راهکارهایی برای مدیریت خشم نوجوانان

دراین زمینه از متخصصین کودک و نوجوان در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین بهره مند شوید.

توسط دیلن باکلی|به روز شده در 24 مه 2022
بررسی پزشکی توسط لورن فاولی، LPC
در همه اشکال رسانه ها، کلیشه نوجوان خشمگین حاکم است. چه در فیلم مورد علاقه شما، برنامه تلویزیونی یا در رمان مورد علاقه شما، نوجوانان به صورت بد خلق، تهاجمی و سرکش به تصویر کشیده می شوند. از آنجایی که این امر به انتظار نوجوانان تبدیل شده است، برای والدین آسان است که برخی از رفتارها را توجیه کنند و اجازه دهند بدون اینکه عواقبی برای اعمالشان داشته باشند، کارهای اشتباهی از آنها سر بزند.

در حالی که میزانی آگاهی از این مسئله وجود دارد که باید به نوجوانانی که دوران بلوغ را می گذرانند و سایر شرایطی که با بزرگ شدن به وجود می آیند اختصاص داده شود، هرگز نباید اجازه دهید یک نوجوان عصبانی شود و آن را به دیگران تحمیل کند. مانند هر فرد دیگری، یک نوجوان باید یاد بگیرد که چگونه احساسات خود را به درستی مدیریت کند و چگونه با خشم مقابله کند و والدین باید مطمئن شوند که نوجوانان در قبال اعمال خود پاسخگو هستند و ابزارها و راهنمایی های لازم برای موفقیت به آنها داده می شود.
اگر به این مقاله رسیده اید، به این معنی است که به احتمال زیاد با یک نوجوان عصبانی در خانواده خود سر و کار دارید و برای کمک به او برای آرام کردن رفتار و کنترل احساسات خود به کمک نیاز دارید تا همه افراد درگیر سالم و شاد باشند. اگر هدف شما این است، در اینجا چند استراتژی مفید وجود دارد که نوجوان شما را در روند مقابله با خشم راهنمایی می کند.

کشف کنید که چه چیزی خشم آنها را تحریک می کند.

نوجوانان ممکن است در یک لحظه شروع به غضب کردن و منفجر شدن کنند و ممکن است وقتی را برای فکر به این مسئله نگذارند که در وهله اول چه چیزی آنها را عصبانی کرده است و چرا در این لحظه چنین احساسی می کنند. کمک به آنها در پرورش خودآگاهی اولین گام در یک استراتژی موفق مدیریت خشم برای نوجوانان است و پایه و اساس انجام اقدامات لازم برای رفع خشم را ایجاد می کند. وقتی آن‌ها آنقدر عصبانی می‌شوند که شروع به برون ریزی می‌کنند، چه نسبت به دیگران یا نسبت به خودشان، به آنها این گزینه را نشان دهید که باید از خود بپرسند، چه چیزی من را اینقدر عصبانی کرده است؟ آیا می توانم این عصبانیت را در یک لحظه خاص ریشه یابی کنم و اگر چنین است، آن چیست؟ وقتی بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی شما را عصبانی می کند، بهتر می توانید وضعیت را اصلاح کنید.
با چندین راه حل برای مشکل بیایید.
برای برخی از نوجوانان، مدیریت خشم می تواند یک مسئله باشد، زیرا اولین غریزه آنها این است که به گونه ای واکنش نشان دهند که باعث آسیب روحی یا جسمی شود یا برخلاف اختیارات شخصیت والدینشان باشد. برای مبارزه با این موضوع، یک نوجوان باید بداند که می تواند مسیر مسئولیت پذیرتری را نیز انتخاب کند. به عنوان مثال، آنها می توانند به جای بروز عصبانیت، انتخاب کنند که با شما بنشینند و در مورد احساسات خود و اینکه چرا چنین احساسی دارند صحبت کنند. از طرف دیگر، اگر کاری را که شما انجام داده‌اید یا گفته‌اید دوست ندارند، می‌توانند راه‌حلی را دنبال کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا احساسات خود را به شیوه‌ای سالم‌تر بیرون بیاورند تا بتوانند بدون خشم زیاد از موقعیت خارج شوند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که همه چیز برای نوجوانان به بن بست کشیده شده است، اما آنها باید یاد بگیرند که همیشه چندین راه حل برای یک مشکل وجود دارد.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در کاهش خشم نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


قبل از اقدام فکر کنید.
خشم احساسی نیست که معمولاً با دلیل همراه باشد. عصبانیت تکانشی است و نوجوانان عصبانی اغلب تکانشی نیز هستند. آنها هنگام انجام کاری به عواقب اعمال خود توجه نمی کنند، اما واقعیت وضعیت آنها این است که برای هر کاری عواقبی وجود دارد، چه خوب و چه بد. قبل از اینکه نوجوان شما در مورد راه حلی برای مشکل خود تصمیم بگیرد، باید در مورد عواقب هر یک از راه حل های انتخابی خود فکر کند و به این فکر کند که اگر آن را دنبال کند چه اتفاقی می افتد. راه حل چگونه به پایان خواهد رسید؟ آیا همه افراد حاضر در این سناریو از این راه حل راضی خواهند بود؟ آیا انتخاب آن راه حل به نفع آنهاست یا فقط آنها را به دردسر می اندازد؟
داشتن پیامدهایی برای برخی از اقدامات می تواند انگیزه بزرگی برای جلوگیری از فعالیت نوجوان باشد و همراه با درک اینکه هر اقدامی پیامدهایی دارد، درک سنگینی موقعیت و یافتن انگیزه برای یادگیری ارزشمند مهارت های مقابله ای خشم را برای آنها آسان تر می کند. وقتی آنها تجربه فکر کردن قبل از اقدام را داشته باشند، تجربه مثبت بیشتری در انتخاب درست و مدیریت خشم خود به دست خواهند آورد.

یک روزنه خلاقانه یا فیزیکی برای خشم پیدا کنید.

ما اغلب برخی از بهترین آثار هنری را به هنرمندانی نسبت می‌دهیم که احساسات خام خود را در اثر قرار می‌دهند. خشم یکی از این احساسات است که می تواند قطعات واقعاً تداعی کننده ای را ایجاد کند و نوجوانان می توانند از احساسات خام خود استفاده کنند و آنها را به سمت چیزی خلاقانه هدایت کنند تا خشم خود را بهتر مهار و پردازش کنند. به عنوان مثال، یک تمرین عالی مدیریت خشم برای نوجوانان عصبانی این است که روشی هنری برای ابراز خشم خود پیدا کنند، مانند نوشتن آن در یک مجله یا تبدیل آن به داستان شخصی خود، استفاده از خشم خود برای نقاشی یا کشیدن یک قطعه. یا با نوشتن یک آهنگ یا انجام کارهای دیگری مانند رقصیدن، خشم خود را به موسیقی تبدیل کنند. راه‌های زیادی برای هدایت هنری خشم وجود دارد و کاری که نوجوان شما می‌تواند از نظر ابراز وجود انجام دهد پایانی ندارد.
اگر نوجوانی دارید که خیلی هنرمند نیست اما بدن خوبی دارد، در عوض می‌تواند خشم خود را از طریق ورزش‌های گروهی یا از طریق تمرینات فردی ابراز کند. به عنوان مثال، دویدن، ضربه زدن به کیسه بوکس، یا انجام تمرینات سنگین دیگر، همگی راه‌های عالی برای رهایی از پرخاشگری هستند تا احساس بهتری در طول روز داشته باشند.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در کاهش خشم نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


تمرینات آرامش بخش برای کمک به تنش و عصبانیت را یاد بگیرید.

در حالی که ابراز مولد خشم مهم است، یاد گرفتن نحوه مدیریت خشم و جلوگیری از تبدیل آن به یک مشکل نیز مهم است. بسیاری سعی می کنند سرکوب را به عنوان راهی برای کنترل خشم خود دنبال کنند، اما احساسات باید به رسمیت شناخته و ابراز شوند و مهم است که نوجوانان تشویق به نادیده گرفتن احساسات نشوند. درعوض، به آنها اجازه دهید بدانند که اشکالی ندارد که احساسات خود را به خودی خود رها کنند تا زمانی که آنقدر آرام شوند که روز خود را بدون احساس نیاز به سرزنش دیگران بگذرانند.
به همین ترتیب، آنها را با ابزارهایی مانند تمرینات تنفسی، تمرینات مدیتیشن و سایر روش‌های آرامش بخش مجهز کنید که به آنها کمک می‌کند تا خشم خود را برطرف کنند تا زمانی که بتوانند واضح‌تر فکر کنند. همچنین می‌توانید به آنها اطلاع دهید که می‌توانند از دوستان و سایر اعضای خانواده خود برای میانجیگری برای خشم استفاده کنند تا بتوانند بدون آسیب رساندن به کسی تخلیه شوند. راه‌های زیادی وجود دارد که نوجوانان می‌توانند خشم خود را بدون اینکه آن را بر روی دیگران فرو بریزند، رها کرده و خاموش کنند.

حواس پرتی هایی را پیدا کنید که لذت بخش و آرامش بخش هستند.

وقتی خوشحال هستید و از خودتان لذت می برید عصبانی شدن از چیزی واقعاً سخت است و این درسی است که بسیاری از نوجوانان می توانند از آن برای رهایی از عصبانیت خود استفاده کنند و لحظه ای حواس خود را پرت کنند. هر زمان که نوجوان شما نسبت به چیزی احساس عصبانیت یا آشفتگی کرد، به او بگویید که برود و کاری را انجام دهد که لبخندی بر لبانش بیاورد و آرامش را به او بدهد. پس از پایان تمرینات خود، به احتمال زیاد آنچه را که در وهله اول آنها را عصبانی کرده بود، فراموش کرده اند، که نشان می دهد واقعاً برای صرف وقت امر مهمی نبوده است. اگر خشم هنوز در ذهن آنهاست، این ممکن است ثابت کند که هر چیزی که آنها را عصبانی کرده است باید مراقبت شود و می توانند بیشتر شود.


آیا مشاوره کودک و نوجوان می تواند به شما در کاهش خشم نوجوانان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


مدیریت خشم فقط در اختیار داشتن ابزارهایی است که احساسات را قابل کنترل تر و کمتر طاقت فرسا می کند. در کنار برخی از این استراتژی‌ها که می‌توانید در خانه از آنها استفاده کنید، گروه‌های کنترل خشم نیز وجود دارند که به نوجوان شما این فرصت را می‌دهند که با سایر همسالان مبتلا به همین مشکل ارتباط برقرار کند و همچنین می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید تا با خط تلفن کنترل خشم تماس بگیرند. آنها احساس می کنند که می خواهند مسائل خود را به تنهایی حل کنند بدون اینکه در مقابل دیگران در مورد آن صحبت کنند.
با این حال، در برخی موارد، خشم ممکن است به راحتی قابل کنترل نباشد و نوجوانان ممکن است با انبوهی از مسائل دیگر دست و پنجه نرم کنند که مراقبت موفقیت آمیز از خشم آنها را سخت می کند. همچنین ممکن است مسائلی در رابطه والدین-فرزند شما وجود داشته باشد که فشار بیشتری به مشکلات مدیریت خشم می‌افزاید. برای آن دسته از نوجوانانی که مشکلات خشم شدیدی دارند که ممکن است بیش از توانایی شما، والدین، به کمک نیاز داشته باشند، مراجعه به مشاوری که برای مراقبت از این مسائل آموزش دیده است، می تواند مفید باشد. اگر فکر می کنید که شما و فرزندتان می توانید از درمان انفرادی بهره مند شوید، درمانگران معتبر اینجا در هوکات منتظر صحبت شما برای شروع اولین جلسه امروز هستند!

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات فرزندپروری خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن