تفاوت بین والدین اقتدارگرا و استبدادی چیست و چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط لورا آنجرز مادوکس، به روز شده در 10 اکتبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مرتبط با تروما اشاره کند که ممکن است خواننده را تحریک کند. تشخیص مطالعه مقاله به عهده شخص می باشد.

سبک‌های فرزندپروری مقتدرانه و استبدادی دو طرف‌ متضاد یک مفهوم یعنی کنترل را به‌عنوان روش‌هایی برای تعامل با فرزندان ارائه می‌دهند. از روزهای اولیه نوزادی تا سال‌های متلاطم خلق و خوی نوجوانی و تا بزرگسالی، سبک فرزندپروری شما می‌تواند تأثیری ماندگار بر فرزندانتان بگذارد. برای آشنایی با سبک‌های فرزندپروری مقتدرانه و استبدادی، تفاوت‌های آن‌ها، و اینکه چگونه درمان می‌تواند به شما در یادگیری راه‌های بهتر ارتباط با فرزندتان کمک کند، این مقاله را مطالعه کنید.

سبک های فرزندپروری چیست؟

طبق تاریخچه روانپزشکی ثبت شده، سبک‌های فرزندپروری به روش‌هایی اطلاق می‌شود که والدین برای کنترل و اجتماعی کردن فرزندان خود از جمله عناصر بسیاری مانند مرزها، محبت، انتظارات، راهنمایی، روابط خانوادگی و جو عاطفی استفاده می‌کنند. هر سبک بر اساس میزان پاسخگویی (توجه و مراقبت) و انتظارات (کنترل کننده و سخت گیر) والدین با فرزندانشان سنجیده می شود. دیانا بامریند، روانشناس، سبک های فرزندپروری را در دهه 1960 معرفی کرد. این سبک ها رایج ترین سبک های تعریف شده هستند.
فرزندپروری مستبد: تقاضای زیاد، پاسخ کم
فرزندپروری مقتدر: تقاضای زیاد، پاسخگویی بالا
فرزندپروری سهل‌گیرانه: تقاضای کم، پاسخ‌دهی بالا
فرزندپروری بی تفاوت: تقاضای کم، پاسخ کم
فرزندپروری می تواند برای کودکانی که در حال بزرگ شدن هستند یک تجربه فردی باشد و هیچ رویکردی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد. تعداد کمی از افراد به طور دقیق در یک سبک فرزندپروری جای می گیرند و اغلب علائمی از چندین نوع را نشان می دهند.

چگونه نظریه دلبستگی بر سبک فرزند پروری تأثیر می گذارد؟

روانشناس جان بالبی برای اولین بار نظریه دلبستگی روانشناختی تکاملی را در دهه 1940 ارائه کرد تا به توضیح چگونگی ایجاد روابط بین انسان ها کمک کند. او معتقد بود که افراد به عنوان یک مکانیسم بقا، دلبستگی ایجاد می‌کنند و این نظریه بیان می‌کند که نحوه رفتار مراقبین با فردی در دوران نوزادی و در دوران کودکی می‌تواند بر نحوه ارتباط آن‌ها با دیگران تا پایان عمر تأثیر بگذارد. بالبی و روان‌شناس همکارش مری سالتر اینزورث بعداً چهار سبک دلبستگی اصلی را معرفی کردند: ایمن، پریشان (مضطرب)، طردکننده (اجتناب‌کننده) و دوگانه (ناسازمان).
سوء استفاده، غفلت یا آسیب در دوران کودکی می‌تواند منجر به ایجاد یکی از سبک‌های دلبستگی ناایمن در فرد شود که می‌تواند منجر به چندین وضعیت سلامت روان، مشکلات اجتماعی و بی‌ثباتی روابط در آینده شود. سبک دلبستگی شما همچنین می تواند بر تربیت شما و از طریق شما بر نحوه تربیت فرزندان پروریتان در آینده تأثیر بگذارد. مقاله‌ای که اخیراً در مورد تأثیر این عوامل بر رشد منتشر شده است، اشاره می‌کند که «مراقبت حساس و پاسخگو از سوی والدین برای رشد و تکامل مطلوب هر کودک حیاتی است. نویسندگان همچنین بیان می‌کنند که کودکانی که محبت، توجه یا تعامل محدودی با والدین خود دارند، در آینده توانایی محدودی برای برآوردن پتانسیل‌های بالقوه خود از نظر شخصیت و هوش دارند».

بررسی اجمالی و نتایج فرزندپروری مستبدانه

والدین مستبد بیش از حد سخت گیر هستند، به عنوان دیکتاتورهای فرزندانشان رفتار می کنند و خواستار اطاعت بی چون و چرا هستند و در عین حال کنترل بیش از حد خود را حفظ می کنند و گرما و محبت ندارند. ویژگی های فرزندپروری مستبد عبارتند از:
_ ارتباط یک طرفه که در آن نقش والدین و فرزند روشن است. تمام قدرت در اختیار والدین است که اغلب قوانین را توضیح نمی دهند و به ندرت به فرزندان حق انتخاب داده می شود.
_ استانداردهای بسیار بالا، اغلب غیرممکن، با عواقب ناگوار از جمله ناامیدی.
_ شکست هیچوقت یک گزینه نیست.
_ زندگی خانوادگی بسیار سخت گیرانه، با توانایی کمی برای مذاکره در مورد محدودیت ها.
_ عواقب سخت برای رفتار نادرست.
_ والدین دارای انتظار با توقعات بالا و مرزهای سفت و سخت بدون هیچ توضیحی، اما از نظر محبت یا حمایت عاطفی اندک.
چگونه والدین مستبدانه بر کودکان تأثیر می گذارد؟
فرزندان والدین مستبد عموماً با رفتار خوب و مناسب بزرگ می شوند زیرا به دلیل رفتار نادرست به شدت تنبیه می شوند. با این حال، ممکن است با افزایش سن، در کنترل خشم، تصمیم گیری و تمایل به رفتارهای سرکش مشکلاتی را نشان دهند. برای آنها ممکن است کار در یک ارتباط گروهی با نقشی واضح و روشن آسان تر باشد و به راحتی با استانداردهای دیگران مطابقت داشته باشند. این کودکان همچنین ممکن است اطاعت در رابطه را با عشق مرتبط بدانند و به رفتارهای وابسته گرایش پیدا کنند.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


بررسی اجمالی و نتایج فرزندپروری مقتدرانه

والدین مقتدر معمولاً به عنوان والدینی که دارای خواسته های معقول و سطح بالا ولی با محبت و پاسخگو هستند، شناخته می شوند. ویژگی های فرزندپروری مقتدر شامل
ارتباط باز و سازنده که در آن کودک اجازه دارد نظرات خود را بیان کند، اما والدین حرف آخر را مطابق با دیدگاه همه می زنند. انتخاب ها و مسئولیت های متناسب با سن به کودکان داده می شود.
استانداردهای روشن و واقع بینانه و پیامدهای عملی برای عمل نکردن آنطور که انتظار می رود؛
شکست فرصتی برای یادگیری است؛
زندگی خانوادگی شامل قوانین، راهنمایی و آزادی اشتباه کردن و یادگیری است؛
والدین از نظم و انضباط مثبت برای تقویت رفتار قابل قبول استفاده می کنند؛
والدین انتظارات بالا اما قابل دستیابی دارند که توضیح داده می شود و در حین رشد کودکان حمایت و راهنمایی خود را ارائه می دهند.
چگونه والدین مقتدرا بر کودکان تأثیر می گذارد؟
فرزندان والدین مقتدر عموماً به بزرگسالانی سازگار و با اعتماد به نفس تبدیل می شوند که می توانند آزادانه در جامعه کار کنند. این سبک فرزندپروری ممکن است کودکانی با عزت نفس بالاتر ایجاد کند که برای استقلال ارزش قائل هستند و به طور منظم از تفکر خلاق برای حل مشکلات استفاده می کنند. پس از یک رشد همراه با آرامش با بحث درباره افکار و احساسات، این کودکان بیشتر احتمال دارد که هوش هیجانی و سواد بیشتری داشته باشند.

سبک فرزندپروری ایده آل چیست؟

سبک فرزندپروری مقتدرانه به دلیل گنجاندن راهنمایی و انتظارات والدین در کنار مسئولیت پذیری متناسب با سن و حمایت عاطفی، عموماً ایده آل تلقی می شود. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند از محدودیت‌های سالمی که فضایی برای اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها فراهم می‌کند، نقش‌های مشخص شده بین والدین و فرزند و پیوند قوی مبتنی بر ارتباطات باز بهره‌مند شوند. یک مقاله در مجله پزشکی در مورد سبک های فرزندپروری اشاره کرد که “سبک فرزندپروری مقتدر به طور مداوم با نتایج رشد مثبت در جوانان و پیشرفت تحصیلی مرتبط است.”

مقایسه والدین مستبدانه و مقتدرانه

تنبیه و انضباط
مستبدانه: تنبیه ها خشن هستند و بیشتر منجر به شرمساری از رفتار بد می شوند تا تقویت رفتار خوب. کودکان ممکن است حتی برای کوچکترین تخلف و اغلب به طور نامتناسب با شدت تخلف مجازات شوند.
مقتدرانه: این والدین با هدف یادگیری و رشد از اشتباهات با رفتار نادرست برخورد می کنند. رفتار بد با توضیح علت اشتباه بودن و عواقب تکرار مجدد مواجه می شود. تنبیه ها منصفانه، بدون شرم و با تمرکز بر انجام رفتار بهتر در آینده هستند.
خواسته ها و انتظارات
مستبدانه: والدین مستبد که بر قلمرو خود با کنترل آهنین حکومت می کنند، خواسته های سختگیرانه و انتظارات دقیقی از فرزندان خود دارند، دقیقاً مانند سربازگیری در ارتش. بچه ها باید بدون سوال اطاعت کنند.
مقتدرانه: انتظارات و منطق آنها توضیح داده می شود و به کودکان اجازه داده می شود احساسات خود را بیان کنند. اگرچه والدین قوانین را صرفاً به دلیل اختلاف نظر تغییر نمی دهند، اما خواسته ها بسته به سن و توانایی کودک تغییر می کند.
آزادی و مرزها
مستبدانه: به کودکان آزادی کمی داده می شود و انتظار می رود که در محدوده های ثابتی باقی بمانند. اطاعت به عنوان یک صفت بسیار مطلوب در نظر گرفته می شود.
مقتدرانه: کودکان تشویق می شوند تا مستقل باشند و انتخاب های مناسب (و اشتباهات) متناسب با سن خود انجام دهند تا یاد بگیرند که چگونه با ناامیدی و شکست کنار بیایند. به آن‌ها مرزهای انعطاف‌پذیری داده می‌شود که با افزایش سن تغییر می‌کنند و از آنها پشتیبانی می‌شود تا از اشتباهات درس بگیرند.

چگونه یک سبک فرزندپروری مثبت را شکل دهیم؟

در حالی که تغییر سبک فرزندپروری شما زمان و تلاش زیادی را می طلبد، اما اگر متوجه الگوهایی باشید که در رفتار خود یا واکنش های فرزندانتان دوست ندارید، می توان این کار را انجام داد. کار با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا نگرش ها و باورهای ناسالم را شناسایی کنید و الگوهای سازنده تری جایگزین آنها کنید. آنها ممکن است برخی از نکات زیر را پیشنهاد کنند:
_ به آنها بیاموزید که در سنین پایین با شما صحبت کنند و این خطوط ارتباطی باز را حفظ کنید.
_ نقش ها و انتظارات والدین و فرزند را به وضوح تعریف کنید.
_ به کودکان انتخاب ها و استقلال متناسب با سن آنها را پیشنهاد دهید.
_ اقتدار والدین را حفظ کنید و در عین حال منصف باشید و به تجربیات فرزندتان گوش دهید.
_ قوانینی را که به خوبی تعریف شده اند تنظیم کنید و به طور مداوم آنها را اجرا کنید.
_ انتظارتان برای نحوه رفتارشان با دیگران را با آنها در میان بگذارید.


آیا مشاوره با خانواده درمانگر می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


برای گرفتن پشتیبانی اقدام کنید.

در صورت وجود مشکل در راهبردهای فرزندپروری شما، راهنمایی در دسترس است. هدف اصلی شما باید تربیت کودکی سالم و شاد باشد که بتواند احساسات خود را مدیریت کند و در «دنیای واقعی» به عنوان یک بزرگسال عمل کند. بسیاری از مردم برای رسیدن به آنجا نیاز به کمک دارند. اولین قدم این است که بشناسید و بپذیرید که شیوه فعلی فرزند پروری شما ممکن است سالم ترین انتخاب برای شما یا فرزندتان نباشد. خانواده درمانی می تواند ارتباطات خانواده شما را تقویت کند و درمان فردی می تواند به شما کمک کند الگوها و ایده های منفی را با مثال های سازنده تر جایگزین کنید.
چگونه درمان می تواند به شما در ارتباط با فرزندانتان کمک کند؟
فرقی نمی کند شیوه فرزندپروری شما چگونه باشد، گاهی اوقات احساس می کنید که نمی دانید چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید. کار با یک درمانگر می تواند مهارت های ارتباطی و فرزندپروری را به شما بیاموزد، به شما کمک کند سبک فرزندپروری خود را بررسی کنید و به دنبال راه هایی برای بهبود باشید. بسیاری از مردم به دلیل روش های قرار ملاقات انعطاف‌پذیر، کاهش هزینه‌ها و زمان انتظار و افزایش در دسترس بودن و راحتی، پلتفرم‌های درمانی مجازی مانند پلتفرم هوشمند هوکات را برای درمان انتخاب می‌کنند.
طبق تحقیقات اخیر، خانواده درمانی آنلاین یک جایگزین محبوب و موثر برای درمان در محیط های مطب سنتی بوده است. برای کسانی که به دنبال درمان فردی هستند، درمان‌های CBT آنلاین یک گزینه مؤثر و راحت بوده است، با افراد جوان‌تر و یا پر مشغله که در محیط مجازی راحت‌تر هستند و اغلب نتایج بهتری را نشان می‌دهند.

سخن پایانی

فرزندپروری اغلب فرآیندی بی وقفه و چالش برانگیز است، و اتخاذ یک روش ثابت و موثر برای حمایت و ارتباط با فرزندان می تواند رابطه والد-فرزند را تقویت کند و نتایج مثبت آینده را محتمل تر کند. اطلاعات ذکر شده در این مقاله ممکن است به شما کمک کند تا سبک خود را به عنوان والدین یا قیم شناسایی کنید و در صورتی که درمان راه حل مناسبی برای خانواده شما به نظر می رسد، مبنایی را برای شروع داشته باشید. اگر آماده شروع جلسات خصوصی خود هستید، تیم روانشناسان هوکات از هر کجای دنیا که باشید آماده کمک و حمایت از شما هستند. برای شروع کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن