حل تعارضات خانوادگی با مشاوره خانواده

به روز شده در 09 مه 2019
بررسی پزشکی توسط: Wendy Boring-Bray ، DBH ، LPC
در هر خانوادهای که باشید همیشه درگیری و تعارضات وجود دارد. فرقی نمیکند سِمَت شما در خانواده چیست. چه پدر، چه مادر یا خواهر و برادر و… همیشه با درگیری و تعارضات روبرو هستید و این شاید کمی به دور از ذهن باشد که کسی بگوید ما در خانواده تا به امروز هیچ درگیری یا تعارضی نداشتهایم. منبع تضاد در یک خانواده میتواند درونی یا بیرونی و همچنین مربوط به وضعیت یک فرد در خانواده باشد. خانوادهها معمولاً هنگام تلاش برای توافق در مورد چگونگی حل تعارض با تضاد بیشتری مواجه میشوند، در این شرایط کمک گرفتن از شخص ثالث (مشاوره خانواده) به نفع خانواده بوده و اغلب سریعترین راه برای حل و فصل درگیری و تعارض است.

منبع تضاد را شناسایی کنید

برای حل تعارض درون یک خانواده، خانوادهها ابتدا باید منبع تعارض را شناسایی کنند. اما این بدان معنا نیست که شما علت را یک کودک بیشفعال و مبتلا به ADHD بدانید و او را به دلیل توجه بیشتر مورد نیازش سرزنش کنید. به احتمالاً زیاد شما همهکار میکنید تا کودک بتواند ADHD خود را مدیریت کند. اما سوال اینجاست آیا تا کنون به این موضوع فکر کردید که دیگران چگونه خود را مدیریت میکنند؟
این بدان معنا نیست که با انگشت به سمت کودک کوچولوی مبتلا به ADHD اشاره کنید و او را به دلیل توجه بیشتر مورد نیازش سرزنش کنید. به احتمال زیاد همه هر کاری که میتوانند انجام میدهند تا به کودک کمک کنند تا ADHD خود را مدیریت کند. سوال این است که دیگران چگونه خود را مدیریت میکنند؟

کودک مبتلا به ADHA ممکن است وسایل خود را در هر گوشه ای از خانه رها کند و صبح قبل از رفتن به مدرسه اش مجبور شوید دنبال لنگه کفش سمت راستش باشید. ممکن است کفش پیدا شود یا نشود که در اغلب موارد قبل از مشاجره یا سرزنش پیدا نمیشود. در این شرایط احتمالاً هنگام گشتن کفش مشاجره و درگیری در خانواده پیش می آید.
یک خانواده چه کاری میتواند انجام دهد تا از پیامدهای این چنینی جلوگیری کند؟ چه کاری باید انجام دهد که حین پیدا کردن یک کفش کوچک مشاجره پیش نیاید؟ در مطلب بالا، خانواده منبع درگیری را ADHD کودک میدانند. شاید از نظر آنها وجود یک کودک ADHD منبع درگیری و تعارض خانواده شان است اما در حقیقت اینگونه نیست. زیرا آنها با منبع درگیری سروکار ندارند بلکه با پیامدها سروکار دارند. اگر خانواده میداند که کودک مستعد از دست دادن وسایل شخصی خود است و این را بخشی از ADHD کودکش بداند، علاوه بر همکاری با او، کمک میکند تا فرزند خودش را مدیریت کند. اما چگونه؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
1 . اگر کفش یا کتانی پای راست کودک در کنار پله ها افتاده است و خواهر کودک آن را مشاهده میکند، در آن لحظه باید کفش را بردارد و از برادرش درخواست که کفشش را دیگر به پایین پله ها نیندازد. سپس کفش پای چپ را نیز از او بگیرد و دو کفش را جفت کند و آن را در کنار دری که همه از صبح روز بعد از آن خارج میشوند قرار دهد. این راهکار بسیار ساده باعث جلوگیری از بحران ها میشود.
2 . همیشه یک کتانی زاپاس دیگر در یک مخفیگاه داشته باشید که صبح روز بعد در صورت پیدا نشدن کتانی کودک بتوانید آن را پای او کنید. این موضوع نیز میزان درگیری ها و همچنین بحران را در یک خانواده کاهش میدهد.

  1. مادر، پدر و خواهر کودک میتوانند هر شب قبل از خواب پیش کودک بروند و مطمئن شوند که او تمامی وسایلش را جمع و آماده کرده است. این به کم شدن بحرانهای عجلهای صبحگاهی کمک میکند.

پذیرش منبع تعارض و حرکت رو به جلو

بله درست است، شاید در واقعیت یک خانواده یک کودک ADHD داشته باشند و همانند داستان بالا همه ی این مشکلات را تجربه کرده باشد. با این حال، منشا درگیری یک خانواده ADHD یک کودک نیست. منشا واقعی تضاد، عدم سازگاری خانواده است.

کودک شما ADHD دارد و این یک واقعیت ملموس است. کودک میتواند از درمان شناختی-رفتاری (CBT) سود ببرد. اکثر کودکان مبتلا به ADHD به ترکیبی از CBT و میانجیگری مناسب پاسخ میدهند. با این حال اکثر درمانگران و والدین موافق هستند، درمان پزشکی آزمون و خطا است و هیچ راه حلی یک شبه وجود ندارد. این بدان معناست که خانواده ها باید آنچه که در زندگی هست را بپذیرند و با آنها کنار بیایند. دعوا برسر آن چیزی که وجود دارد تنها بحثی بی فایده است و فقط مسائل را پیچیده تر میکند. با شناسایی منبع واقعی درگیری ها و تعارضات، خانواده ها میتوانند راهحلهای آسان را برای حل مشکلات زندگی خود پیدا کنند.

نتیجه گیری

برای حل مشکلات و تعارضات در خانواده میتوانید از یک مشاور یا درمانگر آنلاین درخواست کمک کنید. متخصصان سلامت روان در هوکات بسیار باتجربه هستند و می توانند به شما در حل تعارضات خانوادگی کمک کنند. برای این منظور می توانید به وبسایت هوکات به نشانی houcut.com مراجعه کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات فرزندپروری خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات میتوانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن