اشتراک گذاری:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

عزت نفس و راهکارهای بالابردن آن 10 نکته برای بهبود عزت نفس شما

به طور خلاصه، عزت نفس نظر شما در مورد خود و تواناییهای شماست. عزت نفس می‌تواند زیاد، کم و یا جایی در می‌ان این دو باشد. در حالی که گه گاه افراد در مورد خودشان تردیدهایی دارند، عزت نفس پایین می‌تواند باعث احساس ناامنی و ناامیدی شود. ممکن است بتوانید چند چیز را که بر نظرات شما درباره خودتان تأثیر می‌گذارند شناسایی کنید (شاید شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، یا ممکن است احساس تنهایی کنید) یا این موارد می‌تواند برای شما نا معلوم باشند. در هر صورت، چیزای بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای بهبود اعتماد به نفس خود انجام دهید.

عزت نفس پایین می‌تواند عمیقا ریشه داشته باشد، و ریشه هایی در تجربه های دوران کودکی، مانند جدایی طولانی مدت از والدین، نادیده انگاشته شدن، یا سوء استفاده های احساسی، جسمی‌ یا جنسی داشته باشد. در ادامه زندگی، عزت نفس ممکن است با تضعیف سلامتی، رویدادهای منفی زندگی مانند از دست دادن شغل یا طلاق گرفتن، روابط ضعیف یا خسته کننده، و احساس عمومی‌ عدم کنترل، تضعیف شود. این حس عدم کنترل را می‌توان به طور خاص در قربانیان سوء رفتار عاطفی، جسمی‌ یا جنسی یا قربانیان تبعیض بر مبنای دین، فرهنگ، نژاد، جنس، یا گرایش جنسی دید.

 

 

 

1. با خودت به خوبی صحبت کن

 

صدای آرام دورنی که به شما می‌گوید که دارید آن را می‌کشید (یا نه)، قدرتمندتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. تلاش کنید که با خودتان مهربان باشید، و اگر لغزشی دارید، سعی کنید که هر فکر منفی را به چالش بکشید. یک قاعده خوب این است که با خودتان همانطور که با همسرتان صحبت می‌کنید صحبت کنید. در ابتدا این واقعا سخت است، اما با تمرین می‌توانید استاد شوید. اگر چند اشاره گر می‌خواهید، نکات ما را برای صحبت کردن با خودتان بررسی کنید.

نحوه صحبت با خود واقعا اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اثر می‌ تواند بسته به اینکه آیا با خودتان به شکل مثبت گفتگو می‌کنید یا منفی، خوب یا بد باشد. چند راه وجود دارد که می‌توانید صحبت با خود را بهبود بخشید.

اگرچه ممکن است ندانید، در حال حاضر در حال تمرین صحبت با خودتان هستید. صحبت کردن با خود اساسا صدای درونی شماست، صدایی که در ذهن شما است و چیزهایی را که لزوما به صدای بلند نمی‌گویید را می‌گوید. ما اغلب حتی متوجه نمی‌شویم که این تفسیر در حال اجرا در پس زمی‌نه است، اما سخن گفتن ما با خود می‌تواند تأثیر بزرگی در مورد نحوه احساس ما در مورد خودمان داشته باشد.

هرچه بیشتر بر روی بهبود گفتار با خود کار کنید، آن را ساده تر خواهید یافت. این به نحوی مانند تمرین کردن یک ساز یا رفتن به تمرین ورزشی است: شروع به کار آسان نیست، اما با گذشت زمان بهتر خواهید شد.

ممکن است خیلی زیاد به نظر نرسد، اما سخن گفتن با خود بخش بزرگی از عزت نفس و اعتماد به نفس ما است. با کار کردن بر روی جایگزینی خودگفتاری منفی با گفتار مثبت بیشتر، احتمال بیشتری دارد که احساس کنید چیزهایی را که در زندگی شما اتفاق می‌افتد در کنترل دارید و به اهداف خود دست یابید.

 دکتر آل یاسین

 

 

2. خودتان باشید، شما نیاز ندارید شبیه کسی دیگر باشید.

 

مقایسه خودتان با دیگران یک روش مطمئن برای شروع احساس خستگی است. سعی کنید روی اهداف و دستاوردهای خود تمرکز کنید، نه اینکه آنها را با دستاوردهای شخص دیگری بسنجید. هیچ کس به چنین فشاری نیاز ندارد!

 

3. تحرک داشته باشید

 

ورزش یک روش عالی برای افزایش انگیزه، تمرین کردن اهداف و ایجاد اعتماد به نفس است. عرق کردن نیز باعث آزاد کردن اندورفین ها، هورمون های احساس خوب می‌شوند.

 

4. به یاد داشته باشید که هیچکس کامل نیست

 

همیشه تلاش کنید که بهترین نسخه از خودتان باشید، اما مهم است که قبول کنید که کمال یک هدف غیر واقعی است.

 

5. به یاد داشته باشید که همه اشتباه می‌کنند

 

شما باید اشتباهاتی را انجام دهید تا یاد بگیرید و رشد کنید، بنابراین سعی نکنید که خودتان را از بین ببرید. ممکن است فراموش کنید که CTRL + S را هنگام انجام یک تکلیف فوق العاده مهم فشار دهید، اما ایرادی ندارد. این اتفاق برای همه افتاده است

 

6. تنها بر آنچه می‌توانید تغییر دهید تمرکز کنید

 

آسان است که به چیزهایی که از کنترل شما خارج هستند آویزان شوید، اما این کار ثمره چندانی نخواهد داشت. در عوض، سعی کنید انرژی خود را بر روی شناسایی چیزهایی که در کنترل شما هستند و آنچه که در مورد آنها می‌ توانید انجام دهید، متمرکز کنید.

 

7. کارهایی که باعث خوشحالی شما می‌شود را انجام دهید

 

اگر وقت خود را صرف چیزهایی کنید که لذت می‌برید، بیشتر مثبت فکر می‌کنید. سعی کنید هر روز زمان کمی‌ را برای خود برنامهریزی کنید. این زمان می‌تواند صرف خواندن، پخت و پز و یا فقط لمی‌دن بر روی راحتی باشد، اگر این کار شما را خوشحال می‌کند، زمانی را برای آن خالی کنید.

 

8. موفقیت های کوچک را جشن بگیرید

 

امروز صبح به موقع بیدار شدید پس وقت بگذارید و یک صبحانه کامل برای خود تدارک ببینید. جشن گرفتن پیروزی های کوچک راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس و شروع حس بهتر نسبت به خود است.

 

9. برای دیگران ارزش قائل باشید و به آن ها کمک کنید

 

کمک کردن و ملاحظه حال دیگران، مطمئنا باعث بهبود خلق و خوی آنها خواهد شد، اما این باعث می‌شود که نسبت به خودتان هم احساس خوبی داشته باشید. یک حس درونی در تمامی‌ انسان ها وجود دارد که باعث شادی پس از کمک کردن به دیگران می‌شود.

 دکتر آل یاسین

 

 

10. یک تیم حمایتی اطراف خود داشته باشید

 

افرادی را پیدا کنید که به شما احساس خوبی در مورد خودتان می‌دهند و از کسانی که تمایل دارند منشا تفکر منفی نسبت به خودتان باشند، اجتناب کنید. با کسانی زندگی و کار کنید که شما را می‌فهمند و با یکدیگر اهداف مشترکی دارند. در این صورت کمتر احساس تنهایی می‌کنید و عزت نفس شما هم بالا می‌رود.

موضوعات روانشناسی

هوکات، کلینیک روانشناسی که خدمات خود را به صورت آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

به بالای صفحه بردن