شناخت ازدواج و رازهای زندگی زناشویی موفق

دراین زمینه از متخصصین مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین بهره مند شوید.

زوج‌هایی موفق زرنگ و دانا هستند که در زمینه شناخت ازدواج کتاب می‌خوانند، در سمینارها شرکت می‌کنند، مقالات معتبر را مرور می‌کنند و سایر زوج‌های موفق را مورد بررسی قرار می‌دهند. چراکه زوج‌های موفق به شما خواهند گفت که تا چه اندازه برای شناخت ازدواج خود تلاش کرده و رازهای موفقیت خود را به واسطه ی آزمون و خطا به دست آورده اند:

در اینجا ده اصل موفقیت آمده که من آنها را از طریق کارکردن و مشاهده صدها زوج برای شناخت ازدواج یاد گرفته‌ام:

1- شادی مهم ترین چیز نیست.

هرکسی می‌خواهد خوشحال باشد، اما شادی می‌آید و می‌رود. زوج‌های موفق یاد می‌گیرند خودخواسته کارهایی انجام دهند تا خوشبختی را زمانی که شرایط زندگی سخت می شود به دست بیاورند.

2- زوج‌ها بعد از شناخت ازدواج خود، متوجه شدند که مهم ترین کار درکنار هم بودن است.

زمانی که شرایط سخت می‌شود و طرفین‌ نمی‌دانند باید چکار کنند، باید صبور باشند و در کنار همسران خود باقی بمانند. زمان بسیاری از مشکلات را حل می کند. زمان با ارائه فرصت‌هایی برای کاهش استرس و غلبه بر چالش‌ها، راهی برای کمک‌ کردن به بهبود شرایط زوج‌ها است.

3- اگر کاری را که همیشه می‌کنید انجام دهید، نتیجه مشابهی می‌گیرید.

زوج‌های باهوش بعد از شناخت ازدواج متوجه شده‌اند که برای دست یافتن به نتایج متفاوت باید هربار به طور متفاوتی با مشکلات مقابله کنند. اغلب اوقات ایجاد تغییرات کوچک در نگرش و اقدامات، بزرگترین تفاوت در ازدواج را ایجاد می‌کند.

4- تغییر دیدگاهتان اهمیت دارد.

تغییر رفتار مهم است، اما تغییر دیدگاه هم به همان اندازه اهمیت دارد. دیدگاه های بد اغلب موجب احساسات و اقدامات بد می‌شوند.

5- اگر ذهن خود را تغییر دهید، ازدواج خود را تغییر داده‌اید.

اینکه زوج‌ها چه فکری درباره یکدیگر می‌کنند، از هم چه انتظاراتی دارند و آیا اینکه همدیگر را باور دارند یا نه از مهم ترین مسائلی هست که زوجین باید به آن توجه کنند. یکی از مهم ترین بخش ها در شناخت ازدواج این است که ما ببینیم به همسر خود چه احساسی داریم، او را باور داریم یا خیر! شناختِ این طرز فکر گامی مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


6- داشتن این تصور که زندگی دیگران بهتر از زندگی من است. (مرغ همسایه غازه!)

زوج‌های موفق فهمیده اند که باید در مقابل این طرز فکر مقاومت کنند. آنها یاد گرفته اند که به جای مقایسه زندگی و یا همسر خود با زندگی و افراد دیگر، نیروی خود را صرف موفقیت و شناخت ازدواج خودشان کنند تا ازدواج بهتری داشته باشند. اگر از زوج های مسن تر بپرسید به شما می گویند که مرغ همسایه هم مرغه، غاز نیست! و آنها نیز در زندگی خود با مشکلات و چالش هایی مواجه می شوند.

7- فقط با تغییر خودتان است که می توانید ازدواج خود را تغییر دهید.

زوج‌های مسن‌تر که در زمینه شناخت ازدواج تجربه بیشتری دارند یاد گرفته‌اند که بسیاری از اوقات تغییر طرف مقابل یک کار بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. بیشتر اوقات تنها شخصی که می‌توانیم تغییر دهیم خودمان هستیم.

8- عشق فعل است و تنها یک احساس نیست.

روزمرگی “احساس خوب ازدواج” را از بین می‌برد. احساسات خوب مانند شادی ثابت باقی نمی مانند. اما عشق واقعی براساس پیمان تعهد زوجین است: “متعهد بودن یا نبودن” برای زمان هایی است که احساس خوبی داشته باشید و یا زمانیکه احساس خوبی نداشته باشید.

9- شناخت ازدواج اغلب درباره مبارزه کردن با آنچه هست که در ذهن ما می‌گذرد.

زوج‌های موفق یاد گرفته‌اند که از نگه داشتن کینه‌ها و مطرح کردن گذشته جلوگیری کنند. آنها یاد گرفته اند و می دانند که هیچ فردی کامل نیست و همه انسان ها دارای نقطه ضعف هایی هستند و این در مورد خودشان هم صادق است، یعنی اینکه هر کدام از ما می توانیم در عین خوب بودن کم و کاستی هایی هم داشته باشیم.

10- بحران به این معنا نیست که ازدواج به پایان رسیده است.

زوج های موفق در شناخت ازدواج یاد گرفته اند که بحران‌ها مثل طوفان هستند: پر سر و صدا، ترسناک و خطرناک. اما برای رسیدن به مقصد در میان طوفان باید به رانندگی ادامه دهید. بحران حتی می‌تواند شروعی جدید باشد. تمام ازدواج های موفق و حتی افراد بزرگ و موفق در مسیر رسیدن به موفقیت قطعا با بحران های زیادی روبرو شده اند و به واسطه درد به این موفقیت دست پیدا کرده اند.


آیا مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی می تواند به شما در حل اختلاف زوجین کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


11. برای شروع مکالمه موضوعات خوب و مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

خیلی مهم است که ببینید اغلب اوقات در چه موردی با هم صحبت می کنید! من و همسرم بعد از اینکه از سمینار به خانه برگشتیم طی دو ماه به مدت 30 تا 60 دقیقه در اکثر روزها بر روی مکالمات‌مان تمرکز می‌کردیم. هنگام شروع موضوعات مورد علاقه مان را انتخاب کردیم چرا که می‌خواستیم از این عمل، فعالیتی لذت‌بخش و بادوام بسازیم. ممکن است از همسرتان درمورد اینکه خاطرات مورد علاقه‌اش چه هستند و یا اینکه چرا خاطره یا فعالیتی برای او خاص هستند بپرسید. از او بپرسید که چه کاری را دوست دارد دوباره انجام دهد. اگر همسرتان خیلی اهل حرف زدن نیست، می توانید از یک سری از سوالات برای شروع مکالمه استفاده کنید، مثلا اینکه حین رانندگی در ماشین بپرسید، “اولین چیزی که باعث شد جذب من بشی چی بود؟”

یکی از مهمترین مراحل شناخت ازدواج این است که ببینید آیا با همسر خود ارتباطی دارید که او برای صحبت کردن در مورد هر چیزی احساس امنیت کند و بداند که شما هر دو در یک تیم هستید، یا خیر. ببینید برای صحبت کردن با همسرتان نیت شما این است که با او همراهی کنید یا اینکه در پی انتقاد و کشف نقطه ضعف های او هستید. برای مطالعه بیشتر در زمینه شناخت ازدواج و رازهای موفقیت آن می توانید کتاب ازدواج موفق ترجمه خانم فاطمه شعیبی را مطالعه کنید. این کتاب با فرمت pdf ارائه شده است و البته رایگان نیست، ولی با مبلغ 5000 تومان می توانید آن را دانلود کنید.

اگر در زمینه زوج درمانی و خانواده نیاز به شروع جلسات درمانی برای کیفیت رابطه خود هستید، تیم روانشناسان در پلتفرم هوشند آنلاین هوکات با تخصص در زمینه زوج درمانی و خانواده درمانی آماده ارائه خدمات برای شما به منظور ساختن زندگی زناشویی موفق تری هستند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن