حل دعوا بین فرزندان

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره کودک و نوجوان در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

چگونه می توان دعوا بین فرزندان را کاهش داد ؟

من هیچ وقت اهل دعوا و جر و بحث نبوده‌ام و همیشه تلاش کرده‌ام تا از دعوا دوری کنم. در تحقیق درباره راه‌های آموزش مهارت‌های حل دعوا بین کودکان، متوجه شده‌ام که اجتناب و دوری کردن یک انتخاب واقعاً مناسب برای حل دعوا به شمار می‌رود. من در درجه نخست سعی می‌کنم از دعوا دوری کنم یا می‌گویم «برو با کسی دیگر بازی کن.» و شاید چون اکثر اوقات سعی می‌کنم از کلمات خوب و صدای دوستانه استفاده کنم، می‌توانم از دعوا دوری کنم. می‌دانم که روش من همیشه بهترین روش برای حل دعوا نیست اما یاد گرفته‌ام که با کسانی که در زندگی برایم اهمیت دارند حرف بزنم و به اتفاق آن‌ها مسئله را حل کنم. چون افراد بی‌نقص نیستند و روابط بهم می‌خورند، همه ما باید یاد بگیریم که چگونه دعواها را بهتر حل کنیم.

شما چگونه دعوا را حل می‌کنید؟ راجع به فرزندان شما چطور؟ آن‌ها چگونه دعوا را حل می‌کنند؟

محققان متوجه شده‌اند که کودکان کمتر و کمتر مهارت لازم را برای حل مسائل و دعواهای خود به دست می‌آورند. آن‌ها سریعاً بزرگترها را خبر می‌کنند و اسم بچه‌های دیگر را می‌آورند. آن‌ها به قدری به نظارت همیشگی بزرگترها عادت کرده‌اند که بلافاصله دنبال آن‌ها می‌روند، مخصوصاً وقتی که در وضعیت ناراحت‌کننده هستند. این کار مشکلی ندارد، به خصوص وقتی که مداخله بزرگترها لازم است مشاوران خوب باید مهارت‌های خوب و لازم را برای راهنمایی دادن به کودکان برای حل دعوا در اختیار داشته باشند، نه اینکه خود راه حل را در اختیار کودکان قرار دهند. خیلی از اوقات، ما والدین تمایل داریم فرزندان خود را از دعوا نجات دهیم؛ در کمپ، کودکان فرصت خوبی دارند تا یاد بگیرند چنین چالش‌هایی را خودشان حل کنند. یکی از اهداف ما آماده کردن مشاوران برای آموزش دادن استراتژی‌های حل دعوا است که کودکان می‌توانند در شرایط مشابه در خانه (مثلاً در رابطه با خواهر یا برادر خود) از آن‌ها استفاده کنند.

5 قدم برای حل دعوا بین فرزندان

حفظ خونسردی

اولین قدم برای حل دعوا بین فرزندان این است که به هر کسی فرصت دهید تا نفس بکشد. از آن ها بخواهید کاری که لازم است انجام دهند تا خونسرد باشند. برای مثال آن‌ها می‌توانند کنار بکشند و برای چند دقیقه استراحت کنند، از یک تا ده (یا 100!) بشمارند یا احساسات خود را روی کاغذ بنویسند. در هر صورت، تلاش برای بحث با بچه‌های ناراحت و شکننده از لحاظ روحی نتیجه‌ای در پی ندارد. پس از آن‌ها بخواهید تا بهترین کار را برای حفظ خونسردی خود قبل از تلاش برای حل مشکل انجام دهند.

درک مشکل

بعد از حفظ آرامش، با هر یک از کودکان صحبت کنید (به اتفاق هم یا به صورت جداگانه، بسته به شرایط) و به آن‌ها کمک کنید مشکل خود را بیان کنند. به اهمیت راستگویی و پذیرفتن نقش خود در دعوا تأکید کنید (اکثر مشکلات مشترک هستند). آن‌ها را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کنند.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در تربیت فرزندانتان کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


عذرخواهی

یک عذرخواهی خوب سه چیز را نشان می‌دهد: پشیمانی، مسئولیت‌پذیری و راه چاره. عذرخواهی در مقابل اشتباه شاید دشوار باشد اما به شما کمک خواهد کرد روابط خود با دیگران را درست کرده و بهبود ببخشید. فرزند خود را تشویق کنید تا یک عذرخواهی خوب داشته باشند. نوشتن عذرخواهی قبل از گفتن آن می‌تواند برای شروع خوب باشد و آن نامه را می‌توان به کودک دیگری تحویل داد که با او دعوا کرده است. یا تعدادی یادداشت آماده کنید که آن‌ها می‌توانند به عنوان عذرخواهی استفاده کنند. من یک فهرست در همین رابطه تهیه کرده‌ام:

• از عبارت «من متأسفم» استفاده کنید.

• دقیقاً بگویید که چه اشتباهی انجام داده‌اید (مثلاً، من از کلمات نامناسبی استفاده کردم که شما را آزار داد).

• به او بگویید که چطور می‌خواهید وضعیت را درست کنید.

• قول دهید که دفعه بعد رفتار بهتری داشته باشید.

• تقاضای بخشش کنید.

از طرف دیگر، عذرخواهی بد، دارای چهار نقص است: کلمات یا رفتار توجیه‌کننده، سرزنش کردن قربانی؛ بهانه آوردن، کم اهمیت جلوه دادن پیامدها.

پیدا کردن راه حل برای حل دعوا بین فرزندان

کودکان را توانمندسازی کنید تا راه حل پیدا کنند. راه حلی که کودکان خود به آن فکر می‌کنند و به توافق می‌رسند به احتمال بیشتر مؤثر خواهد بود. آن‌ها را تشویق کنید تا به دقت گوش کنند و حرف‌های یکدیگر را به دقت تفسیر کنند. آن‌ها را تشویق کنید تا با یکدیگر حرف بزنند و صادقانه و با محبت حرف بزنند.

پیگیری

کار بچه‌ها را پیگیری کنید تا ببنید که چگونه با یکدیگر کنار می‌آیند و آیا راه حل آن‌ها مؤثر است یا خیر. اما اگر استراتژی «با یکدیگر حرف بزنید و راه حل پیدا کنید» مؤثر نیافتاد، بهتر است از این استراتژی استفاده کنید: کس دیگری را برای بازی کردن پیدا کنید. حتی اگر لازم باشد که کودکان از یکدیگر برای مدت طولانی دور باشند، هنوز هم هنگام تعامل باید با مهربانی و احترام با یکدیگر برخورد کنند.

با نوشتن این پست متوجه شدم که هر گاه از واژه «کودک» یا «فرزند» استفاده کردم، توانستم به راحتی از واژه «شخص-فرد» نیز استفاده کنم. یادگیری این تکنیک‌ها و استفاده از این استراتژی‌ها می‌تواند به ما بزرگترها نیز کمک کند. آیا اینطور فکر نمی‌کنید؟

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن