اشتراک گذاری:

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

تست آنلاین روانشناسی

آشنایی با انواع تست آنلاین روانشناسی و نکات مرتبط با آن

چرا به تست آنلاین روانشناسی نیاز داریم؟

آیا از توانایی لازم برای تشخیص یک مشکل روانشناختی یا بیماری ذهنی برخوردار هستید؟ آیا ارتباط خوبی با دیگران دارید؟ خلق‌وخوی شما چگونه است؟ کدام عوامل اصلی، شخصیت شما را هدایت می‌کنند؟ این‌ها همگی پرسش‌هایی هستند که مردم از خود می‌پرسند، اما همیشه پاسخ روشنی برای آن‌ها ندارند یا از امکانات لازم برای یافتن پاسخ آن‌ها برخوردار نیستند. یک تست آنلاین روانشناسی یا تست بهداشت و سلامت روان مبتنی بر تحقیقات علمی که به صورت آنلاین باشد، می‌تواند مفید باشد.

یک تست آنلاین روانشناسی مانند نمونه‌ای که اینجا معرفی می‌کنیم می‌تواند به افراد کمک کند که متوجه شوند آیا در زندگی، مشکلی دارند که بایستی آن را مطرح کنند یا خیر و این کار با شناخت بیشتر این مشکل یا به کمک کارشناسان صورت بگیرد. تست‌های روانشناسی آنلاین به طور معمول رایگان هستند و یا هزینه بسیار پائینی دارند و عمدتاً مبتنی بر مطالعات علمی یا مراجع پزشکی در بخشی هستند که روی آن تمرکز دارند. تست آنلاین روانشناسی به‌سرعت و به‌طور خودکار امتیازدهی می‌شوند و نتایج را فوراً در اختیار شما قرار می‌دهند. به طور معمول لازم نیست برای انجام یک تست آنلاین روانشناسی ثبت‌نام کنید.

لطفاً توجه کنید که تست‌های آنلاین روانشناسی درصدد تشخیص نیستند بلکه به شما کمک می‌کنند درک کنید آیا مشکل روانشناختی یا مسئله ارتباطی خاصی ممکن است شما را نگران کند یا خیر و به‌نوعی همانند پرسیدن نظرات ثانویه از یک دوست بی‌طرف هستند (تا زمانیکه شما شما صادقانه به سوالات این تست‌ها پاسخ دهید). همچنین اگر بخواهید، می‌توانید نتایج تست آنلاین روانشناسی را بعد از خاتمه آن، ذخیره کنید.

آیا می‌خواهید درباره تست آنلاین روانشناسی کلی بیشتر بیاموزید یا بدانید که این نوع از تست‌ها چگونه ایجاد می‌شوند؟ برای این منظور می‌توانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا نکاتی را در مورد این نوع از تست‌ها برای شما بیان کنیم.

یکی از نکات مهم در این زمینه این است که اگر در یکی از تست‌های آنلاین روانشناسی به نتایج نگران‌کننده‌ای رسیدید، نباید تصور کنید که شما اختلالی دارید که باید بررسی شود. تنها یک متخصص درمان روانشناختی کارآزموده می‌تواند مشکل شما را دقیقاً تشخیص دهد. سعی کنید کمک تخصصی کسب کنید و با کسب راهنمایی در این دانش جدید، دست به اقدام بزنید.

 تست آنلاین روانشناسی - تست روانشناسی به صورت آنلاین - دکتر آل یاسین

ارزیابی روانشناسی چیست؟

 

ارزیابی روانشناسی، یک فرایند سنجش شرایط روانی است که ترکیبی از روش‌ها را برای یافتن فرضیاتی درباره فرد و رفتار، شخصیت و قابلیت‌های وی به کار می‌برد. ارزیابی روانشناسی به تست روانشناسی در مورد یک فرد نیز اطلاق می‌شود. هر تست روانشناسی تقریباً همیشه توسط یک روانشناس مجاز یا کارآموز روانشناسی (مانند انترن) برگزار می‌شود. روانشناسی تنها تخصصی است که در دوره کارشناسی، آموزش‌های لازم برای برگزاری تست روانی و تفسیر نتایج آن‌ها به دانشجویان ارائه می‌شود.

بنابراین ارزیابی روانشناسی هرگز نباید بدون مشاوره و طراحی یک روانشناس خبره انجام شود و برای تست آنلاین روانشناسی موفق بایستی به قراین و زمینه‌ها نیز توجه نمود. بخشی از ارزیابی کامل یک فرد به بررسی سوابق روانشناختی و پزشکی قبلی می‌پردازد تا بتوان احتمال وجود بیماری یا علت ارگانیک ایجاد علائم روانشناختی در هر فرد را رد کرد. اغلب بهتر است پیش از یک تست روانشناسی آنلاین اطلاعات کاملی را تهیه کنید تا بتوانید به طور مناسب به سوالات تست پاسخ دهید.

 

چهار ویژگی یک تست آنلاین روانشناسی

 

یک تست روانشناسی آنلاین استاندارد تابع یک سری استاندارد و شرایط می‌باشد و به گونه‌ای طراحی ‌شده است که برخی ابعاد روحی فرد، مهارت‌ها یا شخصیت وی را ارزیابی کند. یک تست روانشناسی آنلاین معیاری برای سنجش تفاوت‌های یک فرد با افراد دیگر ارائه می‌کند، برخی مفاهیم روانشناسی را در نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند افراد را با توجه به آن مفهوم، رده‌بندی کند. می‌توان گفت که تست‌های آنلاین روانشناسی دارای معیارهای سنجش شخصیتی هستند که کارایی کمتری از تست‌های عمیق دارند و کمتر از معیارهای سنجش واقعی، قابل‌اعتماد هستند. تست، یک یا چند امتیاز کمی را به صورت آنی و بدون توجه به سایر قراین و یا ارزیابی آن‌ها اندازه می‌گیرد.

انواع تست آنلاین روانشناسی هنجاریابی شده برای یک گروه به‌خصوص، استانداردشده‌اند که گروه هنجار نام دارد و طوری مقیاس بندی شده‌اند که امتیاز هر فرد، رتبه وی در گروه هنجار را نشان می‌دهد. تست‌های هنجاریابی شده برای ارزیابی شرایط بسیاری، ایجادشده‌اند که می‌توان به مواردی مانند هوش، ریاضی، توانایی هجی کردن، مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های بصری، و ارزیابی سایر ویژگی‌های هر فرد اشاره کرد. روانشناسان می‌توانند از بین تست‌های معتبر استاندارد و آزمون‌های خوب روان‌سنجی، موارد مناسب برای ارزیابی شخص را انتخاب کنند.

 

یک تست آنلاین روانشناسی هنجاریابی شده، تفاوت‌های زیادی نسبت به تست‌های غیرهنجاری دارند. آن‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد و کارایی فرد در موارد مورد تمرکز ارائه می‌کنند. اجرای آن‌ها زمان نسبتاً کمی طول می‌کشد، بدین ترتیب می‌توان ظرف چند ساعت، به نمونه‌گیری از رفتار فرد پرداخت. هر بررسی می‌تواند اطلاعاتی غنی درباره مواردی بیابند که حتی شاید ماهرترین ناظر نیز حین تست، متوجه آن‌ها نشود.

در پایان، تست‌های هنجار نیز شاخصی برای ارزیابی تغییر در بسیاری ابعاد جهان اجتماعی و فیزیکی کودک، ارائه می‌کنند.

مصاحبه

اطلاعات ارزشمندی حین مصاحبه به دست می‌آیند. وقتی با یک کودک مصاحبه می‌شود، نه‌تنها کودک، بلکه والدین، معلم‌ها و دیگر آشنایان نیز درگیر می‌شوند. مصاحبه‌ها نسبت به تست رسمی، بازتر هستند و کمتر ساختاربندی شده‌اند و به افراد مصاحبه شده، فرصت می‌دهند اطلاعاتی را به زبان خود، انتقال دهند.

یک مصاحبه رسمی بالینی اغلب قبل از شروع هر ارزیابی یا تست روانشناسی، صورت می‌گیرد. این مصاحبه می‌تواند هرجایی حدود 30 تا 60 دقیقه طول بکشد و پرسش‌هایی درباره سوابق شخصی فرد و دوران کودکی وی، تجارب اخیر زندگی، سوابق کاری و تحصیلی و پیش‌زمینه خانوادگی مطرح می‌کنند که البته در انجام تست آنلاین روانشناسی، امکان این مصاحبه وجود ندارد و به همین دلیل دقت تست اندکی پائین خواهد بود.

مشاهدات

مشاهدات فرد، در محیط طبیعی زندگی مطرح می‌شوند. برای مثال می‌توان از فرد پرسید که در محیط تحصیل، منزل و همسایگی چگونه رفتار می‌کند؟ آیا دوستان و آشنایان مشکلی را در مورد او گزارش می‌کنند و غیره.

پاسخ به این پرسش‌ها و سؤالات مشابه، می‌توانند تصویر بهتری از فرد و رفتار او ایجاد کنند. همچنین می‌توانند به کارشناسان ارزیابی روانشناختی کمک کنند که توصیه‌های درمانی بهتری را طرح کنند. در یک تست آنلاین روانشناسی هم برخی از سوالات در خصوص نحوه رفتار فرد در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شوند که یک ارزیابی زمینه‌ای دقیق را فراهم کند.

ارزیابی غیررسمی

گاهی ممکن است لازم باشد که تست‌های هنجاری استاندارد را توسط رویه‌های غیررسمی ارزیابی، تکمیل کنیم (مانند آزمون‌های فرافکنی یا حتی آزمون شغلی یا آزمون‌های هوش). برای مثال شاید بهتر باشد نمونه تکیه‌کلام‌های فرد شناسایی شوند و مهارت‌های ارتباطی او ارزیاب شوند و یا در مورد عکس‌العمل‌های کلیشه‌ای فرد در موقعیت‌های مختلف سوالاتی مطرح شود. حوزه ارزیابی غیررسمی، گسترده است اما آزمون غیررسمی را باید با احتیاط بیشتری به کار برد بدین خاطر که اعتبار علمی ارزیابی، چندان مشخص نیست.

روانشناسان تلاش می‌کنند اطلاعات را توسط ارزیابی روان‌سنجی، گردآوری کنند و آن را با تصویر جامع و کاملی از فرد آزموده شده، تلفیق کنند. مشاوره‌ها مبتنی بر تمام نتایج ارزیابی و گفتگو با همتایان، خانواده و افراد دیگری هستند که شاید رفتار فرد در موقعیت‌های گوناگون را روشن سازند. برای مثال، در کودکان، اطلاعات را باید از والدین و معلم‌ها کسب کرد تا بتوان ارزیابی روانشناسی را کامل و مرتبط با کودک، تلقی نمود. اختلافات عمده بین یافته‌ها را بایستی قبل از اتخاذ هر نوع تصمیم تشخیصی یا مشاوره درمانی، برطرف کرد.

ارزیابی روانشناسی، هرگز روی یک امتیاز یا رقم آزمون، تمرکز نمی‌کند. هر فرد، طیفی از توانایی‌های خود را دارد که می‌توان آن‌ها را توسط برخی روش‌ها، ارزیابی نمود. یک روانشناس، آنجا حضور دارد تا توانایی‌ها و همچنین محدودیت‌های فرد را ارزیابی کند و آن‌ها را به‌صورت عینی اما مفید، گزارش کند. گزارش ارزیابی روانشناسی نه‌تنها نقاط ضعف آزمون بلکه نقاط قوت فرد را نیز نشان می‌دهد.

 تست آنلاین روانشناسی - تست روانشناسی به صورت آنلاین - دکتر آل یاسین

 

تست‌های آنلاین روانشناسی چگونه طراحی می‌شوند؟

 

فرایند طراحی تست روانشناسی آنلاین یک روند مستقیم دارد. یک مسئله و نگرانی، شناسایی می‌شود که فرد با برخورداری از نوعی مهارت می‌تواند آن را حل کند، این مشکل شاید افسردگی یا نقاط قوت ارتباطی باشد.

اگر مشخص شود که اطلاعات ارائه‌شده توسط فرد ظاهراً مرتبط با مشکل و اختلالی است که پیش از این مشابه آن در مورد سایر افراد وجود داشته است، شرایط با دقت و از طریق غربالگری سیستماتیک و آنلاین بررسی می‌شود و با سایر نتایج مقایسه می‌شود و دقیق‌ترین نتیجه تست به کاربر ارائه می‌شود. اگر تحقیقات نشان دهند که کاربرد چنین ابزاری، به‌نوعی مفید است و در بسیاری از تست‌ها نتایج نسبتا دقیقی ارائه شده است، از این ابزار تست روانشناسی آنلاین در سایت مربوطه استفاده می‌شود.

بررسی نتایج تست روانشناسی آنلاین دارای اشکال مختلفی است که ممکن است مستلزم تغییر کلمات تعریف‌کننده موارد، ارائه اطلاعات کامل‌تری درباره تأثیر و مفهوم نتایج، ایجاد کلید و نشانه راهنمای امتیازدهی و کاربرد اصول کلی امتیازدهی و میان‌برهای مشاهده¬شده در تحقیق باشد. ممکن است برخی از متغیرهای تست را با توجه به تحلیل و درک خود از داده‌ها، تغییر دهیم. گاهی اوقات، توسط آزمون تطبیقی، اعتبار نمونه داخلی را بررسی می‌کنیم، هدف از این کار، تطبیق امتیازها و تغییرات روان‌سنجی با معیار اصلی است. چون انواع تست روانشناسی آنلاین از معیار ارزیابی، اقتباس و اتخاذشده‌اند و لزوماً همان خصوصیات معیار اصلی را ندارند که بر طبق آن ایجادشده‌اند.

 

درحالی‌که تلاش می‌کنیم تغییرات ایجادشده در معیار را حین تطبیق آن با محیط آنلاین، به حداقل برسانیم، اذعان می‌کنیم که اکثر این معیارها را نمی‌توان به‌عنوان جایگزین‌های تصادفی به‌جای معیار ارزیابی اصلی به کار برد که بر اساس آن ایجادشده‌اند.

در موارد دیگر، آزمون یا ارزیابی مناسبی در تحقیق نمی‌یابیم و یک نمونه برای خود، طرح می‌کنیم. برای مثال، آزمون کنونی ADHD صرفاً مبتنی بر معیار تشخیصی فعلی (DSM-5) است که توسط کارشناس برای شناخت ADHD به کار می‌روند. درحالی‌که این‌ها، آزمون‌های تشخیصی نیستند اما می‌توانند به فردی که دچار یک سری علائم روانشناسی است کمک کنند اطلاعات لازم را کسب کند و از اطمینان لازم برای گفتگو با کارشناس و طرح علائم و نگرانی‌های خود، برخوردار شود. تمام فناوری¬های امتیازدهی، اختصاصی هستند اما منطبق با روش‌های علمی هستند که معمولاً در مطالعات پژوهشی به کار می‌روند.

شما باید دقت کنید که یک تست آنلاین روانشناسی یک آزمون تشخیصی نیست و نمی‌تواند در امر تشخیص و شناسایی علائم نیز به شما کمک کنند. تنها فردی که می‌تواند در تشخیص به شما کمک کند، پزشک، روان‌درمانگر، روانشناس یا دیگر کارشناسان روانی کاملاً مجرب هستند. معمولاً به سود شما نیست که قبل از آزمون، بیماری را تشخیص دهید و بعداً نزد دکتر بروید و بگویید که چه چیزی تشخیص داده‌اید. بلکه از شما می‌خواهیم تا علائم نگرانی و مشکلات خود را به کمک دکتر شناسایی کنید این علائم بایستی زندگی شما را کاملاً تحت تأثیر قرار داده باشند. یک تشخیص معتبر و درست تنها با مشارکت دکتر یا کارشناس بهداشت روانی، امکانپذیر است.

 تست آنلاین روانشناسی - تست روانشناسی به صورت آنلاین - دکتر آل یاسین

 

نتیجه‌گیری

 

امروزه اهمیت و ارزش تست آنلاین روانشناسی در غربالگری و جایگاه آن‌ها در درک نگرانی‌های بهداشت روانشناختی افزایش یافته است. تست آنلاین روانشناسی کمک می‌کند که مواردی مثل لکه ننگ، پیش‌داوری و تبعیض علیه افرادی که به خاطر مشکلات روانشناختی اغلب در سکوت رنج می‌کشند، کاهش یابد؛ چرا که اغلب اوقات دیگران تصور می‌کنند همه افراد باید از سلامت روان برخوردار باشند و هر شخصی که برای درمان از روانشناس کمک بگیرد، شأن اجتماعی خود را از دست می‌دهد. اختلال‌های روانشناختی، شرایطی هستند که باید پیش از وخامت بیشتر مورد درمان قرار بگیرند و انجام تست آنلاین روانشناسی کمک می‌کند که علائم وجود یک اختلال روانی پیش از آنکه شرایط حادتر شود، شناسایی شوند. البته ذکر این نکته در پایان مطلب لازم است که درمان کامل یک اختلال روانشناختی تنها با مشاوره یک روانشناس مجرب و انجام آزمون‌های تشخیصی و درمان‌های روانشناختی بعدی، امکانپذیر خواهد بود.

موضوعات روانشناسی

هوکات، کلینیک روانشناسی که خدمات خود را به صورت آنلاین در فضایی امن و پیشرفته در اختیار شما قرار می دهد.

روانشناسان و متخصصین حرفه ای ما با سال ها تجربه در این مجموعه در تلاش هستند تا بتوانند خدمات مناسبی برای شما فراهم آوردند.

به بالای صفحه بردن