوای اجتماعی یا تنهایی
• ایجاد اختلالات رفتاری
• خود انتقادی بسیار بالا
• عزت نفس پایین
• ایجاد مسائل مربوط به سلامت روان، مانند اضطراب یا افسردگی
• مشکل در بیان افکار و احساسات
هنگامی که در کودکی در یک خانواده ناکارآمد زندگی می کنید، مغز شما برای پاسخ دادن به عوامل استرس زا به روش های ناسالم آماده می شود. اما یک نکته امیدوارکننده این است که، راه‌هایی برای پرورش افکار، احساسات و اعمال سالم‌تر وجود دارد.

بزرگ شدن در یک خانواده سالم چگونه است؟

اگر بر نقل قول های خانواده ناکارآمد که در اینترنت، رسانه ها، صنعت سرگرمی و حتی در ادبیات عالی می بینید تمرکز کنید، ممکن است این تصور را داشته باشید که چیزی به نام زندگی خانوادگی سالم و کاربردی وجود ندارد. با این حال، برخی از خانواده ها عملکرد بسیار خوبی دارند و برای هر عضوی که برای داشتن یک زندگی آرام و سازنده نیاز به محیطی سالم دارند، آن را فراهم خواهند کرد. خانواده های کارآمد می توانند یک واقعیت باشند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای کارآمد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


بنابراین، یک خانواده سالم چگونه به نظر می رسد؟ در اینجا به برخی از ویژگی های یک محیط خانواده سالم اشاره می کنیم:
• مردم آزادانه و پذیرنده و همچنین دلسوزانه ارتباط برقرار می کنند.
• نیازهای اولیه جسمی و عاطفی همه برآورده می شود.
• اعضای خانواده به حرف های یکدیگر گوش می دهند و از نظرات متفاوت قدردانی می کنند.
• درگیری ها مستقیماً حل می شوند و اعضای خانواده کینه ای ندارند.
• والدین عشق بی قید و شرط به هر کودک نشان می دهند، حتی زمانی که رفتارهای خاصی را تایید نمی کنند.
• اعضای خانواده برای رسیدن به اهداف متقابل با یکدیگر همکاری می کنند.
• هر یک از اعضای خانواده تشویق می شوند تا ترجیحات، علایق و شخصیت منحصر به فرد خود را توسعه دهند.

• والدین از طریق گفتار و کردار خود از رشد عاطفی کودکان حمایت می کنند.

در مورد خانواده ناکارآمدی که در کودکی در آن بودید، چه کاری می توانید انجام دهید؟

فرزندان بزرگسال والدینی که رفتار ناکارآمدی از خود نشان می‌دهند، می‌توانند از کار با یک درمانگر بهره ببرند. برای غلبه بر دوران کودکی که با حضور در یک خانواده ناکارآمد خدشه دار شده است، التیام آن زخم های قدیمی و درونی می تواند گام قدرتمندی باشد. صحبت کردن با یک درمانگر به شما این امکان را می دهد که احساسات خود را در مورد آنچه اتفاق افتاده در یک محیط امن که بر کمک به سلامت روانی شما متمرکز است، ابراز کنید.

شما می توانید مهارت هایی را یاد بگیرید و تمرین کنید که در دوران کودکی که در یک خانواده ناکارآمد زندگی می کردید، کسی به شما یاد نداده است. برای تقویت سلامت عاطفی خود، می توان مهارت های مقابله ای را آموخت و تمرین کرد. اینها ممکن است شامل مهارت های ارتباطی، استقلال، گوش دادن همدلانه، یادگیری نحوه داشتن روابط سالم و مهارت هایی باشد که به شما امکان می دهد مستقیماً با مشکلات برخورد کنید. شما می توانید یاد بگیرید که در درون خود، با ذهن، بدن و احساسات و با انتخاب های خود راحت تر باشید. می توانید اعتماد به نفس، خودپذیری و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. می توانید یاد بگیرید که در محیط خانه خود اعتماد و امنیت بیشتری احساس کنید.

ممکن است بپرسید، «بله، اما چگونه می‌توانم همه آن چیزها را در این سنم یاد بگیرم؟» روشی که شما یاد می‌گیرید خواندن کتاب‌های خودیاری، نوشتن در یک دفترچه و از همه مفیدتر می توانید با فردی صحبت کنید که آموزش دیده است تا به مردم یاد دهد چگونه بر تأثیر مخرب یک خانواده ناکارآمد غلبه کنند.

نتیجه

گذشته شما مجبور نیست آینده شما را پیش بینی کند. شما درد را پشت سر گذاشته‌اید، اما با ابزارهای مناسب، می‌توانید واقعاً زندگی‌ای را که شایسته آن هستید داشته باشید. امروز اولین قدم را بردارید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن