تعریف خانواده اصلی و چگونگی تأثیر آن بر شما

دراین زمینه از متخصصین در مشاوره خانواده درمانی در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

توسط کورینا هورنای |به روز شده در 1 اوت 2022
بررسی پزشکی توسط آرون هورن، LMFT
خانواده ساختار زیبایی است. به عنوان اولین منبع تماس اجتماعی شما، آنها به شما می آموزند که چگونه زندگی کنید، چگونه با دیگران تعامل کنید و چگونه راه خود را در جهان باز کنید. آنها همچنین اولین گروه از افرادی هستند که یاد می گیرید به آنها اعتماد کنید. به این ترتیب، خانواده اصلی شما تا حد زیادی مسئول الگوهای فکری و رفتارهای شما هستند، به خصوص وقتی صحبت از روابط می شود.

از آنجایی که به معنای واقعی کلمه خانواده پایه ای است که شما از آن رشد می کنید، خانواده اصلی شما تأثیر زیادی بر شما و زندگی شما دارد. اما وقتی این تاثیر منفی باشد چه اتفاقی می افتد؟ در این مقاله، ما در مورد مسائلی که ممکن است از خانواده اصلی شما ناشی شود و نحوه درمان آنها صحبت خواهیم کرد.

خانواده اولیه و تأثیر آن

خانواده اصلی شما واحد خانواده ای است که در آن بزرگ شده اید. این نباید با یک خانواده بیولوژیکی یا یک جامعه مبدا اشتباه شود. اگر خانواده بیولوژیکی شما را بزرگ نکنند، ممکن است ارتباط کمی با رشد شما داشته باشند. اصطلاح “خانواده مبدا” به طور خاص به واحد کوچکی اشاره دارد که در کودکی از شما مراقبت می کرد. برای مثال، ممکن است شما توسط پدربزرگ و مادربزرگ، عمه یا خاله، دوست خانوادگی یا والدینتان بزرگ شده باشید. خانواده‌های مبدأ همچنین می‌توانند شامل خواهر و برادر، پسرعمو یا هر شخص دیگری باشد که با شما زندگی می‌کنند.

خانواده اصلی شما تأثیر قابل توجهی در رشد شما دارد. همانطور که بسیاری از مطالعات می توانند تأیید کنند، خانواده اصلی شما به شکل گیری جهان بینی شما کمک می کند، نحوه ارتباط و تعامل شما با دیگران را تعیین می کند، و حتی تأثیر زیادی بر سلامت روحی و حتی جسمی شما دارد. این تأثیرات بسیار فراتر از دوران کودکی شما تأثیر خواهد گذاشت. نحوه بزرگ شدن شما بر همه جنبه های آینده شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که اگر با آسیب‌های روحی، نگرانی‌های مربوط به سلامت روان یا مسائل مشابه دست و پنجه نرم می‌کنید، معمولاً در نظر گرفتن انواع خانواده مفید است.

مشکلات اولیه خانواده

در حالی که ممکن است داشتن نگرانی های جدی در مورد خانواده اصلی خود شرم آور یا خجالت آور به نظر برسد، حمل صدمات و آسیب های دوران کودکی به بزرگسالی غیر معمول نیست. این بیشتر به این دلیل است که کودکان کاملاً به دیگران وابسته هستند. این وابستگی می تواند آنها را در برابر سوء استفاده، بی توجهی و مشکلات نسلی مانند اختلالات وابستگی، اعتیاد، اختلالات سلامت روان و جریان عمومی ناسالم خانواده درمانده کند. هنگامی که کودکان احساس درماندگی می کنند، می توانند باورهایی در خود ایجاد کنند که ممکن است در آینده مضر باشد.
اگر عضوی از خانواده‌ای سالم هستید، احتمالاً می‌توانید با دیگران در سطح معناداری ارتباط برقرار کنید، دوستان و ارتباطات دوستانه‌ای را بدون مشکل زیاد ایجاد کنید. احتمالاً یک خانواده سالم به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس و عزم راسخ داشته باشید. اگر در دوران کودکی از اهداف و شخصیت شما حمایت می شد، ممکن است در بزرگسالی با خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

برعکس، اگر دوران کودکی شما با آسیب‌های روحی یا روابط پر سر و صدا همراه بوده است، ممکن است برای ایجاد ارتباط با افراد دیگر دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است اضطراب، افسردگی یا سایر اختلالات خلقی یا شخصیتی را تجربه کنید. ممکن است دائماً عزت نفس پایینی داشته باشید. باز هم، این مسائل خیلی غیر معمول نیستند. بسیاری از مردم حتی مشکلات سلامتی را به عنوان نتیجه مستقیم بزرگ شدن در خانواده اصلی خود تجربه می کنند. همه این مسائل ممکن است نیاز به مقداری درون نگری یا حتی درمان برای بهبود داشته باشند.

1.ازدواج
خانواده های اولیه سالم ممکن است شامل والدین متاهل باشند یا نه. والدین مجرد نیز می توانند کودکی سالمی را برای فرزندان یا وابستگان فراهم کنند. ساختار خانواده لزوماً نشان دهنده یک خانواده اولیه مثبت یا منفی نیست. در عوض، این در مورد توانایی مراقبین برای تعامل با شرکای عاشقانه به شکل مهربانانه، محترمانه و با دقت است. وقتی والدین یا سرپرستان به فرزندان خود نشان می‌دهند که چگونه روابط عاشقانه محترمانه یا هر رابطه‌ای داشته باشند، وابستگان خود را برای موفقیت آماده می‌کنند.
برعکس، ازدواج های ناسالم یا روابط عاشقانه ناسالم می تواند تضاد بین نسلی و برخوردهای عاشقانه آشفته را تداوم بخشد. اگر الگوی سالمی برای این نوع روابط به شما داده نشده است، دانستن نحوه هدایت آنها می تواند دشوار باشد. علاوه بر این، اگر در کودکی فقط روابط ناسالم یا غیرمولد را می بینید، ممکن است وقتی بزرگ می شوید، همان الگوها را در برخوردهای عاشقانه خود اتخاذ کنید.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای حمایت گر کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


2. روابط

مانند روابط عاشقانه، روابط محل کار، دوستی ها و تقریباً تمام تعاملات دیگر می تواند توسط خانواده اصلی شما پایه ریزی شود. اگر خانواده شما با خانواده های دیگر برای ایجاد دوستی و روابط نزدیک درگیر هستند، احتمالاً در انجام همین کار احساس راحتی خواهید کرد. با این حال، اگر با افراد دیگر معمولاً با سوء ظن یا ناراحتی برخورد می شد، ممکن است در مورد وارد شدن به روابط جدید تردید داشته باشید یا ممکن است افراد را از خود دور نگه دارید.

3. عزت نفس
خانواده های حامی اولیه محیطی را ایجاد می کنند که در آن عزت نفس می تواند رشد کند. خانواده‌هایی که از رویاهای یکدیگر حمایت می‌کنند، نقاط قوت و استعدادهای یکدیگر را تشویق می‌کنند و یکدیگر را قدرتمند نگه می‌دارند، ممکن است به تولد فرزندانی سازگار و سالم کمک کنند. از طرف دیگر، خانواده‌هایی که اغلب به انتقاد متوسل می‌شوند و اغلب به ایرادات رویاها، خواسته‌ها و شخصیت عزیزانشان اشاره می‌کنند، معمولاً کودکان و بزرگسالانی را پرورش می‌دهند که برای تصمیم‌گیری به تنهایی تلاش می‌کنند. در این شرایط، این کودکان ممکن است برای پرورش استقلال و زندگی سالم مشکل داشته باشند.

4. عادات سبک زندگی
کودکان تمایل دارند عادات سبک زندگی را از خانواده اصلی خود اتخاذ کنند. برای مثال، اگر خانواده‌تان به ندرت ورزش می‌کنند، احتمال اینکه این عادت را بپذیرید بیشتر است. اگر خانواده شما به محیط زیست و حفاظت از محیط زیست اهمیت می دهند، ممکن است برای این موارد نیز ارزش قائل شوید. سبک زندگی که خانواده اصلی شما انجام می دهند احتمالاً پایه ای برای انتخاب سبک زندگی شما در آینده خواهد بود.

کار خانواده اولیه چیست؟

اگرچه بسیاری از بزرگسالان می توانند رفتارهای ناسالم را تشخیص دهند، برای مثال اکثر مردم می دانند که سیگار کشیدن ناسالم است، برخی از رفتارها و الگوهای مشکل ساز وجود دارد که تشخیص آنها دشوار است. معمولاً مشکلات خانواده اولیه به شکل مسائل مربوط به سلامت روان ایجاد می شود. اما، اگر نمی توانید مشکل را ببینید، حل آن دشوار است. اگر این مسائل برای شما شدت گرفت، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد آسیب های درمان نشده ای دارند که باید برای دستیابی به سلامت روان برای آنها کار کنند و ریشه این آسیب ها همیشه مشخص نیست.

گفتار درمانی و مشاوره روانشناسی آنلاین می تواند ابزار مهمی باشند تا به شما کمک کنند رفتارها، افکار یا سوگیری های ناخودآگاهی را که ممکن است از خانواده اصلی شما نشات گرفته باشد، کشف کنید. برخی از افراد در نتیجه تربیت خود، زن ستیزی، نژادپرستی و توجه منفی به اختلافات طبقاتی را درونی کرده اند، در حالی که برخی دیگر به طور مزمن اعتماد به نفس پایینی دارند. برخی دیگر نیز عادات ساده ای را از خانواده خود اتخاذ کرده اند، مانند به تعویق انداختن یا خوردن غذاهای ناسالم. پرداختن به همه این چالش‌ها زیر چتر کار «خانواده اولیه» قرار می‌گیرد، اما ساختار دقیق درگیر شده، می‌تواند اساساً از موضوعی به موضوع دیگر و خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت باشد.

راه هایی برای کمک کردن

بخشی از بزرگ شدن و بزرگسال شدن این است که یاد بگیرید چگونه تعصبات خود را تشخیص دهید و از کجا می آیند. کمی درون نگری می تواند تا مدت ها از بین برود، زیرا در مورد افکار و رفتارهای خود اطلاعات بیشتری کسب می کنید. برای فراتر رفتن از هر گونه روابط، ایده ها یا سیستم های اعتقادی ناسالم، ممکن است بخواهید باورهای خود را زیر سوال ببرید. به سادگی بپرسید “آیا من واقعاً این را باور دارم؟” می تواند شما را در جاده ای طولانی و پر پیچ و خم برای کشف خود ببرد.
قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های جدید، ایده‌های جدید و حتی روابط جدید نیز می‌تواند به شما کمک کند تا مسائلی را که ممکن است در خانواده اصلی شما وجود دارشته باشد، تکرار کنید. هرکسی می تواند با برداشتن یک گام به عقب از فرضیات خود و یادگیری نگاه کردن به جهان از دریچه ای متفاوت سود ببرد. اگر فکر می کنید ممکن است برای فراتر رفتن از محدوده سوال پرسیدن درباره خود نیاز به کمک داشته باشید، به دنبال یک مشاور حضوری یا آنلاین باشید که بتواند درک و حمایت عاطفی مورد نیاز خود را در حین بررسی مسائل خانواده اصلی به شما ارائه دهد تا بتوانید عشق خانوادگی را تمرین کنید.


آیا مشاوره خانواده می تواند به شما در ایجاد خانواده ای حمایت گر کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


چگونه هوکات می تواند کمک کند؟

درمانگران پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات می توانند با استفاده از یک پلت فرم هوشمند آنلاین به صورت انعطاف پذیر با شما تعامل داشته باشند. می‌توانید در زمانی که برای شما راحت است و در جایی که راحت‌تر هستید، با آنها ملاقات آنلاین داشته باشید. مشاوره روانشناسی آنلاین می تواند یک ابزار فوق العاده برای کمک به شما برای حل مشکلات خانواده اصلیتان باشد.

بهبودی از زخم های خانواده اصلی

درک زخم‌های خانواده اولیه می‌تواند دشوار باشد و درمان از آن دشوارتر است. از آنجایی که آنها از سال های رشد شما سرچشمه می گیرند و به دلیل اینکه ذاتاً به خانواده، جهان بینی و باورهای مادام العمر شما مرتبط هستند، این زخم ها، عادات و الگوها ممکن است خیلی بزرگ به نظر برسند که نمی توان به تنهایی به آنها پرداخت. خبر خوب این است که پشتیبانی در دسترس شماست. با کمک و حوصله یک متخصص سلامت روان، می توانید مشکلات مربوط به خانواده اصلی خود را برطرف کرده و بهبود بخشید. امروز اولین قدم را بردارید و از مشاوران مجرب در پلتفرم هوشمند آنلاین هوکات برای دریافت وقت اقدام کنید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن