آیا می توانیم خیانت را در ازدواج ببخشیم و به جلو برویم؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

نوشته دکتر ری کدخدائیان، بنیانگذار همکاری زوجی و مرکز سلامت عاطفی لایت هاوس، توسط تیم تحریریه هوکات
خیانت همانطور که دایره المعارف تعریف می کند نقض اعتماد یا اطمینان یک فرد، نادیده گرفتن معیارهای اخلاقی و افشای یک راز است. خیانت ممکن است بین دوستان و خانواده اتفاق بیفتد، اما بدترین نوع آن زمانی است که ازدواج را به هم بزند. برخلاف دوستان و خانواده، شما نمی توانید به سادگی خیانت هایی را که ممکن است در ازدواج اتفاق بیفتد، ببخشید و فراموش کنید. شما روز به روز با یادآوری دردهایی که برای شما ایجاد کرده است زندگی می کنید و این می تواند در نهایت حتی به مستحکم ترین ازدواج ها پایان دهد. خیانت به هر شکلی در هر ازدواجی اتفاق می افتد و می تواند باعث آسیب های زیادی بین زوج ها شود. پس چگونه می توان خیانت در ازدواج را به عنوان یک زوج بخشید و جلو رفت؟ پیش رفتن پس از خیانت یک سفر دردناک و طولانی است، اما لازم نیست همیشه منجر به جدایی شود. اگر به اندازه کافی به همسرتان اهمیت می دهید، ممکن است هنوز امیدی برای نجات ازدواج شما وجود داشته باشد.

چگونه خیانت را در ازدواج ببخشیم؟

این درد، اگر درمان نشود و التیام نیابد، به طور مکرر تار و پود یک رابطه را پاره می کند که منجر به درگیری دائمی و احتمالاً پایان دادن به ازدواج می شود. این مقاله چندین اشتباه را که زوج‌ها مرتکب می‌شوند و راه‌حل‌های کلیدی مورد نیاز برای بخشیدن خیانت در ازدواج و حرکت به‌عنوان یک زوج متجدد و متعهد را مورد بحث قرار می‌دهد. همانطور که گفته شد، خیانت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و این می تواند از خیانت های ساده تا غمگین ترین اعمالی که یک همسر انجام می دهد متغیر باشد. اگر یکی یا هر دو طرف تصمیم بگیرند به گونه ای رفتار کنند که برخلاف «توافقات» انجام شده در رابطه باشد و به طور مستمر در پنهان کردن آن تلاش کنند، این می تواند خیانت محسوب شود. این می تواند بر تمام جنبه های رابطه زن و شوهر مانند امور مالی، والدگری مشترک، دوستی ها، روابط خانوادگی گسترده، سلامت جسمانی، شغل، صمیمیت و روابط جنسی تأثیر بگذارد. بیایید به شایع ترین علل دل دردآور در ازدواج نگاه کنیم.

رایج ترین شکل خیانت: خیانت عاطفی و جنسی
اگرچه خیانت می تواند به اشکال مختلف در یک ازدواج رخ دهد، اما مهمترین خیانت، خیانت عاطفی است. در واقع، بر اساس تحقیقات، تا 60 درصد از همه همسران حداقل یک بار در ازدواج خود مرتکب زنا یا خیانت عاطفی به یک روش دیگر می شوند. زنا در فرهنگ ها، مذاهب و هنجارهای اجتماعی به طور متفاوتی تعریف می شود. بیشتر افراد زنا را نوعی صمیمیت فیزیکی با فردی غیر از همسرتان می دانند. اما در برخی ادیان، نگاه ساده هم به میل زنا محسوب می شود. گزارش شده است که در ایالات متحده، 17 درصد از طلاق ها را می توان به خیانت یک یا هر دو زوج نسبت داد. بنابراین، به دلیل تمایل زیاد خیانت که در ازدواج رخ می دهد، بسیاری از زوج ها درگیر این هستند که چه کاری انجام دهند و چگونه در هنگام وقوع خیانت بهبود یابند. این باعث می شود که یا در یک رابطه ناکارآمد باقی بمانند یا به سادگی راه خود را بروند. متأسفانه، رفتن به مسیر های جداگانه همیشه بهترین راه حل نیست، زیرا این امر به نوبه خود بر کودکان تأثیر می گذارد و آسیب های جبران ناپذیری به بار می آورد.

به دنبال مشاور

مانند بسیاری از افرادی که می پرسند “چگونه شریک زندگی خود را بعد از خیانت ببخشیم؟” ممکن است به فکر مشورت با یک مشاور ازدواج باشید. با این حال، ثابت شده است که مشاوره ازدواج در مقایسه با هر مشاوره درمانی دیگری موثرتر است. این باعث می شود بسیاری از زوج ها در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهند غافل می شوند و در نهایت عادت های بدی را به دست می آورند که در پایان می تواند ازدواج آنها را از بین ببرد. در واقع، به دلیل فقدان راهنمایی مناسب، اکثر زوج ها در نهایت یک الگوی بحث و گفتگوی چرخه ای در رابطه خود ایجاد می کنند که حول محور اولین خیانت است. این الگوی چرخه‌ای بحث شبیه به الگوی پویایی است که جان گاتمن آن را “الگوی پویای تعقیب کننده- فاصله گیرنده” نامید.

1.تعقیب کننده
پس از فاش شدن خیانت در یک رابطه، به ناچار بحص آن بعدها دوباره مطرح می شود. این ممکن است گهگاهی اتفاق بیفتد که به شریکی که به او خیانت شده، خیانت یادآوری شود. مانند بسیاری از یادآوری‌های دردناک، چیزهای ساده مانند تاریخی که به شما گفته شده، غذایی که در آن روز خورده‌اید، نحوه صحبت‌هایتان، یک کمدی تلویزیونی یا حتی یک لیوان آب میوه یادآور آن خیانت باشند. تا زمانی که یک ارتباط سطحی وجود داشته باشد، خیانت می تواند به راحتی دوباره ظاهر شود و این کار را برای هر دو سخت تر می کند. این باعث می شود که شریکی که به او خیانت شده برای راحتی خود، دانستن توضیح مناسب، اطمینان یا هر نوع تضمینی مبنی بر عدم تکرار آن رفتار، شریک خود را «تعقیب» کند. به سختی می توان تعقیب کننده را سرزنش کرد زیرا خیانت قبلاً باعث آسیب شده است.

2. فاصله گیرنده
شریکی که باعث خیانت شده است در نهایت از طرف شریک خود مورد حمله، انتقاد، سرزنش و احساس گناه قرار می گیرد. آن‌ها شروع به «فاصله‌گذاری» می‌کنند تا از یادآوری کاری که انجام داده‌اند احساس گناه نکنند. این امر منجر به جدایی کوچک بین هر دو همسر می شود و به آرامی آنها را از یکدیگر دور می کند. هر دو همسر شروع به یافتن چیزهای جدید خارج از ازدواج خود می کنند، مانند سرگرمی، دوست یا شغل. متأسفانه این چرخه بارها و بارها تکرار می شود. بر اساس تحقیقات جان گاتمن، اگر این الگو اصلاح نشود، احتمال طلاق این زوج در چهار یا پنج سال اول ازدواج بیش از 80 درصد است.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه خیانت همسر خود را ببخشیم؟

با توجه به آمار تلخ، یک زوج هنوز هم می توانند پس از یک خیانت رابطه شان را بهبود بخشند، بخشش پیدا کنند و در رابطه خود به جلو حرکت کنند. با این حال، چهار چیز برای موفقیت یک زوج باید وجود داشته باشد.

1.تمایل واقعی برای تغییر
تنها راهی که زن و شوهر می توانند پس از یک اشتباه یا صدمه رابطه را نجات دهند، این است که فردی که باعث درد شده است، تمایل واقعی برای تغییر داشته باشد. تغییر در صورتی اتفاق می‌افتد که حرفی از اتمام حجت کردن وجود نداشته باشد یا زمانی که فرد صرفاً تلاش نمی‌کند که تسلیم فرد مقابل باشد. شخصی که باعث خیانت شده است باید مسئولیت صدمه ای را که به بار آورده است بپذیرد و تمایل داشته باشد که برای شریک زندگی خود جبران کند و کارهای اشتباهی که انجام داده را اصلاح کند. آنها باید واقعاً از کارهای خود پشیمان شوند و نه تنها خیانتی را که به شریک زندگی خود انجام داده اند، بلکه خیانتی را که به خود انجام داده اند نیز درک کنند.

2. شفافیت
هنگامی که خیانت آشکار شد، مهم است که شفافیت یک عنصر کلیدی در رابطه باشد. اگر چیزی از شریک خیانت شده دور بماند، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می رسد، فقط به بی اعتمادی، سوء ظن و اصرار برای “تعقیب” شریک دیگر برای کشف حقیقت کمک می کند. هیچ چیز مانند حساب های بانکی، گذرواژه ها، حساب های رسانه های اجتماعی، دوستی ها یا افرادی که در زمان استراحت در محل کار با آنها ناهار می خورید نباید در خفا نگه داشته شوند. این ممکن است نقض حریم خصوصی به نظر برسد، اما هر چه خیانت شدیدتر باشد، نیاز به شفافیت کامل بیشتر است. شریکی که به او خیانت کرده است به طور طبیعی سوال می کند که آیا حقیقت به او گفته می شود یا خیر و نگران می شود که آیا دوباره به او خیانت می شود و این وظیفه طرف مقابل است که این سوظن را تقویت نکند.

3. پیشی گرفتن از درد
درد خیانت مانند موجی می آید و می رود. می تواند توسط مکان ها، افراد و چیزهایی که در محیط خود با آنها مواجه می شوید، با آنچه در تلویزیون تماشا می کنید یا آنچه در رادیو گوش می دهید یادآوری شود. درست مانند مصرف داروهای ضد درد قبل از اینکه درد یک عمل پزشکی را احساس کنید، بهبودی پس از خیانت نیز باید به همان شیوه مورد بررسی قرار گیرد. مهم است که شریکی که خیانت کرده است، به محرک های محیطی توجه کند و اولین کسی باشد که این محرک را به شریک زندگی خود هشدار می دهد. این ممکن است خلاف واقع به نظر برسد و به نظر برسد که شما قصد دارید بحثی را شروع کنید. با این حال، درد خاطره خیانت ناگزیر خواهد شد. با ذکر محرک قبل از اینکه شریکتان درد را تجربه کند، به همسرتان نشان می دهید که بهبودی از خیانت برای شما مهم است. شما باید جلوتر از درد باشید و بهبودی را تسهیل کنید. پیشی گرفتن از درد یکی از راه هایی است که می توانید همسرتان را پس از خیانت ببخشید.

4. با هم به بهبودی نزدیک شوید.
در بخشش خیانت، هر شریک در رابطه باید یاد بگیرند که با این شرایط به عنوان یک تیم و به عنوان یک “ما” روبرو شوند. اگرچه این اقدام یکی از زوجین بود که باعث این خیانت شد، اما فقط می‌توان آن را با هم درمان کرد. هر یک از زوجین باید بدانند که چرا خیانت در وهله اول رخ داده است و چرا در این زمان با این چالش در رابطه خود روبرو هستند. اشتباهات در هر رابطه ای حتماً اتفاق می افتد و اگر زوجی مایل به عبور از هر آسیبی است که در رابطه ایجاد می شود، باید از سرزنش، شرم و احساس گناه فراتر رفته و از شفقت، درک و بخشش استقبال کنند. این کار را فقط می توان به عنوان هم تیمی انجام داد و نه حریف.

یافتن آرامش و صلح

همانطور که گفته شد، خیانت می تواند به اشکال مختلف در یک ازدواج با شدت های متفاوت رخ دهد. درد خیانت بزرگ است و خیلی زود از بین نمی رود. کسانی که در چرخه درد باقی می مانند، سرنوشتشان این است که درد خیانت را به گونه ای تجربه کنند که گویی دیروز اتفاق افتاده است و بعید است در ازدواجشان بخشش و بهبودی پیدا کنند. بسته به شدت خیانت، درد آن می تواند در طول مدت ازدواج ادامه یابد. همانند یک زخم فیزیکی، می‌تواند به طور مکرر زخمی شود یا می‌تواند التیام یابد و به صورت جای زخم باقی بماند. زوج هایی که برای رشد بعد از خیانت وقت می گذارند و با هم برای بهبودی از آن تلاش می کنند، این درد می تواند به مرور زمان کاهش یابد و زوج ها از آن درد قوی تر شوند. پس چگونه خیانت در ازدواج را ببخشیم؟ آرامش را پیدا کنید. سفری طولانی و سخت خواهد بود. اما مانند هر پایه محکم دیگری، سختی ها برای آزمایش رابطه پیش خواهند آمد. اگر هر دو تمایل داشته باشند، عبور از هر نوع سختی مانند خیانت فقط یک مسئله زمان است.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن