آغازی خوب و درست با مشاوره پیش از ازدواج

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

آغازی خوب و درست با مشاوره پیش از ازدواجآغازی خوب و درست با مشاوره پیش از ازدواج

معمولا انتظار همه این است‌ که ازدواج یک بار و برای همیشه باشد. بعضی از مردم هیچ وقت ازدواج نمی‌کنند و در مقابل بعضی‌ها دوبار، سه بار یا حتی دفعات بیشتری ازدواج می‌کنند. چه تفاوتی میان روابط ماندگار و پرمحبت با  آن دسته از روابطی هست که شروع خوبی دارند اما به مرور زمان و با گذشت سال‌ها شکننده و از هم گسیخته می‌شوند؟ پاسخ‌های متعددی برای این سوال وجود دارد، اما یکی از آنها بدون شک این است که برای بسیاری از زوج‌هایی که قصد شروع زندگی مشترک خود را دارند، مشاوره پیش از ازدواج فواید زیادی دارد.

اساسا، شناخت پیدا کردن از دیگران، کار سختی است. این یکی از رازهای زندگی است که خیلی از افرادی که پا در مسیر ازدواج و زندگی مشترک می‌گذارند، از آن اطلاعی ندارند. چه قبول کنیم یا نه، واقعیت این است که بیشتر اوقات عشق برای جبران اختلاف و فاصله بین دو نفر کافی نیست.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

ضرب المثلی هست که می‌گوید، عجله کار شیطان است، با عجله شرایطی را پیش می‌آورید که برای حل مشکلات خود باید به سراغ مشاوره رابطه و ازدواج بروید، در صورتیکه اصلا لازم نبود چنین اتفاقاتی بیافتد.

یکی از دلایلی که بسیاری از زوج‌ها تمایل به دریافت مشاوره پیش از ازدواج دارند، اجتناب از همین دوباره کاری و بازگشت به عقب است. خیلی از زوج‌ها تمایل دارند توافقنامه‌ای را پیش از ازدواج امضا کنند. این کار به معنای آن نیست که منتظر هستید تا شرایط بد پیش برود، بلکه برای تصمیم بزرگی که برای زندگی خود می‌گیرید، رفتاری بزرگسالانه نشان می‌ دهید.

به جای اینکه تازه هنگام خراب شدن اوضاع، تلاش کنید که زندگی‌تان را تغییر دهید‌، منطقی است که قبل از ازدواج با دریافت مشاوره در مدتی کوتاه، مشکلات و مسائلی که ممکن است بعدا پیش بیاید، زودتر پیش بینی کنید.

لازم نیست، آنقدر صبر کنید تا اختلافی باعث جدایی و فاصله میان شما شود، صحبت کردن درباره انتظارات، امیدها و آرزوها و مسائلی که باعث رنجش هر یک از شما می‌شود، کاری است که اغلب اوقات زوج‌هایی با روابط خوب و سالم انجام می‌دهند.

شروع به شناخت بهتر شریک زندگی خود کنید.

حتی اگر همین الان چشم بسته عاشق شخصی هستید، هر دو باید این را بدانید که ازدواج پیوند جنبه‌های مختلفی از زندگی هر دو نفرتان است، مثل جنبه‌های مالی، خانوادگی، جنسی و عاطفی. شاید، بهترین روش برای حفظ ازدواج و بهبود وضعیت آن، اطمینان از این موضوع باشد که خودتان و همسر آینده‌تان، درباره بسیاری از ابعاد زندگی صحبت کردید و از بینش همدیگر آگاه هستید.

در مشاوره پیش از ازدواج، بیشتر درباره چه موضوعاتی صحبت می‌شود؟  درمانگر احتمالا درباره موضوعات مختلفی صحبت می‌کند، مثل اینکه شما چه نظری راجع به تعهد دارید؟ اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شما چیست؟ چه انتظاراتی از یکدیگر دارید؟ و تصمیمات مالی و اقتصادی‌تان را چگونه مدیریت می‌کنید؟ در ادامه فهرستی از این سوالات را می‌آوریم:


آیا مشاوره با متخصص پیش از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


سوالات متداول در مشاوره قبل از ازدواج

  • شما انتظار دارید که از مشاوره پیش از ازدواج چه چیزهایی بدست آورید؟
  • چه چیزی در ابتدا باعث کشش شما به یکدیگر شد؟ در چه مکان‌هایی به دنبال یافتن همسر آینده خود بودید؟
  • از چه جهاتی شبیه شریک زندگی خود هستید؟ از چه جهاتی با او تفاوت دارید؟
  • تعریف شما از ازدواج موفق چیست؟
  • چه چیزی باعث می‌شود با یکدیگر کنار بیایید؟
  • چه اهداف و آرزوهای شخصی دارید؟ آیا آنها با اهداف رابطه‌تان هماهنگ هستند؟
  • چه ویژگی‌‌هایی را در شریک زندگی خود تحسین می‌کنید یا به آن احترام می‌گذارید؟
  • آیا درباره زندگی خانوادگی و داشتن فرزند با هم تفاهم دارید؟ آیا درباره نحوه مدیریت این تغییرات با هم صحبت کرده‌اید؟
  • اگر قصد بچه دار شدن دارید، سبک‌های فرزندپروی‌تان چگونه است؟ آیا با یکدیگر مطابقت دارد؟
  • خانواده همسر و سایر اعضای خانواده‌تان چه نقشی در زندگی شما دارند؟ انتظار دارید که هر چند وقت یکبار به دیدن آنها بروید؟
  • کجا دوست دارید زندگی کنید؟ آیا سبک زندگی خاصی مد نظرتان هست؟ به مهاجرت فکر کرده‌اید؟
  • چه اهداف حرفه‌ای و کاری دارید؟ برای رسید به این اهداف باید چه فداکاری‌هایی کنید؟
  • انتظارات شما از گذراندن زمان در تنهایی، با دوستان و با یکدیگر چیست؟
  • آیا به این درک رسیده‌اید که روابط گذشته‌تان چه تاثیری بر رابطه فعلی‌تان دارد؟
  • آیا دوست دارید، تغییراتی در خود‌تان ایجاد کنید و انتظار داشته باشید که شریک زندگی‌تان به شما کمک کند؟
  • رسیدن به یک وضعیت مالی مشخص، چقدر برایتان مهم است؟
  • آیا درباره نحوه مدیریت و خرج کردن روزانه پول با یکدیگر صحبت کرده‌اید؟ آیا حساب مشترک دارید یا حساب‌های جدا از هم؟ آیا درباره خرج و مخارج زندگی با یکدیگر توافق دارید؟
  • نقش پول در بزرگ کردن فرزندانتان چیست؟ آیا مشکلات و تجربه‌ای از دوران کودکی دارید که ممکن است بر رابطه فعلی‌تان اثر بگذارد؟
  • آیا در صورت داشتن بدهی، درباره آن صحبت کرده‌اید؟ برنامه شما برای بازپرداخت آن چیست؟
  • بحث و اختلافات میان خود را چگونه حل می‌کنید؟ آیا دوست دارید که شریک زندگی‌تان، واکنش متفاوتی داشته باشد؟
  • کارهای داخل خانه و رسیدگی به فضای بیرونی خانه را چطور با یکدیگر تقسیم می‌کنید؟
  • آیا برای ایفای نقش همسری‌ و یا سبک ازدواج و زندگی مورد علاقه‌تان، الگویی مد نظر دارید؟
  • آیا انتظارات مشابهی از رابطه جنسی‌تان دارید؟ آیا می‌توانید درباره این موضوع به راحتی با شریک زندگی خود صحبت کنید؟
  • معنویات و مذهب چقدر برایتان مهم است و چه نقشی در زندگی فعلی‌تان دارد؟ اگر قصد بچه دار شدن دارید، درباره نحوه صحبت درباره موضوعات مذهبی با او، با یکدیگر توافق دارید؟
  • آیا موضوعی هست که خط قرمز رابطه‌تان باشد؟ چه عمل یا رفتاری در رابطه‌تان ممنوع است؟
  • برای شروع زندگی مشترکتان به اجرای کدام سنت و آیین علاقه دارید؟
  • آیا صحبت یا موضوعی هست که هنوز مطرح نکرده‌اید، ولی فکر می‌کنید که باید درباره‌اش صحبت کنید؟

این موارد فقط نمونه‌ای از سوالاتی بود که در مشاوره پیش از ازدواج مطرح می‌شود. آنها شما را تشویق می‌کنند تا باز هم راجع به این موضواعات با یکدیگر در خانه صحبت کنید و اگر مسئله‌ای بود، با مشاوران در میان بگذارید. با اینکه صحبت‌های دو نفره درباره این سوالات قطعا کمک زیادی به شما می‌کند، اما حضور فردی متخصص در زمینه مشاوره در کنارتان کمک می‌کند تا با راهنمایی و هدایت‌های او مسائل و موضوعات واضح و شفاف شود.

اگر تا به حال هیچ وقت به مشاوره نرفته‌اید، صحبت کردن درباره مسائل شخصی به این شکل برایتان تازگی دارد. یادتان باشد که هر آنچه را بکارید، همان را برداشت می‌کنید.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج

هدف از مشاوره برای شما و شریک عاطفی‌تان این است که بیشتر یکدیگر را بشناسید و مشکلات خود را به راحتی بیان کنید. هر چه بیشتر درباره افکار و احساساتتان صادقانه و راحت صحبت کنید، نتیجه بهتری هم می‌گیرید. (حتی ممکن است نکات جدید و جالبی را راجع به خودتان یا شریک عاطفی‌تان بفهمید.)

با این حال، ممکن است صحبت کردن درباره چنین مسائل خصوصی در مقابل شخصی دیگر سخت باشد. خوشبختانه برای این مشکل هم راه حل آسانی وجود دارد: مشاوره آنلاین که از جانب درمانگران باتجربه، مورد تایید و متخصص این حوزه ارائه می‌شود. اگرچه ممکن است هنوز هم معتقد باشید که عشق تمام مشکلات را حل می‌کند، اما کمک گرفتن از مشاوری حرفه‌ای برای تشخیص خطرات احتمالی رابطه‌تان، شرایط را برای ازدواجی ماندگار برایتان هموار می‌کند.

داشتن زندگی خوب و سعادتمندانه تا آخر عمر به ندرت به شانس مربوط است و با یک بار مشاوره و کنار گذاشتن آن هم میسر نیست.

داشتن ازدواجی موفق و شاد نیازمند تلاش، سازش و دانش کافی است. جبران اشتباه بسیار سخت است، پس سعی کنید از زوج درمانی پیش از ازدواج استفاده کنید تا از بروز مشکلات و اشتباهات بدتر و رایج پیشگیری کنید.


آیا مشاوره با متخصص پیش از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


شروع مشاوره قبل از ازدواج

از همین امروز، مشاوره و زوج درمانی را با پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات شروع کنید. شما می‌توانید از سرتاسر ایران، اروپا، آفریقا، آمریکا، استرالیا و همچنین شهرهای ونکوور، تورنتو و مونترآل کانادا به سه روش با ما در ارتباط باشید: ثبت نام، تلفنی و چت. شما شایسته شاد زیستن هستید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن