مهارت حل مسئله

اشتراک گذاری:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ده نکته‌ی خلاقانه برای بهبود مهارت‌ حل مسئله

در حالیکه شاید به نظر برسد که بعضی از افراد با مهارت‌ حل مسئله قوی‌تر به دنیا آمده‌اند، استراتژی‌هایی وجود دارند که همه‌ی می‌توانند برای بهود آنها استفاده کنند.

بله همینطور است، امکان دارد که شما بتوانید مهارت حل مسئله خودتان را در این زمینه به طور چشمگیری افزایش دهید؛ و بهترین مزیت آن، این است که اکثر این فعالیت‌ها بسیار جالب هستند! از این ده نکته‌ی خلاقانه برای بهبود مهارت‌ حل مسئله‌ توسعه‌ی روش‌های استراتژیک برای فکرد کردن، و آموزش دادن مغزتان برای انجام کارهای بیشتر استفاده کنید.

 دکتر آل یاسین

 

 

 

 

تا حد ممکن برقصید

 

آیا می‌دانید که رقصیدن تاثیری مثبت بر روی پردازش‌های عصبی و مهارت حل مسئله دارد، و احتمالا مسیرهای عصبی جدیدی را برای عبور از انسدادهای خالی از دوپامین در مغزتان توسعه می‌دهد؟

این یعنی اگر شما در رقص باله یا دیگر انواع رقص ساختاریافته شرکت کنید، باعث تسهیل و کمک به فکر کردن همگرایی خود می‌شوید. به عبارت دیگر، اینکار به شما کمک می‌کند (که با دیگران) پاسخ‌های یکسان و مناسبی برای مشکلات خود پیدا کنید. اگر با فکر کردن واگرا به کمک نیاز دارید (پیدا کردن جواب‌های مختلف برای یک مشکل)، شرکت کردن در انواع رقص‌های فی‌البداهه‌ای مانند هیپ-هاپ یا رقص تپ (tap) می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

 

 

با بازی‌ها و پازل‌های فکری و منطقی مغزتان را به کار بیاندازید

 

استراتژی برنده در هنگام بازی شطرنج، سودوکو، مکعب روبیک، یا دیگر بازی‌های فکری این است که درواقع بازی یا مسئله را به صورت برعکس و به عقب حل کنید، نه جلو. همین استراتژی‌ را می‌توان به وضعیت‌های فکر کردن استراتژیک در زندگی واقعی اعمال کرد.

برای قدرتمند کردن ماهیچه‌های مغزی (منظور تفکر) و توسعه‌ی تکنیک‌های جدید حل مشکل، بازی‌ها و پازل‌های فکری و منطقی بیشتری انجام دهید.

 دکتر آل یاسین

 

 

شب‌ها خوب بخوابید

 

بیش از هر حالت خوابیدن یا بیدار بودن دیگر، حرکت تند چشم در خواب (REM) به صورت مستقیمی باعث افزایش پردازش خلاقانه در مغز می‌شود. خواب REM به ” برانگیختن شبکه‌های ارتباطی کمک می‌کند، که به مغز اجازه می‌دهد تا ارتباطات جدید و مفید در بین ایده‌های غیر مرتبط بسازد” مانند تثبیت حافظه، که در هنگام بیدار بودن اتفاق می‌افتد.

 

با موسیقی کار کنید

 

یک مطالعه از مریض‌های توانبخشی قلبی، روای کلامی آنها را بعد از ورزش کردن با و بدون موسیقی آزمایش کرد. نتایج نشان دادند که وقتی که آنها با گوش دادن به موسیقی ورزش می‌کنند، نتایج آنها در آزمایش روانی کلامی کلامی دو برابر زمانی است که بدون موسیقی این کار را انجام می‌دهند.

 

یک “دفتر ایده‌ها” به همرا خود داشته باشید.

 

با اینکار می‌توانید افکارهای سریع خود را ضبط کنید،

 دکتر آل یاسین

 

تجارب شخصی خود را بنویسید، طرح بکشید، و ایده‌هایی را در همه‌ی زمان‌ها و حالات کاوش کنید. حل کردن مشکلات با مرتب کردن افکارتان بر روی کاغذ و سپس بررسی کردن آنها به صورت عینی، راحت‌تر از آن است که همه‌ی افکارتان در مغزتان گیر کرده باشد ( و استراتژی‌های مهارت حل مسئله بهتری فراهم می‌کند).

 

 

در یوگا شرکت کنید

 

ثابت شده‌ است که ترکیب قدرتمند آگاهی بدنی، نفس کشیدن، و مدیتیشن (اندیشیدن) که در هنگام یوگا مورد نیاز است، باعث افزایش چشمگیر امتیاز ارزیابی‌های شناختی و بهبود مهارت حل مسئله می‌شود. نتایجی دیگر از یک دانشگاه دیگر در ایلنویز شامل زمان واکنش کمتر، دقت بیشتر و تمرکز و توجه بیشتر است.

 

. مقداری چیریو بخورید (و سپس در موردش فکر کنید)

 

تاثیر چیریو اسمی است که پزشک‌ها به رویدادی داده‌اند که در آن چند چیریوی باقی مانده در آخر کاسه همیشه به هم می‌چسبند. دلیل این امر، کشش سطحی است.

چیزی که از این برداشت می‌شود این است که در هنگام تجربه‌ی کشش‌هایی در هنگام حل یک مشکل، به افراد موجود در اطراف خود بچسبید. به تجربیات و ایده‌های دیگران اتکا کنید، حتی آنهایی که زمینه‌های کاری متفاوتی دارند. ارتباطاتی ایجاد کنید. مرور کنید. با هم کار کنید تا کار را به اتمام برسانید.

 

 

از نقشه‌های ذهنی برای مجسم کردن مشکل استفاده کنید

 

نقشه‌های فکری، که تصویری لحظه‌ای از مشکل و راه‌حل‌های احتمالی آن است، می‌تواند به متمرکز کردن ذهن، برانگیختن مغز و بالا بردن ظرفیت برای فکر کردن خلاقانه کمک کند، و ایده‌ها و راه‌حل‌های بیشتری ایجاد کند.

با قرار دادن مشکلتان به عنوان ایده‌ی اصلی، یک نقشه‌ی ذهنی بکشید. “شاخه‌های اصلی” به آن اضافه کنید که متشکل از دلیل‌های مشکل باشد. از “زیرشاخه‌ها” برای کاوش جزئیات بیشتر استفاده کنید.سپس، یک نقشه‌ی ذهنی جداگانه از همه‌ی راه‌حل‌های احتمالی به مشکل اصلی درست کنید. “شاخه‌های اصلی” اضافه کنید که نشان دهنده‌ی راه‌هایی باشند که می‌توان با آن مشکلات را حل کرد، مانند همکارانی که می‌توانند کمک کنند، تکنیک‌هایی که می‌توانید اعمال کنید، و دیگر منابع قابل استفاده.

“زیر شاخه‌ها”یی برای کاوش بیشتر جزئیات اضافه کنید. یک شاخه‌ی نهایی با مناسب‌ترین راه‌حل برای مشکل اصلی درست کنید. از “زیرشاخه‌ها” برای جزئیات بیشتر استفاده کنید.

با استفاده از این تمرین، می‌توانید ببینید که کدام “شاخه” یا گزینه عملی‌ترین، صرفه‌جویی کننده در زمان و مقرون به صرفه‌ترین متد حل مشکل است.

 

 

 

“فاصله‌ی روانی” ایجاد کنید

 

فاصله‌ی روانی چیست؟ بر اساس نظریه‌ی سطح دگرتعبیری (CLT)، “هر چیزی است که ما تجربه می‌کنیم که الان، اینجا و برای ما نیستند”. برخی از مثال‌ها عبارتند از دیدگاه یک فرد دیگر یا فکر کردن به مشکلی که بعید باشد.

دانشمندها نشان داده‌اند که با افزایش فاصله‌ی ذهنی ما و مشکلمان، ما افزایشی در راه‌کارهای خلاقانه خواهیم داشت. دلیل این اتفاق این است که فکر کردن به صورت انتزاعی به ما کمک می‌کند تا ارتباطات غیر مترقبه در بین مفاهیم به ظاهر غیر مرتبط بسازیم، که اجازه می‌دهد ظرفیت مهارت حل مسئله‌ مغزهایمان بیشتر شود.

 دکتر آل یاسین

 

 

فوتبال بازی کنید

 

ارتباطی در بین “عملکردهای اجرایی” و موفقیت‌های ورزشی پیدا شده‌است. در هنگام عمل، مغزهای ما به سرعت در حالت چندپردازشی در بین حرکت، پیش‌بینی، استراتژی‌سازی، واکنش نشان دادند و عمل کردن هستند. انجام همه‌ی این کارها در آن واحد نیازمند فعالیت مغزی بسیار زیادی است.

 

این امر را می‌توان در زمان‌های برنامه‌یزی، استدلال، نظارت عمل‌هایمان و حل مسئله‌ به صورت همزمان در دنیای کاریمان ربط داد. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که وقتی که شما فوتبال بازی می‌کنید یا هر ورزش حرکتی دیگر انجام می‌دهید، باعث می‌شوید تا مغزتان در تفکر، پردازش کردن و واکنش نشان دادن به مشکلات سریعتر عمل کند.

 دکتر آل یاسین

موضوعات روانشناسی

هوکات، کلینیک روانشناسی که خدمات خود را به صورت آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

به بالای صفحه بردن