درمان افسردگی چقدر طول می کشد؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

به روز شده در 11 آگوست 2023، بررسی پزشکی توسط آندریا برانت، توسط تیم تحریریه هوکات

هشدار محتوا: لطفاً توجه داشته باشید، مقاله زیر ممکن است به موضوعات مربوط به تروما اشاره کند که شامل خودکشی می شود که می تواند باعث تحریک خواننده شود. اگر شما یا کسی که دوستش دارید افکار خودکشی دارید، با خط اورژانس اجتماعی با شماره 123 و یا بهزیستی محل زندگی خود تماس بگیرید. پشتیبانی آنها در هفت روزه هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس است.

با حدود 280 میلیون نفر که اختلالات افسردگی را تجربه می کنند، افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از درمان‌های اصلی افسردگی، روان درمان است، اما طول درمان فرد می‌تواند متفاوت باشد. مدت زمان درمان می تواند به عوامل متعددی از جمله شدت علائم، دسترسی به متخصص و درمان مناسب و نوع درمان مورد استفاده در طول درمان بستگی داشته باشد. اگر با افسردگی زندگی می‌کنید و به درمان فکر می‌کنید، ممکن است فکر کنید چقدر طول می‌کشد تا احساس بهتری داشته باشید. برخی از افرادی که افسردگی را تجربه می کنند ممکن است پس از چند جلسه درمانی بهبود پیدا کنند، در حالی که برای برخی دیگر، مدت درمان می تواند بسیار طولانی تر باشد.

درمان افسردگی چقدر طول می کشد؟

در حالی که تعداد جلسات درمانی برای درمان افسردگی ممکن است متفاوت باشد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است مدت درمان بهینه ای برای آن وجود داشته باشد. یک مطالعه رابطه بین تعداد جلسات درمانی و تغییر در علائم افسردگی خودارزیابی کننده را بررسی کرد. با استفاده از مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS)، محققان دریافتند که 6 تا 8 جلسه فواید بیشتری نسبت به 1 تا 5 جلسه دارد. لازم به ذکر است که این تنها نتایج یک مطالعه است و ممکن است یک فرد به طور قابل توجهی بیشتر از 6-8 جلسه درمانی نیاز داشته باشد تا حداکثر فواید درمان را به دست آورد. سفر شفای هر کس متفاوت است، و یک رویکرد شخصی به درمان می تواند کلیدی برای مقابله موثر با افسردگی باشد. بخشی از این شخصی‌سازی به عوامل فردی و نقاط قوت شخصیتی مؤثر بر درمان شما بستگی دارد.

عوامل موثر بر مدت درمان

مدت زمان درمان افسردگی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد و به طیفی از عوامل از جمله شدت بیماری بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده می تواند وجود چند شرایط آسیب زای همزمان یا ویژگی های شخصیتی دشوار باشد. این ویژگی ها اغلب به صورت الگوهای رفتاری ظاهر می شوند که ممکن است مدیریت افسردگی یا پاسخ به درمان را برای فرد سخت تر کند. ویژگی‌های شخصیتی دشوار می‌تواند شامل تفکر انعطاف‌ناپذیر، مشکل در برقراری ارتباط یا مکانیسم‌های مقابله ناسالم باشد که همگی می‌توانند بر جدول زمانی درمانی فرد تأثیر بگذارند. افرادی که این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند ممکن است قبل از اینکه بهبودی را ببینند، به زمان بیشتر یا حمایت بیشتری نیاز داشته باشند.
شدت افسردگی که اغلب به عنوان خفیف، متوسط یا شدید طبقه بندی می شود نیز می تواند بر مدت زمانی که فرد به درمان نیاز دارد تأثیر بگذارد. کسانی که علائم خفیف دارند ممکن است مدت زمان درمان کوتاه تری را تجربه کنند، به خصوص اگر شرایط آنها به همان اندازه مخل نباشد. از سوی دیگر، افرادی که علائم شدید دارند یا کسانی که برای مدیریت افسردگی خود تلاش می کنند ممکن است به درمان طولانی تری نیاز داشته باشند. انواع مختلفی از اختلالات افسردگی مانند اختلال افسردگی اساسی و اختلال دیس تایمیک نیز وجود دارد که می تواند بر مدت زمان درمان نیز تأثیر بگذارد. عوامل دیگری که بر مدت زمان درمان تأثیر می گذارند ممکن است عبارتند از:
سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان که ممکن است کسی با آن درگیر باشد؛
چقدر یک فرد به درمان پاسخ می دهد؛
اهداف فردی و آنچه می خواهند در درمان به دست آورند؛
حمایت خانواده و دوستان؛
جلسات درمانی هر چند وقت یکبار و به طور منظم انجام می شود؛
پیروی از توصیه های درمانگر (مانند مصرف دارو یا انجام تکالیف)؛
نوع درمان مورد استفاده (مانند درمان شناختی- رفتاری یا درمان بین فردی)؛
رویدادهای زندگی یا استرسی که می تواند بر پیشرفت درمان تأثیر بگذارد؛
نگرانی ها یا محدودیت های مالی.

بهبودهای بالینی: انتظار چه چیزی را دارید؟

اندازه‌گیری نتایج درمان گاهی ممکن است دشوار باشد. ممکن است پس از چند جلسه درمانی احساس بهتری داشته باشید ولی تا هفته‌ها بعد دوباره به یک دوره افسردگی برگردید. در حالی که این می تواند ناامید کننده باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که بهبودی اغلب یک فرآیند تدریجی است و شکست ها بخش مشترکی از سفر هستند. سعی کنید با خودتان و با این روند مهربان و صبور باشید و به یاد داشته باشید که افراد مختلف می توانند تجربیات متفاوتی داشته باشند. صبور ماندن، ادامه جلسات با درمانگر و تلاش در جهت اهداف درمانی شخصی شما می تواند به تضمین پیشرفت طولانی مدت و بهبود ذهنی کمک کند.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


اهداف مشترک درمان

مردم اغلب با اهداف خاصی به درمان می روند که می تواند بر طول مدت درمان تأثیر بگذارد. ارزیابی منظم وضعیت روانی فرد و بحث در مورد هر گونه چالش با یک درمانگر می تواند به ایجاد یک تجربه مثبت و موثر کمک کند. این اهداف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. بهبود خلق و خو
    هدف مشترک درمان افسردگی می تواند بهبود خلق و خوی شما باشد. در حالی که بهبود خلق و خوی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، اغلب شامل احساس کمتر غمگینی، ناامیدی یا درماندگی است. همچنین ممکن است امیدوار باشید پس از درمان شادی، امید و رضایت بیشتری را تجربه کنید.
  2. افزایش انرژی
    یکی دیگر از اهداف مشترک افزایش سطح انرژی است. از آنجایی که افسردگی اغلب باعث خستگی و انرژی کم می‌شود، هدف درمان می‌تواند به شما کمک کند تا برای شرکت در فعالیت‌های روزانه انرژی و انگیزه بیشتری داشته باشید.
  3. خواب بهتر
    اختلالات خواب، مانند بی خوابی یا پرخوابی، در افراد مبتلا به افسردگی رایج است. یک هدف رایج درمان ممکن است کمک به ایجاد الگوهای خواب سالم‌تر باشد که ممکن است منجر به خوابی کمتر و ترمیم‌کننده شود.
  4. بهبود روابط
    افسردگی می تواند روابط با خانواده، دوستان و شریک عاطفی را تیره کند. درمان ممکن است به شما کمک کند تا مهارت های ارتباطی بهتر، تنظیم عاطفی و استراتژی های مقابله ای را برای بهبود روابط خود توسعه دهید.

اندازه گیری پیشرفت خود در درمان

درک اینکه چگونه درمان شما خوب کار می کند می تواند برای روند بهبودی مهم باشد و راه های مختلفی برای اندازه گیری پیشرفت شما در درمان وجود دارد. نظارت دقیق بر پیشرفت درمان می تواند به شما در درک اثربخشی درمان کمک کند. به نوبه خود، این به شما امکان می دهد راهکارهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی برای بهبود سلامت روان هستید.
خود انعکاسی
مشاهده دقیق احساس و تفکر خود در طول درمان ممکن است مفید باشد. به این فکر کنید که آیا متوجه تغییراتی در خلق و خو، انرژی، خواب، روابط یا مهارت های مقابله ای خود شده اید یا خیر. این می تواند به شما در سنجش اثربخشی درمان کمک کند.
ردیابی هدف
پیشرفتی را که در جهت اهداف درمانی خود انجام می دهید را پیگیری کنید. شما می توانید از یک دفترچه یا یک چک لیست ساده برای ثبت پیشرفت ها، شکست ها و هر بینش جدیدی که در طول درمان به دست می آورید استفاده کنید.
بازخورد درمانگر
درمانگر شما می تواند بازخورد ارزشمندی در مورد پیشرفت شما ارائه دهد. آنها احتمالاً از شما در مورد هر تغییری که متوجه شده اید می پرسند و در مورد اینکه چقدر در دستیابی به اهداف درمانی خود موفق هستید صحبت می کنند. دریغ نکنید که از درمانگر خود نظر او را در مورد پیشرفت خود بپرسید.
مشاهدات خارجی
گاهی اوقات، سخت است که متوجه تغییرات در خودمان شویم. خانواده و دوستان اغلب می توانند منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد پیشرفت شما باشند. اگر احساس راحتی می کنید، ممکن است از آنها بپرسید که آیا از زمانی که شما درمان را شروع کرده اید، متوجه بهبودی در خلق و خو، رفتار یا روابط شما شده اند یا خیر.
ارزیابی های استاندارد
درمانگر شما ممکن است از پرسشنامه ها یا ارزیابی های استاندارد شده برای سنجش عینی پیشرفت شما استفاده کند. این ابزارها می توانند به ردیابی تغییرات در علائم افسردگی و بهزیستی کلی در طول زمان کمک کنند.

درمان آنلاین افسردگی

هیچ رویکرد یکسانی برای درمان افسردگی وجود ندارد و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. انواع خاصی از درمان، مانند درمان شناختی- رفتاری (CBT)، برای افسردگی موثر است. با این حال، اغلب برای مقابله با چالش‌های منحصر به فردی که ممکن است فرد مبتلا به افسردگی با آن مواجه شود، به یک برنامه شخصی نیاز است. این برنامه درمانی ممکن است شامل ترکیبی از درمان، دارو، و تغییرات سبک زندگی باشد.
برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، فکر خروج از خانه و رفتن به یک جلسه درمانی حضوری ممکن است گاهی دلهره آور باشد. در این موارد، درمان آنلاین ممکن است یک گزینه مفید باشد، زیرا می‌توانید در هر کجا که به اینترنت دسترسی دارید، از جمله در خانه راحت و امن خود، با یک درمانگر ملاقات کنید. علاوه بر این، تحقیقات اثربخشی درمان آنلاین برای افسردگی را با داده‌ها نشان داده است که روان درمانی آنلاین شناختی رفتاری (iCBT) «ممکن است به اندازه CBT چهره به چهره در کاهش علائم افسردگی مؤثر باشد».


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سخن پایانی

مدت زمان درمان افسردگی و سطوح پاسخ می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. تجربه درمان شما و مدت زمانی که طول می کشد تا نتایج را مشاهده کنید می تواند تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل از جمله شدت افسردگی، شخصیت، شرایط همزمان، وضعیت فعلی زندگی، رویکردهای درمانی و موارد دیگر باشد. برخی از افراد ممکن است از انواع خاصی از درمان ها، ترکیبی از درمان ها و تغییرات سبک زندگی بهره مند شوند. درمانگران و ارائه دهندگان سلامت روان می توانند یک برنامه درمانی متناسب با نیازها و اهداف درمانی شما ایجاد کنند. اگر می خواهید با یک درمانگر به صورت مجازی و آنلاین ملاقات کنید، می توانید این کار را با بسترهای درمانی آنلاین مانند پلتفرم هوشمند هوکات انجام دهید. تیم متخصصان هوکات آماده شروع جلسات درمانی از هرکجای دنیا که هستید برای شما به شکل آنلاین و تصویری یا صوتی هستند؛ برای هماهنگی جلسات کافیست اینجا کلیک کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن