افسردگی می تواند بر بهداشت تأثیر بگذارد.

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

بررسی پزشکی توسط نیکی سیلتی، به روز شده در 18 سپتامبر 2023، توسط تیم تحریریه هوکات
در کنار اختلالات اضطرابی، افسردگی به طور کلی به عنوان یکی از شایع ترین شرایط اختلال سلامت روان از نظر آماری شناخته می شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که حدود 5 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان با افسردگی زندگی می کنند. این عارضه می‌تواند بر هر کسی از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تأثیر بگذارد. این پتانسیل را دارد که بر تمام بخش‌های زندگی از جمله بهداشت و مراقبت از خود تأثیر بگذارد. اگر متوجه شدید که افسردگی بر بهداشت شما تأثیر می گذارد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به خود و تجربه سطح بالاتری از اعتماد به نفس انجام دهید. در زیر، روش هایی از سبک زندگی و الگوهایی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند این فشار را کاهش دهند و همچنین نقشی که درمان آنلاین می‌تواند در رسیدگی به این اختلال ایفا کند.

ارتباط بین بهداشت و افسردگی چیست؟

بسیاری از مطالعات ارتباطی بین سلامت روان و بهداشت پیدا کرده‌اند که احتمالاً تجربیات کسانی را که با این بیماری زندگی می‌کنند و مشکلات بهداشتی را به عنوان یک علامت تجربه می‌کنند تأیید می‌کند. فراتر از این، افسردگی می تواند با علائم متعددی همراه باشد که می تواند به طور کلی بهداشت شخصی و سایر موارد مراقبت از خود را دشوارتر کند. علائم افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد (اما محدود به موارد زیر نیست):
خلق و خوی «پایین» یا افسرده
از دست دادن علاقه یا عدم لذت در فعالیت ها
مشکل در تمرکز یا توجه
انرژی کم و خستگی
انزوای اجتماعی یا کناره گیری از دیگران
تغییرات در خواب (مانند خواب زیاد، کم خوابی یا خواب ناآرام)
احساس ناامیدی، بی ارزشی یا گناه
تغییرات در اشتها
کندی حرکات فیزیکی یا فعالیت روانی حرکتی
بی قراری
تحریک پذیری
بسیاری از افرادی که با افسردگی زندگی می کنند همچنین می توانند بدن درد، تنش عضلانی، ناراحتی دستگاه گوارش و سایر علائم فیزیکی را تجربه کنند. ما می خواهیم تأکید داشته باشیم: شدت افسردگی می تواند متفاوت باشد، و علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، همینطور ممکن است سطح مشکلی که فرد در زمینه بهداشت و مراقبت از خود دارد، متفاوت باشد. جستجوی کمک از یک متخصص سلامت روان می تواند اولین قدم قوی برای بسیاری در ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی باشد که می تواند فشار را در مورد روتین های بهداشتی برای بسیاری کاهش دهد.

وقتی افسردگی بر بهداشت تأثیر می گذارد چگونه به نظر می رسد؟

قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که وقتی افسردگی بر بهداشت فرد تأثیر می گذارد چگونه به نظر می رسد، تعریف این اصطلاح می تواند مفید باشد. تعریف کلمه بهداشت، طبق فرهنگ لغت، «اعمالی علمی در برقراری و حفظ سلامتی» یا «شرایط یا اعمالی (به عنوان پاکیزگی) برای سلامتی است». بنابراین، بهداشت شخصی ممکن است به اقدامات شخصی اشاره داشته باشد که ما برای مراقبت از خود با در نظر گرفتن این موضوع استفاده می کنیم و می تواند شامل وظایفی زیر باشد:
بهداشت دهان و دندان: این نوع بهداشت می تواند به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و حضور در جلسات منظم دندانپزشکی اشاره داشته باشد. با علائم افسردگی، مانند انرژی کم و خستگی، گاهی اوقات حفظ یک روتین بهداشت دهان و دندان می تواند چالش برانگیز باشد.
کیفیت غذا، تغذیه مناسب و مدیریت رژیم غذایی: در کنار علائم رایج افسردگی مانند تغییر در اشتها، برخی از افرادی که با افسردگی و سایر شرایط سلامت روان زندگی می کنند ممکن است در انجام کارهایی مانند رفتن به فروشگاه مواد غذایی و تهیه وعده های غذایی دچار مشکل شوند.
بهداشت بدن: این می تواند به شستن و برس زدن موها، دوش گرفتن یا حمام کردن منظم، فعالیت بدنی و موارد دیگر اشاره داشته باشد.
خانه یا فضای نشیمن تمیز: انجام کارهای روزانه می تواند برای افرادی که گاهی اوقات با افسردگی زندگی می کنند چالش برانگیز باشد.
در حالی که رعایت بهداشت برای کسانی که با این بیماری زندگی می کنند می تواند کار دشواری باشد، استراتژی های مختلفی وجود دارد که می تواند به بهبود عادات بهداشتی کمک کند، که می تواند به طور مستقیم بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال: اگر متوجه شدید که در انجام کارهای خانه با مشکل مواجه هستید، ممکن است در مورد استخدام یک خدمت کار تحقیق کنید یا از دوستان کمک بخواهید. اگر متوجه شدید که در مسواک زدن قبل از خواب مشکل دارید، ممکن است سعی کنید این کار را در زمان دیگری از روز انجام دهید که در آن احساس انگیزه بیشتری دارید. در حالی که تعیین اینکه چه راهبردی برای نیازهای خاص شما بهترین کار را انجام می دهد زمان می برد، اما انجام این کار ممکن و شدنی است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


پرداختن به علائم افسردگی

یک مطالعه اخیر از JAMA Internal Medicine نشان داده است که بسیاری از افرادی که با افسردگی زندگی می کنند برای علائم خود به دنبال کمک نیستند. با این حال، انجام این کار می تواند مهم باشد. چندین درمان مختلف وجود دارد که می تواند علائم افسردگی را در بسیاری از افراد برطرف کند. درمانی که برای شما مؤثر است ممکن است به چندین عامل مختلف بستگی داشته باشد و افراد ممکن است قبل از یافتن ترکیبی که برای آنها مفید است از ترکیبی از درمان‌های مختلف استفاده کنند. انواع مختلفی از گفتار درمانی، مانند درمان شناختی-رفتاری آنلاین (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، از نظر علمی به عنوان روش‌های مؤثری برای درمان افسردگی پیشنهاد شده‌اند. علاوه بر این، دارو درمانی، اصلاح شیوه زندگی (به عنوان مثال، خواب کافی، محدود کردن الکل و استفاده از تکنیک های مدیریت استرس) و حمایت همتایان می تواند مفید یا مکمل درمان اصلی باشد. اگر به دنبال راه‌هایی برای داشتن کیفیت زندگی بالاتر هستید، اگر با افسردگی یا عوارض مرتبط با آن زندگی می‌کنید، چند نکته دیگر را فهرست کرده‌ایم:

آنچه می توانید انجام دهید.
گاهی اوقات، حرکت در گام های کوچک یا انجام کارهایی که در توان دارید به جای تلاش برای انجام همه آن ها می تواند بیشتر کمک کند. برای مثال، ایستادن زیر دوش و انجام تک تک قدم هایی که می خواهید انجام دهید، احساسی طاقت فرسا ایجاد می کند. در عوض، می توانید زیر دوش بنشینید و فقط کارهایی را که باید حتماً انجام دهید انجام دهید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که در صورت در دسترس بودن، مراقبت از بهداشت شما را آسان‌تر می‌کنند؛ مانند دهان‌شویه، نخ دندان یا شامپوی خشک به جای انجام یک برنامه روتین کامل. اگر آن روز احساس بهتری دارید یا انرژی بیشتری دارید، می‌توانید برنامه‌های روتین خود را گسترش دهید و کامل تر کنید. با این حال، داشتن این گزینه می تواند برای عبور از سد بی تحرکی و برداشتن اولین قدم به جلو مفید باشد.
از دیگران کمک بخواهید.
مراقبت از خود لزوماً به این معنا نیست که همه چیز را به تنهایی انجام دهید. گاهی اوقات، ممکن است به این معنا باشد که اجازه دهید شخص دیگری به شما کمک کند یا برای درخواست آن کمک یا حمایت تماس بگیرید. ممکن است در مواقعی که بهداشت دشوار است، راهبردی را در نظر بگیرید که شامل دیگران نیز می شود، مانند ایجاد یک شبکه پشتیبانی از نزدیک ترین دوستان و خانواده خود که می توانند شما را تشویق کنند. آنها همچنین می توانند یک حمایت فیزیکی برای شما باشند اگر به کمک بیشتری نیاز دارید تا گام بعدی را در برنامه خود یا کارهای مربوط به بهداشت انجام دهید.

الگوهای فکری غیر مفید را اصلاح کنید.
خود گفتاری مثبت و کاهش احساسات یا باورهای منفی در مورد خود می تواند برای دستیابی به کیفیت زندگی بالاتر حیاتی باشد. به عنوان مثال، به جای اینکه فکر کنید “من یک شکست خورده هستم”، هنگامی که نگرانی های مربوط به بهداشت و مراقبت از خود ایجاد می شود، ممکن است بتوانید به جای آن بگویید: “من در حال یادگیری نحوه هدایت بهتر این موضوع هستم، و سزاوار مهربانی هستم”.

مراقبت از خود: چگونه درمان آنلاین می تواند به بسیاری از افراد در مدیریت علائم افسردگی کمک کند؟

وقتی برای مراقبت از بهداشت خود اقداماتی انجام می دهید، می توانید به آن افتخار کنید و این می تواند مهم باشد که در طول این فرآیند با خودتان دلسوز باشید. اگر با افسردگی زندگی می کنید، فکر می کنید که سلامت روان شما بر بهداشت شما یا سایر زمینه های زندگی شما تأثیر می گذارد، می تواند مفید باشد که با یک درمانگر آنلاین تماس بگیرید که می تواند کمک کند. پلتفرم هوشمند هوکات می‌تواند فرصتی برای برقراری ارتباط با یک درمانگر مجرب در زمانی که برای شما راحت تر است، از آسایش خانه‌تان فراهم کند که می‌تواند برای کسانی که ممکن است از ترک خانه برای دریافت مشاوره درمانی نگرانی هایی داشته باشند، مفید باشد. درمانگر شما می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای رفع مشکلات سلامت روان خود و بازگشت به روال معمولی که می‌خواهید و شایسته آن هستید، ایجاد کنید.

آیا درمان آنلاین موثر است؟
درمان آنلاین توسط بسیاری به عنوان یک روش موثر، راحت و مقرون به صرفه برای دریافت حمایت برای سلامت روان در صورت نیاز در نظر گرفته می شود. همچنین از نظر علمی پیشنهاد شده است که به اندازه مداخله درمانی حضوری مؤثر است. یک متاآنالیز اخیر منتشر شده در مجله پرستاری جامع نشان داد که درمان آنلاین علائم اختلالات سلامت روان (به ویژه افسردگی) را در همه مطالعات و جمعیت‌های شرکت‌کننده کاهش می‌دهد. این یافته تأییدی تأثیرگذار بر مزایایی بود که درمان آنلاین می‌تواند به همراه داشته باشد، به‌ویژه برای کسانی که ممکن است به دلیل موقعیت، شرایط یا موانع مالی احساس محدودیت کنند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی و مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

حفظ عادات بهداشتی به دلیل اثراتی که افسردگی می تواند بر ذهن و انگیزه فرد داشته باشد ممکن است دشوار باشد. با این حال، اگر به دنبال کیفیت زندگی بالاتری با وجود این اثرات احتمالی هستید، راهبردهای زیادی وجود دارد که باید آنها را امتحان کنید. اگر افسردگی آنچه را که قبلاً وجود داشت، مختل کرده است تغییرات برنامه های روزمره، پشتیبانی همتایان و کمک حرفه ای از درمانگر همگی می توانند به فرد کمک کنند تا بر روال های بهداشتی سازگار تسلط پیدا کند. درمان آنلاین نیز می تواند کمک کند و نشان داده شده است که مزایای قابل مقایسه ای را با روش های درمانی حضوری ارائه می دهد. پلتفرم هوشمند هوکات می تواند شما را با یک درمانگر آنلاین در زمانی که برای شما آسان تر است از هرکجای دنیا که هستید، ارتباط دهد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن