مادر سمی چیست و مادر سمی چه تأثیری بر روابط و خانواده دارد؟

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 4 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط Lauren Guilbeault، LMHC
شما از مهمانی های خانوادگی می ترسید. یک تماس تلفنی از طرف مادر معمولاً یک میدان مین احساسی است و شما آگاهانه تصمیم می گیرید که فرزندی در آینده نداشته باشید، زیرا مطمئناً پدر و مادر بدی برای او خواهید بود. اگر هر یک از این عبارات را مرتبط با خود می‌دانید، ادامه مطلب را بخوانید. شما ممکن است یک مادر سمی داشته باشید. تقصیر شما نیست که او با شما این گونه رفتار می کند. می‌توانید بیاموزید که چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود، نشانه‌هایی که او ممکن است از اختلال داشته باشد یا مادری مرزی باشد و چگونه به روشی سازنده و سالم به جلو حرکت کنید.

چه چیزی یک مادر سمی را می سازد؟

اول، مهم است که توجه داشته باشید که تقصیر شما نیست که مادر سمی دارید. بسیاری از مردم با روابط پیچیده خانواده دست و پنجه نرم می کنند. برخی از ویژگی های مادران سمی را در زیر فهرست می کنیم. همچنین مهم است که در اینجا به خاطر داشته باشید که اکثر والدین حداقل در برخی مواقع در مورد برخی از ویژگی های زیر و حتی همه آنها مقصر هستند. این طبیعی است ولی اغلب مضر نیست. با این حال، یک مادر سمی، به طور مداوم یا منظم دو یا چند مورد از ویژگی های زیر را نشان می دهد؛ و اگر امروز هنوز با او رابطه دارید، متوجه باشید که او را مجبور به رفتار توهین آمیز با خودتان نمی کنید، او انتخاب می کند تا به شیوه ای خاص عمل کند.
رفتارهای سمی عبارتند از:
• انتقاد مداوم
• کنترل رفتار
• ایجاد احساس گناه و بازی دادن روان شما
• ایجاد احساس حقارت
• بی اعتبار کردن احساسات شما
• پرخاشگری منفعل
• بی احترامی به مرزهای شخصی
• رابطه یک طرفه

این ویژگی ها را در ادامه مقاله با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

چگونه می توانم به جلو حرکت کنم؟

چه کاری می توانی انجام بدهی؟ شما نمی توانید مادرتان را تغییر دهید، اما می توانید روی روابطتان با خود کار کنید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که با افرادی که احساس بدی در شما ایجاد می‌کنند مرزبندی کنید. اگر متوجه شدید که تعامل با مادرتان باعث می شود احساس بدتری نسبت به خودتان داشته باشید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با او مرزهای جدی تعیین کنید. اگر این خیلی سخت به نظر می رسد، یکی از راه های کمک گرفتن برای تعیین این مرزها مراجعه به یک درمانگر فردی است که به شما کمک می کند احساس قدرت و استقلال مورد نیاز را افزایش دهید. چه با یک مشاور آنلاین یا یک درمانگر در منطقه خود کار کنید، شایسته این هستید که بتوانید روابط پیچیده خود را با یک متخصص که تجربه مرتبط دارد بررسی کنید.

ویژگی های یک مادر سمی

این تلاشی برای شیطان جلوه دادن مادران نیست، و همچنین به منظور دامن زدن به احساس نفرت نسبت به شما نیست. با این حال، بهانه آوردن برای رفتار او و دست کم گرفتن میزان تأثیر رفتار بالقوه سمی آنها بر شما، تأثیر معکوس و حتی مضر خواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که این فهرست از ویژگی های شخصیتی کامل نیست. یک مادر سمی مادری است که به طور مداوم مرزهای اعلام شده شما را نادیده می گیرد، عشق را دریغ می کند، یا احساسات شما را به هر طریقی بی ارزش می کند، ویژگی های سمی از خود نشان می دهد، و این ممکن است به شکل های بیشتری نسبت به موارد ذکر شده در اینجا ظاهر شود.

1.انتقاد مداوم: اضافه کردن استرس و مسمومیت به زندگی شما
آیا جمله “هیچ چیز برای مامان به اندازه کافی خوب نیست” برای شما صادق است؟ این اغلب نه تنها برای شما بلکه برای اکثر افراد و ویژگی های زندگی او صدق می کند. او همیشه ناراضی است و کمال گرا است، زیرا به نظر می رسد چیزها به ندرت با استانداردهای دقیق او مطابقت دارند. منتقد درونی شما احتمالاً شبیه او است! به عنوان یک کودک، احتمالاً اغلب و به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اید. اشکال ظریف‌تر انتقاد شامل متلک یا برچسب زدن به ظاهر محبت آمیز است، مانند: “این کودک تنبل ماست”، “او باهوش است اما کم کار است” یا “او یک بداخلاق سرسخت/بداخلاق است.” این مادر سمی همچنین احتمالاً این موارد را یک پیشنهاد عالی تشخیص می دهد و کمال گرایی او باعث می شود که شما هرگز به اندازه کافی خوب نباشید، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید.

2. کنترل شدید: مامان رفتارهای شما را کنترل می کند.
گاهی اوقات تمایلات کنترلی با رفتار مادر انتقادی همراه است. او اغلب دارای شخصیتی قوی و حتی قدرتمند با ویژگی های رهبری است. با این حال، او احتمالاً هنوز دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه رفتار، لباس پوشیدن و اینکه چه کاری انجام دهید، حتی زمانی که کاملاً بالغ شده اید انجام می دهد. او همچنین در بسیاری از جنبه های زندگی شما نظر می دهد و علیرغم اعتراضات مشهود، خود را در این موارد متخصص می داند. لحن صدای او اغلب تمام آن چیزی است که هر زمان که لو را می بینید یا شما را فلج می‌کند یا شما را به حرکت خودکار وادار می‌کند! این مادر سمی احتمالاً عادت دارد با مردم راه بیفتد تا بتواند رفتار کنترل کننده سمی را در بیشتر روابط از خود نشان دهد.

3. استاد ایجاد احساس گناه و بازی کردن با روان

همه این ویژگی های رفتاری ذاتاً بازی دادن هستند، اما برخی از مادران سمی مهارت های هشدار دهنده ای را در هنر تاریک بازی دادن منفی نشان می دهند. مادر شما فعالانه تلاش می کند تا شما را در قبال رفتار بد خود گناهکار یا مسئول کند، اغلب زمانی که او نمی تواند تصمیم خود را بگیرد. او احتمالاً در تقویت نقاط ضعف عاطفی شما متخصص است و می‌تواند با احساسات شما استادانه بازی کند. بالاخره او شما را به خوبی می شناسد. برای مثال، آیا متوجه می‌شوید که علی‌رغم بهترین نیت‌تان برعکس، گاهی فقط در پاسخ به چیزی که او می‌گوید یا انجام می‌دهد واکنش نشان می‌دهید؟ این احتمالاً همان دستکاری کردن و بازی کردن با روان شماست است که رشته های کنترل شما را می کشد. او همچنین می‌تواند به‌طور غیرمستقیم یا مستقیم، شما را به خاطر مشکلاتش سرزنش کند، یا شما را مسئول شکست‌هایش در زندگی بداند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


4. تحقیرگر و خرابکار: به احساسات و سلامت روان خود فکر نمی کنید.
این می تواند ظریف یا کاملاً مستقیم باشد. این مادر سمی مرتباً در مقابل خانواده و دوستانتان نظرات منفی یا شوخی هایی درباره شما می کند، بدون توجه به اینکه ممکن است کلمات او بر شما تأثیر بگذارد. اگر با او برخورد کرده و شکایت کنید، واکنش مادر سمی معمولاً به شما این است که بیش از حد حساس هستید یا نمی توانید یک شوخی/انتقاد و غیره را تحمل کنید.

5. احساسات منفی شما را بی اهمیت می داند یا آنها را نادیده می گیرد.
زمانی که شما را به خاطر ابراز نارضایتی از رفتاری که با شما می‌شود، یا ابراز هرگونه احساس منفی نسبت به او، تحقیر می‌کند یا مورد انتقاد قرار می‌گیرید، به ویژگی‌های این دسته مربوط می‌شود. به ویژه ابراز خشم نسبت به او مجاز نیست یا با پرخاشگری شدید مجازات می شوید. حتی ممکن است به خاطر احساس بد، صرف نظر از دلیل، مورد انتقاد قرار بگیرید. همه اینها به احتمال زیاد باعث می شود که شما احساس کنید بهتر است هیچ احساس منفی را با او در میان نگذارید.

6. منفعل تهاجمی: با شما صحبت نمی کند.
پرخاشگری منفعل را می توان به عنوان «پرخاشگری غیرکلامی که در رفتار منفی ظاهر می شود» تعریف کرد. این مادر سمی به صورت ظاهری عصبانیت یا رنجش خود را نسبت به شما ابراز نمی کند، اما ممکن است، برای مثال، عمداً یک رویداد را به تأخیر بیندازد، برای یک قرار مهم دیر حاضر شود، یا بدون هیچ دلیل مشخصی نسبت به شما عبوس و عنق رفتار کند. مادر سمی به خوبی به مواجهه و رفتار شما واکنش نشان نمی دهد و به هر قیمتی از صمیمیت عاطفی اجتناب می کند. او غالباً یک «کنترل گر وسواسی و دمدمی مزاج» نیز هست.

7. به مرزهای شخصی بی احترامی می کند: فقدان مرزهای سالم
در حال رفتن به میهمانی هستید و شما در حال دوش گرفتن هستید که مادر سمی شما وارد حمام می شود و به شما پیشنهاد می دهد که پشت شما را بشوید. این ممکن است طبیعی به نظر برسد، اما اگر مثلاً یک فرد بالغ با توانایی بدنی باشید، اینطور نیست. در این مورد، رفتار او بسیار نامناسب است. جلوه‌های دیگر این ویژگی می‌تواند شامل بازکردن و خواندن نامه‌های خصوصی شما بدون اجازه، هک کردن رایانه یا تلفن شما برای خواندن متن‌های شما، تماس با دوستان یا رئیس‌تان برای رفتار نامناسب با شما، یا حضور در خانه شما در هر زمان و بدون اعلام قبلی باشد. یک مادر سمی مانند این، که درخواست های شما را برای محدودیت ها یا حریم خصوصی نادیده می گیرد، مادری سمی با مشکلات دلبستگی و عدم احترام است.

8. شما بهترین دوست و نزدیک ترین مورد اعتماد او هستید.
این همیشه از ویژگی های مادر سمی نیست، زیرا روابط نزدیک و خوبی بین والدین و فرزندان وجود دارد. با این حال، اگر او همچنین ویژگی های کنترل کننده، بازی دادن روانی و منفعل-تهاجمی را نشان می دهد، بهترین دوست او بودن می تواند بار بزرگی بر دوش شما باشد. برخی از مادران سمی رفتار متقابل را تشویق نمی کنند و اصرار دارند که شما منحصراً روی احساسات او تمرکز کنید. این یک ویژگی خودشیفتگی است. از طرف دیگر، وقتی مانند او صمیمیت های عاطفی را با او به اشتراک می گذارید، مادر سمی از خیانت به اعتماد شما یا دستکاری شما در زمانی که نمی تواند شما را کنترل کند تردیدی ندارد.

چگونه داشتن یک مادر سمی بر روابط تأثیر می گذارد؟

ناگفته نماند که رابطه بین شما و یک مادر سمی بعید است که سالم یا رشد کننده باشد. اختلال در این ارتباط اولیه بر تمام جنبه های روانی و زندگی فرد تأثیر می گذارد و به نظر می رسد آگاهی از این موضوع به ویژه در زنان رو به افزایش است. بتانی وبستر، روانشناس آموزش دیده و مربی زندگی، عبارت “زخم مادر” را ابداع کرده است و آن را اینگونه تعریف می کند: “…درد زن بودن که از طریق نسل های زنان در فرهنگ های مردسالار منتقل شده است.” اساساً، او استدلال می‌کند که ویژگی‌های بالا و سایر ویژگی‌های یک مادر سمی، نتیجه «مکانیسم‌های مقابله‌ای ناکارآمد» در فرهنگ‌های مردسالار است. این یک یادآوری هشیارانه است که مادر سمی خود نه تنها محصول تربیت ناکارآمد، بلکه محصول یک جامعه عمدتاً تحت سلطه مردان است. گفتنی است که مردان نیز از این مسائل مستثنی نیستند. با توضیح بیشتر در مورد این تعریف، زخم مادر به خوبی می تواند برای توضیح بسیاری از تجربیات زندگی مردان نیز به کار رود. اما مادر سمی چگونه بر روابط شما تأثیر می گذارد؟
• به اندازه کافی خوب نبودن
• شرم یا احساس مداوم مبنی بر اینکه مشکلی در شما وجود دارد.
• تضعیف یا احساس اینکه باید کوچک/ناتوان بمانید تا دوست داشته شوید.
• احساس گناه دائمی برای خواستن بیشتر از آنچه در حال حاضر دارید.
این احساسات و احساس درونی ناتوانی و بی ارزشی در نهایت چیزی است که همه روابط را در زندگی یک فرد شکل می دهد. برای دیدن اینکه این تأثیر مثبت نیست و نیاز فوری به بررسی دارد، نیازی به تخیل نیست. وبستر پیامدهای رابطه این چنینی را در زیر توصیف می کند:
• نمی خواهید کامل باشید زیرا نمی خواهید دیگران را تهدید کنید
• داشتن تحمل بالا برای برخورد ضعیف دیگران
• مراقبت عاطفی از دیگران
• خود خرابکاری
• بیش از حد سفت و سخت و مسلط بودن
• شرایطی مانند اختلالات خوردن، افسردگی و اعتیاد • احساس رقابت با زنان دیگر

به دنبال کمک

درک اینکه برای رویارویی با یک موضوع به کمک نیاز دارید، اغلب اولین قدم مهم در هر سفر درمانی است. اگر خواندن این مقاله محرک است، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که چیزی در روان شما فعال است که به توجه شما نیاز دارد. با این حال، مقابله با این موضوع به تنهایی توصیه نمی شود. شاید ندانید که رابطه با مادرتان توهین آمیز یا سمی است. اگر مطمئن نیستید لازم نیست از برچسب استفاده کنید. هدف از کار با یک مشاور آنلاین این است که برای درک احساسات خود، بررسی آنها و یافتن راه هایی برای مقابله با آن زمان بگذارید. روابط خانواده چالش برانگیز و پیچیده است. وقتی مادری سمی دارید، ممکن است از اعتراف به اینکه احساسات پیچیده ای نسبت به او دارید، بترسید. اینها چیزهایی هستند که می توانید با یک مشاور آنلاین، شنونده بی طرفی که به سلامتی شما اهمیت می دهد، کار کنید. با پردازش رابطه خود، می توانید راه های سالمی برای کنار آمدن و حرکت رو به جلو بیاموزید. ممکن است برای شما تعجب آور نباشد که فرزندان والدین سمی استعداد بیشتری به مشکلات سلامت روان دارند (در مقایسه با فرزندان والدین سالم). با این حال، امیدی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان آنلاین می‌تواند ابزاری قدرتمند در کاهش تعارض والدین و فرزند باشد، بنابراین مشکلات سلامت روانی را که فرزندان والدین سمی تجربه می‌کنند، کاهش می‌دهد. بسیاری از مراجعان در پلتفرم هوشمند هوکات مشکلات خانوادگی را با درمانگران آنلاین خود حل کرده اند. مردم از طریق چالش های عاطفی خود با خانواده خود صحبت می کنند تا بتوانند بهبود یابند و روابط رضایت بخشی با افراد دیگر در زندگی خود داشته باشند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای آرام و شاد کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چرا از یک درمانگر کمک بگیرید؟

تقریباً مسلم است که شما نقاط کور قابل توجهی در مورد رفتار مادرتان نسبت به خود خواهید داشت، حتی اگر آگاهانه او را به عنوان یک خرابکار جدی در زندگی خود معرفی کنید. بالاخره او مادر شماست و حداقل بخشی از شما او را دوست دارد. تفکر انتقادی در مورد او را ممکن است خیانت تصور کنید و باعث شود احساس ناامنی و ناراحتی کنید. این احساسات می تواند مانع و حتی توقف هر گونه تلاش خود درمانی شود. فقط یک درمانگر آموزش دیده می داند که چگونه در این آب های دشوار حرکت کند.
نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که شما ممکن است رفتار سمی مادرتان را درونی کرده باشید، به این معنی که ناخودآگاه حداقل برخی از جنبه های آن را به عنوان “رفتاری عادی” پذیرفته اید. برای بقای عاطفی مجبور بودید. در اغلب موارد، یک درمانگر یا مشاور ماهر و زیرک نیاز است تا به آرامی به این نکته اشاره کند که چه چیزی مادر خوب است و چه چیزی نیست و شما را از طریق فرآیندهایی راهنمایی می کند که چگونه این موضوع بر شما تأثیر می گذارد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن