مشاوره خشم: ریشه یابی خشم و رفع آن

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط Rachel Lustbader|به روز شده در 5 اکتبر 2022

خشم چیست؟

انجمن روان‌شناسی آمریکا خشم را این‌گونه تعریف می‌کند: «احساساتی که مشخصه آن تضاد با کسی یا چیزی است که احساس می‌کنید عمداً به شما بدی کرده است». آنها ادامه می دهند که «خشم می تواند چیز خوبی باشد. برای مثال می تواند راهی برای بیان احساسات منفی به شما بدهد یا به شما انگیزه دهد تا راه حلی برای مشکلات پیدا کنید.» خشم یک احساس طبیعی انسانی است و اکثر افراد تا حدی آن را تجربه می کنند. با این حال، عصبانیت همچنین می تواند یک احساس ناراحت کننده، غیرمولد و طاقت فرسا باشد. افراد مبتلا به اختلالات خشم می توانند خشم غیر قابل کنترلی را تجربه کنند و عصبانیت اغلب حالت طبیعی آنهاست. علائم فیزیکی خشم مداوم می تواند شامل سردرد، فشار خون بالا، مشکل در تمرکز و افزایش دمای بدن و غیره باشد. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب، که یک وضعیت سلامت روانی قابل تشخیص در DSM -5 است، به خاطر مسائل جزئی، مانند سوزاندن نان تست یا زمانی که شخصی آنها را در ترافیک معطل می کند، عصبانیت شدیدی را تجربه می کنند. هنگامی که شخصی اغلب عصبانی به نظر می رسد، ممکن است مشکلات روانی اساسی وجود داشته باشد که به دوران کودکی بازمی گردد. هنگامی که این فرد بیش از حد واکنش نشان می دهد یا واکنش انفجاری نشان می دهد، ممکن است به دلیل محرک های مربوط به مسائل گذشته یا رفتارهای آموخته شده باشد. گاهی اوقات در اختلالات سلامت روانی قابل تشخیص مانند افسردگی یا اضطراب، خشم به عنوان “احساس ناشناخته” شناخته می شود. همچنین می تواند نشانه ای از سایر اختلالات یا بیماری های سلامت روان باشد.

خشم از کجا می آید؟

کودکانی که در خانه‌ای بزرگ می‌شوند که در آن یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها با رفتارهای عصبانی با عوامل استرس‌زا برخورد می‌کنند، اغلب یاد می‌گیرند که با عوامل استرس‌زا به شیوه‌ای مشابه کنار بیایند و تمایل دارند تا این رفتارها را به فرزندان خود آموزش دهند. افراد مبتلا به اختلال خشم دوست ندارند در مورد موضوعات استرس زا بحث کنند و معمولا از موضوعاتی که می تواند منجر به عصبانیت شود اجتناب می کنند. این اجتناب همسران، افراد مهم، فرزندان و همکاران را در موقعیتی قرار می دهد که مجبور باشند تصمیم بگیرند یا اقداماتی را انجام دهند بدون اینکه بدانند فرد عصبانی چه واکنشی نشان خواهد داد. این به نوبه خود می تواند باعث شود اطرافیان آن فرد احساس کنند که روی لبه تیغ راه می روند که به سلامت روانی همه افراد درگیر و به روابط آسیب برساند. فرد مبتلا به اختلال خشم تمایل دارد دیگران را به خاطر عصبانیت خود سرزنش کند و اغلب اظهارات خود را با “تو من را” آغاز می کند. حتی وقتی این شخص عذرخواهی می کند، نحوه بیان این عذرخواهی معمولاً باعث می شود طرف مقابل احساس سرزنش کند.

همچنین ممکن است دلایل فیزیولوژیکی برای عصبانیت فرد وجود داشته باشد، مانند شرایطی که باعث برانگیختگی فیزیولوژیکی مانند فشار خون بالا می شود. احتمالاً جای تعجب نیست که سلامت روانی و سلامت جسمانی ما ارتباط نزدیکی با هم دارند. هنگامی که یکی از تعادل خارج می شود، دیگری احتمالاً تا حدی نیز تحت تأثیر خواهد بود. فشار خون بالا می تواند باعث شود که فرد به شدت عصبانی شود. هنگامی که فشار خون بالا می رود، اکسیژن لازم را در مغز کاهش می دهد و باعث می شود فرد بیش از حد واکنش نشان دهد یا به صورت انفجاری عمل کند. گاهی اوقات افراد فشار خون بالا را به گردن خشم می اندازند، اما بیشتر اوقات برعکس است. افرادی که فشار خون بالا دارند و سپس شروع به مصرف دارو می کنند، اغلب احساس خشم، آشفتگی کمتر و حتی افسردگی کمتر می کنند.

برای خشم چه می توان کرد؟

درک منبع خشم، خواه رفتار آموخته شده، رویدادی از گذشته، یا یک وضعیت پزشکی، اولین قدم مهم در جهت بازیابی کنترل احساسات و زندگی است. خشم نه تنها به فرد عصبانی آسیب می رساند، بلکه به دیگران نیز آسیب می رساند و می تواند عواقب ناگواری نیز داشته باشد. هجوم عصبانیت به عزیزان می تواند باعث باقی ماندن احساس گناه شود که باعث می شود خشم به درون هدایت شود. سپس چرخه معیوب ادامه می یابد زیرا خشم در نهایت دوباره به بیرون بازتاب می شود.

درمان مسائل مربوط به مدیریت خشم می تواند به افراد کمک کند تا منبع خشم خود را ریشه یابی کنند، راهبردهای مقابله ای جدید و مهارت های ارتباطی بهتر و نحوه برخورد با احساس گناه باقیمانده را بیاموزند. جستجوی درمان از یک متخصص سلامت روان مانند یک درمانگر برای مسائل مربوط به خشم، به کسانی که بیش از همه در موارد ناشایست خشم آسیب دیده اند، امید می دهد. درگیر کردن کل خانواده در فرآیند درمانی می تواند مفید باشد، زیرا خانواده می تواند روی ارتباط کار کند، تشخیص دهد که کدام موقعیت ها باعث خشم یا سایر احساسات قوی می شود و هدف و مرز تعیین می کند. خشم ناراحت کننده و غیرمولد است، اما لزومی ندارد که غیرقابل کنترل باشد. بخش مهمی از هر فرآیند درمانی، پذیرش مسئولیت خشم است. درمان شناختی رفتاری در کمک به تغییر مسیر تفکر و تغییر رفتارها موثر است، اما اگر فرد به دلیل گذشته خشم حل‌نشده‌ای داشته باشد، کمی کاوش در آن مسائل با راهنمایی یک متخصص سلامت روان ممکن است مفید باشد.

درمان آنلاین خشم

بر اساس صدها مطالعه بررسی شده توسط افراد مشابه در مورد اثربخشی روان درمانی برای درمان خشم، تقریباً 75٪ از کسانی که در درمان بودند از درمان مدیریت خشم بهبود یافتند. درمان‌های خاص مورد مطالعه شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است که در آن مراجع الگوهای فکری ناسالم را شناسایی می‌کنند و باورهای نادرست را برای تغییر رفتار به چالش می‌کشند. سایر درمان‌های امیدوارکننده برای درمان خشم عبارتند از: رفتار درمانی دیالکتیکی، خانواده درمانی و روان‌درمانی.

شما لایق یک زندگی کامل و سلامت روانی مثبت هستید. اگر می‌خواهید با مشکلات خشم یا سایر شرایط یا نگرانی‌های سلامت روان خود کار کنید، همین امروز با پلتفرم هوشمند هوکات شروع کنید. می‌توانید پرسشنامه سریع ما را پر کنید تا یک متخصص سلامت روان را پیدا کنید که برای شما و نیازهای شما مناسب است، و در هر زمانی که احساس کردید شرایط مناسب نیست، درمانگر را تغییر دهید یا عضویت خود را لغو کنید.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مزایای درمان آنلاین

همانطور که در بالا توضیح داده شد، درمان با یک درمانگر حرفه ای می تواند به درمان خشم و سایر مسائل یا نگرانی های مربوط به سلامت روان کمک کند. اما در دنیای شلوغ امروز، پیدا کردن زمان برای شرکت در جلسات حضوری دشوار است. اینجاست که درمان آنلاین وارد می شود. درمانگران با تجربه در پلتفرم هوشند هوکات و متخصصان سلامت روان به افراد در مدیریت خشم کمک کرده اند.

بهترین درمان برای کنترل خشم چیست؟

پنج نوع اصلی درمان وجود دارد که اغلب برای مدیریت خشم استفاده می شود. همه آنها شامل یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان واجد شرایط هستند که با شما همکاری می کنند تا یک برنامه درمانی برای کمک به شما در حل نگرانی ها و مسائل خود ایجاد کنند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی از درمان سلامت روان است که اغلب برای کمک به درمان مدیریت خشم استفاده می شود و بیشترین موفقیت را در آن دارد. CBT می تواند به افراد مبتلا به مشکلات خشم کمک کند تا یاد بگیرند محرک های خود را بشناسند، رفتارهای خود را اصلاح کنند، مهارت های مقابله و تکنیک های آرام سازی را برای مدیریت خشم تمرین کنند و به تقویت حس آرامش و خودکنترلی در طول زمان کمک کند، و همچنین به طور بالقوه عزت نفس را بهبود بخشد.

رفتار درمانی دیالکتیک (DBT) نیز معمولاً به عنوان یک رویکرد درمانی مدیریت خشم استفاده می شود. DBT معمولاً برای افرادی که درگیری شدیدتر با خشم دارند مورد استفاده است، زیرا به معنای واقعی کلمه به سیم کشی مجدد مغز از طریق کاوش عمیق (اما تدریجی) در افکار و رفتارهای فرد کمک می کند، مهارت های تحمل پریشانی را افزایش می دهد، به توسعه مهارت های تنظیم عاطفی کمک می کند و ارتباطات موثر را بهبود می بخشد.

در روابط هنگامی که خانواده درگیر است، خانواده درمانی ممکن است بهترین گزینه برای مسائل مربوط به سلامت روانی مربوط به خشم باشد. با خانواده درمانی، شما می توانید درمانگر را به عنوان فردی و همچنین در کنار هم به عنوان یک خانواده ببینید. از آنجایی که مسائل خشم می تواند در طول زمان منجر به عصبانیت و سایر مسائل شود، مهم است که همه بتوانند احساسات و تجربیات خود را با خیال راحت و آشکار به اشتراک بگذارند. خانواده درمانگر احتمالاً تکالیفی را برای تک تک اعضای خانواده و همچنین برای کل خانواده تعیین می کند تا با هم کار کنند.

درمان روان پویایی یکی دیگر از رویکردهای درمانی مدیریت خشم است. تمرکز در اینجا بر استفاده از گفتار درمانی برای کمک به ریشه یابی مسائل خشم است. اگر شما یا متخصص سلامت روان مشکوک هستید که عصبانیت مداوم نتیجه برخی مسائل حل نشده گذشته است، ممکن است از این نوع درمانی استفاده شود. این می تواند به شما کمک کند تا بهتر درک کنید که چرا این احساس را دارید، که می تواند تا حدی حس وضوح را به شما ارائه دهد و سپس می تواند به شما کمک کند تا در طول زمان به طور سالم بر خشم خود کار کنید.

علاوه بر این، گروه درمانی می تواند به مشکلات خشم کمک کند. درمان های گروهی به طور سنتی برای کمک به گروهی از افراد برای حل مسائل مشابه به طور جمعی استفاده می شود. در گروه درمانی، اعضا این فرصت را دارند که با متخصص(های) بهداشت روانی که گروه را به صورت انفرادی رهبری می کنند، صحبت کنند و همچنین مسائل خود را با بقیه افراد گروه به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن داستان و تجربیات خود، و شنیدن تجربیات دیگران، می تواند فوق العاده جذاب باشد و می تواند به ایجاد دیدگاه جدیدی کمک کند، و همچنین به افراد درگیر کمک می کند بدانند که در آنچه تجربه می کنند تنها نیستند. متخصص(های) بهداشت روانی که گروه را رهبری می کنند، دستورات و تمریناتی را برای جلسات گروه درمانی در داخل و خارج از آن ارائه می دهند.

آیا مشاوره به خشم من کمک می کند؟

رویکرد درمانگرتان و اینکه آیا آنها برای نیازهای شما مناسب هستند یا نه، به شما بستگی دارد. به طور خلاصه، مشاوره یا درمان مدیریت خشم می‌تواند در صورت داشتن یک درمانگر خوب، در صورت داشتن زمان و تلاش برای کار بر خشم، حتی در خارج از جلسات، به مشکلات خشم مداوم ناشی از طغیان خشم کمک کند. درمانگر/متخصص سلامت روان شما احتمالاً به شما “تکالیف” یا تمریناتی می دهد که خارج از جلسات انجام دهید. اینها می تواند هر چیزی باشد از بستن یک کش روی مچ دست در هنگام شروع احساس عصبانیت، که می تواند به شما کمک کند محرک های خشم خود را شناسایی کنید و به معنای واقعی کلمه شما را از آن احساسات قوی و منفی در لحظه رها کند، یا ممکن است تمرینات تمرکز حواس را به شما ارائه دهند. به شما کمک می کند در مواقع استرس و عصبانیت احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید. آنها ممکن است به شما برگه هایی بدهند تا به شما کمک کنند تا عمیق تر در خشم خود کاوش کنید. آنها ممکن است از شما بخواهند که در مورد آنچه در حال گذراندن هستید با عزیزان خود صحبت کنید. یا هر تعداد چیز دیگری که فکر می کنند ممکن است به مورد خاص شما کمک کند.

درمان مدیریت خشم نیز ممکن است از طریق صحبت کردن با مشاور یا سایر متخصصان سلامت روان (مانند روانشناس یا درمانگر) کمک کند. گاهی اوقات، تا زمانی که شروع به صحبت در مورد آن نکنیم، به طور کامل متوجه نمی شویم که این موضوع یک مسئله مهم است یا عمق آن را درک نمی کنیم. این می تواند باعث رها شدن احساسات و خاطراتی شود که شاید در غیر این صورت دفن شده بودند یا ناخودآگاه نادیده می گرفتیم. بحث آشکار درباره آنچه در یک محیط امن، بی طرفانه و خنثی تجربه می کنید با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند برای شما بسیار مفید و آگاه کننده باشد. با گذشت زمان، ممکن است ریشه‌های روانی بالقوه خشم و همچنین مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم را که در درازمدت به خشم شما کمکی نمی‌کند، کشف کنید، که هر دوی این موارد می‌توانند سلامت روان شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

3 نوع عصبانیت چیست؟

سه نوع خشم عبارتند از: خشم منفعل – پرخاشگر، خشم پرخاشگری و اظهار خشم. نحوه ابراز خشم خود می تواند بازتابی باشد بر اینکه چه کسی در آن لحظه هستیم، چه چیزی را تجربه می کنیم و وضعیت سلامت روانی ما در آن زمان چگونه است.

بسیاری از ما احتمالاً با خشم منفعل-تهاجمی آشنا هستیم. شاید یکی از نمونه‌های معمول این نوع عصبانیت، کسی باشد که ناراحت است و آشکارا در مورد ناراحتی خود صحبت نمی‌کند، بلکه در عوض لبخندی پوزخندانه ارائه می‌دهد تا متوجه شود عصبانی یا آسیب دیده است. کسانی که خشم منفعل-تهاجمی را تجربه می کنند، معمولاً از رویارویی بیزارند، و در عوض ممکن است اظهار نظرهای مزخرف فوق الذکر را بیان کنند، ساکت و عبوس شوند و در غیر این صورت به سادگی با موضوع و/یا احساس(های) مورد نظر روبرو نشوند.

خشم پرخاشگرانه همان چیزی است که به نظر می رسد – درگیری و دعوا کردن و به طور کلی در مورد خشم خود سخنان پرخاشگرانه دارند. کسانی که خشم پرخاشگرانه آشکار را تجربه می کنند ممکن است به شکل کلامی پرخاشگر باشند، و در موارد شدیدتر ممکن است نشانه هایی از پرخاشگری فیزیکی، مانند شکستن اشیا یا آسیب رساندن فیزیکی به خود یا دیگران را نشان دهند. در هر صورت، تشخیص خشم تهاجمی آشکار معمولاً بسیار آسان است.

خشم قاطعانه بدون شک سالم ترین شکل ابراز خشم است. این شامل این است که شخصی آشکارا در مورد خشم خود و چیزی که آنها را ناراحت کرده است صحبت می کند، این کار را با آرامش انجام می دهد و همچنین مایل است به آنچه دیگران می گویند گوش دهد. به طور معمول، خشم قاطعانه مشتمل بر تمایل به ریشه‌یابی موضوع و حل واقعی خشم و مدیریت خشم به شیوه‌ای مطمئن، آرام، باز و صبورانه با تمایل به درک احساسات و سلامت روانی خود و همچنین احساسات خود و اطرافیانشان است.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آیا خشم یک اختلال روانی است؟

تجربه خشم و توانایی ابراز خشم خفیف به این معنا نیست که شما یک اختلال سلامت روانی دارید. خشم یک احساس بسیار طبیعی انسان است و تا زمانی که تعدیل شود می تواند سالم باشد. احساس عصبانیت به ما اجازه می‌دهد بفهمیم که چیزی اشتباه است، تا زمانی که مایل باشیم به اندازه کافی باز و پذیرا با خود باشیم تا کمی عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم که چرا چنین احساسی داریم، خشم می‌تواند به عنوان ابزاری برای کمک به ما استفاده شود. برای یادگیری بیشتر در مورد خود و چگونگی بهبود ارتباط با اطرافیانمان.

با این حال، اگر عصبانیت مداوم است، به جای بحث آرام و منطقی، شامل طغیان‌های شدید عصبانیت مکرر می‌شود، یا به خاطر چیزهای جزئی مانند سوختن لامپ یا خاموش شدن باتری‌های کنترل از راه دور عصبانی می‌شوید، یا ممکن است شما یا اطرافیانتان شما را به عنوان یک “فرد عصبانی” توصیف کنند، همه اینها می تواند نشان دهنده یک اختلال بالقوه سلامت روان باشد. بر اساس DSM-V، پنج تشخیص خشم وجود دارد: اختلال انفجاری متناوب، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، اختلال خلق اخلال گر، اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی. همه اینها می تواند شامل مسائلی با احساس ناسالم و ابراز خشم به درجات مختلف باشد. اگر نگران هستید که یک اختلال سلامت روانی مرتبط با خشم را تجربه می کنید یا به کمک برای یادگیری نحوه بیان سالم خشم نیاز دارید، انواع مختلف درمان و مدیریت خشم می تواند کمک کند. علاوه بر این، اضطراب و افسردگی بسته به فرد و شرایط می‌تواند خشم را به عنوان یک علامت در بر داشته باشد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن