وقتی خانواده شما می گویند افسردگی واقعی نیست چه باید کرد؟

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط سارا فادر | به روز شده در 11 ژوئیه 2022
بررسی پزشکی توسط Patricia Corlew، LMFT، LPC،

“افسردگی؟ آیا این فقط یک کلمه فانتزی برای احساس «بی‌حوصلگی» نیست؟»

“من همیشه فکر می کردم افسردگی چیزی است که زنان خانه دار اختراع کردند تا بتوانند چرت های بیشتری داشته باشند.”
ممکن است این نقل قول ها را به ترتیب از کمدین های محبوب محل کارتان و یا در محیط اطرافتان بشنوید. این سطرها وقتی در قالب یک سریال تلویزیونی طنز ارائه می شوند، می توانند باعث ایجاد خنده در مخاطبین شوند. اما آنها همچنین برخی از تصورات غلط رایج جدی در مورد افسردگی را برجسته می کنند. متأسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که افسردگی و کمی غمگین بودن یکی هستند و از آنجایی که همه گاهی اوقات ممکن است غمگین شوند، افرادی که این تصور غلط خطرناک را پذیرفته اند، باور نمی کنند که افسردگی یک بیماری روانی واقعی و ناتوان کننده است که نیاز به درمان و حمایت دارد. اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید و خانواده‌تان نمی‌پذیرند که مبارزه شما با بیماری روانی واقعی است، پس می‌دانید که این نادانی چقدر می‌تواند ناامیدکننده باشد. در این مقاله، در مورد اینکه وقتی خانواده‌تان می‌گویند افسردگی واقعی نیست، چه کاری می‌توانید انجام دهید، بیشتر خواهیم آموخت

افسردگی چیست؟

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا افسردگی را به عنوان یک بیماری روانی تعریف می کند که 264 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این انجمن توضیح می دهد که افسردگی با داشتن حداقل پنج علامت از نه علامت رایج مشخص می شود. این علائم شامل حس غمگینی فراگیر و گسترده است که از بین نمی رود، احساس بی ارزشی، خستگی و افکار مکرر خودکشی. حتی اگر برای خودکشی برنامه خاصی نداشته باشند، افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است زمان زیادی را صرف این فکر کنند که اگر مرده بودند همه چیز بهتر بود یا اینکه دیگر نمی‌خواهند وجود داشته باشند. افراد مبتلا به افسردگی شدید همچنین عدم علاقه به فعالیت هایی را که قبلاً از آنها لذت می بردند و افزایش یا کاهش شدید اشتها را تجربه می کنند. آنها همچنین ممکن است دچار اختلالات شناختی مانند از دست دادن قابل توجه حافظه یا ناتوانی در تمرکز شوند. هنگامی که این علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشند، معیارهای تشخیص افسردگی را دارند.

اگر در حال مبارزه با این علائم هستید، از قبل می دانید که افسردگی بسیار بیشتر از غمگین بودن است. اما باید این را نیز بدانید که هرگز مجبور نیستید به تنهایی در این نبرد بجنگید. مبارزه شما واقعی و حقیقی است و شما شایسته حمایت هستید. بنابراین، حتی اگر خانواده‌تان درک نمی‌کنند که شما چه چیزی را تجربه می‌کنید، اجازه ندهید نظرات آنها شما را گمراه کند وقتی می‌دانید احساس شما واقعی است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که خانواده شما تنها منبع حمایت شما نیستند. برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، حمایت خانواده می تواند یک دارایی فوق العاده باشد. اما اگر خانواده حامی ندارید، باید بدانید که تنها نیستید. شما می توانید با یک گروه پشتیبانی یا یک درمانگر واجد شرایط که می تواند به شما در زمینه سلامت روان کمک کند، در پلتفرم هوشمند هوکات ارتباط برقرار کنید.

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

وقتی مردم می پرسند چه چیزی باعث افسردگی می شود، معمولاً به آنها گفته می شود که افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی است. بسیاری از کارتون‌ها و کمدی های معروف در مورد سلامت روان این واکنش را با نشان دادن افسردگی به‌عنوان اختلالی با «مواد شیمیایی ایجاد کننده غم‌» بیش از حد در مغز به تصویر می‌کشند. این اغلب در کارتون هایی به تصویر کشیده می شود که خدا را در حال مخلوط کردن مجموعه ای از مواد برای ساختن یک انسان به تصویر می کشد. پس از پاشیدن مقدار مناسبی از شادی و سایر ویژگی‌ها، کارتون‌ها معمولاً خدا را در حال اشتباه کردن و ریختن یک ظرف کامل با علامت “SAD” در مغز یک شخص نشان می‌دهند. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس کنند که این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاده است و این کارتون‌ها ممکن است نمایش دقیقی از آنچه که افراد به عدم تعادل شیمیایی در مغز اشاره می‌کنند، باشد.
با این حال، محققان دانشکده پزشکی هاروارد ادعا می کنند که این پاسخ ساده سازی بیش از حد فاحش ماهیت پیچیده افسردگی است. واقعیت این است که افسردگی می تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله ژنتیک، ضربه و اتفاق ناگوار، تجربیات شخصی و مشکلات سلامتی باشد. این بدان معناست که مواد شیمیایی قطعا به افسردگی کمک می کنند، اما آنها تنها علت نیستند. محققان همچنین دریافته‌اند که سایر اختلالات روانی مانند اعتیاد، ADHD و اضطراب نیز توسط همان فرمول پیچیده عوامل ایجادکننده افسردگی ایجاد می‌شوند. ممکن است در قسمت‌هایی از مغز که تحت تأثیر قرار می‌گیرند و علائم ناشی از هر اختلال سلامت روان تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما وجه مشترک کلی این است که همه این بیماری‌های روانی به اشتباه با توضیح بیش از حد ساده «عدم تعادل شیمیایی» برچسب‌گذاری شده‌اند. در واقع، برای کمک به مردم در درک ماهیت پیچیده این بیماری های روانی، به تحقیقات و آموزش بیشتری نیاز است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


جستجوی کمک برای افسردگی

اگر برای درمان افسردگی خود آماده درخواست کمک هستید، اجازه ندهید خانواده شما را باز دارد. پلتفرم هوشمند هوکات می تواند شما را با یک متخصص بهداشت روان دارای صلاحیت که واجد شرایط درمان افسردگی است، ارتباط دهد. درمان آنلاین با پلتفرم هوشمند هوکات می تواند به طور منحصر به فردی مفید باشد اگر با خانواده ای غیر حامی زندگی می کنید. ممکن است شرکت در جلسه درمانی به صورت حضوری سخت باشد، به خصوص اگر زیر 18 سال دارید، اما درمان آنلاین می تواند به شما کمک کند تا از حریم خصوصی تلفن خود به منابع سلامت روان دسترسی داشته باشید. اگر نگران این هستید که خانواده‌تان سعی کنند شما را از ادامه درمان بازدارند، می‌توانید به‌صورت ناشناس از پلتفرم هوشمند هوکات استفاده کنید. شما همچنین می توانید انواع مختلفی از گزینه های ارتباطی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. اگر ترجیح می دهید به درمانگر خود پیامک ارسال کنید، این گزینه در دسترس است یا می توانید تماس های تلفنی یا تصویری را انتخاب کنید. بنابراین، اگر برای درمان افسردگی خود آماده درخواست کمک هستید، خانواده‌تان مجبور نیست در مسیر جستجوی شما برای درمان قرار بگیرند. پلتفرم هوشمند هوکات می تواند شما را با درمانگر مناسب و شیوه درمانی مناسب برای شما ارتباط دهد. مهم است که به یاد داشته باشید که مراقبت از سلامت روان یک حق اساسی بشر است و شما شایسته دسترسی به درمانی هستید که می تواند به شما کمک کند. اگر زیر 18 سال دارید و خانواده‌تان سعی می‌کنند از دسترسی شما به درمان افسردگی جلوگیری کنند، ممکن است بتوانید با یک مشاور مدرسه یا معلمی که می‌تواند کمک کند تماس بگیرید.

وقتی خانواده می گویند افسردگی واقعی نیست چه باید کرد؟

اگر در بحث درباره سلامت روان خود با خانواده خود احساس راحتی می کنید، راهبردهای ارتباطی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که ممکن است به درک آنها کمک کند. بسیاری از خانواده ها بدرفتار، بی توجه یا بی احساس نیستند. آنها ممکن است تفکر انگ خوردن و انکار در مورد بیماری روانی داشته باشند. اگر آنها بیماری روانی را درک نکنند، ممکن است وقتی می خواهید به آنها بگویید که با ذهن خود می جنگید بترسند و گیج شوند. آنها همچنین ممکن است آموزه های مشکوک افرادی مانند توماس ساسز را باور کنند. ساس یک روانپزشک مجارستانی-آمریکایی بود که در دهه 1960 سخنرانی می کرد و نظرات بسیار عجیبی در مورد سلامت روان داشت.
به ندرت پیش می آید که یک متخصص در هر زمینه ای بگوید که رشته تحصیلی خود اساساً نظریاتی جعلی است، اما این کاری است که توماس ساسز انجام داد. ساسز منتقد سرسخت روانپزشکی بود و او عمیقاً برای بهبود حرفه خود سرمایه گذاری کرد. تفکر انتقادی می تواند چیز شگفت انگیزی باشد. می تواند تصورات غلط را برطرف کند، بحث های فکری را تحریک کند و جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند. اما ساسز در تفکر انتقادی کمی زیاده روی کرد. او این نظریه را مطرح کرد که تشخیص بیماری روانی بی معنی است مگر اینکه با تشخیص بیماری عصبی همراه باشد. به زبان ساده، مگر اینکه مشکلی در مغز شما وجود داشته باشد که بتوان آن را از طریق معاینه پزشکی ثابت کرد، او باور نداشت که بیماری روانی وجود دارد. در نتیجه این نظریه، او وجود اختلالات روانی مانند اختلال وسواس فکری-اجباری، اضطراب و افسردگی را انکار کرد و عنوان کرد بعید است اکثر آنها به عنوان یک بیماری پزشکی یا عصبی به معنای آسیب مغزی تشخیص گذاری شوند.
ساسز با انکار وجود بیماری روانی، لفاظی های بسیار مضری را تداوم بخشید که باعث آسیب دائمی به افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان و خانواده های آنها شد. ساسز اولین کسی نبود که گفت بیماری روانی واقعی نیست، اما او یکی از منتقدان تشخیص های روانپزشکی بود که به طور گسترده منتشر شد. با گسترش نظریه او، اطلاعات نادرست نیز گسترش یافت. امروزه، بسیاری از افرادی که معتقدند بیماری روانی واقعی نیست، حتی نمی‌دانند توماس ساسز کیست. آنها ممکن است متوجه نشوند که ایده های خود را از کار او گرفته اند. اما اگر با افرادی که افسردگی را درک نمی‌کنند، گفتگوهای دشواری دارید، مهم است که از تاریخچه دردناک اطلاعات نادرست که بیماری روانی را احاطه کرده است آگاه باشید. همچنین مهم است که از منابعی که می توانید برای مبارزه با این اطلاعات نادرست استفاده کنید آگاه باشید. به عنوان مثال، مقاله ای از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان برخی از افسانه های رایج در مورد افسردگی را رد می کند؛ و مقاله ای از انجمن روانپزشکی آمریکا توضیح می دهد که چرا افسردگی یک بیماری روانی بسیار واقعی است که باید جدی گرفته شود. می توانید از این منابع برای کمک به آموزش اعضای خانواده غیرحمایت کننده خود استفاده کنید.

این منابع می توانند مفید باشند حتی اگر خانواده شما برخی از تصورات غلط رایج در مورد افسردگی را قبول نداشته باشند. برخی از مردم معتقدند که اختلالات روان واقعی است اما چیز زیادی در مورد آن نمی دانند؛ و همانطور که برای اکثر مردم معمول است، ممکن است از چیزی که نمی فهمند بترسند. این امر به ویژه در مورد والدینی که بیماری روانی را مربوط به عملکرد خود در نظر می گیرند، رایج است. به دلیل باورهای نادرست خود، آنها ممکن است بر این باور باشند که اگر به عنوان والدین بتوانند همه چیز را درست انجام دهند، فرزندشان هرگز دچار مشکلات سلامت روان نخواهد شد. این البته کاملاً نادرست است. اختلالات روان تقصیر کسی نیست تا زمانی که والدینتان با شما بدرفتاری نکرده باشند، آنها مسئول افسردگی یا اضطراب شما نیستند، بنابراین نباید خودشان را سرزنش کنند. با این حال، گاهی اوقات پذیرش آن برای مردم دشوار است.

به همین دلیل مهم است که خانواده خود را در مورد اختلالات روان آموزش دهید. اگر احساس می کنید که آنها ممکن است پذیرای گفتگوی صادقانه در مورد سلامت روان باشند، می توانید منابعی در مورد افسردگی را با خانواده خود در میان بگذارید. اگر زیر 18 سال دارید، منبعی درباره افسردگی نوجوانان ممکن است به آنها در درک این موضوع کمک کند؛ و حتی اگر ممکن است برایتان دشوار باشد، می توانید سعی کنید در مورد علائمی که تجربه می کنید با آنها بسیار راحت و صادق باشید. اگر خانواده‌تان بدرفتار یا بی‌احساس نیستند، احتمالاً نمی‌خواهند شما درد داشته باشید، بنابراین وقتی به آنها می‌گویید چقدر در حال مبارزه هستید، ممکن است گوش کنند. اگر مطمئن نیستید که چگونه در مورد تأثیر افسردگی خود بر روانتان با آنها ارتباط برقرار کنید، ممکن است سعی کنید چیزی مانند این جملات را بازگو کنید:
• «مامان، من همیشه احساس ناامیدی می کنم. من در بالا نگه داشتن نمرات و انجام کارهایی که قبلاً از آن لذت می بردم مشکل دارم زیرا با افکار تاریک زیادی مبارزه می کنم که واقعاً برای من ناراحت کننده هستند. من نمی توانم به تنهایی از عهده این کار برآیم، بنابراین واقعاً می خواهم با یک درمانگر صحبت کنم که این مسائل را درک می کند.
• «پدر، من دیگر احساس خودم را ندارم و این واقعاً مرا می ترساند. من همیشه غمگینم و نمی دانم چرا. می‌خواهم با یک درمانگر صحبت کنم تا بتوانم حمایت بیشتری دریافت کنم و بفهمم چرا چنین احساسی دارم.»

• «فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که بتوانیم در خانه از عهده آن برآییم. اگر دستم شکسته بود، به بیمارستان می رفتیم و پزشکانی را پیدا می کردیم که می توانستند کمک کنند. این تفاوتی ندارد من واقعاً برای سلامت روانم به کمک نیاز دارم و می خواهم با متخصصی صحبت کنم که درک کند. اما من واقعاً به حمایت خانواده ام نیز نیاز دارم.»


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نتیجه

اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، اعضای خانواده شما که از شما حمایت نمی کنند می توانند مبارزه شما را بسیار دشوارتر کنند. اما مهم است که بدانید شما تنها نیستید. می‌توانید از منابع مفیدی برای آموزش خانواده‌تان در مورد اختلالات روان استفاده کنید و نکات مثبتی را که می‌توانند مکالمات دشوار را آسان‌تر کنند، به کار ببرید. اما اگر خانواده‌تان هنوز شما را درک نمی‌کنند یا از شما حمایت نمی‌کنند، لطفاً بدانید که آنها تنها منبع حمایت شما نیستند. می توانید با دوستان، همکاران یا مشاوران مدرسه که ممکن است درک بیشتری داشته باشند تماس بگیرید؛ و اگر برای درمان افسردگی خود آماده هستید، پلتفرم هوشمند هوکات می تواند شما را با یک متخصص سلامت روان دارای صلاحیت و تجربه ارتباط دهد. با پلتفرم هوشمند هوکات، می توانید از آسایش و خلوت خانه خود با یک درمانگر صحبت کنید. درمان آنلاین می‌تواند به شما این امکان را بدهد که برای شرایط خود کمک بگیرید. شما می توانید بدون نیاز به ترک خانه برای قرار ملاقات یا دادن اطلاعات مربوط به سلامت روان خود به دلیل داشتن خانواده غیرحمایت کننده به درمانگر خود پیامک ارسال کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن