چگونه می توانید بفهمید که اضطراب دارید: علائم، نشانه ها و زمان دریافت کمک

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

وسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 1 اکتبر 2022
تجربه اضطراب در زندگی معمول است. این یک پاسخ طبیعی به استرس، فشار، یا زمانی است که شما احساس خطر می کنید. همچنین بسته به سطح اضطراب و تعداد دفعات بروز آن، می‌تواند نشانه‌ای از چیز مهم‌تری مانند اختلال اضطراب فراگیر باشد. احساس اضطراب هنگام انتظار برای نتایج آزمون، رانندگی در ترافیک ساعات شلوغی یا برخورد با مشکلات در محل کار رایج است. برخی از افراد حتی اضطراب سفر را تجربه می کنند. هنگامی که علائم مورد توجه قرار نگیرد، اضطراب می تواند بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. با این حال، از آنجایی که علائم اضطراب بر افراد متفاوت تأثیر می گذارد، مهم است که یاد بگیرید چگونه آنها را بشناسید و چه زمانی ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشند.

اضطراب متداول در مقابل اضطراب مشکل ساز

تجربیات مختلفی در طول زندگی وجود دارد که باعث اضطراب می شود. احساس اضطراب با واکنش جنگ یا گریز بدن مرتبط است. در موقعیت های چالش برانگیز مانند شرکت در آزمون، مصاحبه شغلی، یا زمانی که کاری را برای اولین بار انجام می دهید، مانند رفتن به یک قرار، تحریک می شود. چنین اضطرابی ممکن است مفید باشد زیرا به شما کمک می کند متمرکز و با انگیزه بمانید. احتمالاً در آزمون خود سخت‌تر کار می‌کنید یا وقتی شب‌ها تنها هستید، هوشیار باشید. در حالی که اضطراب ممکن است به برخی کمک کند، ممکن است برای برخی دیگر مشکل ساز شود. هنگامی که اضطراب یک مشکل است، با شدت بیشتری رخ می دهد. معمولاً در موقعیت های خاص زندگی، اضطراب عادی انتظار می رود. اضطراب مشکل ساز ممکن است غیرمنطقی یا مزمن باشد در حالی که بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد. یک فرد ممکن است بیش از حد معمول نگران باشد، با حافظه و تمرکز مشکل داشته باشد یا از افراد و موقعیت ها اجتناب کند.

به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از بودن در کنار افراد اجتناب کند، حتی اگر آنها را بشناسد. اضطراب مشکل‌ساز ممکن است شامل علائمی باشد که به‌قدری شدید است که معاشرت با افراد در خانه و محل کار دشوار است. فردی با نگرانی و اضطراب بیش از حد ممکن است به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا باشد. آنها ممکن است برای مدت طولانی در مورد چیزهای مختلف چنین احساسی داشته باشند. آنها همچنین می توانند علائم شناختی و فیزیکی را تجربه کنند.

وقتی اضطراب بیش از حد است.

برخی از اشکال اضطراب معمول هستند و در عین حال برای افزایش آگاهی یا هوشیاری شما مفید هستند. با این حال، گاهی اوقات اضطراب ممکن است همه چیز را چالش برانگیزتر کند و حتی منجر به کاهش بهره وری و نگرانی بیش از حد شود. چنین جنبه هایی برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر متداول است، اما گاهی اوقات ممکن است افراد متوجه نباشند که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. با این وجود برخی ممکن است اضطراب را تجربه کنند و به این معنی نیست که اختلالی وجود دارد. اضطراب به طرق مختلف بر زندگی شما تأثیر می گذارد، از جمله روابط شما و نحوه معاشرت شما با دیگران. در اینجا نمونه هایی از اختلالی است که بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد:

. در مورد کار واقعاً مضطرب هستید و تصمیم می گیرید در خانه بمانید.
. شما تصمیم می گیرید به دلیل اضطراب از معاشرت با دوستان خودداری کنید.
. ایجاد یا حفظ رابطه به دلیل اضطراب برای شما سخت است.
. شما بیش از حد نگران چیزهایی هستید که تمرکز را در طول روز دشوار می کند.
. شما مانند گذشته از فعالیت های خاصی لذت نمی برید یا در انجام آن مشکل ندارید.
. شب ها در خوابیدن مشکل دارید زیرا اضطراب شما را بیدار نگه می دارد.
گذر از موقعیت های مختلف که در آن اضطراب ممکن است به پیامد اعمال کمک کند، یک امر مهم است. همچنین ممکن است عوارض جانبی فیزیکی یا علائم اضطراب را تجربه کنید که باید به آنها توجه شود. علائم رایج عبارتند از:

. بی قراری، آشفتگی یا تنش
. عصبی بودن، تحریک پذیری یا ترس
. احساس وحشت یا خطر
. تعریق شدید و تنفس سریع و ضربان قلب
. لرزش یا انقباض عضلانی
. عدم تمرکز به دلیل نگرانی
. مشکل در خواب، بی خوابی و خستگی
. ناراحتی های فیزیکی مانند ناراحتی معده، اسهال، یبوست یا گاز معده
. پرهیز از معاشرت با دیگران


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


برخی علائم ممکن است نشانه حمله هراس یا اضطراب باشد. گاهی اوقات این علائم با اقدامات دیگری مانند انجام مکرر یک عمل، وسواس در مورد چیزی یا نیاز شدید به جلوگیری از اضطراب با اجتناب از موارد خاص همراه است. هنگامی که یک فرد از تجربیات آسیب زا گذشته (اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD) ناشی می شود یا ترس یا فوبیای غیرمنطقی داشته باشد، ممکن است مشکلاتی با اضطراب داشته باشد. حمله پانیک به طور ناگهانی رخ می دهد و ممکن است شامل برخی از علائم قبلی ذکر شده همراه با سفتی قفسه سینه، سرگیجه، ترس از دست دادن کنترل یا احساس جدا شدن از واقعیت باشد.

اختلالات مختلفی در ارتباط با اضطراب وجود دارد که اختلال اضطراب فراگیر نمونه بارز آن است. افراد مبتلا به این اختلال همیشه نگران چیزهایی هستند، حتی چیزهایی که بخشی از زندگی روزمره و روتین آنها است. آنها بیش از حد لازم نگران چیزهایی هستند و ممکن است علائم فیزیکی مانند مشکل خواب، سردرد و ناراحتی معده را تجربه کنند. هنگامی که اضطراب بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، یا متوجه می شوید که برای انجام کارهای اساسی در تقلا هستید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی باید برای اضطراب کمک بگیرید؟

نزدیک به 20 درصد از مردم هر ساله با یک اختلال اضطراب روبرو می شوند. در حالی که برخی ممکن است ندانند که دارای یک اختلال هستند، اما قابل درمان است. برخی ممکن است کمک دریافت نکنند زیرا متوجه نمی شوند که به آن نیاز دارند. برخی کمک می خواهند اما فکر می کنند اگر بیمه درمانی نداشته باشند نمی توانند آن را دریافت کنند. دیگران یافتن یک درمانگر را چالش برانگیز می دانند، یا به دلیل مسائل مربوط به انگ سلامت روان از آنها دور می شوند. گاهی اوقات خود اضطراب افراد را از کمک گرفتن باز می دارد. آنها در مورد یافتن کمک مناسب و اینکه آیا درمان چیزی است که باید به آن بپردازند، نگران هستند. افرادی که نمی دانند اضطراب دارند، ممکن است به علائم عادت کرده باشند. ممکن است فردی احساس بدی داشته باشد اما احساسات خود را به یک مشکل اضطرابی نسبت ندهد. گزینه‌هایی برای کمک به اضطراب، از جمله درمان آنلاین، مشاوره حضوری و سایر پشتیبانی‌ها از طریق کلینیک های روانشناسی محلی از طریق هزینه های کاهش‌یافته وجود دارد. مردم اغلب منتظر دریافت کمک هستند که این امر می تواند اوضاع را بدتر کند یا منجر به رنج بیشتر شود. گفتار درمانی برای اضطراب موثر است. می توانید با فردی در مورد اضطراب خود صحبت کنید و یاد بگیرید که چگونه علائم را مدیریت کنید. هر چه زودتر به دنبال کمک باشید، بهتر است.

روش های خودیاری برای اضطراب

افراد می توانند نگرانی هایی در مورد اضطراب داشته باشند ولی اختلالی نداشته باشند. چیزهایی در زندگی از داشتن برنامه شلوغ گرفته تا برآورده کردن ضرب الاجل ها و خواسته ها ممکن است منجر به احساس اضطراب شود. بسیاری قسم می‌خورند که برای کمک به عملکردشان به یک فنجان قهوه نیاز دارند، اما به خاطر داشته باشید که کافئین بیش از حد نیز می‌تواند به اضطراب شما کمک کند. کنترل اضطراب شامل ایجاد تغییرات در سبک زندگی و درک روش های سالم برای مقابله با استرس است. در اینجا راه هایی برای کمک به مدیریت اضطراب وجود دارد:

با یک دوست ارتباط برقرار کنید. کسی را بشناسید که وقتی احساس تنهایی یا منزوی شدن می کنید می توانید با او صحبت کنید. چنین احساساتی باعث اضطراب و نگرانی می شود. برای برقراری ارتباط با همسالان و دیگران که با هم ارتباط دارند، به دنبال گروه‌های حمایت از اضطراب آنلاین باشید. ممکن است دوستان جدیدی پیدا کنید یا خط پشتیبانی دیگری ایجاد کنید.
تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید. تحت سطوح بالای استرس قرار گرفتن ممکن است منجر به اضطراب شود. مدیریت استرس شما ممکن است شامل کمک کردن دیگران به حجم کاری بالای شما باشد.

یاد بگیرید چگونه استراحت کنید. درگیر شدن در فعالیت های طبیعی مانند مدیتیشن و ورزش برای کاهش و تسکین استرس عالی است. می توانید سرگرمی هایی مانند رقص یا هنرهای رزمی را انجام دهید؛ تمرینات ساده مانند دویدن، پیاده روی یا بازی با سگ یا بچه هایتان را انجام دهید.
از نگرانی زیاد خودداری کنید. مردم ممکن است متوجه نشوند که عادت به نگرانی دارند. می توانید افکار خود را به چالش بکشید و سعی کنید نگرانی را به حداقل برسانید.
استراحت کافی داشته باشید. خواب بیشتر به بدن کمک می کند تا انرژی طبیعی ایجاد کند تا شما را در طول روز با انرژی و سرحال نگه دارد. همچنین افکار مضطرب را دور نگه می دارد. بزرگسالان باید به طور منظم هفت تا نه ساعت بخوابند.
مصرف الکل و کافئین را محدود کنید. این مواد به اضطراب دامن می زنند و آرام کردن خود را چالش برانگیزتر می کنند. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. نیکوتین نیز همین اثر را دارد. مردم اغلب برای از بین بردن استرس سیگار می کشند، اما به عنوان یک محرک عمل می کند و سطح اضطراب را بعداً بدتر می کند.
همانطور که درباره اضطراب و تأثیر آن بر زندگیتان بیشتر می آموزید، متوجه می شوید چه روش هایی را در نظر بگیرید و چگونه آنها را در برنامه روزانه خود ادغام کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چه زمانی برای دریافت کمک حرفه ای اقدام کنید؟

گاهی اوقات استراتژی های خودیاری وقتی با پشتیبانی حرفه ای استفاده می شود موثرتر است. وقتی اضطراب با مسئولیت های روزانه و نحوه معاشرت شما با دیگران تداخل می کند، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. اضطراب می‌تواند روال‌ها را مختل و زندگی را دشوار کند، اما شما گزینه‌هایی دارید، و دانستن زمان دریافت کمک ضروری است. اگر اضطراب شما علائمی را ایجاد می کند که به طور مرتب آنها را تجربه می کنید، باید به دنبال پشتیبانی حرفه ای باشید. پزشک شما ممکن است در مورد علائم شما بپرسد و هرگونه بیماری زمینه ای را رد کند. گاهی مصرف دارو یا داروهای گیاهی باعث اضطراب می شود. پزشک شما می خواهد در مورد عادات زندگی شما اطلاعات بیشتری کسب کند تا ایده بهتری از آنچه در پشت علائم شما می گذرد بدست آورد.

ممکن است برای ملاقات حضوری به یک درمانگر ارجاع داده شوید. اگر برای جلسات حضوری آماده نیستید، گزینه های درمانی آنلاین نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بسته به اضطراب شما و نحوه تأثیر آن بر سبک زندگی شما، پزشک ممکن است گزینه های درمانی مختلفی مانند اشکال گفتگو درمانی و داروهای اضطراب را مورد بحث قرار دهد. اضطراب به طرق مختلف افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد که باید در کنار کار با یک متخصص سلامت روان در نظر گرفته شود. پس از درک اینکه اضطراب چیست و چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد، راه‌هایی برای مدیریت علائم وجود دارد تا زندگی را برای خود راحت‌تر کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن