اشتراک گذاری:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

والدین خوب چه چیزهایی را باید در مورد تربیت کودک بدانند؟

بسیاری از کودکان در احساسات خود با مشکل مواجه هستند. آن‌ها با دوستان، خانواده یا مدرسه خود مشکل دارند، آن‌ها مضطرب، افسرده و عصبی هستند یا می‌ترسند و باید با کسی حرف بزنند اما حرف‌ زدن با کسانی که می‌شناسند، برای آن‌ها دشوار است. مشاوره کودک و سایر خدمات مشاوره‌ای می‌تواند به آن‌ها برای حل مشکلات کمک کند و از آن‌ها حمایت کند بدون اینکه احساس کنند مورد قضاوت قرار می‌گیرند. خدمات مشاوره‌ کودک می‌تواند تفاوت مثبتی در زندگی آن‌ها ایجاد کند. انواع خدمات مشاوره‌ای برای کودکان و جوانان شامل مشاوره رو در رو، تماس‌های تلفنی یک به یک، گفتگوی اینترنتی، ایمیل، انجمن‌ها و جلسات رو در رو است.

 

 

 دکتر آل یاسین

 

 

من چگونه می‌توانم به کودکم کمک کنم؟

 

دوستان و خانواده می‌توانند منابع حیاتی حمایت باشند و می‌توانند به جوانان برای مقابله با شرایط استرس‌زا و اوقات سختی کمک کنند. هنگامی که یک فرد جوان احساس ناراحتی می‌کند یا اوقات سختی دارد، مهم است که آن‌ها با افراد دیگر وقت بگذرانند.

به مشاوره کودک به عنوان یک گزینه مثبت فکر کنید. کودک شما ممکن است اولین بار با مشاور به خوبی ارتباط برقرار نکند (و این اتفاق همیشه می‌افتد – با برخی افراد به خوبی ارتباط برقرار می‌کنیم و با برخی دیگر برعکس). به جای منصرف شدن، به دنبال کسی دیگر باشید. به یاد داشته باشید که آن‌ها ممکن است احساس راحت بیشتری با خدمات آنلاین نسبت به مشاوره رو در رو داشته باشند.

 

 

این‌ها چیزهایی هستند که واقعا می‌توانند در تربیت کودک تفاوت ایجاد کنند:

 

1.به تغییرات در خلق و خوی کودک خود توجه داشته باشید. چنانچه کودک شما احساس خوبی نداشته باشد، غریزه شما احتمالاً به شما خواهد گفت.

2.کودک شما ممکن است احساس کند که شما درک نمی‌کنید اما اغلب می‌توانید آن‌ها را غافلگیر کنید که اینطور نیست.

3.مهم است که اجازه دهید بفهمند به آن‌ها اهمیت می‌دهید، بهترین‌ها را برای آن‌ها می‌خواهید و اگر بتوانید کمک می‌کنید.

4.به حرف‌های آن‌ها گوش کنید که چه مشکلاتی دارند، چه چیزهایی باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود یا اینکه چه احساسی دارند.

5.زمان مناسبی را انتخاب کنید که وقت کافی برای گفتگوی مناسب و بدون وقفه داشته باشید.

6.بپرسید که چه کمکی از دست شما برمی‌آید. خونسرد و مثبت باشید و سعی کنید قوی باشید.

7.به آن‌ها اطمینان دهید که اگر مایل نباشند به هیچ‌کس دیگری چیزی نمی‌گویید (اگر نگرانی درباره امنیت آن‌ها وجود داشته باشد، این مسئله استثناء است).

8.با حمایت عملی به آن‌ها کمک کنید. برای مثال، اگر کودک شما وقت مشاوره کودک دارد اما در مورد تنهایی رفتن احساس ناراحتی می‌کند، همراه آن‌ها بروید، حتی اگر باید بیرون منتظر بمانید.

9.حمایت عاطفی را فراموش نکنید؛ این اغلب راجع به گوش دادن و همدلی است، نه تلاش برای پیدا کردن جواب یا راه حل.

10.افرادی را پیشنهاد کنید که کودکتان می‌تواند به آن‌ها اعتماد کند (مثلاً مادر، پدر، خواهر یا برادر، خویشاوندان دیگر، دوستان، پزشک عمومی، مشاور کودک تلفنی). آن‌ها را تشویق کنید که به مسائل زیر فکر کنند:

•آن‌ها با چه کسانی می‌توانند به راحتی درباه مسائل شخصی حرف بزنند.

•چه کسی به خوبی به آن‌ها گوش می‌دهد و آن‌ها را قضاوت نمی‌کند.

•کسی که مدتی است او را می‌شناسند.

•کسی که ممکن است در یک وضعیت مشابه بوده باشد و احساس همدردی کند (اغلب به این دلیل است که افراد انجمن‌ها را انتخاب می‌کنند، زیرا احساس راحتی می‌کنند برای حرف زدن با افرادی که چیزهای مشابه با آن‌ها را تجربه کرده‌اند).

 

 دکتر آل یاسین

 

11. تقویت عزت نفس کودکتان گامی مهم در تربیت کودک

تن صدای شما، زبان بدن شما و هر حرفی که می‌زنید توسط کودک شما جذب می‌شوند. کلمات و کارهای شما به عنوان پدر یا مادر شکل‌گیری عزت نفس آن‌ها را بیشتر از هر چیز دیگری تحت تأثیر قرار می‌دهد. تعریف و تمجید از دستاورد‌ها، هرچند کوچک، باعث خواهد شد که آن‌ها احساس غرور کنند؛ اجازه دادن به کودکان برای انجام مستقلانه کارها باعث خواهد شد آن‌ها احساس توانایی و قدرت داشته باشند. در مقابل، تحقیر کردن آن‌ها یا مقایسه کردن آن‌ها با بچه‌های دیگر باعث می‌شود که کودکان احساس کنند بی‌ارزش هستند.

اگر به تربیت کودک خود اهمیت می دهید، از کلمات سنگین استفاده نکنید یا از کلمات به عنوان سلاح استفاده نکنید. حرف‌هایی مانند «عجب کار احمقانه‌ای کردی» یا «بیشتر از برادرت مثل یک بچه رفتار می‌کنی» تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد. کلمات خود را به دقت انتخاب کنید. اجازه دهید کودکان بدانند که هر کسی اشتباه می‌کند و شما هنوز آن‌ها را دوست دارید، حتی زمانی که رفتار آن‌ها را دوست نداشته باشید.

12.حدود را تعیین کنید و در نظم و انضباط ثابت‌قدم باشید

نظم و انضباط در هر خانه‌ای ضروری است. هدف نظم و انضباط کمک کردن به کودکان برای انتخاب رفتارهای قابل قبول و یاد گرفتن کنترل خود است. آن‌ها ممکن است حدودی را که برای آن‌ها تعیین می‌کنید، آزمایش کنند اما آن‌ها به این حدود نیاز دارند برای آنکه در بزرگسالی مسئولیت‌پذیر باشند.

 

 دکتر آل یاسین

 

 

تعیین قواعد مشخص در خانه به کودکان کمک می‌کند که انتظارات شما را درک کنند و خود کنترلی را توسعه دهند. برخی قواعد ممکن است شامل چنین مواردی باشند: تا وقتی تکالیف مدرسه را انجام ندادی، خبری از تلویزیون نیست.

شما ممکن است بخواهید هرچه بهتر کردن تربیت کودک خود، یک سیستمی از قواعد را در خانه ایجاد کنید: یک هشدار و در ادامه عواقبی مانند از دست دادن امتیازات. یک اشتباه رایج که والدین مرتکب می‌شوند بی‌ثباتی در این راه است. شما نمی‌توانید بچه‌ها را برای کار اشتباهی یک بار ادب کنید و دفعه بعد آن را نادیده بگیرید. ثابت‌قدم بودن به آن‌ها می‌آموزد که چه انتظاراتی دارید.

به هر حال در نظر داشته باشید که گاهی برای تربیت کودک لازم است به مشاوره کودک هم مراجعه کرد، شما باید با تحلیل رفتارهای کودک خود زمان مراجعه به مشاوره کودک را تشخیص دهید.

 

کلمات کلیدی: تربیت کودک – مشاوره کودک

موضوعات روانشناسی

هوکات، کلینیک روانشناسی که خدمات خود را به صورت آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

به بالای صفحه بردن