راه های درمان افسردگی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

چگونه می توان افسردگی را درمان کرد؟

اقداماتی برای بازگشت به عملکرد قبل از افسردگی

یکی از اولین سوالاتی که بعد از گرفتن تشخیص افسردگی، ممکنه به ذهن شما خطور کند: امکان درمان افسردگی وجود دارد؟

این واقعیت وجود دارد ؛ افراد بسیاری که افسرده هستند، بعد از اینکه تحت درمان قرار می گیرند ، دیگر افسرده نیستند. چنین نتیجه ای یعنی درمان. خب حالا بریم سراغ روش های درمان افسردگی

روش های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد ولی روش ویژه ای که تضمین کند افسردگی را در همه افراد و در هر زمانی درمان می کند ، وجود ندارد. کاری که می توان انجام داد این است : درمان افسردگی موردنیاز خود را از هر منبعی که برای شما مفید است دریافت کنید و در هر زمان، یک قدم بردارید.

در این مقاله، اقداماتی برای غلبه بر افسردگی مطرح شده است:

1. سبک زندگی

اگر افسردگی شما خفیف است ؛پرورش عادتهای سالم، نقطه شروع خوبی است. اگر افسردگی شما شدید است؛ در کنارِ گرفتن درمان از یک متخصص، عادتهای سالم را در خود پرورش دهید. داشتن سبک زندگی بهتر ممکن است افسردگی شما را درمان نکند ولی قطعا توانایی شما برای مقابله با افسردگی را افزایش می دهد. سبک زندگی سالم ؛ علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به افسردگی ، کیفیت زندگی شما را از طرق دیگر نیز بهبود می بخشد. با به کار گرفتن روتین ها و عادت های سلام در حیطه های زیر شروع کنید:

  • تغذیه سالم: هر روز ، مقدارکافی از غذاهای سالم بخورید. مقدار کافی سبزیجات، میوه ها، غلات و پروتئین مصرف کنید. از منابع سالم چربی مثل سالمون، روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید البته به مقدار کم. غذای سرخ شده سنگین و مقدار بیش از حد شکر استفاده نکنید. مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته باقی بماند.
  • عادات خواب خوب: سعی کنید هرشب ، خواب کافی داشته باشید. برای اکثر بزرگسالان ، بهترین مقدار خواب 7 تا 8 ساعت است. بهداشت خواب را با رعایت این موارد ، تمرین کنید: از اتاق خواب خود فقط برای خواب و سکس استفاده کنید ، اتاق خواب شما باید تاریک و خنک باشد، حداقل از یک ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید، و از چرت زدن در طول روز پرهیز کنید.
  • ورزش: در سطح توانایی خودتان، ورزش کنید. اگر زیاده روی کنید، احساس بدتری خواهید داشت ولی اندکی چالش روزانه برای شما لازم است. برای برخی افراد ، یک پیاده روی کوتاه تفاوت بزرگی ایجاد میکند. اگر میتوانید از عهده اش بربیایید تمارین فعال تر ممکن است حتی مزایای بیشتری برای شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند اثر مشابه داروهای ضد افسردگی داشته باشد؛ به این صورت که منجر به ترشح سروتونین می شود ( سروتونین، انتقال دهنده عصبی است که موجب ایجاد احساس شادی می شود).
  • مدیتیشن: مدیتیشن می تواند به زدودن ذهن شما از افکار افسرده کمک کند. برای انجام مدیتیشن؛ در جای راحتی بنشینید، شیئی را انتخاب کنید و به آن خیره شوید و اجازه دهید ذهنتان رها باشد . اگر افکاری در ذهنتان نمایان شدند ، آنها را مشاهده کنید ولی به آنها نچسبید. هنگامی که مدیتیشن می کنید لازم نیست که ذهنتان کاملا خالی باشد ، کافی است فقط ریلکس باشید و افکارتان را بدون قضاوت مشاهده کنید، بدون اینکه نشخوار ذهنی کنید فقط اجازه دهید افکارتان عبور کنند.
  • یوگا: به کلاس یوگا بروید یا تمارین ساده یوگا را با تماشای ویدئوهای آموزشی یوگا ، انجام دهید. یوگا ترکیبی از ریلکسیشن ذهنی و بدنی ، تمرکز و تناسب اندام است که می تواند تقریبا برای هر فردی مناسب باشد.
  • پرهیز از عادات ناسالم: اگر افسرده نباشید ، ممکن است مصرف مقادیر متوسط الکل ، عوارض بد چندانی برای شما نداشته باشد. با این حال ، اگر افسردگی دارید ، از مصرف مواد مخدر خیابانی، نیکوتین و مصرف بیش از حد کافئین پرهیز کنید.

2. روش های درمان طبیعی برای افسردگی

درمان افسردگی به صورت طبیعی در اکثر موارد ؛ نسبتا ایمن ، آسان و ارزان است. در ادامه مطلب، تعدادی از راه حل های ممکن برای درمان افسردگی به صورت طبیعی مطرح شده است:

  • گیاهان دارویی: داروهای گیاهی هزاران سال است که برای افسردگی مورد استفاده قرارگرفته اند ؛ احتمالا از آغاز خلقت بشر . در ادامه، گیاهانی که برای درمان افسردگی یا حداقل کاهش نشانه های افسردگی می توان استفاده کرد ، ذکر شده است:
  • چای کوهی ، علف چای ( John’s wort )
  • جنسینگ
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • زعفران
  • جینگوبیلوبا
  • پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها به عنوان یک درمان جدید احتمالی افسردگی، درحال مطرح شدن هستند. ممکن است شما چنین ادعاهایی را شنیده باشید : “پروبیوتیک ها، افسردگی مرا درمان کردند”. درواقع هیچ شواهدی مبنی بر اثر پروبیوتیک ها بر افسردگی وجود ندارد. پروبیوتیک ها ممکن است سلامت روده شما را بهبود بخشند و مصرف آنها ضرری ندارد اما اگر افسردگی بر عملکرد روزانه شما تاثیرگذار است احتمالا پروبیوتیک ها برای درمان افسردگی شما کافی نیستند.
  • ویتامین ها و مواد معدنی: اگر شما دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن خود هستید، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی ممکن است به بهبود افسردگی شما کمک کند. اگر سطح ویتامین و موادمعدنی در جریان خون شما نرمال است ؛ مصرف بیش از حد آنها می تواند برای شما آسیب رسان باشد. در بهترین حالت؛ مقادیر اضافی بدون ایجاد عوارض جانبی ، به صورت طبیعی از بدن شما خارج می شوند اما در بدترین حالت؛ ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوید.
  • دیگر مکمل ها: سابر درمان های طبیعی افسردگی که می توانید به صورت خوراکی و بدون نسخه مصرف کنید:
  • کپسول روغن ماهی
  • مکمل 5-HTP
  • مکمل SAMe
  • ال تیانین

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


3. در مورد سایر درمان های جایگزین برای افسردگی، اطلاعات کسب کنید.

درمان افسردگی به نحو موفقیت آمیز ، مستلزم راهکارهایی فراتر از تغییر سبک زندگی است. قدم بعدی ؛ جستجوی سایر روش های درمان جایگزین برای افسردگی است. در ادامه دو مورد مطرح شده است:

  • درمان مغناطیسی برای افسردگی: روش های درمان جدید می تواند مقداری افسردگی را تسکین دهد. در یکی از روش ها به نام TMS از مغناطیس استفاده می شود. در روش درمانی TMS برای افسردگی؛ یک سیم پیچ مغناطیسی را بر روی پوست سر شما قرار می دهند. سیم پیچ، پالس مغناطیسی به سمت مغز شما ارسال می کند. نیروی مغناطیسی بر بخش هایی از مغز شما که منجر به کاهش فعالیت مرتبط با افسردگی می شود ، اثر می گذارد.
  • طب سوزنی: طب سوزنی یکی از روش های درمان جایگزین برای افسردگی است که از طب چینی گرفته شده است. در طب سوزنی ، سوزن هایی را در نقاط بخصوصی وارئ پوست شما می کنند. دیدگاه سنتی مطرح می کند که طب سوزنی ، Qi یا انرژی را در بدن شما فعال می کند، اگر چه امروزه متخصصان طب سوزنی در غرب بر این باورند که تاثیر طب سوزنی از طریق اثراتی است که بر دستگاه عصبی و دستگاه هورمونی ایجاد می کند. طب سوزنی می تواند به کاهش شدت افسردگی کمک کند.

4. راه اصلی را مدنظر قرار دهید.

اگر همه راه های مطرح شده تا اینجا را امتحان کردید و کمکی نکرد ، چه باید کرد؟ آیا در این مورد ، درمانی برای افسردگی وجود دارد؟ اگر روش های طبیعی برای شما اثری نداشت احتمالا روش های درمانی بالینی افسردگی برای شما لازم است. این روش توسط پزشک شما یا روانپزشک یا رواندرمانگر یا سایر متخصصین انجام می گیرد.

دارودرمانی برای افسردگی: اگر افسردگی شما متوسط تا شدید است احتمالا مبتلا به اختلال افسردگی اساسی هستید، در این حالت لازم است به روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک ، وضعیت روانی شما را تشخیص می دهد و روش های درمان افسردگی اساسی را برای شما به کار می گیرد. معمولا یکی از روش های درمان اختلال افسردگی اساسی که روانپزشکان و سایر پزشکان به کار می برند ؛ دارودرمانی است. داروهای تجویزی برای افسردگی باید آزمایش شده و برای استفاده پزشکی تایید شوند. با این حال، آنها ممکن است همچنان عوارض جانبی داشته باشند و همیشه باید توسط پزشک کنترل شوند. برخی از انواع داروها که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • SSRIs
  • SNRIs
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای
  • MAOIs
  • داروهای ضدافسردگی آتیپیک ( غیرمعمول)

نوع داروی ضدافسردگی که پزشک شما برای درمان افسردگی اساسی تجویز می کند به عوامل زیادی بستگی دارد. به علاوه ، غیرممکن است که با اطمینان گفت کدام دارو برای هر فرد مناسب است. بنابراین لازم است که پزشک شما روند را پایش کند تا داروی مناسب شما و دوز مناسب دارو برای شما را تشخیص دهد.

روان درمانی: روان درمانی جدیدترین روش برای درمان افسردگی نیست اما معمولا بسیار موثر است. رواندرمانی شامل صحبت کردن با یک مشاور راجع به نشانه ها، عوامل استرس زا، روابط و وضعیت زندگی شماست. روان درمانی برای درمان افسردگی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد سالخورده کاربرد دارد. با این حال، هیچ یک از عوارض جانبی مضر که ممکن است ناشی از دارودرمانی باشند را ندارد. درمانگر شما می تواند انواع تکنیک ها برای کمک به شما جهت انتخاب افکار، هیجانات و رفتارهای سالم تر را به کار گیرد. روان درمانگران همچنین هنگامی که شما برای یافتن راهی برای خروج از وضعیت افسردگی تلاش می کنید، شما را از لحاظ هیجانی حمایت می کنند.

انواع روان درمانی برای درمان افسردگی:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

 شاخص ترین نوع درمان برای افسردگی است. این روش به شما کمک می کند که روش فکر کردن (شناخت و درک) و آنچه انجام می دهید ( رفتار شما) را تغییر دهید. برای بسیاری از افراد، درمان شناختی رفتاری نسبت به سایر روش ها، تاثیرگذاری طولانی مدت تری دارد. در درمان شناختی رفتاری ، افراد مهارتهایی یاد می گیرند که به آنها کمک می کند در صورت عود افسردگی هم بتوانند از عهده غلبه بر آن برآیند. درمانگر در درمان شناختی رفتاری افسردگی از مراجع می خواهد که افکار خود را ارزیابی کند ، آنها را در شرایط واقعی آزمون کند ، راه های جدید فکر کردن را پیدا کند و رفتارهای جدیدی به کار گیرد. معمولا تکالیفی هم داده می شوند که مراجع در خارج از اتاق درمان و بین جلسات آنها را در زندگی روزمره خود نیز تمرین کند.

نظریه شناختی رفتاری مطرح می کند افراد  دارای باورهای بنیادین راجع به دنیا ، زندگی و محیط اطرافشان هستند و براساس همین باورها به رویدادهای اطرافشان می پردازند مثلا فردی باور دارد که دیگران می خواهند به او آسیب بزنند بنابراین در هر موقعیتی که با دیگران روبرو می شود او را نگران یا واکنش پذیر می کند. این باورهای بنیادین بر ما اثراتی می گذارند به این صورت که وقتی با موقعیتی در محیط بیرون روبرو می شویم باورهای بنیادین ما در موقعیت های بیرونی انعکاس می یابند. اتفاقات بیرون از ما ، اتفاقات ثابتی است اما واکنش های ما متفاوت است . در این نظریه مطرح است که واکنش های ما نسبت به اتفاقات بیرون از ما ، احساسات ما را در بر میگیرد و ما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. اولین گام : تشخیص باورهاست؛ اینکه فرد موضوعات بیرونی را چگونه می بیند و تفسیر می کند. این باورها از چه منبع و در چه زمانی شکل می گیرند؟ باورهای بنیادین در طی زندگی؛ از کودکی تا بزرگسالی شکل می گیرند، بر اساس ارتباطی که با والدین خود  داریم، براساس ارتباطی که با محیط اطرافمان داریم این باورها شکل می گیرند. این ارتباط ها منجر به شکل گیری طرز فکر راجع به اینکه “دنیا چگونه جایی است؟ ” ، “آدمها چگونه اند؟”، “زندگی چه چیزهایی برای ما دارد؟” می شود. برخی باورها ممکن است مبتنی بر واقعیت نباشند یا سوگیری هایی داشته باشند؛ بنابراین لازم است که باورهای افراد مبتلا به افسردگی را تشخیص دهیم و بر روی آنها کار کنیم. بسیاری از افراد افسرده ، رفتارها و افکار والدین خود را درونی می کنند یعنی آن رفتارها و افکار والدین را خودشان نسبت به خودشان انجام می دهند. برخی افراد افسرده ممکن است والدینی سرزنشگر ، سخت گیر ، کنترل گر ، وسواسی یا حتی والدین پرخاشگر داشته باشند. نحوه ارتباط فرد با خودش حاصل نحوه ارتباط والدین با فرد است.

براساس شدت افسردگی تان، ممکن است حداقل در آغاز درمان شناختی رفتاری ، درمان های دیگری (مانند دارو) برای شما مفید باشد. درمان ایده آل ، این است که یک درمانگر شناختی رفتاری حرفه ای و یک روانپزشک را درکنار خود داشته باشید.

گروه درمانی

 وقتی افراد در گروهی قرار دارند که افراد دیگری هم مشابه آنها هستند، شاید همان احساسات، افکار و رفتارها را دارند و اینکه متوجه می شوند تنها انسان در جهان نیستند که افسردگی دارد؛ اینها موجب می شوند که تنش حاصل از انگ اختلال کمی کاهش یابد، افسردگی خود را بپذیرد و در عین حال در پی یافتن راه حل برای درمان آن باشند.

روانکاوی

 گاهی افسردگی حاصل خشمی سرکوب شده است که موجب آسیب رساندن فرد به خودش می شود. بنابراین لازم است که خشم از ناخودآگاه به خودآگاه بیاید و فرد آگاه شود که چنین خشمی به او آسیب می زند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


درمان افسردگی پس از زایمان

 بهترین روش؛ پرداختن به احساسات مادر است. مادر پس از تولد نوزاد ممکن است احساسات متعارضی داشته باشند، ممکن است مسئولیت های مادر بودن او را بترساند، ممکن است احساس کند مادر خوبی نیست، ممکن است احساس کند احساسات مادرانه ای همه راجع به آن بیش از حد صحبت می کردند را ندارد. همه این احساسات باید از طرف رواندرمانگر شنیده شود، پذیرفته شود و رواندرمانگر به مادر نشان دهد که این احساسات نرمال هستند که ممکن است برای هر مادری رخ دهد. این صحبت ها و رفتار ها از طرف درمانگر می تواند منجر به کاهش تنش و نگرانی مادر شود.

اهداف روان درمانی در افسردگی

  • در درمان افسردگی به مراجع کمک می شود که بر کمال گرایی خود غلبه کند و توان “تحمل اشتباه کردن” در او افزایش یابد.
  • تلاش می شود که انگیزه مراجع افزایش یابد تا بتواند کارهایی را شروع و به انجام برساند.
  • افراد افسرده ممکن است دچار نشخوار فکری باشند ، به آنها کمک می شود که بر این نشخوار فکری غلبه کنند.
  • در درمان افسردگی به افراد افسرده کمک می شود که خودسرزنشی را کنترل کنند و بر ناامیدی غلبه کنند.
  • افراد افسرده ممکن است دچار تردید و دودلی شوند، درمانگر به آنها کمک می کند که بتوانند در بزنگاه های زندگی ، تصمیم های لازم را اخذ کنند.
  • به افراد افسرده کمک می شود که روابط دوستانه و روابط عاطفی کارآمدی شکل دهند و آنها را تقویت کنند.

گاهی فردی که افسردگی دارد مانند کسی است که در چاهی گیر کرده است و چیزی نمی بیند. رواندرمانگر نوری در چاه می اندازد و با تابندن نور ، تکه سنگ هایی که در چاه هستند و فرد افسرده می تواند با کمک آنها خود را از چاه بیرون بکشد را به او نشان می دهد.

5. از پزشک خود درباره درمان افسردگی شدید سوال کنید.

اگر شما ؛ روش های تغییر سبک زندگی، درمان های طبیعی، درمان های استاندارد پزشکی، رواندرمانی را امتحان کردید اما نتیجه ای که لازم است را نگرفتید احتمالا روش های درمان متداول اختلال افسردگی اساسی برای شما کافی نیست. در این حالت ممکن است لازم باشد اقدامات فوق العاده ای را درنظر بگیرید. در ادامه مطلب ، دو روش را که ممکن است پزشک شما برای افسردگی مقاوم به درمان توصیه کند، ذکر می کنیم:

  • الکتروشوک درمانی: الکتروشوک درمانی (ECT) قبلا به نام “شوک درمانی” معروف بود. در گذشته این روش ؛ خطرناکف دردناک و گاهی دارای اثرات ویرانگر بود. با این حال در سال های اخیر جهت ایمن تر شدن ، راحت تر بودن و افزایش اثرگذاری تغییر یافته است. روشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است که هنگامی که شما تحت بیهوشی عمومی هستید، جریان الکتریکی به خوبی کنترل شده را از میان مغز شما عبور می دهند. این روش می تواند برای افسردگی مقاوم به درمان بسیار اثرگذار باشد. با این حال احتمالا آخرین راه حل برای درمان افسردگی باشد.
  • تحریک عصب واگ: چگونه افسردگی درمان می شود در حالی که از بین نمی رود؟ آیا حتی در این حالت هم افسردگی قابل درمان است؟ برای افرادی که افسردگی شان هم شدید و هم طولانی مدت (مزمن) است، تحریک عصب واگ ممکن است امیدبخش باشد. این روش از طریق عمل جراحی انجام می شود بنابراین برای مقاوم ترین نوع افسردگی ها به کار می رود. پزشک دستگاهی را که پیام ها را بین عصب واگ و مغز شما منتقل می کند ، کار می گذارد. این روش درمان ممکن است شش ماه یا بیشتر زمان ببرد تا تاثیر خود را نشان دهد اما در نهایت نشانه ها را کاهش می دهد و مغز شما را تغییر می دهد تا کمتر مستعد افسردگی باشید.

6. درمان را شروع کنید و تا پایان ادامه دهید.

چه یک روش درمانی و چه یک درمان جامع تر را برای افسردگی انتخاب کنید احتمالا تا زمانی که درمان را شروع نکنید، بهتر نخواهید شد. در حقیقت ممکن است لازم باشد درمان را برای هفته ها یا حتی ماه ها ادادمه دهید تا بتوان بهبودی را ملاحظه کرد. خبر خوب این است که برای اکثر افراد، درمانی برای افسردگی وجود دارد. بنابراین جستجو برای سلامت روان را ادامه دهید تا راه حلی که برای شما مناسب باشد را بیابید. ممکن است راه حل را سریع بیابید یا اینکه کمی زمان ببرد، در هر دو حالت؛ درمان می تواند به شما کمک کند تا زندگی شادتر، غنی تر و باارزش تری را برای خود بسازید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن