درمان افسردگی پس از زایمان

دراین زمینه از متخصصین روانشناس و روانپزشک در پلتفرم هوشمند هوکات به طریق مشاوره روانشناسی آنلاین از سراسر جهان بهره مند شوید.

defaultدرمان افسردگی پس از زایماندرمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان و علائم آن

هشدار محتوا: این مقاله به خودکشی و افکار خودکشی اشاره می‌کند و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

تولد یک نوزاد و داشتن یک نوزاد جدید اغلب یک لحظه‌ی بسیار زیبا و خوشایند برای همه‌ی مادران باردار و خانواده‌های آن‌ها است. همه‌ی این افراد برای تولد نوزاد خود تدارکات بزرگی را ترتیب می‌دهند. برایش یک اتاق جدید درست می‌کنند و برای اولین حمامش تدارک می‌بینند. مادر با تمام هیجانی که برای انجام دادن این کارها دارد، پس از زایمان ممکن است دچار استرس شود. زایمان برای یک مادر یک استرس عاطفی و جسمی ایجاد می‌کند.

اکثر خانم‌ها مدتی بعد از زایمان، تغییراتی را در خلق‌وخوی خود تجربه می‌کنند. این تغییرات طبیعی است و به عنوان “افسردگی پس از زایمان” در نظر گرفته می‌شود. تغییر خلق‌وخو در سه روز اول پس از زایمان خودش را نشان می‌دهد و ممکن است تا دو هفته برای مادر ادامه‌دار باشد. برخی از این تغییرات در بعضی از بانوان بیش از حد انتظار تشدید می‌شود و ممکن است زمان طولانی‌تری داشته باشد. عوامل متعددی برروی تشدید و طولانی شدن افسردگی پس از زایمان تاثیرگذار است که ما در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

تعریف افسردگی پس از زایمان:

گرفتگی خلق‌وخو به شکل شدید در دوران پس از زایمان که پس از تولد کودک ایجاد می‌شود که معمولاً پس از تولد کودک ایجاد می‌شود. این افسردگی یک بیماری شایع روانپزشکی است که اکثریت مادران در دوره پس از زایمان آن را تجربه می‌کنند. افسردگی پس از زایمان به یک نگرانی جهانی برای سلامت روان تبدیل شده است که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که حدود 65 درصد از مادران در آسیا با افسردگی پس از زایمان روبرو هستند.

افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان معمولاً با اضطراب، غمگینی یا ناامیدی شدید مواجه می‌شوند. همین امر باعث می‌شود آنها در عملکرد طبیعی خود دچار مشکل شوند. این احساسات معمولاً طولانی‌تر از گرفتگی خلق‌وخو (Baby Blues) است. تغییرات خلق‌وخویی دو هفته پس از زایمان برطرف می‌شود اما افسردگی پس از زایمان ممکن است به اشکال مختلفی خود را نشان دهد و مدت طولانی‌تری مادر را درگیر کند. افسردگی پس از زایمان ترکیب پیچیده‌ای از تغییرات عاطفی، فیزیکی و رفتاری است که توسط برخی از زنان در مدت کوتاهی پس از زایمان تجربه می‌شود. این تجربیات به تغییرات شیمیایی، اجتماعی و روانشناختی مربوط به زایمان نسبت داده شده است.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از پدران و شرکای احساسی مادران نیز ممکن است مدت کوتاهی پس از تولد نوزاد جدید خود دچار افسردگی شوند. از این رو افسردگی پس از زایمان تنها به مادران محدود نمی‌شود بلکه ممکن است در مردان (پدران) نیز مشاهده شود که ما در ادامه این مقاله در این باره بیشتر توضیح داده‌ایم. افسردگی پس از زایمان اکثر نژادها، فرهنگ‌ها یا طبقه‌ها رایج است و فرقی نمی‌کند در چه طبقه‌ای هستید. فرقی ندارد شما در ونکور کانادا زندگی می‌کنید یا آمریکا، هرکسی که از یک کودک جدید در زندگی خود استقبال می‌کند، ممکن است این اختلالات ناراحت‌کننده را تجربه کند.

عوامل مستعدساز افسردگی پس از زایمان:

هیچ دلیل خاص و مشخصی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد. اما با این حال عوامل فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارند که ممکن است فرد را مستعد افسردگی پس از زایمان کند.  پزشکان و متخصصان بر این باورند که این موضوع تا حد زیادی ناشی از تعامل بین شرایط ژنتیکی و محیطی است. عواملی که فرد را پس از زایمان مستعد افسردگی می‌کند عبارتند از: سن مادر در زمان بارداری، سابقه‌ی افسردگی یا اختلال دو قطبی قبل یا در طول بارداری، عوارض زایمان از بارداری‌های قبلی، تعداد فرزندان، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، سابقه اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD)، تنهایی، عدم حمایت اجتماعی و تعارض زناشویی. همچنین مادرانی که نوزادانشان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند و یا به دلیل ناباروری تحت درمان هستند و یا حتی دارای شرایطی مانند اختلالات تیروئید یا دیابت نوع یک و دو هستند، مستعد افسردگی پس از زایمان می‌باشند.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائم افسردگی پس از زایمان تا حد زیادی متفاوت است. مدت زمان و شدت این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. از این رو نظارت دقیق علائم توسط والدین جدید برای کمک به آنها در برداشتن گام‌های بعدی برای بهبودی مهم است. این علائم مشابه علائم افسردگی هستند اما ممکن است علائم دیگری را نیز شامل شوند. در ادامه به برخی از این علائم اشاره کرده‌ایم. هنگامی که این علائم بیش از دو هفته پس از زایمان در مادر باقی بماند، عملکرد طبیعی او را تحت تاثیر قرار خواهد به طوری که ممکن است وی حتی به خودکشی نیز فکر کند. در این زمان باید به فکر نجات مادر بود.

علائم افسردگی پس از زایمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی‌قراری و تجربه بدخلقی
  • غمگین بودن یا در هم شکستن
  • احساس گناه یا بی‌ارزشی
  • احساس خستگی یا زودرنج شدن
  • گریه کردن مکرر
  • کناره‌گیری از خانواده و دوستان
  • احساس ناامیدی
  • زیاد خوردن یا امتناع از خوردن
  • زیاد خوابیدن یا بی‌خوابی
  • کمبود انرژی یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش قبلی
  • عدم مراقبت یا امتناع از شیر دادن به نوزاد
  • داشتن افکار خودکشی
  • داشتن مشکلات حافظه یا مشکل در تصمیم گیری
  • بی توجهی به نوزاد یا داشتن این باور که نوزاد متعلق به شخص دیگری است.

آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


شیوع افسردگی پس از زایمان:

برخی از افراد ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شوند و آن را تجربه کنند و برخی هم ممکن است اصلاً این حس را تجربه نکنند یا به عبارتی آن را کنترل کنند. اما براساس آمار و مطالعات حدود 70 تا 80 درصد از زنان پس از زایمان دچار اختلالات خلقی می‌شوند. به طور کلی از هر 8 زن 1 زن ممکن است پس از زایمان افسردگی را تجربه کند و این در تمام دنیا حتی اروپا نیز وجود دارد. براساس آمار، ممکن است 15 درصد از زنان پس از بارداری یک وضعیت ناتوان‌کننده‌تری از افسردگی را تجربه کنند و بین 0.1 درصد تا 0.2 درصد بانوان با شکل نادری از روان‌پریشی پس از بارداری روبرو می‌شوند.

حدوداً 50 درصد از زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان شدند، اولین دوره‌ی افسردگی خود را پس از زایمان تجربه می‌کنند این در حالیست که 50 درصد مابقی دارای علائم افسردگی قبل از زایمان هستند. طبق گزارش انجمن اطفال آمریکا، سالانه بیش از 400000 نوزاد از مادران افسرده متولد می‌شوند. مطالعات حاکی از آن است که 30 تا 35 درصد از افرادی که سابقه افسردگی، اختلالات خلقی یا اضطرابی دارند، احتمالاً پس از زایمان دچار افسردگی خواهند شد.

مادرانی که در بارداری‌های قبلی خود سابقه افسردگی پس از زایمان داشته‌اند، 10 تا 50 درصد بیشتر احتمال دارد که در زایمان‌های بعدی خود نیز دچار افسردگی شوند. همچنین، حدود نیمی از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، برای اولین بار است که علائم افسردگی را در دوران بارداری تجربه کرده‌اند. به همین دلیل باید افسردگی در زنان پس از بارداری به سرعت شناسایی شود تا با تشخیص زودهنگام از تشدید آن جلوگیری کرد. هنگامی که علائم افسردگی پس از زایمان به موقع مشاهده شود، درمان و  بهبودی می‌تواند بسیار سریعتر باشد. از این رو با دیدن اولین علائم افسردگی در مادر می‌توانید با مشاورین ما مشورت کنید تا ما بتونیم در مسیر بهبود همراه شما باشیم. فرقی ندارد کجا هستید در هر کجا باشید مرکز روانشناسی ما به صورت آنلاین در کنار شما عزیزان است.

افسردگی پس از زایمان پدران:

همانطور که در بالاتر هم ذکر کردیم، افسردگی پس از زایمان تنها به مادران محدود نمی‌شود. به طور کلی پدران نیز می‌توانند افسردگی مشابه همسر خود را نیز تجربه کنند. تعدادی از پدران نوزادان جدید وجود داشتند که مدت کوتاهی پس از زایمان همسرانشان دچار افسردگی شده‌اند. مطالعات نشان داده است که 10 درصد از پدران با افسردگی پس از تولد نوزاد مواجه شدند. افسردگی در این پدران با تغییر خلق و خوی افسرده، خستگی، تغییر در الگوی خواب، خوردن یا نخوردن غذا و همچنین اضطرات یا غم ظاهر شده است. همچنین نیمی از پدرانی که همسرانشان افسردگی پس از زایمان داشتند نیز ممکن است در عرض یک سال دچار افسردگی شوند. احتمال اینکه پدران جدید افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند در پدران جوان و کسانی که سابقه افسردگی قبلی، مشکلات مالی یا تجربه روابط بد در گذشته داشته اند، بیشتر است.

براساس تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شده است، 4 درصد از پدران در اولین سال تولد نوزاد خود افسردگی را تجربه کرده‌اند. از هر 5 پدر 1 نفر تا 12 سالگی کودک خود حداقل یک یا چندین بار افسردگی را تجربه کرده است. پدران جدید نیز با دیدن برخی علائم مانند اضطراب یا افسردگی و همچنین برخی علائم دیگر که در بالا نیز ذکر شد در سال اول پس از زایمان همسرشان دچار افسردگی می‌شوند که باید به سرعت به دنبال کمک باشند. در هوکات، متخصصان باتجربه و با صلاحیت همیشه آماده هستند تا نیازهای شما را برآورده کنند و به شما در حل این چالش‌ها کمک کنند. فرقی نمی‌کند در کانادا، ونکور، لس‌آنجلس و هر جای دیگر هستید، فقط کافیست به صورت آنلاین با مشاوران ما در تماس باشید.

درمان افسردگی پس از زایمان

تشخیص زودهنگام علائم افسردگی پس از زایمان برای بهبودی سریع و کاهش چشمگیر خطر برای مادر یا نوزادش و پیشگیری از حملات بعدی ضروری است. همچنین ارزیابی زنان مستعد در دوران بارداری به پیش‌بینی احتمال یک دوره افسردگی پس از زایمان کمک زیادی می‌کند. افسردگی پس از زایمان یک امر جدی است و افراد مبتلا به آن باید در اسرع وقت به یک مشاور مراجعه کنند و کمک‌های لازم را دریافت نمایند.

براساس علائم و مشخصات موجود، روش درمان افراد متفاوت است که توسط متخصصین تعیین می‌شود. برخی روش‌ها درمان دارویی هستند و برخی دیگر مشاوره، ممکن است فرد به هر دوی این درمان‌ها نیاز داشته باشد. دو درمان، یکی درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی در درمان افسردگی پس از زایمان ثابت شده است. آموزش مادر جدید و خانواده‌اش در مورد ناراحتی روانی که تجربه کرده و نیاز به ثبت‌نام زودهنگام در یک مرکز بهداشتی برای بارداری بعدی بسیار مهم است. همچنین مادر می‌تواند آموزش‌هایی ببیند تا او را در بارداری بعدی کمک کند.

عوارض افسردگی پس از زایمان

درمان نشدن فرد مبتلا به افسردگی پس از زایمان، سلامت روان والدین جدید، نوزاد و خانواده آنها را با چالش های بیشتری مواجه می‌کند. این موضوع می‌تواند به شدت بر پیوند والدین با فرزند تأثیر بگذارد و باعث بی‌توجهی به مراقبت شخصی و مراقبت از کودک شود. مادر در این شرایط ممکن است نتواند به نوزاد خود شیر بدهد و یا از لمس کردن او خودداری کند. گاهی در این شرایط مادر حتی فکرهای دیگر نیز در سر دارد. به عنوان مثال گاهی فکر می‌کند که شاید این فرزندی که در آغوش اوست فرزند خودش نیست و شاید در بیمارستان با کودک دیگری عوض شده باشد. به همین دلیل این افکار می‌تواند احتمال آسیب رساندن به نوزاد را افزایش دهد. به همین دلیل، مادر مبتلا به افسردگی پس از زایمان را برای مراقبت از فرزندش نباید تا مدتی تنها گذاشت.

افراد مبتلا به PPD که هنوز درمان نشده‌اند ممکن است باعث آسیب به فضای خانواده شوند و محیطی آسیب‌زا برای خانواده فرآهم شود. فرد مبتلا به افسردگی پس از زایمان ممکن است، به مادر روان‌پریشی همراه با هذیان و توهم تبدیل شود. همچنین فرزندان مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان که درمان نشده‌اند ممکن است بعداً دچار مشکلات رفتاری یا عاطفی مانند گریه زیاد، مشکلات خوردن و خوابیدن یا تاخیر در رشد و زبان شوند.

پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک بیماری روانی ناراحت‌کننده است که چالش‌های زیادی را برای والدین جدید و خانواده‌های آنها ایجاد می‌کند. با این حال ممکن است با ارائه مراقبت‌های روانی و حمایتی به مادران جدید پس از زایمان، از افسردگی پس از زایمان جلوگیری شود. مراقبت حمایتی شامل حمایت همسر و درمان بین فردی است. زنانی که مستعد مبتلا شدن به افسردگی پس از زایمان هستند باید در دوران بارداری خود، تحت نظر متخصصین مجرب باشند. در این صورت پس از زایمان احتمال مبتلا شدن به افسردگی شدید بسیار کمتر خواهد بود.


آیا مشاوره با متخصص بالینی می تواند به شما کمک کند؟ با صحبت کردن با یک متخصص در هوکات قدم بزرگی در سلامت روان خود بردارید.


نتیجه‌گیری

افسردگی پس از زایمان یک وضعیت برای تهدید به سلامت روانی شدید در والدین جدید است که می‌تواند نیاز به مداخله فوری روانشناسی داشته باشد. فرکانس و شدت علائم در مادران متفاوت بوده از این رو گاهی تشخیص زودهنگام دشوار می‌شود. از این رو، غربالگری و ارزیابی مناسب در دوران بارداری و بعد از زایمان ممکن است به کاهش دفعات آن از هر 8 زن باردار به 1 کمک کند. افسردگی پس از زایمان به زنان محدود نمی شود. مواردی از تازه پدران وجود دارد که در عرض یک سال پس از تولد نوزادشان افسردگی را تجربه کرده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند، نیمی از همسران زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند ممکن است دچار افسردگی شوند.

با بررسی سایر مقالات در این زمینه، می‌توانید درباره افسردگی پس از زایمان و راه‌های احتمالی پیشگیری یا تشخیص زودهنگام علائم آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. اگر سؤال یا توضیحی در مورد موضوع یا سایر موضوعات مرتبط دارید، می‌توانید از طریق مرکز روانشناسی هوکات یک قرار ملاقات با متخصصان سلامت روانی ماهر ما ترتیب دهید.

شما مجبور نیستید به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوید.

مشاوران مجرب ما در هوکات می توانند به شما کمک کنند.

به بالای صفحه بردن