اشتراک گذاری:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

روانشناس خوب در تهران

آشنایی با معیارهای انتخاب روانشناس خوب در تهران

مقدمه

 

روانشناس خوب کسی است که بتواند به مشتری خود احساس بهتری بدهد. از آنجا که اکثر روان‌درمانی‌ها تاثیرگذار هستند، لذا هر درمان‌گر مجرب و با مجوز می‌تواند تفاوت موثری در حال بیمار ایجاد کند. یک روانشناس خوب در تهران و یا سایر شهرهای ایران می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی مشتریان خود ایجاد کند. او به مشتریان خود مهارت‌های شناختی و عاطفی جدید را آموزش می‌دهد، به آنها کمک می‌کند تا بر ترس‌های خود غلبه کنند، آنها را در راستای داشتن روابطی بهتر هدایت کرده و به انسان‌های بهتری تبدیل می‌کند.

به عنوان مشتری دانستن اینکه کدام درمان‌گر و با چه سطح مهارتی مناسب شما است ممکن است مشکل باشد و انتخاب یک روانشناس خوب در تهران قطعا کار مشکلی است. با اینحال برخی نشانه‌های عینی از یک درمان‌گر خوب وجود دارد که تعیین می‌کند آیا روانشناس برای درمان شما مناسب است یا خیر. با مطالعه درباره اینکه درمانگران چه ویژگی‌هایی دارند، می‌توانید خیلی سریع تصمیم بگیرید که آیا درمان‌گری که با شما کار می‌کند می‌تواند اثر مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کند یا نه.

برای تهیه یک مطلب، نشانه‌های یک روانشناس خوب را براساس نحوه تعامل مشتری با درمان‌گر تفکیک کرده‌ایم. اکثر نشانه‌ها برای هر تعامل درمانی بکار می‌روند، اما برخی از آنها تنها برای درمان آنلاین یا درمان حضوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیدا کردن یک روانشناس خوب در تهران بسیار شبیه به خرید یک شلوار خوب است. شما در ابتدا باید چند مورد را امتحان کنید و ممکن است حتی قبل از شروع کار به خودتان کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشید. علم به ما می‌گوید که روان‌درمانی گرچه شاید بهتر از داروها نباشند ولی خیلی خوب کار می‌کند و برخلاف قرص در این نوع از درمان، درمان‌گر شما یک انسان است. این بدان معناست که شخصیت‌ها ممکن است درگیر شوند، سوءتفاهم‌ها ممکن است رخ دهد، یا گهگاه روانشناس یا بیمار آدم‌های کاملا عجیب و غریبی باشند. اما زمانیکه چنین مواردی رخ داد، چگونه می‌توانید یک روانشناس خوب در تهران را پیدا کنید؟

یک روانشناس ممکن است به شما بگوید که دست‌های خود را بالا ببرید و با صدای بلند بگویید که خودتان را دوست دارید و شما ممکن است به هیچ وجه با این شیوه درمانی راحت نباشید و حتی از آن متنفر باشید و به جای اینکه نزد یک روانشناس خوب در تهران بروید، از ایده رفتن پیش روانشناس منصرف شوید. شما باید بدانید که نحوه حرف زدن، پردازش اطلاعات بیمار و ارائه راهکارهای درمانی توسط یک روانشناس، می‌تواند منبع ارزشمندی باشد که از طریق آن می‌توانید یک روانشناس خوب در تهران را پیدا کنید. اگر آماده‌اید که به دنبال یک روانشناس خوب در تهران بگردید، در ادامه این مطلب، معیارهایی را برای شناخت چنین درمانگری آورده‌ایم.

روانشناس خوب در تهران - معرفی روانشناس در تهران - دکترآل یاسین

 

1- به طور معمول یک روانشناس نباید ظاهری مانند شخصیت‌های تلویزیونی داشته باشد

 

 

شما تکیه‌کلام‌های درمانی را می‌دانید. “درمورد آن بیشتر برایم بگو” یا “آنچه را که می‌گویی، می‌شنوم” برخی از درمانگرهای به شکل نامناسب و غیرواقعی از چنین الفاظی استفاده می‌کنند و باید به تکیه کلام‌ها و اینکه حرف‌های درمانگر ارزشمند هستند یا حرف‌هایی تکراری از روی عادت هستند، دقت داشته باشید. بنابراین اگر درمان‌گر جدید شما چیزی بجز رشته‌ای از تکیه‌کلام‌ها نیست و کلام او ماهیتی ندارد، ممکن است لازم باشد به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کنید.

 

2- یک روانشناس خوب چیزی فراتر از مشاوره ارائه می‌دهد

 

 

یک روانشناس خوب تنها به ارائه مشاوره ساده تکیه نمی‌کند و شما را در تمام مراحل درمانی مانند یک دوست همراهی می‌کند و با شما همدلی دارد. این مورد را می‌توانید از رفتار و طرز برخورد روانشناس خوب متوجه شوید. بنابراین اگر به دنبال روانشناس خوب در تهران هستید، به مسئولیت‌پذیری درمانگر خود توجه کنید.

روانشناس خوب در تهران - معرفی روانشناس در تهران - دکتر آل یاسین

 

3- روانشناس خوب در زمینه پژوهش‌های روانشناختی به روز است

 

 

درمان یک رابطه قراردادی است. بخشی از قرارداد به شما می‌گوید حق دارید تا بدانید که درمان‌گرها از کدام نظریه‌ها و تکنیک‌ها استفاده می‌کنند. درمان‌گرهای خوب در خصوص اینکه می‌داند چه تکنیک‌های روانشناسی نوینی ابداع شده است، به روز هستند. پس درباره اینکه درمورد گرایش درمان‌گر خود و شواهد موجود برای پشتیبانی آن سوال بپرسید، نگران نباشید.

پس اگر به دنبال یک روانشناس خوب در تهران هستید، برخی از سوالات را پیش از درمان آماده کنید و از روانشناس خود بپرسید. برای دانستن پاسخ تقریبی این سوالات می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و زمانی که نزد روانشناس رفتید، دانش او را در مورد آشنایی با این مسائل محک بزنید.

 

 

4- یک روانشناس خوب سعی نمی‌کند تا با شما صمیمی شود و شما خودتان چنین حسی دارید

 

 

این یک اخلاق انسانی است که افراد بخواهند با شما دوست باشند. اما اگر درمان‌گر شما بر تائید و تصدیق شما تمرکز کند، اهداف شما را فراموش می‌کند. همچنین شما بابت اینکه آنها همراه با شما به مدت بیست دقیقه برای سریال بازی‌های تاج‌وتخت گریه کنند، هزینه نمی‌کنید! لذا اگر احساس کردید که درمان‌گر با شما بازی می‌کند و سعی در صمیمی‌شدن دارد و دانش زیادی جهت درمان شما ندارد، سعی کنید به دنبال یک روانشناس خوب در تهران باشید. ممکن است که او گاهی برای ارائه مثال‌ها و دیدگاه‌ها، تجربیات شخصی خود را با شما به اشتراک بگذارد، اما اگر احساس کنید جلسات روان‌درمانی شما شبیه خوردن صبحانه روز تعطیل با دوستان شده است، می‌توانید آزادانه نظرات خود را بیان کنید. شما هزینه پرداخت می‌کنید، پس جلسه درمانی باید درباره شما باشد، و باید برای روابط صمیمی هم مرزی وجود داشته باشد.

 

 

 

5- یک روانشناس خوب تکالیف خوبی به شما می‌دهد

 

 

یک درمان‌گر خوب می‌تواند برای بهبودی یا رفتارهایی که نیاز به تغییر دارند جرقه‌های خوبی در ذهن مشتری ایجاد کند، اما این شما هستید که باید آنها را درک کرده و به آنها عمل کنید. اگر پس از جلسه برای انجام وظایف مشخص به مدت یک هفته یا یک ماه آینده انرژی گرفته‌اید (حتی اگر فقط احساس کنید که چنین است)، یعنی به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کرده‌اید که می‌تواند برای ایجاد تاثیرات مثبت در زندگی‌ به شما کمک کند.

روانشناس خوب در تهران - معرفی روانشناس در تهران - دکتر آل یاسین

 

6- یک روانشناس خوب به بازخوردهایی که به او می‌دهید، گوش فرا می‌دهد

 

 

در صورتیکه احساس ناراحتی داشته باشید و استراتژی درمانی هم مناسب شما نباشد، درمان‌گر خوب از شما می‌خواهد تا نظرات خود را آزادانه بیان کنید. اگر دکتر دارویی را برای شما تجویز کند و بینی شما همچنان آبریزش داشته باشد، شما چیزهایی را در این مورد به او خواهید گفت، درست است؟ روان‌درمانی نیز هیچ فرقی با این موارد ندارد. هر تکنیکی برای هرکسی سازگار نیست، و درمان‌گر تا زمانی که شما او را در جریان نگذارید چیزی در اینباره نمی‌داند. اگر احساس می‌کنید آنها با حرف‌های شما ناراحت می‌شوند، این مشکل آنها است و مشکل شما نیست. برای یافتن یک روانشناس خوب در تهران، باید کسی را پیدا کنید که این نوع چالش را دوست داشته باشد و در صورت لزوم ترسی بابت ایجاد تغییرات در روند درمان نداشته باشد.

 

7- یک روانشناس خوب علاقه‌مند است تا به صحبت‌های شما گوش فرا دهد

 

 

روان‌‌شناسان درباره آنچه که واقعا باعث تغییر در افراد می‌شود بحث می‌کنند ولی هر چه بیشتر مجذوب رفتارها و احساسات خود شویم، کمتر احتمال دارد تا به خاطر آنها احساس سرخوردگی کنیم. درمان‌گر شما نیز از این ماجرا مستثنی نیست. اگر آنها بعد از هفتمین مشتری در روز با شما ملاقات داشته باشند و به جای پرداختن به مشکلات شما درمورد شام خود صحبت کنند، پس بدانید که مناسب شما نیستند. به کسی مراجعه کنید که مواجهه با چالش‌ها و نکات ظریف در مورد شما برایش هیجان‌انگیز باشد. یک روانشناس خوب در تهران کسی است که درمان شما برای او مانند سفری ماجراجویانه باشد.

البته درمورد روابط درمانی خوب مولفه‌های بسیار بیشتری وجود دارد. مهمترین مسئله این است که اگر چیزی برای شما مناسب نیست آزادانه آن را بیان کرده و از خودتان حمایت کنید. اگر کسی را می‌خواهید که در کار کردن با افرادی از نژاد، پیشینه قومی، فرهنگی، گرایش جنسی و غیره شما دارای تجربی خاصی است، پس از سوال پرسیدن از او نگران نباشید! درمان‌گر خوب می‌داند که برخی اوقات ارجاع مشتریان به همکاران برای شما بهتر است. بعلاوه به یاد داشته باشید در هر تخصصی شما با آدم‌های مهمل مواجه می‌شوید، پس اگر اولین تجربه‌‌ شما ایده‌آل نبود، دلسرد نشوید. در نهایت کسی وجود دارد که می‌تواند برای بهبودی به شما کمک کند، بنابراین جستجوی خود را برای پیدا کردن آنچه که می‌خواهید ادامه دهید.

 

 

8- واکنش یک روانشناس خوب به بازخوردها، هم عملی و هم احساسی است

 

 

شما درمان‌گری را می‌خواهید که به آنچه می‌گویید، توجه کند. گاهی اوقات این به اندازه ارائه بازخورد عاطفی از طریق حالات چهره یا عباراتی نظیر “تصور من این است از این چیزی که خودتان فکر می‌کنید قوی‌تر هستید” ساده است.

اگرچه گفتن این عبارات برای کمک کردن به شما کافی نیست و شما به بازخورد عملی هم نیاز دارید، مثلا پیشنهاد راهکارهای جدید برای فکر کردن، ارزیابی روابط و بهبودی بهداشت روان خارج از جلسات درمانی.

روانشناس خوب در تهران - معرفی روانشناس در تهران - دکتر آل یاسین

 

9- یک درمان‌گر خوب سعی دارد بفهمد که شما چه می‌خواهید

 

 

اگر به تراپی مراجعه کنید بدون اینکه بدانید دقیقا چه می‌خواهید، این کار درمان‌گر است تا برای یافتن آن به شما کمک کند. او می‌تواند این کار را با پرسیدن سوال‌ها در موقعیت مناسب انجام دهد.

هر درمان‌گری می‌تواند به بخشی از آنچه که می‌گویید گوش داده و برای گفتگوی بعدی آن را به یاد آورد. درمان‌گر خوب سعی دارد تا حرف‌های شما را بفهمد و بدون اینکه دوباره از شما سوال کند، آنها را درک کند.

 

 

10- شما می‌توانید بفهمید آنها چه می‌گویند

 

 

اگر به دنبال یک روانشناس خوب در تهران هستید، این نکته را بدانید که درمان‌گران باید بتوانند پیام‌های خود را به صورت مختصر و واضح به بیماران بیان کنند. خواه اینکه این پیام به صورت متنی نوشته شود یا به صورت ارتباط کلامی باشد. به طور کلی شما باید بتوانید آنچه را که آنها می‌گویند، بفهمید.

 

11- یک روانشناس خوب علاقه خود را به آنچه که شما می‌گویید و احساس می‌کنید نشان می‌دهد

 

 

تنها گوش دادن به حرف‌های شما کافی نیست. درمان‌گر باید سوالات و پاسخ‌هایی داشته باشد و علاقه خود نسبت به افکار و احساسات شما نشان دهد.

 

12- اگر علائمی دارید درمان‌گر باید بتواند آنها را توضیح دهد

 

 

درمان‌گر ماهر می‌تواند علائم اختلال شما را تحلیل کرده و در نهایت عوامل موثر در ایجاد این علائم را توضیح دهد. این باعث می‌شود تا شما سریع‌تر بهبود پیدا کنید. یک روانشناس خوب باید بتواند مسائل مرتبط با این علائم را بررسی کرده و درنهایت آنها را کاهش دهد.

 

13- یک روانشناس خوب، روند بهبود شما را بررسی می‌کند

 

 

ممکن است شما اطلاع دقیقی از روند درمانی خود نداشته باشید و مراحل قبلی را به یاد نداشته باشید و این بررسی صورت گهگاه بر عهده درمان‌گر است. این امر به شما کمک می‌کند تا سریعتر بهبودی خود را باز یابید و در صورت لزوم استراتژی درمانی را تغییر دهید.

 

14- روانشناس خوب به شما کمک می‌کند که باور کنید می‌توانید زندگی خود را بهبود ببخشید

 

 

اگر با افسردگی شدید، اضطراب یا حادثه مواجه شده باشید، ممکن است امید به بهبودی در زندگی خود را از دست دهید. درمان‌گر خوب به شما کمک می‌کند تا این امید را بازیابید. پس اگر به دنبال یک روانشناس خوب در تهران هستید، باید چنین ویژگی را در او جستجو کنید.

 

15- یک روانشناس خوب بر پژوهش‌ها و درمان‌های جدید مبتنی‌بر شواهد متکی است

 

 

یک درمان‌گر خوب تنها از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که به روز هستند و مبتنی بر شواهد هستند برای درمان شما استفاده می‌کند و شما هزینه گزافی بابت جایگزینی مکرر درمان‌ پرداخت نمی‌کنید. به یاد داشته باشید که شما برای روان‌درمانی معتبر که 100 درصد اثربخش است، نزد روانشناس آمده‌اید. پس آزادانه سوالات خود از درمان‌گر درباره اثربخشی تکنیک‌های او بپرسید. اگر به نزد یک روانشناس خوب در تهران رفته باشید، هیچ چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

موضوعات روانشناسی

هوکات، کلینیک روانشناسی که خدمات خود را به صورت آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

به بالای صفحه بردن