نحوه دریافت کمک برای نوجوانان مشکل ساز: 6 نکته برای والدین

توسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 6 مه 2022
بررسی پزشکی توسط تانیا هارل، LPC

نوجوان مشکل ساز؟

سال های نوجوانی می تواند هم برای نوجوانان و هم برای والدین چالش برانگیز باشد. فرزند شما در حال گذراندن دوره ای از به دست آوردن استقلال و تلاش برای کشف این است که او کیست. دلیلی وجود دارد که شوخی های زیادی در مورد دشواری تربیت یک نوجوان وجود دارد. این مرحله جدیدی در زندگی و فرزندپروری است که می تواند با چالش های جدید و گاه دشواری همراه باشد. با این حال، بین تغییرات عادی که یک نوجوان تجربه می کند و درگیری های جدی تر، تفاوت زیادی وجود دارد. این باعث می شود که والدین بپرسند چگونه برای یک نوجوان مشکل کمک بگیرند.

نشانه هایی که ممکن است نوجوان شما در حال کشمکش باشد:

• تغییر در روابط دوستانه آنها.
• تغییر شدید در ظاهر یا لباسی که می پوشند.
• کناره گیری از خانواده.
• کاهش نمرات یا حضور در مدرسه.
• ترک یک تیم یا ورزش.
• تغییر شدید در عادات غذایی.
• دزدی.
• از دست دادن عزت نفس.
• رفتار خودآزاری.
• مشکلات مربوط به تصویر بدن.
• دروغ گفتن یا فریب دادن.
لطفاً به یاد داشته باشید که این یک لیست جامع نیست. اگر کودک شما نشانه هایی از برخی از علائم ذکر شده در بالا را نشان می دهد، می تواند نشانه ای از این باشد که او در برخی حوزه ها دچار مشکل شده است.
اگر فکر کنید که نوجوان شما در حال مبارزه با مشکلاتی است، می تواند بسیار نگران کننده باشد. با این حال، حتی اگر نوجوان شما برخی از علائم ذکر شده در بالا را نشان می‌دهد، تصور نکنید که مشکلی وجود دارد. نوجوانان وقتی یاد می گیرند بفهمند چه کسی هستند، تغییرات زیادی را پشت سر می گذارند. این می‌تواند شامل تغییر گروهی باشد که با آنها معاشرت می‌کنند یا سبک خود را تغییر دهند. اگر هر یک از این نشانه ها را مشاهده کردید، لزوماً به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد، اما به این معنی است که ممکن است بخواهید با نوجوان خود گفتگو کنید تا احتمال وجود مشکل را بررسی کنید.

چگونه به نوجوان خود کمک کنیم؟

بپذیرید که نوجوان شما در حال مبارزه است.
بسیاری از مردم در مورد برنامه بازیابی 12 مرحله ای که توسط الکلی های گمنام استفاده می شود شنیده اند. اولین مرحله در برنامه شامل این است که اعتراف کنید به اینکه مشکل دارید. این اولین قدم مهم در برنامه آنها است زیرا اگر نپذیرید که مشکلی وجود دارد، مشکلاتی را که باید برطرف شوند نمی بینید.
کمک به نوجوان مشکل دار شما نیز مشابه است. اگر سعی کنید طوری رفتار کنید که انگار آنها مشکلی ندارند، کمک به آنها برای دریافت حمایتی که نیاز دارند برای شما دشوار خواهد بود.
اما این بدان معنا نیست که پذیرش وجود مشکل در نوجوانتان آسان خواهد بود. به عنوان یک والدین، احتمالاً نمی خواهید بپذیرید که نوجوان شما با چیزی مانند سوء مصرف مواد یا مشکلات رفتاری دست و پنجه نرم می کند. اما زمانی که بتوانید اعتراف کنید و بپذیرید که این اتفاق می افتد، می تواند به شما کمک کند تا گام بعدی را برای یافتن کمک مناسب بردارید.
از مراقبت از خود غافل نشوید.
برخورد با نوجوانان آشفته می تواند طاقت فرسا باشد. ممکن است احساس کنید که کل روز شما را مصرف می کند. اگر مطمئن نیستید که چگونه با آنها رفتار کنید و نگران مسیری هستید که آنها به سمت آن حرکت می کنند، ممکن است چیزی باشد که به طور مرتب فکر شما را درگیر می کند و به دنبال آن احساس اضطراب می کنید. این امر می تواند به راحتی باعث شود تا نیازهای خود را به تعویق بندازید.
با این حال، حفظ سلامت روانی و عاطفی خود مهم است، حتی زمانی که می‌خواهید به شخص دیگری کمک کنید. این می تواند به شما کمک کند تا در هنگام انجام عادات خوب مراقبت از خود، در مواجهه با موقعیت های دشوار صبر بیشتری داشته باشید.
این موارد می تواند شامل:
• خواب. احساس استراحت هر روز می تواند به شما کمک کند تا در طول روز صبر بیشتری داشته باشید. این کار می تواند مقابله با موقعیت های استرس زا را آسان تر کند.
• داشتن یک رژیم غذایی متعادل. تامین مواد مغذی مناسب بدن می تواند به شما کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشید و از نظر جسمی و روحی احساس بهتری داشته باشید.
• ورزش کردن. ورزش نه تنها می تواند راهی موثر برای کاهش استرس باشد، بلکه می تواند به خواب بهتر شما نیز کمک کند. راه های زیادی وجود دارد که فعالیت بدنی می تواند به سلامت روحی و جسمی شما کمک کند.
• نوشتن افکار و احساسات خود ممکن است مفید باشد. این می تواند با حذف این افکار و احساسات از ذهن شما، به شما کمک کند. و گاهی اوقات هنگام نوشتن ممکن است بتوانید موقعیت ها را به شیوه ای جدید ببینید، وقتی آنها را یادداشت کردید.

• کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید. به راحتی می توان اجازه داد که موقعیت های استرس زا، مانند برخورد با نوجوان مشکل دار خود، زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. اما برای مراقبت از خود مهم است که برای چیزهایی که از آنها لذت می برید نیز وقت بگذارید. این می تواند رفتن به ناهار با یک دوست، یک کلاس یوگا، یا پیدا کردن یک مکان آرام برای نشستن و خواندن یک کتاب باشد. خود فعالیت مهم نیست تا زمانی که چیزی است که شما از آن لذت می برید.

با نوجوان مشکل دار خود صحبت کنید.
اما فقط صحبت کردن نیست. همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که به نوجوان خود فرصتی برای صحبت کردن و گوش دادن فعالانه به آنها در حین انجام کار می دهید.
مشارکت برای کودکان بدون مواد مخدر توصیه می کند هنگام صحبت با نوجوان خود از مهارت های گوش دادن فعال استفاده کنید. این شامل این است که در حین صحبت کردن به آنها توجه کامل خود را جلب کنید و بر روی پشت سرگذاشتن احساسی که می شنوید تمرکز کنید تا ریشه آنچه می گویند را درک کنید. این گروه همچنین توصیه می‌کند که آنچه را که شنیده‌اید برایشان تکرار کنید. این می تواند به نوجوان شما کمک کند که احساس کند شنیده می شود.
نکته دیگری که هنگام صحبت با نوجوانان مشکل دار می تواند در نظر داشته باشید، اهمیت پذیرش آنچه می گویند است. مرکز آموزش والدین توضیح می دهد که پذیرش به این معنا نیست که شما با آنچه نوجوان می گوید موافق هستید. در عوض، به این معنی است که شما در مورد آنچه آنها به شما می گویند قضاوت نمی کنید. شما به سادگی گوش می دهید تا درک بهتری از آنچه که از دیدگاه آنها با آنها سر و کار دارند به دست آورید.
به آنها اختیار زیاد ندهید.
به عنوان یک والدین، تمایل طبیعی شما به احتمال زیاد می‌خواهد از نوجوان مشکل‌دار خود مراقبت و محافظت کنید. حتی اگر از رفتار آنها ناامید هستید و نمی خواهید از آن حمایت کنید، احتمالاً می خواهید مطمئن شوید که به آنها پشت نمی کنید. این می تواند یک پاسخ طبیعی باشد. اما این واکنش طبیعی زمانی که باعث شود نوجوان خود را توانمند سازید، می تواند بیش از حد پیش برود. به عنوان مثال، اگر آنها با چالش های سلامت روانی مانند سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، تصمیمات آنها ممکن است منجر به پیامدهای منفی در زندگی آنها شود. آنها ممکن است مدرسه را از دست بدهند و نمراتشان درحال افت باشد. آنها ممکن است یک کار نیمه وقت را از دست داده باشند یا از یک تیم ورزشی اخراج شده باشند.
به عنوان یک پدر و مادر، تماشای این اتفاق برای فرزندتان می تواند دلخراش باشد. اما اگر وارد عمل شوید و سعی کنید آنها را از تجربه عواقب خود بازدارید، می تواند ادامه مسیری را که در آن قرار دارند برای آنها آسان تر کند. هنگامی که آنها شروع به دیدن پیامدهای منفی رفتار و تصمیمات خود می کنند، ممکن است آنها را نسبت به واقعیت وضعیت بیدار کند.
اهمیت مراقبت از خود را به نوجوان خود بیاموزید.
قبلاً در مورد اهمیت حفظ مراقبت از خود صحبت کردیم. اما آموزش نحوه مراقبت از خود به نوجوان خود نیز می تواند مفید باشد. به همان دلایلی که می تواند برای شما مهم باشد که از نظر جسمی و روحی از خود مراقبت کنید، برای نوجوان شما نیز مهم است.
می توانید به آنها کمک کنید یاد بگیرند که چگونه یک برنامه صبحگاهی درست کنند که برای آنها مفید باشد. می توانید به آنها کمک کنید تا اهمیت استراحت کافی و انجام تمرینات روزانه را بیاموزند. و می‌توانید به دنبال راه‌هایی بگردید تا آنها را در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند درگیر کنید.

تمام گزینه های خود را کاوش کنید.
انواع مختلفی از گزینه های درمانی وجود دارد که می توانید برای نوجوان مشکل دار خود بررسی کنید.
کار انفرادی با یک درمانگر می‌تواند راهی مؤثر برای کمک به نوجوان مشکل‌دار شما باشد تا روی مسائل اساسی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند کار کند. این امکان وجود دارد که شما و نوجوانتان از اینکه این چالش از کجا می آید آگاه نباشید. این همان چیزی است که یک درمانگر می تواند به فرزند شما کمک کند تا آن را کشف و برطرف کند.
فرزند شما می تواند در جلسات درمانی در یک مطب شرکت کند یا گزینه های آنلاین درمانی مانند آنچه توسط یک درمانگر در هوکات ارائه شده است را بررسی کند. همچنین گزینه‌هایی برای خانواده درمانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با هم درمان شوید. انتخاب گزینه های مناسب به موقعیتی که با آن روبرو هستید بستگی دارد. اگر نوجوان شما مایل به شرکت در درمان باشد، درمان می تواند راه موثری برای شروع باشد. انجمن روانشناسی آمریکا دریافته است که مشارکت خانواده در درمان می تواند بسیار موثر باشد. تعیین اهداف و مشارکت در درمان با هم می تواند تنها کمکی باشد که نوجوان شما را در مسیر درست قرار دهد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات فرزندپروری خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن