مشاوره آنلاین و غیرحضوری روانشناسی

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

مشاوره و درمان تصویری یا صوتی چیست؟

درمان روانشناسی تلفنی که با عنوان مشاوره‌ی تلفنی روانشناسی هم شناخته می‌شود، فرآیند صحبت با درمانگر از طریق تلفن و ابزارهای تماس تصویری مانند اسکایپ به جهت حل مسائل روحی، باورها، احساسات و مشکلات زندگی است. امروزه محبوبیت مشاوره‌ی تلفنی به دلیل پیشرفت زیاد وسایل ارتباط از راه دور موبایل و دسترسی گسترده‌تر به وب روز به روز در حال افزایش است و افراد زیادی به طور روزمره در کشورهای پیشرفته جهان از این امکان استفاده می‌کنند و این نوع از درمان روانشناسی در کشورهای در حال توسعه مثل ایران نیز در حال گسترش است.

درمان تلفنی مهمترین روش ارتباط با درمان‌گر متخصص در زمان متناسب با برنامه‌های شما و محلی است که ترجیح می‌دهید. مشاوره از طریق تلفن مشابه با مشاوره‌ی حضوری سنتی است و تنها تفاوت آن در نحوه تعامل با روانشناس است. در این نوع از مشاوره، تلفن یک دریچه‌ی خصوصی است که در مورد مسائلی که بر زندگی شما اثر گذاشته تنها با درمانگر صحبت می‌کنید. مانند اشکال دیگر درمان، در جلسه اول درمانی مشاور انتخابی شرایط شما را ارزیابی می‌کند. ارزیابی تلفنی اغلب فرآیند را سرعت می‌بخشد، انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان ملاقات وجود دارد و «برقراری ارتباط» راحت‌تر است. درمانگر تلفنی به اندازه‌ی درمانگر حضوری مهارت دارد و به صحبت‌ها و مشکلات شما گوش می‌دهد و در مورد برنامه درمانی مناسب صحبت می‌کند.

مشاوره تلفنی روانشناسی چه تفاوتی با مشاوره حضوری دارد؟

درمان تلفنی درمانی است که به کودکان، جوانان یا بزرگسالان کمک می‌کند تا از طریق تلفن سنتی یا ابزارهای آنلاین مثل اسکایپ و فیس‌تایم درمان شوند. اغلب درمان تلفنی با درمان‌های آنلاین دیگر مانند خدمات مبتنی بر متن یا ایمیل تکمیل می‌شود.

با گذشت زمان مردم بیشتر و بیشتر به سراغ درمان تلفنی می‌روند و تحقیات اخیر نشان می‌دهد که درمان تلفنی به ارزش درمانی برابر با درمان حضوری دارد و در برخی نمونه‌ها، حتی بیشتر است.

افراد بیشتر و بیشتری برای تأمین خدمات درمانی روانی و نیازهای آماده‌سازی به مشاوره‌ی تلفنی وابسته خواهند بود. درمان تلفنی یا آنلاین انتخاب خوبی برای افرادی است که:

  • برنامه‌های شلوغی دارند.
  • محیط راحت خانه را به دفتر درمانی ترجیح می‌دهند
  • نمی‌توانند خانه را ترک کنند
  • اغلب در سفر هستند
  • می‌خواهند که با مشاور ملاقات کنند، اما راه آن‌ها خیلی دور است و نمی‌توانند صورت حضوری مراجعه کنند.

چرا باید مشاوره روانشناسی تلفنی را انتخاب کنیم؟

جلسات درمان تلفنی به طور طبیعی 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد، اما زمان آن‌ها منعطف است و بنابراین می‌توانید متناسب با نیازهای خاص خود جلسات مشاوره‌ای کوتاه‌تر یا طولانی‌تری داشته باشید. مشاوره‌ی تلفنی در مقایسه با روش‌های سنتی آزادی بیشتری را در طی مشاوره به شما می‌دهد. این مسئله مشاوره را برای افرادی که به درمان نیاز دارند، راحت‌تر می‌کند.

تعهد به جلسات درمانی تلفنی بسیار آسان‌تر از تعهد به ملاقات حضوری با درمانگر در اتاق درمان است که معمولاً نیازمند رفت و آمد و صرف زمان بسیار بیشتری است. به ویژه، برای افرادی که رفت و آمد برای آن‌ها دشوار است، مناسب خواهد بود. برای مثال مادری که چند کودک کوچک دارد، به مشاوره نیاز داشته باشد، هرگز فرصت این را نخواهد داشت که به طور مرتب به مطب دکتر روانشناس مراجعه کند و خدمات درمانی مستمر را دریافت کند و یا شخصی که یک شغل پردردسر دارد، نمی‌تواند بارها و بارها برای سرزدن به مطب روانشناسی از محل کار خود مرخصی بگیرد. به علاوه، در درمان تلفنی افراد بیشتر گمنام می‌مانند و برای اغلب مردم بدون درمان حضوری و رو در رو با درمانگر راحت‌تر در مورد مشکلات خود صحبت می‌کنند و علاوه بر راحت‌تر شدن ارتباط با روانشناس از لحاظ شأن اجتماعی هم دچار مشکلی نمی‌شوند؛ زیرا بسیاری از افراد به خصوص در جوامع سنتی و جهان سوم از اینکه پس از مراجعه به مطب روانشناس مورد تمسخر دوستان و آشنایان و همکاران قرار بگیرند، وحشت دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد مشکلات روان‌شناختی خود را پنهان نگاه می‌دارند.

درمان تلفنی به درمان افسردگی، مصیبت، اضطراب و مسائل دیگری که در مشاوره حضوری درمان می‌شود، کمک می‌کند. زیرا این دسته از افراد به سختی می‌توانند تمرکز برای رفت و آمد مرتب به مطب یک روانشناس را داشته باشند و از طرف دیگر شرایط روحی خوبی برای حضور مداوم در محیط‌های اجتماعی ندارند.

به دلایل بسیار، از جمله کمبود متخصصان بهداشت روانی با کیفیت بالا، بیماران برای درمان افسردگی به سراغ پزشکان عمومی می‌روند. برخی بیماران ترجیح می‌دهد که بدون روان‌درمانی درمان شوند؛ برخی دیگر روان‌درمانی همراه با دارو یا بدون دارو را ترجیح می‌دهند. یکی از معایب درمان‌های شناختی و حضوری این است این است که ملاقات هفتگی چند ماهه برای برخی افراد دشوار است، چه برسد که درمانگرهای ماهری که آموزش دیده‌اند را پیدا کنند.

در یکی از تحقیقات اخیر در مجله‌ی آمریکایی مدیکال اسوسیشن که توسط دیوید وهر و همکاران از دانشگاه نورثوسترن انجام شده است، مشخص شد که آیا مشاوره روانشناسی تلفنی به اندازه‌ی درمان روانشناختی حضوری مؤثر است. نتایج این تحقیق جالب و مهم است. اگر بیماران به روان‌درمانی تلفنی به خوبی پاسخ دهند، به افرادی که در نزدیک درمان‌گر زندگی نمی‌کنند، این امکان را می‌دهد تا از طریق تلفن درمان بگیرند. همچنین برای افرادی که امکان انتخاب درمان حضوری را دارند، اما محدودیت‌هایی دارند که ملاقات حضوری برای آن‌ها دشوار است نیاز به رفت و آمد به دفتر درمانگر را حذف می‌کند.

آیا فکر می‌کنید که افراد درمان تلفنی را بیشتر، کمتر یا به اندازه‌ی درمان حضوری انتخاب می‌کنند؟ آیا فکر می‌‌کنید که درمان تنها در صورتی که بیمار از طریق تلفن با درمانگر تعامل داشته باشد، مؤثر است؟ آیا از نظر درمانی ارتباط حضوری با درمانگر اهمیت دارد. این بررسی برخی پاسخ‌های جالب و ناراحت‌کننده را ارائه می‌کند.


آیا مشاوره با متخصصان روانشناس و روانپزشک می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


اول این که افراد در این تحقیق جلسات مشاوره تلفنی روانشناسی را نسبت به جلسات حضوری ترجیح داده بودند و حدود 21 درصد افراد که به طور تصادفی برای درمان تلفنی انتخاب شده بودند، درمان را قطع کردند که برای درمان حضوری این رقم 33 درصد بود. به طور فزاینده، افزایش نرخ انصراف در گروه درمان حضوری در اوایل درمان و در طول 4 جلسه اول رخ داد (از 18 جلسه‌ی برنامه‌ریزی شده). راحتی درمان تلفنی شرکت‌کنندگان بیشتری را ترغیب کرد تا درمان خود را ادامه دهند که این مطلب مزیت مشاوره تلفنی روانشناسی را اثبات کرد.

نتیجه دوم این بود که هم درمان تلفنی و حضوری بهبودی اساسی ایجا کردند. در انتهای دوره‌ی بررسی 18 هفته‌ای، هر دو گروه شرکت‌کننده به میزان مشابه بهبود پیدا کرده بودند. حدود 27 درصد بیماران در هر گروه کاملاً بهبود پیدا کرده بودند. یعنی نشانه‌های کمی داشتند یا نشانه‌ها کلاً از بین رفته بودند.

درمان حضوری یک مزیت مهم دارد. زمانی که افراد 6 ماه بعد دوباره ارزیابی شدند، هر دو گروه‌ها در مقایسه با قبل از درمان، بهبودی خود را حفظ کردند اما گروه درمان حضوری نشانه‌های افسردگی کمتری نسبت به افرادی که درمان تلفنی گرفته بودند، بروز یافته بود.

این تحقیق نشان می‌دهد که درمان روانشناختی تلفنی توسط درمانگرهای آموزش دیده مؤثر خواهد بود. همچنین نشان داد که زمانی که درمان‌ها به پایان رسیدند، افرای که مشاوره تلفنی روانشناسی را دریافت کردند باید با گروه درمانی در ارتباط باشند، زیرا در طول زمان احتمال برگشت نشانه‌ها بسیار زیاد است. با این وجود، افرادی که زمان یا منابعی برای دریافت درمان روانشناسی حضوری هفتگی نداشتند، درمان تلفنی جایگزین مطمئنی بود.

روان‌درمانی از راه دور روش نوینی را ارائه می‌دهد که پزشکان و متخصان سلامت دیگر می‌تواند به بیمارانی که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند، دسترسی داشته باشند. این روش شامل استفاده از دوربین‌هایی با رزولوشن بالا است که در مراکز خدمات درمانی اجتماعی یا خدمات درمانی دیگر راه‌اندازی شدند. سپس متخصصان سلامت می‌توانند بیماران را به صورت همزمان ارزیابی و معاینه کنند و با آن‌ها صحبت کنند. با وجود تجهیزات با کیفیت بالا، این نوع از ارتباط بسیار مؤثر خواهد بود و امروزه قابلیت‌ها و کاربردهای فراوانی پیدا کرده است.

مزیت‌های مشاوره روانشناسی تلفنی

• با مشاوره تلفنی روانشناسی در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

مشاوره تلفنی روانشناسی این امکان را می‌دهد تا در زمان مناسب تماس بگیرید. شما محدودیت ندارید می‌توانید از محلی که ترجیح می‌دهید با درمانگر تماس بگیرید که بسیار سریعتر از رفت و آمد به محل قرار است. این به این معنا است که شما می‌توانید جلسات درمانی تلفنی را متناسب با زمان استراحت نهار در محل کار یا وقتی که نوزاد شما خواب است، تنظیم کنید.

به عنوان یک راهکار دیگر، ممکن است ترجیح دهید به محض این که پس از کار به خانه رسیدید یا حتی آخر هفته‌ها جلسه مشاوره داشته باشید. زمان‌ بیشتری را در روز ذخیره می‌کنید و بنابراین زمان بیشتری دارید تا به بهبود زندگی خود بپردازید.

• درمان تلفنی از راه دور آسان است.

سفرهای کاری، درس و تعطیلات دوره مشاوره‌ی روان‌درمانی شما را مختل خواهند کرد؛ اغلب در این زمان‌ها بیشتر به کمک نیاز دارید. اما با تلفن‌درمانی همچین مشکلاتی وجود ندارد. به راحتی می‌توانید زمان‌هایی که راه دور هستید را در نظر بگیرید.

همچنین برای افرادی که در محل دور یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، هم مناسب است. درمان تلفنی به شما این امکان را می‌دهد تا در هر جای دنیا که باشید با درمانگر همکاری کنید و سلامت روانی خود را بهبود ببخشید. تبعیت از راهنماهای مراکز مشاوره تلفنی روانشناسی می‌تواند به درمان تلفنی افراد کمک کند که بسیاری از مردم می‌توانند به راحتی با فردی با فرهنگ و پیش‌زمینه مشابه ارتباط برقرار کنند و در مورد مسائل مختلف صحبت کنند.

• مشاوره تلفنی روانشناسی برای افرادی که مشکلات جا‌به‌جایی دارند و یا در شهرهای دیگر هستند، مؤثر است.

اگر شما مشکلات جا‌به‌جایی دارید، مشاوره تلفنی زندگی را بسیار راحت کرده است. نیازی به حمل و نقل پرهزنیه نیست، شما به راحتی و در هر لحظه می‌توانید به درمانگرانی دسترسی داشته باشید که دسترسی به آن‌ها راحت نیست.

• درمان تلفنی برای درمان هراس از مکان‌های باز مفید خواهد بود.

اگر شما هراس از فضای باز یا اجتماع دارید یا از ترک خانه ایمن خود احساس ناراحتی می‌کنید، مشاوره تلفنی روانشناسی راه نجات شما است. با مشاوره تلفنی دسترسی مستقیم به مشاوران متخصص که شرایط شما را درک می‌کنند و آینده‌ی شادتری را برای شما رقم خواهند زد، فراهم شده است.

• مشاوره تلفنی روانشناسی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

هزینه‌ی رفت و آمد همیشه بیشتر از هزینه یک تماس تلفنی است. با وجود فناوری‌هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، اسکایپ و بسته‌های انحصاری موبایل هزینه‌ی تماس تلفنی ارزان‌تر شده است. به علاوه، از آنجایی که مشاوران درمان را به صورت تلفنی انجام می‌دهند، نیازی نیست از تجهیزات داخلی مناسبی استفاده کنید و این نوع از درمان در اغلب موارد نسبت به درمان حضوری کم‌هزینه‌تر است.

• درمان تلفنی حریم‌خصوصی بیشتری دارد.

مشاوره تلفنی حریم خصوصی بسیار بالایی دارد. گهگاهی به دلیل ننگی که به مسائل سلامت روانی چسبانده می‌شود، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند درمان خود را به طور کاملاً خصوصی انجام دهند. مشاوره تلفنی حریم خصوصی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. تماس تلفنی و صحبت از طریق تلفن باعث می‌شود کاملاً گمنام بمانید. بنابراین هرگز نگران برخورد تصادفی با فردی که نمی‌خواهید در درمان حضوری با او برخورد کنید، نخواهید بود. این حریم خصوصی بسیار زیاد فرصتی را برای فرد ایجاد می‌کند تا با درمانگر راحت باشد و نگرانی‌های نهفته خود را با او درمیان بگذارد که به درمان سرعت می‌بخشد.


آیا مشاوره با متخصصان روانشناس و روانپزشک می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


• در مشاوره تلفنی روانشناسی حق انتخاب گسترده‌تری از میان درمانگرها خواهید داشت.

در هر نوع درمانی، یافتن درمانگری که مهارت و تجریه‌ی درمان شرایط خاص شما را داشته باشد، مهم است. با مشاوره تلفنی روانشناسی، حق انتخاب متخصصان بسیار بیشتر از ناحیه شما خواهد بود، زیرا هیچ محدودیتی برای انتخاب متخصصان وجود ندارد. البته بهتر است برای انتخاب متخصص مناسب خود، از مشاوران مرکز درمانی روانشناسی کمک بگیرید. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی در زمینه های دیگر مانند مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی با همکاران ما بهره ببرید. یا اگر صاحب کسب و کار و شرکت هستید از مشاوره های تلفنی در زمینه های دیگر مانند مشاوره برندسازی، مشاوره تبلیغات و … نیز  استفاده کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن