فرزندپروری نوجوانان: توصیه هایی برای کمک در طول سال های نوجوانی

دراین زمینه از متخصصین کودک و نوجوان در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط تیم تحریریه هوکات|به روز شده در 2 مه 2022
بررسی پزشکی توسط لورا آنجرز، NCC، LPC

بزرگ کردن یک نوجوان

به یاد دارید زمانی که فرزندتان نوزاد بود و نمی توانستید صبر کنید تا او بزرگتر شود تا بتوانید تمام شب بخوابید و احساس آرامش کنید؟ بسیاری از والدین در نهایت آرزوی پایان سال‌های نوجوانی را دارند و متوجه می‌شوند که سال‌های نوجوانی سخت‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتند. فرزندپروری نوجوانان سطح جدیدی از چالش ها و موقعیت ها را به همراه دارد، اما با کمک مناسب، شما و نوجوانتان با هم از پس آن بر می آیید.

نوجوانان به آزادی بیشتری نیاز دارند … اما به آنها آزادی کامل ندهید.

داشتن قوانینی برای کودکان که در حین رشد از آن پیروی کنند بسیار مهم است. با این حال، هر چه سن آنها بالاتر می رود، برای شروع تصمیم گیری خود به آزادی بیشتری نیاز دارند. این در واقع به آنها کمک می کند تا سلامت عاطفی و روانی سالم ایجاد کنند. همانطور که فرزند شما نوجوان می شود، ممکن است متوجه شوید که او شروع به درخواست آزادی بیشتر می کند. اگر همچنان آنها را به همان قوانین و محدودیت هایی که در کودکی داشتند نگه دارید، ممکن است متوجه شوید که آنها شروع به شورش علیه آن می کنند. به همین دلیل است که برای شما بهتر و ایمن‌تر است که با افزایش سن و شروع مسئولیت‌پذیری، به نوجوان خود کمی آزادی بیشتری بدهید.
در حالی که خوب است به نوجوان خود آزادی بیشتری بدهید، اما نباید به او آزادی کامل بدهید. هنوز هم برای آنها خوب است که قوانینی را دنبال کنند تا آنها را ایمن نگه دارند. با این حال، ممکن است تغییر شیوه تنظیم قوانین برای شما مفید باشد. توضیح اینکه چرا قوانینی را که دارید ایجاد کرده‌اید، می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا به احتمال بیشتری از آنها پیروی کنند و به نوجوانتان اجازه دهید قوانینی را همراه با شما وضع کند. همانطور که آنها بزرگتر می شوند، می توانید قوانین را با هم مرور کنید تا در مورد اینکه کدام یک هنوز ضروری هستند و کدام یک ممکن است تغییر کنند، بحث کنید. همچنین مهم است که عواقب آنها در صورت زیر پا گذاشتن یک قانون، واضح باشد. شما می خواهید اگر آنها از شما سرپیچی کنند، هنگام خشم خود، به جای ایجاد تنبیه، ثابت قدم باشید.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در تربیت نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


به یاد داشته باشید که آنها شما را تماشا می کنند.

اگرچه نوجوانان تمایل دارند طوری رفتار کنند که فکر کنند والدینشان چیزی نمی دانند، با اینحال آنها همچنان شما را تماشا می کنند و از شما یاد می گیرند. اگر ببینند که در پایان یک روز سخت به الکل روی می آورید، ممکن است راه شما را دنبال کنند. به همین دلیل است که الگوبرداری از رفتار مسئولانه برای آنها مهم است.
این زمان بسیار خوبی است تا برای نوجوان خود در نحوه مراقبت صحیح از خود الگو باشید. برای آنها مدل سازی کنید که مراقبت از خود چگونه است. آنها را تشویق کنید تا در فعالیت های خودمراقبتی نیز شرکت کنند. در مورد عادات غذایی خوب، عادات خواب و اهمیت یادگیری نحوه مدیریت استرس به آنها آموزش دهید.

به یاد بیاورید که در سن آنها چگونه بودید.

ممکن است احساس کنید زمانی که نوجوان بودید زمانی بسیار دور است، اما احتمالاً آنقدرها پیش نبوده است. وقتی از نوجوان خود ناامید می شوید، به کارهایی که در سن او انجام داده اید فکر کنید. این می تواند به شما کمک کند تا کمی با آنها همدلی بیشتری داشته باشید و بفهمید که این رفتارها از کجا می آیند. ممکن است به یاد داشته باشید که وقتی برای یافتن جایگاه خود در جهان تلاش می کردید والدین خود را به چالش کشیدید. یا ممکن است فشاری را که برای موفقیت در دبیرستان یا هماهنگ شدن با جمعیت تجربه کرده اید به خاطر بیاورید.
بازیابی دیدگاه درباره این که این تجربیات چگونه بوده اند می تواند به شما در تعامل با نوجوانتان کمک کند. این احتمال وجود دارد که اگر والدینتان سر شما فریاد می زدند، احتمالاً شما نیز کمتر اشتیاق به گوش دادن دارید. نوجوانان امروزی با نوجوانان گذشته تفاوت چندانی ندارند، حتی اگر با چالش های منحصر به فردی روبرو هستند.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در تربیت نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


آنها را تحسین کنید.

زمانی را برای تعریف و تمجید از نوجوان خود به خاطر آنچه که هستند اختصاص دهید، نه به خاطر آنچه انجام می دهند. هیچ اشکالی ندارد که آنها را برای چیزی که به دست آورده اند تحسین کنید، اما همچنین می خواهید آنها را برای ویژگی های مثبتی که دارند آموزش دهید. این می تواند به آنها کمک کند تا به جای احساس فشار ناشی از نیاز به عملکرد خوب، در یک حوزه برای دریافت تحسین و پذیرش، عزت نفس سالم ایجاد کنند. این امکان وجود دارد که نوجوان شما وقتی او را تحسین می کنید، عصبانیتان کند، این ممکن است به این دلیل باشد که آنها سعی می کنند سر سخت به نظر برسند. این احتمال وجود دارد که آنها تحسین شما را دوست دارند، و از نظرات شما قدردانی می کنند حتی اگر آن را به شما نشان ندهند.

با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید.

صحبت کردن با فرزندتان در مورد رابطه جنسی می تواند ناراحت کننده باشد. و، ممکن است احساس کنید که قبلاً نیز با آنها “گفتگو” کرده اید، بنابراین کار شما تمام شده است. اما باز نگه داشتن گفتگو با آنها می تواند مفید باشد. ممکن است فشار زیادی بر نوجوانان وارد شود تا از نظر جنسی فعال باشند. شما می خواهید مکانی امن برای آنها فراهم کنید تا برای حمایت و راهنمایی مراجعه کنند. اگر نوجوانتان متوجه شود که وقتی برای صحبت با شما در مورد مکالمات حساسی از این دست، قضاوت کننده و زورگو هستید، ممکن است تلاش برای صحبت کردن با شما را متوقف کند. مهم است که مطمئن شوید نوجوان شما اطلاعات دقیقی دریافت می کند. اگر آنها راحت نیستند با شما صحبت کنند، مطمئن شوید که مکان دیگری دارند که می توانند برای کسب اطلاعات دقیق به آن مراجعه کنند که البته سایر نوجوانان یا اینترنت نیست.

علائم اضطراب و افسردگی را بشناسید.

نوجوانان به میزان فزاینده ای با استرس، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. به دلیل تغییرات در جامعه و اضافه شدن فناوری، نوجوانان با چالش هایی روبرو هستند که شما در سن آنها تجربه نکرده اید. به طور کلی، فشار قوی تری برای موفقیت و همگام شدن با چیزهایی مانند مدرسه، دوستان، فعالیت های فوق برنامه و حضور در رسانه های اجتماعی وجود دارد. این می تواند به فرزندان شما آسیب برساند و می تواند منجر به مشکلات اضطراب و افسردگی شود، که هر دو می توانند در موارد شدید منجر به خودکشی شوند. به عنوان والدین، مهم است که یاد بگیرید چگونه علائمی را تشخیص دهید که نوجوان شما ممکن است با سلامت روان خود دست و پنجه نرم کند. این می تواند مواردی مانند:
• از دست دادن انرژی
• تغییر در عادات خوابیدن
• بی قراری یا به راحتی آشفته شدن
• کاهش ناگهانی عملکرد مدرسه
• خودآزاری
• صحبت از خودکشی
• درد مزمن، سردرد، یا مشکلات گوارشی
اگر فکر می کنید که نوجوان شما در حال مبارزه با این مشکلات است، مهم است که برای اطمینان یافتن، برای کمک مورد نیاز خود اقدام کنید. این می تواند به سادگی کمک به آنها برای یادگیری تکنیک های بهتر برای مدیریت سطح استرس یا بردن آنها به پزشک یا درمانگر باشد.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در تربیت نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


برای صحبت کردن در دسترس باشید.

احتمالاً زندگی شما نیز شلوغ است. اما مهم است که مطمئن شوید در مواقعی که نوجوان به شما نیاز دارد در دسترس هستید. آنها احتمالاً به اندازه زمانی که کوچک تر بودند پیش شما نمی‌آیند، اما اگر بخواهند صحبت کنند، نمی‌خواهید فرصت را از دست بدهید. در طول این مکالمات، مطمئن شوید که توجه خود را به آنها معطوف کرده اید. اجازه ندهید دیگران حرف شما را قطع کنند و تلفن شما حواس شما را پرت نکند. سپس، قبل از پاسخ دادن، به آنها گوش دهید. سعی نکنید در صحبت آنها بپرید و به آنها بگویید چه کاری انجام دهند. به آنها فرصتی بدهید تا صحبت کنند و نه تنها به کلماتی که می گویند بلکه به معنای پشت صحبت آنها نیز فکر کنید.

برای کمک گرفتن از حرفه ای ها نترسید.

تربیت فرزندان در هر سنی می تواند یک چالش باشد. اگر ندانید در هر لحظه دقیقاً چه کاری انجام دهید، اشکالی ندارد. هیچ اشکالی ندارد که در صورت نیاز به کمک از یک متخصص مانند درمانگران مجرب در پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات استفاده کنید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا با استرس هایی که والدین دارند، مقابله کنید. ممکن است متوجه شوید که با استرس و اضطراب خود دست و پنجه نرم می کنید، یا ممکن است موقعیت‌های دیگری را تجربه کنید که باعث می‌شود پدر و مادر شدن به روشی که دوست دارید چالش برانگیز باشد. از پرداختن به این چالش ها با یک درمانگر خجالت نکشید و شرمگین نباشید.
همچنین ممکن است متوجه شوید که برای نوجوان شما مفید است که مدتی را صرف صحبت با یک درمانگر کند. یا، ممکن است گزینه خانواده درمانی را مفید بدانید زیرا همه با هم کار می کنید تا به هم کمک کنید تا سلامت روانی و عاطفی خود را حفظ کنند. سال های نوجوانی می تواند برای همه افراد درگیر، پیچیده باشد. اما با راهنمایی های صحیح و اندکی توصیه، شما و فرزندتان از این جاده عبور خواهید کرد.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات فرزندپروری خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن